Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes-hysterie en meer van dat soort onzin

19-05-2020 00:08 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er niet aan mee. Ik zal absoluut geen mondkapje dragen, ook al wordt het verplicht.

Kan iemand mij vertellen waarom overheden het virus niet bij de bron willen aanpakken, maar alleen willen bestrijden?
En waarom NIEMAND het heeft over het versterken van je immuunsysteem, maar alleen maar over mondkapjes?
Ik ben oprecht op zoek naar een inhoudelijk antwoord.

Wie zegt dat het dragen van mondkapjes tijdelijk is? Straks staat er een ander virus voor de deur, want de bron aanpakken (namelijk het terugdringen van het dichte leven tussen mens en dier) doen we niet en is niet eens een klein agendapuntje. Ik hoor zelfs de WHO er niet over. Die prijst China alleen maar over haar fantastische aanpak. Ehm, was het virus daar niet ontstaan!? Verschillende overheden gaan ver over de scheef met de privacy van de burger. En de mensen gaan er door hun angst helemaal in mee.

We hebben het continu over het vaccin en mondkapjes (bestrijden dus, weer) en men komt met de meest belachelijke 'uitvindingen': een knuffelgordijn, masker met afstandsbediening (zodat je kan eten, in een restaurant bijv.) en wat nog meer. Hier zijn uiteraard partijen bij betrokken die grote economische belangen hebben en een zeer goede lobby, maar de minder economische interessante 'alternatieven', zoals doodgewoon het verbeteren van je eigen immuunsysteem, hoor je helemaal niet. Wederom zelfs van de WHO niet, en het RIVM ook niet... Bepaalde zaken laten staan of verminderen (suiker, alcohol, vet...) doet ontzettend wonderen voor je immuunsysteem, en laat dat nou veel interessanter zijn tegen een virus. Waarom adviseert de overheid hier ons dan niet beter in? België slaat al helemaal de plank mis: sporten wordt nog altijd bemoeilijkt en minister van Volksgezondheid is zelf morbide obese. De overheid wil zelfs bepalen hoeveel mensen je mag zien.

Om nog maar niet te spreken over het straatbeeld. Ik zal mijn kinderen niet grootbrengen in een omgeving waar het normaal is een groot deel van je gezicht te bedekken. Vooral als ik ergens alleen loop, 's avonds en/of waar weinig mensen te vinden zijn, wil ik geen mondkapjes zien. Ik voel me er echt niet veiliger op en ik weet zeker (op den duur) meerdere vrouwen ook niet.

Zo. Dat is mijn mening, en nu die van jullie.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 19-05-2020 00:16
0.15% gewijzigd
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
04-06-2020 22:16
Ook dat weet ik natuurlijk niet zeker, want ik heb geen goed werkende glazen bol. Maar als ik moet gokken denk ik van niet nee. Tenzij de risico’s zo hoog ingeschat worden dat het nodig is, maar dat gebeurt niet zo snel.
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt hoor. Het is de eerste keer dat jij het meemaakt wellicht, maar tijdens eerdere epidemieën waren er wel degelijk lockdowns, mochten mensen hun huis niet uit of werden in isolatie gezet enz. Tijdens gezellige pestuitbraken leefden mensen ook niet zomaar gewoon door. Tijdens de Spaanse griep is er op allerlei plaatsen een soort van lockdown geweest. Door het sterk verminderde reizen destijds was dat meestal op iets kleinere schaal (minder wereldwijde verspreiding), en door gebrek aan communicatiemiddelen wist je in pak m beet Roermond of Alkmaar niet dat ze in St Louis in lockdown zaten. Maar dat betekent nog niet dat het niet gebeurt is. En dat had ook niet tot gevolg dat die situaties tot in de eeuwigheid zo bleven. Het leidde vaak wel tot nieuwe medische doorbraken of hygiënischer praktijken, waardoor de infectiedruk afnam. Dus misschien dat iets wel in stand blijft. Of er een nuttige nieuwe ontdekking gedaan wordt.
De pest was in 1500, toen was een lockdown niet nodig, want mensen konden sowieso niet reizen.
De Spaanse Griep van 1918 kon vooral zo fel toeslaan omdat de bevolking na 4 jaar oorlog ondervoed, uitgeput en lichamelijk tot een nulpunt zaten met een volkomen afgebroken afweersysteem.

Maar jij zegt dat lockdowns eerder voorkwamen. Echt? Ik ben 57. Nooit meegemaakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-06-2020 22:25
De pest was in 1500, toen was een lockdown niet nodig, want mensen konden sowieso niet reizen.
De Spaanse Griep van 1918 kon vooral zo fel toeslaan omdat de bevolking na 4 jaar oorlog ondervoed, uitgeput en lichamelijk tot een nulpunt zaten met een volkomen afgebroken afweersysteem.

Maar jij zegt dat lockdowns eerder voorkwamen. Echt? Ik ben 57. Nooit meegemaakt.
Wegens de pest waren er wel degelijk ‘lockdowns’ en quarantaines.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-06-2020 21:54
Ik weet eerlijk gezegd niet wat te denken. Ik kan alleen maar hopen dat gezond verstand het ooit wint van verkrampte angst en dat we teruggaan naar een samenleving zoals we die tot begin dit jaar ook kenden. Maar ik ben er bang voor dat dat nog heel lang op zich laat wachten. En ik weet niet of ik daar blij van word.
Jammer dat je daar zo bang voor bent. Ik denk en hoop van niet, we gaan immers de goede kant op!!
Ik geloof erin dat het ergste achter de rug is.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-06-2020 22:25
De pest was in 1500, toen was een lockdown niet nodig, want mensen konden sowieso niet reizen.
De Spaanse Griep van 1918 kon vooral zo fel toeslaan omdat de bevolking na 4 jaar oorlog ondervoed, uitgeput en lichamelijk tot een nulpunt zaten met een volkomen afgebroken afweersysteem.

Maar jij zegt dat lockdowns eerder voorkwamen. Echt? Ik ben 57. Nooit meegemaakt.
Ja en? In 1500 konden ze geen maatregelen nemen? En waarom de Spaanse griep zo fel toesloeg is een tweede, feit blijft dat er toen ook steden in een vorm van lockdown zijn gegaan.

Ten tijde van de Spaanse griep een paar voorbeelden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/drafts/jan ... j-een-epi/
Bijeenkomsten afgelast, scholen, kerken en kantoren gesloten, inreisverboden. Komt het je al bekend voor?

En op kleinere schaal, maar dichterbij:
https://www.ad.nl/dordrecht/dordtse-bur ... ~a5c958e4/
Dat hier niet alle maatregelen van nu gebruikt zijn, heeft oa te maken met de manier van verspreiden en het sociale en reisgedrag van mensen op dat moment. Een totale lockdown was niet nodig omdat veel volwassenen al immuun waren. Maar er werden wel degelijk aantallen overledenen wekelijks in de krant vermeld en scholen gesloten.

Zoals ik al zei, dat jij het niet meegemaakt hebt, betekent niet dat het nooit gebeurd is. Het is alleen inderdaad op deze schaal zeker langer dan 57 jaar geleden. En met een beetje mazzel en nadenken is de volgende keer hopelijk over meer dan 57 jaar.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
04-06-2020 06:25
Haha, ja dat doe ik ook, ik wil op alle mogelijke manieren duidelijk maken hoe verschrikkelijk belachelijk ik het vind.
En dat ik mij niet laat dwingen, zeker niet op deze manier waarbij ik weet dat het geen enkel nut kan hebben.
Ik doe niet mee met de hype van het veiligheidstheater.
Stop de lockdown!
Wat verschrikkelijk sneu zeg.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ben voor het eerst ook weer eens met het openbaar vervoer gegaan, dat mondkapje is ronduit klote, maar toch braaf opgezet.
ik was anderhalf uur onderweg, en ik ga voorlopig niet nog een keer, dit is gewoon echt niet fijn.
Psychisch is het rotst wat mij betreft, ik voelde me besmettelijk en gevaarlijk, ik wil uit de buurt blijven van mensen, en dat lukt gewoon niet.
terwijl ik niet ziek was, maar het zit er inmiddels ingeramd, denk ik.
Fysiek is ook rot, ik ga toch anders ademen, veel door de neus, en hou de adem in als er mensen langslopen, en i.c.m. de airco had ik een schrale strot toen ik thuiskwam, en voelde me ronduit beroerd.
Kortom, niet voor herhaling vatbaar, en m'n sociale contacten zien me wel weer eens als dit covid-gedoe voorbij is, toedeloe.....

Er zaten ook mensen in de bus met het mondkapje op de kin, of gewoon niet op, etc. is dat een statement?
Je moet dat ding opzetten om mee te mogen, en dat is al kut genoeg, maar dat zo'n "in your face actie" om er de draak mee te steken vind ik gewoon flauw, alsof iedereen zo'n ding opzet voor de lol, ga dan niet met het openbaar vervoer, het is al klote genoeg hoor.
klaver10 schreef:
06-06-2020 21:04
Ben voor het eerst ook weer eens met het openbaar vervoer gegaan, dat mondkapje is ronduit klote, maar toch braaf opgezet.
ik was anderhalf uur onderweg, en ik ga voorlopig niet nog een keer, dit is gewoon echt niet fijn.
Psychisch is het rotst wat mij betreft, ik voelde me besmettelijk en gevaarlijk, ik wil uit de buurt blijven van mensen, en dat lukt gewoon niet.
terwijl ik niet ziek was, maar het zit er inmiddels ingeramd, denk ik.
Fysiek is ook rot, ik ga toch anders ademen, veel door de neus, en hou de adem in als er mensen langslopen, en i.c.m. de airco had ik een schrale strot toen ik thuiskwam, en voelde me ronduit beroerd.
Kortom, niet voor herhaling vatbaar, en m'n sociale contacten zien me wel weer eens als dit covid-gedoe voorbij is, toedeloe.....

Er zaten ook mensen in de bus met het mondkapje op de kin, of gewoon niet op, etc. is dat een statement?
Je moet dat ding opzetten om mee te mogen, en dat is al kut genoeg, maar dat zo'n "in your face actie" om er de draak mee te steken vind ik gewoon flauw, alsof iedereen zo'n ding opzet voor de lol, ga dan niet met het openbaar vervoer, het is al klote genoeg hoor.
Ik denk niet zozeer dat het een statement is maar meer van dat zo'n mondkapje irritant is. Maar het is verplicht dus moet je hem wel opdoen. Bij het instappen doe je hem dus goed op.

Ik zelf zit in Roemenie en daar moet je ook een kapje op in openbaar vervoer en vooral ook in gebouwen. dus supermarkten en overal waar je binnen bent.

Het is verplicht dus je schaft het wel aan en neemt het mee. Maar je ziet ook dat personeel zo'n ding ook half om doet of soms van de mond af doen. om de nek. En mensen in de supermarkt die het even af doen om te praten, hoesten. een kuchje etc.

Met andere woorden. denk niet dat het is om de draak aan te steken maar meer het feit dat je zelf noemt. het zit vervelend. je gaat eraan zitten. Je kan moeilijk praten. Je bent gewoon geneigd om hem even af te doen.. even fatsoenlijk ademen.

Maar het is verplicht dus je hebt het wel om.. maar het blijft onnatuurlijk. dus ben je al snel geneigd om hem even af te doen. niet om stoer te doen maar gewoon omdat je dat zo gewend bent en het niet fijn zit.

Maar je gaat ook weer niet zonder de trein in omdat je weet dat het niet mag.

Denk meer dat dat het is. Gewoon menselijk gedrag. niets naars of gek.
anoniem_64900e86602d4 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 21:15
3.26% gewijzigd
Ik vind het kul, want we hebben inmiddels niet eens meer genoeg besmettingen om een eventueel vaccin te testen laat staan dat we dan nu mondkapjes moeten dragen die niet werken omdat het om te beginnen al niet de goede mondkapjes zijn.
En het ademt rot en is psycholigisch en sociaal vrij traumatisch.
En je ademt je eigen adem steeds in en dat is ongezond.
Hier moeten we die belachelijke muilkorven zelfs in de winkels dragen...ik draag hem zo veel mogelijk onder mijn neus omdat ik gewoon wil ademen en ik ben wars van onzinnige dingen die geen nut hebben en dus enkel een last zijn.
Wat een theater.
Ik ben voor het eerst sinds ruim 2,5 maanden weer voor het eerst met het OV geweest,de tram. Het was maar een koort stukje,een kwartier heen en een kwartier terug. Het was te doen,geen moeite met ademhalen,maar zeker anders omdat iedereen zijn gezicht bedekt was. Ik woon in Schiedam en lange reisen zal ik ermee niet maken,niet verder dan Schiedam Centrum of Rotterdam. Het is gelukkig maar tijdelijk dat je zo een ding op moet.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
06-06-2020 21:14
Ik vind het kul, want we hebben inmiddels niet eens meer genoeg besmettingen om een eventueel vaccin te testen laat staan dat we dan nu mondkapjes moeten dragen die niet werken omdat het om te beginnen al niet de goede mondkapjes zijn.
En het ademt rot en is psycholigisch en sociaal vrij traumatisch.
En je ademt je eigen adem steeds in en dat is ongezond.
Hier moeten we die belachelijke muilkorven zelfs in de winkels dragen...ik draag hem zo veel mogelijk onder mijn neus omdat ik gewoon wil ademen en ik ben wars van onzinnige dingen die geen nut hebben en dus enkel een last zijn.
Wat een theater.
Stoer hoor. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
tantejans schreef:
06-06-2020 21:14
Ik vind het kul, want we hebben inmiddels niet eens meer genoeg besmettingen om een eventueel vaccin te testen laat staan dat we dan nu mondkapjes moeten dragen die niet werken omdat het om te beginnen al niet de goede mondkapjes zijn.
En het ademt rot en is psycholigisch en sociaal vrij traumatisch.
En je ademt je eigen adem steeds in en dat is ongezond.
Hier moeten we die belachelijke muilkorven zelfs in de winkels dragen...ik draag hem zo veel mogelijk onder mijn neus omdat ik gewoon wil ademen en ik ben wars van onzinnige dingen die geen nut hebben en dus enkel een last zijn.
Wat een theater.
Vaccins test je op gezonde mensen, niet op al besmette mensen want dan kan je niet zien of de antistoffen van het vaccin of het doormaken van de besmetting komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest vanmiddag ergens heen. Normaal doe ik dat met slecht weer met de bus (geen parkeergelegenheid), maar vandaag ben ik door de regen gefietst. De mondkapjesplicht in het OV staat me teveel tegen.

Mijn overburen hebben intussen een auto gekocht. Blijkbaar is er momenteel veel meer vraag naar tweedehands auto's.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Wat doen mensen moeilijk over mondkapjes. Ik moet er één dragen voor mijn werk. Zo kunnen we weer gasten ontvangen. Ik heb vandaag 9 uur een mondmasker opgehad, 18 km gelopen in het hotel (want alleen éénrichtingsroutes), en ik vind het wel vervelend, maar het is nu eenmaal zo, wij zijn blij dat we weer gasten hebben! Onderweg naar huis ga ik met de tram omdat m'n fiets naar de maker moest. Maar ook dat stoort me niet met een mondmasker.

Mijn mondmasker steunt op de kin, dus je hebt enige ademvrijheid en is niet van stof maar van plexiglas en wij dienen het na elk gastcontact te desinfecteren. Ook dragen we latex handschoenen die na elk gastcontact weggegooid worden.

Ik vind het echt zeuren om niks. Al zouden die maskers alleen schijnveiligheid zijn, ik ben blij dat ik weer kan werken! En ik denk dat dit voor heel veel anderen ook geldt. Of andersom, dat je je werk met een veiliger gevoel kan doen omdat anderen mondmaskers dragen. Soms moet je niet alleen aan jezelf denken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
maylina schreef:
06-06-2020 22:35
Vaccins test je op gezonde mensen, niet op al besmette mensen want dan kan je niet zien of de antistoffen van het vaccin of het doormaken van de besmetting komt.
Maar het heeft weinig zin om te testen of een vaccin werkt als er bijna geen mensen zijn die de ziekte hebben.
Dus dan ent je die mensen in en dan?
Dan komen ze niemand tegen die besmet is met het virus en dan weet je dus nog niks.
Want alleen antistoffen aanmaken is niet genoeg, dat zegt niet of je ook wel of niet ziek wordt, want daar kom je alleen achter als de ziekte ook genoeg heerst.
En er zijn eigenlijk niet genoeg mensen met covid19 om dat in de praktijk te testen.
De anderhalve meter wet is er trouwens door nu: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-de-jonge

:'(
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk!
En belachelijk en heel slechte zaak dat dit er zomaar doorgedrukt wordt in een democratie.
Ik vind het onthutsend hoe notabene NL zo een wet die dwars tegen de grondwet ingaat tot stand roept. En dat er niet veel meer protest is, en dan liefst ook van mensen die er verstand van hebben.
We zouden echt en masse moeten gaan protesteren.
Ik ben er echt heel erg down van.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
tantejans schreef:
07-06-2020 17:38
De anderhalve meter wet is er trouwens door nu: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-de-jonge

:'(
Is er door? dus het is goedgekeurd door tweede kamer en eerste kamer. en alles is klaar. iedereen stemt in en het is erdoor?
tantejans schreef:
07-06-2020 17:38
De anderhalve meter wet is er trouwens door nu: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-de-jonge

:'(
Hier een petitie tegen die wet:
https://www.petities.com/stop_de_15mete ... v=25073575
a_nick_is_crini schreef:
07-06-2020 17:46
Verschrikkelijk!
En belachelijk en heel slechte zaak dat dit er zomaar doorgedrukt wordt in een democratie.
Ik vind het onthutsend hoe notabene NL zo een wet die dwars tegen de grondwet ingaat tot stand roept. En dat er niet veel meer protest is, en dan liefst ook van mensen die er verstand van hebben.
We zouden echt en masse moeten gaan protesteren.
Ik ben er echt heel erg down van.
Het is nog niet zo ver volgens mij. en er staat gaat dan eventueel vanaf 1 juli in.
Dat is nog weer bijna een maand.
stel tegen die tijd zijn er 0 of 1 dode aan het virus per dag. dan zou die hele het toch nergens op slaan? Het is soms bijna alsof ze er op geilen.. anderhalf meter en nieuwe normaal. corona app moet er komen. en dan zijn er straks misschien tientallen besmettingen per dag. maar dat doer niet toe?
Alle reacties Link kopieren
Abyss schreef:
07-06-2020 17:49
Het is nog niet zo ver volgens mij. en er staat gaat dan eventueel vanaf 1 juli in.
Dat is nog weer bijna een maand.
stel tegen die tijd zijn er 0 of 1 dode aan het virus per dag. dan zou die hele het toch nergens op slaan? Het is soms bijna alsof ze er op geilen.. anderhalf meter en nieuwe normaal. corona app moet er komen. en dan zijn er straks misschien tientallen besmettingen per dag. maar dat doer niet toe?

Alvast in voorbereiding op de tweede golf ;-D
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Allemaal die petitie tekenen dus!
Ik kijk zo min mogelijk nieuws, want ik word er echt depressief van. Die wet zou ook voor een jaar moeten gelden. Een jaar! O_O
Ik bepaal echt zelf wel of ik mijn geliefden (buiten mijn gezin) aanraak of niet. Ik werk in het PO. Het is een farce die afstand! Kinderen overschrijden hem voortdurend en ik hou ze echt niet tegen.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Zo'n wet kan toch eigenlijk niet? Het uitwerken ervan lijkt mij al een nachtmerrie. Binnen anderhalf meter mag niet. tenzij... en dan 1000 aanpassingen waar het wel weer mag. horeca, kappers.. vliegen. familie,. dit en dat. daar wel. daar niet. daar met mondkapje.

Mag je dan niet meer op dates? geen nieuwe mensen ontmoeten.. kinderen maken..
Ik bedoel. het is toch belachelijk, in elke zin van het woord.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
07-06-2020 17:38
De anderhalve meter wet is er trouwens door nu: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-de-jonge

:'(

Kun je niet lezen, of weet je helemaal niets van het democratisch proces?

Er kunnen nog dingen worden aangepast aan de wet, omdat er nog een advies van de Raad van State en een debat in de Tweede en Eerste Kamer aankomen.
Allemachtig, complotgekke angstzaaier O_o

Bovendien woon je in Duitsland, toch?
nounou
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
07-06-2020 17:38
De anderhalve meter wet is er trouwens door nu: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-de-jonge

:'(
Hoezo is die wet 'erdoor'? Waardoor? Lees jij wat er in je eigen linkjes staat?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
a_nick_is_crini schreef:
07-06-2020 17:46
Verschrikkelijk!
En belachelijk en heel slechte zaak dat dit er zomaar doorgedrukt wordt in een democratie.
Ik vind het onthutsend hoe notabene NL zo een wet die dwars tegen de grondwet ingaat tot stand roept. En dat er niet veel meer protest is, en dan liefst ook van mensen die er verstand van hebben.
We zouden echt en masse moeten gaan protesteren.
Ik ben er echt heel erg down van.
Tegen de grondwet in nog wel.

Ik ben echt verbijsterd over de hysterie over deze wet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven