Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes-hysterie en meer van dat soort onzin

19-05-2020 00:08 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er niet aan mee. Ik zal absoluut geen mondkapje dragen, ook al wordt het verplicht.

Kan iemand mij vertellen waarom overheden het virus niet bij de bron willen aanpakken, maar alleen willen bestrijden?
En waarom NIEMAND het heeft over het versterken van je immuunsysteem, maar alleen maar over mondkapjes?
Ik ben oprecht op zoek naar een inhoudelijk antwoord.

Wie zegt dat het dragen van mondkapjes tijdelijk is? Straks staat er een ander virus voor de deur, want de bron aanpakken (namelijk het terugdringen van het dichte leven tussen mens en dier) doen we niet en is niet eens een klein agendapuntje. Ik hoor zelfs de WHO er niet over. Die prijst China alleen maar over haar fantastische aanpak. Ehm, was het virus daar niet ontstaan!? Verschillende overheden gaan ver over de scheef met de privacy van de burger. En de mensen gaan er door hun angst helemaal in mee.

We hebben het continu over het vaccin en mondkapjes (bestrijden dus, weer) en men komt met de meest belachelijke 'uitvindingen': een knuffelgordijn, masker met afstandsbediening (zodat je kan eten, in een restaurant bijv.) en wat nog meer. Hier zijn uiteraard partijen bij betrokken die grote economische belangen hebben en een zeer goede lobby, maar de minder economische interessante 'alternatieven', zoals doodgewoon het verbeteren van je eigen immuunsysteem, hoor je helemaal niet. Wederom zelfs van de WHO niet, en het RIVM ook niet... Bepaalde zaken laten staan of verminderen (suiker, alcohol, vet...) doet ontzettend wonderen voor je immuunsysteem, en laat dat nou veel interessanter zijn tegen een virus. Waarom adviseert de overheid hier ons dan niet beter in? België slaat al helemaal de plank mis: sporten wordt nog altijd bemoeilijkt en minister van Volksgezondheid is zelf morbide obese. De overheid wil zelfs bepalen hoeveel mensen je mag zien.

Om nog maar niet te spreken over het straatbeeld. Ik zal mijn kinderen niet grootbrengen in een omgeving waar het normaal is een groot deel van je gezicht te bedekken. Vooral als ik ergens alleen loop, 's avonds en/of waar weinig mensen te vinden zijn, wil ik geen mondkapjes zien. Ik voel me er echt niet veiliger op en ik weet zeker (op den duur) meerdere vrouwen ook niet.

Zo. Dat is mijn mening, en nu die van jullie.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 19-05-2020 00:16
0.15% gewijzigd
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
23-05-2020 17:01
" Artikel 1
1 Het is verboden om in het openbaar vervoer en in gebouwen en bijbehorende erven van onderwijsinstellingen, overheidsinstellingen en zorginstellingen kleding te dragen die het gezicht geheel bedekt of zodanig bedekt dat alleen de ogen onbedekt zijn, dan wel onherkenbaar maakt.

2 Het eerste lid is niet van toepassing, voor zover kleding als bedoeld in dat lid:

a.wordt gedragen door cliënten, patiënten of hun bezoekers in residentiële delen van zorginstellingen,

b.noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid,

c.noodzakelijk is in verband met eisen die aan de uitoefening van een beroep of de beoefening van een sport worden gesteld, of

d.passend is in verband met het deelnemen aan een feestelijke of een culturele activiteit.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0041161/2019-08-01"

zoals je ziet is een mondkapje dus absoluut niet verboden.
En dit is al honderd keer onder zijn neus geschoven.
tantejans schreef:
23-05-2020 14:50
Het wordt ouders absoluut niet makkelijk gemaakt in elk geval.
Ik vind dat toch ook een vorm van dwang.
Dat is hetzelfde principe van; geen mondkapje op dan niet in de trein en dan kun je wel zeggen; ga dan maar niet met de trein, maar als je geen andere opties hebt om bvb naar je werk te komen dan moet je wel.

Dus dan staat er in de wet misschien niet letterlijk dat het verplicht is, het wordt toch zeer zeker wel afgedwongen.
Da's wel een grote stap hè, van ' alle kinderen in de VS moeten verplicht gevaccineerd worden' naar 'het wordt ouders niet gemakkelijk gemaakt'. Je zou ook kunnen zeggen: de informatie die ik gaf klopte niet.

Anyhow, het wordt Nederlandse ouders ook niet gemakkelijk gemaakt als ze hun ongevaccineerde kind op een kdv willen doen. Die zullen een andere oplossing moeten verzinnen, een oppas aan huis of bij een kinderopvang in eigen huis.

En om maar even de discussie terug te brengen naar de mondkapjes: het is inderdaad een keuze of je wel of niet met het OV gaat. Want als je gaat, moet je een mondkapje dragen. Als je dat echt heel erg per se niet wil ga je lekker lopen, fietsen of met de auto. Of je blijft thuis.

Soms neemt de overheid maatregelen die je vrijheid inperken omwille van de volksgezondheid. Dan prevaleert jouw vrijheid even niet over de gezondheid van anderen. En andersom, de vrijheid van een ander gaat niet ten koste van jouw gezondheid.
Mevrouw75 schreef:
23-05-2020 17:02
En dit is al honderd keer onder zijn neus geschoven.
En dan antwoord hij niet meer? Zou leuk zijn als hij kan toegeven, van oh inderdaad ik zie het nu en je hebt gelijk.
Maar goed.

Trouwens ik ben zelf ook niet voor die mondkapjes en al helemaal niet dat het verplicht wordt. Maar neemt niet weg dat het zeggen dat het verboden is volgens die wet dus niet klopt.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
23-05-2020 14:50
Het wordt ouders absoluut niet makkelijk gemaakt in elk geval.
Ik vind dat toch ook een vorm van dwang.
Dat is hetzelfde principe van; geen mondkapje op dan niet in de trein en dan kun je wel zeggen; ga dan maar niet met de trein, maar als je geen andere opties hebt om bvb naar je werk te komen dan moet je wel.

Dus dan staat er in de wet misschien niet letterlijk dat het verplicht is, het wordt toch zeer zeker wel afgedwongen.
Net als dat er in NL stemmen opgaan dat kinderopvangorganisaties ongevaccineerde kinderen mogen weigeren.
Dat is echt iets anders dan vaccinatie verplicht stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dragen die anti-mondkapjestypes ook geen autogordels?
Ook zo'n zinloze inperking van mijn vrijheid namelijk en ik voel me er erg benauwd in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
23-05-2020 16:47
Ik heb net even een simpel mondkapje uitgeprobeerd. Wat een benauwde dingen!

Nu hoef ik gelukkig niet met het OV, maar ik geloof dat ik dan 10x liever mijn oude integraalhelm had opgezet in de trein, maar dat is vast niet toegestaan?

Ervaren anderen dat benauwde en klamme gevoel ook?
Ik draag die dingen hier intussen al 3 weken als ik naar mijn werk ga (ander land) en geen last van.

Ik ben alleen te klein / het ding komt te hoog tot aan mijn ogen, dus als ik een trap* afloop moet ik verdomd goed uitkijken dat ik me niet mistrap.


*Denk aan het trapje om uit de trein te stappen, maar ook op grote stations om van perron te wisselen of het station uit te gaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-05-2020 19:57
Ik draag die dingen hier intussen al 3 weken als ik naar mijn werk ga (ander land) en geen last van.

Ik ben alleen te klein / het ding komt te hoog tot aan mijn ogen, dus als ik een trap* afloop moet ik verdomd goed uitkijken dat ik me niet mistrap.


*Denk aan het trapje om uit de trein te stappen, maar ook op grote stations om van perron te wisselen of het station uit te gaan.
Dan draag je hem niet goed, of je bent 90 centimeter. Ook kleine Aziaten kunnen mondkapjes dragen zonder van de trap te vallen, dus jij vast ook. Je hebt zelfs kindermaten.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-05-2020 19:44
Dragen die anti-mondkapjestypes ook geen autogordels?
Ook zo'n zinloze inperking van mijn vrijheid namelijk en ik voel me er erg benauwd in.
En dan bescherm je met die auto-gordel niet eens een ander, dus helemaal belachelijk toch? Dat de overheid een beetje tig levens per jaar wil gaan lopen redden.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-05-2020 20:02
Dan draag je hem niet goed, of je bent 90 centimeter. Ook kleine Aziaten kunnen mondkapjes dragen zonder van de trap te vallen, dus jij vast ook. Je hebt zelfs kindermaten.
Voor die 2 keer per week dat ik dat ding op mijn neus (en mond) zet ga ik niet speciaal zoeken naar andere.

We hebben hier standaard-maskers liggen, daar zal het bij blijven.
Dan maar wat beter uitkijken als ik een trap doe.

(Man is 25 cm langer, dan zouden we hier straks met 3 soorten maskers zitten.
Die hier in BE pokkeveel geld kosten.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Abyss schreef:
23-05-2020 16:40
ja dat kan toch ook?
Omdat je schrijft: "tenzij je een capuchon o.i.d. draagt".
Het leek mij al vreemd hoor, dat het niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
heerlijk lijkt me het, hoef ik mn snor niet meer te waxen
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
23-05-2020 20:03
En dan bescherm je met die auto-gordel niet eens een ander, dus helemaal belachelijk toch? Dat de overheid een beetje tig levens per jaar wil gaan lopen redden.
Precies.
Ik bepaal toch zelf wel of ik te pletter wil slaan tegen mijn voorruit?
Trouwens: ik rij zo goed, ik krijg geen ongeluk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
tantejans schreef:
22-05-2020 23:30
Over de griepprik: https://stichtingvaccinvrij.nl/de-griep ... em-willen/

Het is dan wel van stichting vacvin vrij, maar dat maakt het niet minder de moeite waard om dit eens te lezen, want het is onderzocht en de jaarlijkse griepprik werkt niet, dus waarom dan toch blijven geven?
Waarom dan zelfs ook op de agenda om aan kinderen te geven?
In de USA is de griepprik al verplicht voor kinderen, dus zo vreemd is het niet om daar bang voor te zijn.

En ik schreef het al eerder en hier nu dan nogmaals dat hoe klein het risico ook op bijwerkingen, élke bijwerking is er 1 te veel als het gaat om een vaccin wat niet werkt of op z'n minst onnodig is.
Ik werk regelmatig met oudere mensen en neem al bijna 10 jaar ieder jaar de griepprik. Mijn immuunsysteem was daarvoor al goed en is zelf nog beter geworden. Ik ben zelden ziek en als ik een verkoudheid heb dan duurt deze hooguit een paar dagen. Deze winter heb ik nog geen eens een kleine neusverkoudheid gehad. Je schrijft dat de griepprik niet werkt maar de vlieger gaat niet op hoor. En ik ben pro-vaccin. Ik vind dat je verplicht gevaccineerd moet worden als er een vaccin voor Corona komt.
Alle reacties Link kopieren
Geraldine schreef:
23-05-2020 21:15
Ik werk regelmatig met oudere mensen en neem al bijna 10 jaar ieder jaar de griepprik. Mijn immuunsysteem was daarvoor al goed en is zelf nog beter geworden. Ik ben zelden ziek en als ik een verkoudheid heb dan duurt deze hooguit een paar dagen. Deze winter heb ik nog geen eens een kleine neusverkoudheid gehad. Je schrijft dat de griepprik niet werkt maar de vlieger gaat niet op hoor. En ik ben pro-vaccin. Ik vind dat je verplicht gevaccineerd moet worden als er een vaccin voor Corona komt.
Koppel je nou je verbeterde immuunsysteem aan de griepprik?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-05-2020 19:44
Dragen die anti-mondkapjestypes ook geen autogordels?
Ook zo'n zinloze inperking van mijn vrijheid namelijk en ik voel me er erg benauwd in.

Tja, dat irritante alarm hè... Zelfs een tas met wat boodschappen erin op de passagiersstoel moet in de gordel anders wordt je gek van dat geluid...

Maar ik kan blijkbaar niet goed tegen iets op mijn gezicht. Zo'n mondkapje doe ik het liefst zo snel mogelijk af, maar dat geldt ook voor foundation of lipstick. Oorbellen voel ik ook steeds zitten, zelfs na een paar dagen, en ik heb weleens een oogmasker geprobeerd in het vliegtuig, ook geen succes :biggrin:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Karl_Marx schreef:
23-05-2020 21:07
heerlijk lijkt me het, hoef ik mn snor niet meer te waxen
Dat lijkt me dan weer chill aan een burka, geen bad hairdays, alleen wat mascara op en gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het volgende mij af: stel dat mondkapjes inderdaad werken (van keukenpapier of polyester, zoals dat werd beschreven in een Chinees onderzoek in een link van dit topic), dan waarom al die lockdowns? Waarom verliezen miljoenen mensen hun baan, sommigen raken dakloos, anderen failliet, krijgt men te maken met relatieproblemen (door continu op elkaars lip te zitten, of door elkaar niet/nauwelijks meer te zien), huiselijk geweld en een onzekere (financiële) toekomst, als we gewoon vanaf het begin (zelfgemaakte) mondkapjes op konden zetten?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Men weet ook niet goed hoe dit aan te pakken, maar waarom eigenlijk niet? Niet wij, maar anderen hebben toch te maken gehad met SARS of Ebola. Is dit virus dan zo anders?
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
23-05-2020 23:33
Ik vraag het volgende mij af: stel dat mondkapjes inderdaad werken (van keukenpapier of polyester, zoals dat werd beschreven in een Chinees onderzoek in een link van dit topic), dan waarom al die lockdowns? Waarom verliezen miljoenen mensen hun baan, sommigen raken dakloos, anderen failliet, krijgt men te maken met relatieproblemen (door continu op elkaars lip te zitten, of door elkaar niet/nauwelijks meer te zien), huiselijk geweld en een onzekere (financiële) toekomst, als we gewoon vanaf het begin (zelfgemaakte) mondkapjes op konden zetten?
Serieus?

Mondkapjes werken op z'n hoogst een klein beetje, maar mss helemaal niet.

Anders was het allemaal niet zo moeilijk geweest hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
23-05-2020 23:35
Men weet ook niet goed hoe dit aan te pakken, maar waarom eigenlijk niet? Niet wij, maar anderen hebben toch te maken gehad met SARS of Ebola. Is dit virus dan zo anders?
Dit virus is vooral zo anders omdat het blijkbaar Europa kon vinden, wat bij Ebola en SARS niet lukte.

Van SARS weet ik het niet, maar Ebola is bijv veel minder makkelijk overdraagbaar. Daarvoor moet je echt fysiek contact hebben gehad en bij COVID-19 niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-05-2020 23:40
Serieus?

Mondkapjes werken op z'n hoogst een klein beetje, maar mss helemaal niet.

Anders was het allemaal niet zo moeilijk geweest hè.
Nja, dat is ook hier de discussie wel, toch? En daarbij zijn er verschillende onderzoeken die elkaar tegenspreken.
Solomio schreef:
23-05-2020 23:42
Dit virus is vooral zo anders omdat het blijkbaar Europa kon vinden, wat bij Ebola en SARS niet lukte.

Van SARS weet ik het niet, maar Ebola is bijv veel minder makkelijk overdraagbaar. Daarvoor moet je echt fysiek contact hebben gehad en bij COVID-19 niet.
Oke, wist ik niet. Dank je.
Hakuna Matata
Het verschil met Ebola is, behalve dat het alleen besmettelijk is bij fysiek contact, dat als je eenmaal Ebola hebt, je meteen doodziek wordt en razendsnel overlijdt voordat je verder mensen kan besmetten.

Van SARS weet ik ook niet precies waarom dat niet zo'n ramp werd. Voor wat betreft de Mexicaanse griep: daar werden mensen niet zó ziek van dat ze weken op de IC moesten liggen en er was vrij snel een vaccin tegen.

Corona is behoorlijk maatschappij-ontwrichtend vanwege de besmettelijkheid: voordat het symptomatisch is, vrij makkelijk via lucht of oppervlakten en omdat de patiënten een groot beslag op de medische zorg moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom SARS niet zo’n groot probleem werd, is gedeeltelijk geluk (als je geen super spreader Europa binnen krijgt, of dat heel snel in de gaten hebt, verspreid het zich niet zo snel. Nu had het zich met name in Italië al veel verder verspreid dan men in de gaten had).
Maar ook belangrijk: bij SARS waren mensen met name besmettelijk als ze al goed ziek waren. En op dat moment zit je toch al binnen of ben je opgenomen. Met full blown besmettelijke SARS ging je geen carnaval vieren zeg maar, want daar was je helemaal niet toe in staat. Da scheelt natuurlijk enorm in de hoeveelheid besmettingen, en maakt bovendien het traceren van contacten veel haalbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
23-05-2020 17:02
En dit is al honderd keer onder zijn neus geschoven.
Maar welke bedreiging is er dan voor de gezondheid of veiligheid in het OV dat er mondkapjes gedragen moeten worden: Volgens het RIVM zijn ca. 44.000 mensen besmet, de meesten daarvan in verpleegtehuizen en dergelijke instellingen. Die kom je niet tegen in het openbaar vervoer. Blijft over 17.460.000 mensen die NIET besmet zijn. Dus NIET besmette mensen moeten mondkapjes gaan dragen om andere NIET besmette mensen te beschermen? Waartegen dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
24-05-2020 07:18

Van SARS weet ik ook niet precies waarom dat niet zo'n ramp werd.
SARS zat vooral diep in de longen heb ik ergens gelezen, dan is het minder makkelijk overdraagbaar. En ik denk gelezen te hebben dat je pas besmettelijk was met symptomen, en niet met covid alleen al door praten voordat je je ziek voelt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven