Coronavirus COVID-19 alle pijlers

mondkapje wassen: stomen boven kokend water?

18-10-2020 13:30 167 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik het wassen van mondkapjes nogal een gedoe vind - op de hand want ik draai eigenlijk nooit een was op 60 graden - leek het me handig om ze te stomen. Niet te grote pan, bodempje water, mondkapje om de handvatten haken en het water een tijdje laten koken.

Maar googelend kwam ik er nog niet achter of dat ook werkt. Het lijkt me meer dan heet genoeg, maar hoe lang zou je moeten stomen?
Ik kwam wel ergens tegen dat je mondkapjes zou kunnen fohnen, met de fohn op de hoogste stand en dat zou dan een minuut of 10 moeten. Niet echt praktisch, maar met zo'n pannetje kokend water heb je er geen omkijken naar. Alleen halverwege mondkapje even omdraaien.

Ik vind het superhandig, maar werkt het ook?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
18-10-2020 19:27
En het houdt mensen op afstand. Anderhalve meter mínstens. :idee:

:yes:
Alle reacties Link kopieren
Met dat stomen worden ze toch niet schoon?

Het gaat toch niet alleen over het virus, maar toch ook huidschilfers, vuil van je handen, zelfs snot als je eens aan je neus wrijft bovenop het masker.

Dan toch liever gewoon met zeep in de machine meewassen met de rest, ook al is het ´slechts´ aan 40 graden.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
18-10-2020 19:22
Ik heb hier 1 keer om de 100 jaar een machine op hoge temperatuur.

Die 2 stoffen mondmaskers van man moeten dus écht wel los in een aparte machine.
(Ik denk dat ik hier in huis iemand heb die me vermoordt als ik ze in de waterkoker dump :-D.)



Voor mij en mijn kabouterhoofd zijn die stoffen maskers standaard te groot.
De wegwerp passen wel zonder dat ik erin zwem of mijn hele hoofd erin zit.

Ik blijf ze wel doorgebruiken zolang ze niet uit elkaar vallen / de elastieken het begeven :-).

1: je hoeft ze niet heet te wassen, dus hoeft niet apart in de wasmachnine
2: er zijn ook mondkapjes voor kinderen, hoe klein is jouw hoofd precies?
Later is nu
Waarom moeten mondkapjes eigenlijk zo extreem schoon zijn?
Er zit toch alleen je eigen ranzigheid aan? Zelfde als met kleding / ondergoed. Ik vind in de wasmachine pleuren goed genoeg. Je hoeft geen corona weg te koken want als dat op je mondkapje zit heb je het denk ik zelf al te pakken.
tonkje schreef:
18-10-2020 16:59
Dus eigenlijk zou je ook een flinke voorraad mondkapjes kunnen aanschaffen. Heb je er 1 gedragen dan leg je die een dag of wat weg (desnoods met een stickertje erop met de datum) en dan zou je hem daarna weer kunnen dragen, zonder uberhaupt te wassen.



Verkeerd gelezen
Aragog schreef:
18-10-2020 17:59
Deze kapjes heb ik toevallig gisteren ook besteld. Ben je tevreden over de pasvorm als ik vragen mag?


Ja en het is niet zo benauwd. Ik moet ruim 8 uur zo een kapje op en die weggooi dingen hou ik echt niet lang vol. Zo een benauwd gevoel krijg ik ervan

Word allen zo moe van het praten, alles tig keer vragen, herhalen want niet goed verstaanbaar met een kapje op, veel klanten en muziek aan.
Aragog schreef:
18-10-2020 18:11
Geen idee. Ik heb ze gisteren besteld maar nog niet binnen dus.

Maar misschien kun je er een knoopje in leggen of een stukje omvouwen en dan vastnaaien ofzo?

Kruislings om je oren doen. Maar bij mij passen ze goed. Niet te heet wassen ivm de rek die er anders uitgaat. Waterkoker aan, water overgieten in een bakje en dat even laten afkoelen.

Kapjes zijn alleen niet binnen 10 minuten droog of je moet ze in een sla centrifuge doen 😁.
PietjeBello schreef:
18-10-2020 17:47
Mondkapjes in de waterkoker? :sick: @(

En dan een waterkoker met een filter waar alle snotjes en andere vieze dingetjes achter blijven zitten 😆.

Ik snap ook echt niet waarom je deze IN de waterkoker doet.
Serengeti schreef:
18-10-2020 19:03
Eerst in de rijststomer, dan met een beetje zeep in de waterkoker en vervolgens in de slacentrifuge. Zouden de bacteriën en het virus er dan helemaal uit zijn?
:mrgreen:


Een stoomstrijkijzer eroverheen zou ik nog doen hoor, gewoon voor de zekerheid. En dan maar hopen dat echt alles er uit is ....
Dreamer schreef:
18-10-2020 19:37
1: je hoeft ze niet heet te wassen, dus hoeft niet apart in de wasmachnine
2: er zijn ook mondkapjes voor kinderen, hoe klein is jouw hoofd precies?
En alsof wegwerpmondkapjes allemaal heeeeel klein zijn. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat die wegwerpdingen te klein zijn :hihi:
Ik doe ze in een kom en giet er kokend heet water uit de waterkoker op. Doe er ook een klein beetje wasmiddel bij. Dit heb ik nu meerdere keren gedaan en ze passen nog prima. En ze zijn in elk geval zéker goed schoon.
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
18-10-2020 16:56
Jezus wat een gedoe lees ik hier. Die van mij gaat in de wasmachine mee op 30 of 40 graden in een bhzakje. Heb er maar een paar en die ga ik echt niet wassen na 1 x opzetten.

@( En daarom werkt het dus niet. Mensen snappen geen reet van hoe zo'n mondkapje werkt.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-10-2020 19:48
Waarom moeten mondkapjes eigenlijk zo extreem schoon zijn?
Er zit toch alleen je eigen ranzigheid aan? Zelfde als met kleding / ondergoed. Ik vind in de wasmachine pleuren goed genoeg. Je hoeft geen corona weg te koken want als dat op je mondkapje zit heb je het denk ik zelf al te pakken.

Nog zo een. Nee, er kunnen ook aerosolen van andere mensen al dan niet met corona aanzitten. Dáárom moet je ze wassen.

Maar ik geef toe, duidelijke voorlichting is er eigenlijk niet over geweest.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Ik was ze gewoon op 40 of 60 graden met de gewone was mee. Ja er kunnen virusdeeltjes van anderen opzitten, maar als dat al zo was, heb ik die naar alle waarschijnlijkheid toch al aangeraakt of ingeademd. Mochten ze na een dag of 2 inclusief wasbeurt nog overleefd hebben, dan zij dat zo.
MarindaH schreef:
18-10-2020 22:47
Nog zo een. Nee, er kunnen ook aerosolen van andere mensen al dan niet met corona aanzitten. Dáárom moet je ze wassen.

Maar ik geef toe, duidelijke voorlichting is er eigenlijk niet over geweest.
Ja, maar dat is toch niet anders dan met gewone kleding? Of is dat dan erger omdat je het op je gezicht draagt?
En die “aerosolen” zijn dus blijkbaar wasmachine bestendig? En als dat al op je mondkapje zit ben je dan niet al besmet? (Straks moeten we ons gezicht ook gaan wassen met een gel omdat we door iemands aerosolen zijn heen gelopen :-D )

Zo veel vragen :O
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-10-2020 23:15
Ja, maar dat is toch niet anders dan met gewone kleding? Of is dat dan erger omdat je het op je gezicht draagt?
En die “aerosolen” zijn dus blijkbaar wasmachine bestendig? En als dat al op je mondkapje zit ben je dan niet al besmet? (Straks moeten we ons gezicht ook gaan wassen met een gel omdat we door iemands aerosolen zijn heen gelopen :-D )

Zo veel vragen :O

Je kunt ziek worden door nies- en hoestduppeltjes in je mond, neus, ogen te krijgen, via je handen of door ze in te ademen. Daarom draag je een mondkapje over je MOND en NEUS. En daarom wassen we onze handen zo vaak, omdat we daarmee ons gezicht aanraken. En daarom moet je ook niet met je handen aan je mondkapje zitten als je hem op hebt. En daarom doe je hem na één keer dragen al in de was.

Werkelijk, dat je dit nu nog moet uitleggen, ik vind het ongelooflijk.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-10-2020 23:15
Ja, maar dat is toch niet anders dan met gewone kleding? Of is dat dan erger omdat je het op je gezicht draagt?
En die “aerosolen” zijn dus blijkbaar wasmachine bestendig? En als dat al op je mondkapje zit ben je dan niet al besmet? (Straks moeten we ons gezicht ook gaan wassen met een gel omdat we door iemands aerosolen zijn heen gelopen :-D )

Zo veel vragen :O

De kleding draag je op je lijf en niet op je neus/mond. Het virus komt het makkelijkste je lichaam binnen via mond, neus (ogen).
Zolang het aan de buitenkant van je masker blijft zitten, raak je niet besmet. Daarom moet je masker ook voorzichtig afdoen en direct na gebruik wassen (of richting wasmand of slacentrifuge :P).
Gezicht wassen is dus nog niet eens zo'n gek idee, maar ik denk dat je het eventuele virus dan eerder richting neus, mond, ogen wast - en je het daarom beter met rust kan laten.

Het masker is vooral van belang waar het gaat om grote druppels zoals bij praten, hoesten, lachen. Zowel van jou naar de ander als andersom.
Maar dit laatste is mijn persoonlijke mening.

(en voor wie het zich afvraagt: Doggo stelt normaliter altijd serieuze vragen, dus niet om grappig te zijn o.i.d.)

Edit: cross post met Marinda; bovenste zin sloeg dus niet persoonlijk op jou.

Goede toevoeging over waarom handen wassen dus zo belangrijk is inderdaad.
c⨀urage wijzigde dit bericht op 18-10-2020 23:23
5.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
18-10-2020 22:58
Ik was ze gewoon op 40 of 60 graden met de gewone was mee. Ja er kunnen virusdeeltjes van anderen opzitten, maar als dat al zo was, heb ik die naar alle waarschijnlijkheid toch al aangeraakt of ingeademd. Mochten ze na een dag of 2 inclusief wasbeurt nog overleefd hebben, dan zij dat zo.

De functie van een mondkapje is juist dat je zo min mogelijk virusdeeltjes van anderen inademt. Waarom zou je die toch ingeademd hebben dan?
Such fun!1
Waarom zou je je mondkapje op 60 graden willen wassen? Je handen was je toch ook met koud of lauw water en dat schijnt ook voldoende te zijn. Dat virus verzuipt vanzelf wel als ie in je normale 40 graden was mee gaat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-10-2020 23:23
Waarom zou je je mondkapje op 60 graden willen wassen? Je handen was je toch ook met koud of lauw water en dat schijnt ook voldoende te zijn. Dat virus verzuipt vanzelf wel als ie in je normale 40 graden was mee gaat.

Van een arts-microbioloog: Wassen moet je dagelijks doen. "Dat moet op zestig graden. Je kan hem ook in de oven doen als-ie daar tegen kan. Was je hem op minder dan zestig graden, dan is er een risico dat niet alle virusdeeltjes dood zijn."
Such fun!1
MarindaH schreef:
18-10-2020 23:29
Van een arts-microbioloog: Wassen moet je dagelijks doen. "Dat moet op zestig graden. Je kan hem ook in de oven doen als-ie daar tegen kan. Was je hem op minder dan zestig graden, dan is er een risico dat niet alle virusdeeltjes dood zijn."
Ik meen ergens gelezen (of gezien op tv) dat het ook volstaat een mondkapje gewoon een aantal dagen te laten liggen. Dan gaat 't virus ook dood.
redbulletje schreef:
18-10-2020 23:23
Waarom zou je je mondkapje op 60 graden willen wassen? Je handen was je toch ook met koud of lauw water en dat schijnt ook voldoende te zijn. Dat virus verzuipt vanzelf wel als ie in je normale 40 graden was mee gaat.
Waarom is het zo'n immens probleem om ze wel op 60 graden te wassen? Je wast ondergoed, keukendoeken, handdoeken en beddengoed toch op die temperatuur, dan kunnen die paar mondkapjes er vast wel bij.
-Darkside- schreef:
18-10-2020 23:35
Waarom is het zo'n immens probleem om ze wel op 60 graden te wassen? Je wast ondergoed, keukendoeken, handdoeken en beddengoed toch op die temperatuur, dan kunnen die paar mondkapjes er vast wel bij.
Ik was alles op 40 graden
redbulletje schreef:
18-10-2020 23:38
Ik was alles op 40 graden
Waarom? Gewoon een paar dagen laten liggen volstaat, zeg je net.
Maar goed, ik snap het moeilijke gedoe hier ook niet. Ik was ze op 60 graden. Net als de andere dingen die ik noemde omdat ik dat hygiënisch vind. Mijn werk adviseert ook werkkleding op 60 graden te wassen. Doe je het op minder dan volstaat strijken daarna ook.
En zo doe ik het dus ook met mondkapjes. 60 graden, en als dat eens niet lukt dan was ik ze op een lagere temperatuur en zet er daarna even een hete strijkbout op.
Kost geen extra water of wasmiddel en slechts wat minimale moeite.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 10:37
0.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven