Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes-hysterie en meer van dat soort onzin

19-05-2020 00:08 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er niet aan mee. Ik zal absoluut geen mondkapje dragen, ook al wordt het verplicht.

Kan iemand mij vertellen waarom overheden het virus niet bij de bron willen aanpakken, maar alleen willen bestrijden?
En waarom NIEMAND het heeft over het versterken van je immuunsysteem, maar alleen maar over mondkapjes?
Ik ben oprecht op zoek naar een inhoudelijk antwoord.

Wie zegt dat het dragen van mondkapjes tijdelijk is? Straks staat er een ander virus voor de deur, want de bron aanpakken (namelijk het terugdringen van het dichte leven tussen mens en dier) doen we niet en is niet eens een klein agendapuntje. Ik hoor zelfs de WHO er niet over. Die prijst China alleen maar over haar fantastische aanpak. Ehm, was het virus daar niet ontstaan!? Verschillende overheden gaan ver over de scheef met de privacy van de burger. En de mensen gaan er door hun angst helemaal in mee.

We hebben het continu over het vaccin en mondkapjes (bestrijden dus, weer) en men komt met de meest belachelijke 'uitvindingen': een knuffelgordijn, masker met afstandsbediening (zodat je kan eten, in een restaurant bijv.) en wat nog meer. Hier zijn uiteraard partijen bij betrokken die grote economische belangen hebben en een zeer goede lobby, maar de minder economische interessante 'alternatieven', zoals doodgewoon het verbeteren van je eigen immuunsysteem, hoor je helemaal niet. Wederom zelfs van de WHO niet, en het RIVM ook niet... Bepaalde zaken laten staan of verminderen (suiker, alcohol, vet...) doet ontzettend wonderen voor je immuunsysteem, en laat dat nou veel interessanter zijn tegen een virus. Waarom adviseert de overheid hier ons dan niet beter in? België slaat al helemaal de plank mis: sporten wordt nog altijd bemoeilijkt en minister van Volksgezondheid is zelf morbide obese. De overheid wil zelfs bepalen hoeveel mensen je mag zien.

Om nog maar niet te spreken over het straatbeeld. Ik zal mijn kinderen niet grootbrengen in een omgeving waar het normaal is een groot deel van je gezicht te bedekken. Vooral als ik ergens alleen loop, 's avonds en/of waar weinig mensen te vinden zijn, wil ik geen mondkapjes zien. Ik voel me er echt niet veiliger op en ik weet zeker (op den duur) meerdere vrouwen ook niet.

Zo. Dat is mijn mening, en nu die van jullie.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 19-05-2020 00:16
0.15% gewijzigd
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-05-2020 09:06
Oh, ik geloof direct dat de WHO daarmee bezig is. Ik vind het alleen zo jammer dat dit soort dingen niet in 1 zin genoemd worden samen met: Blijf thuis bij ziekte. Of Ontloop drukte. Dat zijn de bekende motto's.

Niet: Zorg voor minstens 30 minuten beweging per dag. Kook gezonde maaltijden. Zorg voor voldoende slaap. Dat soort dingen...
Dat zou ik dan weer erg betuttelend vinden. Ik hou me aan de regels maar wat ik eet en drink en of ik wel of niet sport dat maak ik zelf wel uit. Ik neem aan dat iedereen wel weet wat gezond en ongezond is.
malibu82 schreef:
19-05-2020 09:06
Oh, ik geloof direct dat de WHO daarmee bezig is. Ik vind het alleen zo jammer dat dit soort dingen niet in 1 zin genoemd worden samen met: Blijf thuis bij ziekte. Of Ontloop drukte. Dat zijn de bekende motto's.

Niet: Zorg voor minstens 30 minuten beweging per dag. Kook gezonde maaltijden. Zorg voor voldoende slaap. Dat soort dingen...
Oh, ik heb dat niet zo ervaren. Ik vind dat er ook wel de nadruk op ligt. Maar misschien omdat jouw genoemde voorbeelden standaardadviezen zijn en handen wassen, drukte ontlopen "speciaal" voor Covid?
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-05-2020 09:06
Oh, ik geloof direct dat de WHO daarmee bezig is. Ik vind het alleen zo jammer dat dit soort dingen niet in 1 zin genoemd worden samen met: Blijf thuis bij ziekte. Of Ontloop drukte. Dat zijn de bekende motto's.

Niet: Zorg voor minstens 30 minuten beweging per dag. Kook gezonde maaltijden. Zorg voor voldoende slaap. Dat soort dingen...
Dat wordt dan een bord boven de snelweg met: “pak de fiets.”
En eentje bij ingang van de supermarkten: “koop gezond eten. Ga liever naar de winkel hiernaast, daar is alles biologisch.”
Benieuwd wat voor bord er bij de snackbar komt te staan.

En dan worden de mensen die na elven op straat aanwezig zijn weggezet als anti-sociale etterbakken. Want “SAMEN zorgen we voor voldoende nachtrust.” :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier erg hard op TO gereageerd maar ze heeft wel een punt,. Ik zie het ook niet zitten mijn kinderen op te laten groeien in een wereld waar mondkapjes de norm zijn en je constant op je hoede moet zijn voor andere mensen. Waar angst en wantrouwen overheersen. Hopelijk komt het niet zo ver en zijn mondkapjes slechts tijdelijk en op bepaalde plekken nodig.

Ook wat betreft preventie heeft ze echt wel een punt hoor. Er wordt nu ingezet op behandeling en/of vaccin, en dat snap ik echt helemaal, dat is hard nodig in deze pandemie. Maar de meeste mensen die echt erg ziek worden van corona of er aan overlijden zijn mensen met obesitas, rokers, hart-en vaatziekten (disclaimer: ja ik weet dat het een naar virus is waar gewone, gezonde jonge mensen soms ook doodziek van worden. I know).

Ik hoop toch echter dat we na de pandemie de discussie over preventie en leefstijl weer kunnen opstarten: waarom is roken nog steeds toegestaan? Waarom is slecht, te vet, te zoet eten vaak goedkoper dan gezond eten? Waarom zijn wetmarkets in China nog steeds toegestaan?

Op dit moment moeten we de pandemie bestrijden, dat snap ik. Maar daarna moet er toch echt weer gesproken worden over hoe we deze ellende in de toekomst kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-05-2020 08:58
1600 zorgprofessionals: wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl - https://nos.nl/l/2334347

Potverdorie, wat er vandaag toch op het nieuws verschijnt.

:)

Nu dit als headline in alle nieuwsmedia!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-05-2020 08:58
1600 zorgprofessionals: wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl - https://nos.nl/l/2334347

Potverdorie, wat er vandaag toch op het nieuws verschijnt.
Nou. Dit dus.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
19-05-2020 09:15
Er wordt hier erg hard op TO gereageerd maar ze heeft wel een punt,. Ik zie het ook niet zitten mijn kinderen op te laten groeien in een wereld waar mondkapjes de norm zijn en je constant op je hoede moet zijn voor andere mensen. Waar angst en wantrouwen overheersen. Hopelijk komt het niet zo ver en zijn mondkapjes slechts tijdelijk en op bepaalde plekken nodig.

Ook wat betreft preventie heeft ze echt wel een punt hoor. Er wordt nu ingezet op behandeling en/of vaccin, en dat snap ik echt helemaal, dat is hard nodig in deze pandemie. Maar de meeste mensen die echt erg ziek worden van corona of er aan overlijden zijn mensen met obesitas, rokers, hart-en vaatziekten (disclaimer: ja ik weet dat het een naar virus is waar gewone, gezonde jonge mensen soms ook doodziek van worden. I know).

Ik hoop toch echter dat we na de pandemie de discussie over preventie en leefstijl weer kunnen opstarten: waarom is roken nog steeds toegestaan? Waarom is slecht, te vet, te zoet eten vaak goedkoper dan gezond eten? Waarom zijn wetmarkets in China nog steeds toegestaan?

Op dit moment moeten we de pandemie bestrijden, dat snap ik. Maar daarna moet er toch echt weer gesproken worden over hoe we deze ellende in de toekomst kunnen voorkomen.
Hoezo, op laten groeien met mondkapjes als norm? Dat is nu hè, denk je dat die mondkapjes voor altijd blijven?

'Waar angst en wantrouwen overheersen'. Als je het zo bekijkt word je er niet vrolijk van.
cookielover wijzigde dit bericht op 19-05-2020 09:21
0.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
19-05-2020 09:08

Als je het beter weet dan de experts kan je een spoedcursus overwegen bij een viroloog en plaatsnemen bij het OMT overleg. Ik wens je verder nog een fijne dag en let een beetje op anderen.
Of jij doet een spoedcursus lezen. Ik heb geen uitspraken over het virus gedaan, wat ik zeg over niet-werkende mondkapjes komt van het RIVM en de regering zelf.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
19-05-2020 08:58
Ik wordt echt doodmoe van al die stoere 'kan mij de regels wat boeien' mensen en hun gescherm met vrijheid.

Vrijheid zonder verantwoordelijkheidsgevoel of empathie is gewoon egoïsme. Wees daar maar trots op.
Ik ben ook niet blij met die mondkapjes in het ov, vooral omdat het bewijs nou niet echt overtuigend is.

Daarnaast ben ik wel heel erg verbaasd hoe makkelijk vrijheden aan de kant geschoven worden.

Dat betekent allemaal niet dat ik dan weiger mondkapjes te dragen, want zo’n mak schaap ben ik dan ook wel weer.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-05-2020 08:58
1600 zorgprofessionals: wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl - https://nos.nl/l/2334347

Potverdorie, wat er vandaag toch op het nieuws verschijnt.
Er wordt nu gedaan alsof al die mensen die ernstige gevolgen ondervinden van corona dat hadden kunnen voorkomen door een gezonde(re) leefstijl.
Wat mij betreft gaat dat voorbij aan bijv de aangeboren verschillen in de kwaliteit van het immuunsysteem. Ja, het zal best verbeterd kunnen worden door een gezonde(re) leefstijl, maar ik vraag me af hoeveel dat daadwerkelijk gescheeld had.

Uit mijn eigen kleine kringetje weet ik dat het iig niet zo simpel is dat de mensen met de gezondste leefstijl het minst ziek zijn.

Daarbij: gezondere leefstijl is niet iets wat van vandaag op morgen ineens de kwetsbaarheid voor corona doet halveren ofzo, dus die mondkapjes kan het niet vervangen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
19-05-2020 09:17
:)

Nu dit als headline in alle nieuwsmedia!
Dit topic is gewoon onderdeel van die oproep.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 09:21
Daarnaast ben ik wel heel erg verbaasd hoe makkelijk vrijheden aan de kant geschoven worden.
Dit.

En ik ben ook een mak schaap. Ik fiets wel twee keer per dag een halfuur om, dan.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
19-05-2020 09:20
Hoezo, op laten groeien met mondkapjes als norm? Dat is nu hè, denk je dat die mondkapjes voor altijd blijven?

'Waar angst en wantrouwen overheersen'. Als je het zo bekijkt word je er niet vrolijk van.
Nee, ik denk dat niet. Maar als dat zo zou zijn, zou ik dat heel erg vinden. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat het tijdelijk is. Maar ik kan me inleven in mensen die bang zijn dat het voor altijd zo gaat blijven.
Solomio schreef:
19-05-2020 09:22
Er wordt nu gedaan alsof al die mensen die ernstige gevolgen ondervinden van corona dat hadden kunnen voorkomen door een gezonde(re) leefstijl.
Wat mij betreft gaat dat voorbij aan bijv de aangeboren verschillen in de kwaliteit van het immuunsysteem. Ja, het zal best verbeterd kunnen worden door een gezonde(re) leefstijl, maar ik vraag me af hoeveel dat daadwerkelijk gescheeld had.

Uit mijn eigen kleine kringetje weet ik dat het iig niet zo simpel is dat de mensen met de gezondste leefstijl het minst ziek zijn.

Daarbij: gezondere leefstijl is niet iets wat van vandaag op morgen ineens de kwetsbaarheid voor corona doet halveren ofzo, dus die mondkapjes kan het niet vervangen.
Ik heb toch echt de afgelopen tijd heel veel artikelen gelezen over het feit dat veel van de patiënten op de IC overgewicht hebben en dat er dus wel een grote relatie is tussen leefstijd en verloop van ziekte.

En er zijn altijd uiterzondering en dunne mensen kunnen ook ongezond zijn, maar dat maakt niet dat je de relatie tussen overgewicht - Corona kunt negeren.
Alle reacties Link kopieren
Het is een farce om te doen alsof een gezonde levenstijl zoveel doet tegen het verspreiden van een virus. Dan waan je jezelf veilig onder valse voorwenselen. Goed, dan wordt je er zelf niet zo ziek van, maar je kan het nog wel doorgeven aan je zwake omaatje in het bejaardentehuis. Vooral als je toch geen masker wil dragen en schijt hebt aan afstand houden (waarom zou je? Jij eet immers netjes je groente en fruit en gaat elke dag naar de sportschool?)

Een gezonde populatie omdat mensen goed eten en bewegen is totaal wat anders dan zorgen dat mensen een virus niet krijgen en er dood aan gaan of het verspreiden. Het is ook een farce te denken dat met een gezondere populatie er geen pandemie was geweest.

Maar het is vooral de wens die de vader is van de gedachtes. Mensen wilen per se geen mondkapjes of 1.5 afstand houden en weer 'lekker gewoon', dus grijpen ze elk snippertje informatie als reden om hun punt te maken terwijl ze de andere dingen negeren (vice versa gebeurt dat net zo goed). Ik zie het met mijn zus. Die kan niet wachten tot alles weer 'normaal' is en zegt: "Kijk naar het Zweedse model, daar bleef alles open, waarom deden wij dat niet". Ik ben veel sceptischer en zeg ook "Kijk naar het Zweedse model, veel meer doden per hoofd van de bevolking dan hun buurlanden, wat goed dat wij dat niet deden*"

Hoe mensen reageren op maatregelen zegt meer over hoe ze coronamaatregelen beleven en hoe lastig ze het vinden dat dat het nou zo te maken heeft met afgewogen keuzes maken.


*Ik woon in een land met de hoogste sterfgevallen op dit moment waar het land veels te laat op lsot is gegaan, maar dat is een ander verhaal.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
19-05-2020 09:20
Hoezo, op laten groeien met mondkapjes als norm? Dat is nu hè, denk je dat die mondkapjes voor altijd blijven?

'Waar angst en wantrouwen overheersen'. Als je het zo bekijkt word je er niet vrolijk van.
Komt allemaal in die wet hè....

Voor altijd 1,5e meter afstand, mondkapjes overal en altijd.......

:roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
19-05-2020 09:29
Nee, ik denk dat niet. Maar als dat zo zou zijn, zou ik dat heel erg vinden. Ik heb er echter wel vertrouwen in dat het tijdelijk is. Maar ik kan me inleven in mensen die bang zijn dat het voor altijd zo gaat blijven.
Natuurlijk zou dat heel erg zijn, maar reken er maar niet op. Ik heb het idee dat als dit minder is of voorbij is iedereen gewoon weer terugvalt in het oude leven.
Darkside, je geeft hiermee alleen aan hoe dom je bent. Wie heeft het over euthanasie? Het is de realiteit dat het alleen de mens is die de hele planeet naar de klote helpt, en nu zitten ze te jammeren dat er een virus is. Gek hè? En zo zie je maar weer hoe egoïstisch de mens is, wat er allemaal met dieren uitgevreten wordt, vinden ze normaal, maar och och, als er een virus voorbij komt , ( wat logisch is, door ons handelen) slaat iedereen op tilt
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-05-2020 09:33
Komt allemaal in die wet hè....

Voor altijd 1,5e meter afstand, mondkapjes overal en altijd.......

:roll:
Ik heb dus echt een vriendin (mwah, meer een kennis eigenlijk) die niet naar buiten gaat dit jaar en dan pas weer met mondkapjes :facepalm:

Ze heeft er 80 gekocht en een heleboel flesjes desinfecterende gel. En ze hoopt heel erg dat dit echt het 'nieuwe normaal' gaat worden :roll:
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
19-05-2020 09:28
Dit.

En ik ben ook een mak schaap. Ik fiets wel twee keer per dag een halfuur om, dan.
Dat gaat bij mij ietsjes moeilijker. Dan moet ik 30 km heen 30 terug en over de pont, waar dan ook een mondkapje verplicht is.
Alle reacties Link kopieren
Om mijn immuunsysteem te 'versterken' zou ik moeten stoppen met mijn medicijnen. Dan duurt het nog drie maanden tot het weer op zijn oude niveau is en mijn eigen lichaam kan aanvallen. Dan zit ik met mijn sterke immuunsysteem alsnog ziek thuis en kom ik de deur niet uit omdat ik binnen 7 minuten bij een toilet moet zijn, en dat gaat dag en nacht door. Na niet al te lange tijd kom ik uitgeput, ondervoed en uitgedroogd in het ziekenhuis te liggen waar alleen een stootkuur prednison mij weer op de been kan helpen, maar daar word ik dan wel dik van. Ik kan weliswaar niemand besmetten en ik ga er ook niet dood van, maar dat betekent dat ik altijd ziek zal blijven, pijn heb en arbeidsongeschikt wordt. Vind je het heel erg als ik dat offer niet wil brengen?

Als ik mijn medicijnen blijf innemen en iedereen voorlopig op 1,5 meter bij me vandaan blijft, dan kan ik gewoon functioneren, werken, een bijdrage leveren aan de maatschappij en net zo'n abnormaal leven leiden als iedereen nu eenmaal tijdens een pandemie leidt. Wel eens van een auto-immuunziekte gehoord TO? Die kun je zomaar krijgen; ook als je gezond leeft.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
19-05-2020 09:31
Ik heb toch echt de afgelopen tijd heel veel artikelen gelezen over het feit dat veel van de patiënten op de IC overgewicht hebben en dat er dus wel een grote relatie is tussen leefstijd en verloop van ziekte.

En er zijn altijd uiterzondering en dunne mensen kunnen ook ongezond zijn, maar dat maakt niet dat je de relatie tussen overgewicht - Corona kunt negeren.
Aan de andere kant komt er ook steeds meer bewijs dat erfelijke factoren nogal wat invloed hebben op overgewicht.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
19-05-2020 09:31
Ik heb toch echt de afgelopen tijd heel veel artikelen gelezen over het feit dat veel van de patiënten op de IC overgewicht hebben en dat er dus wel een grote relatie is tussen leefstijd en verloop van ziekte.

En er zijn altijd uiterzondering en dunne mensen kunnen ook ongezond zijn, maar dat maakt niet dat je de relatie tussen overgewicht - Corona kunt negeren.
Ja, maar roken bleek dan weer enige bescherming te bieden......

Dat van de ic-patiënten veel mensen overgewicht hadden wordt heerlijk uitvergroot en vooral aangegrepen voor twee dingen: 1) de dikke medemens nog maar weer eens laten voelen wat een kostenpost hij/zij is en 2) mensen het gevoel geven dat je zelf invloed hebt op je ziektekans.

Met dit soort feitjes gaan mensen dus aan de haal, beide kanten op trouwens.
Lang niet alle Covid-patiënten met overgewicht kwamen bijv op de ic. Daarmee is overgewicht wel een extra risicofactor, maar daar zijn er wel meer van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
19-05-2020 09:09
Overigens vind ik het niet raar dat in Nederland mensen zo graag afwijken van de norm wbt corona, het is hetzelfde als met het rookverbod in de horeca. Waar ik woonde (Engeland) was het redelijk snel geaccepteerd, dat niet meer roken in de pub. Niet dat mensen het per se leuk vonden hoor.
Het is ook typisch Nederlands volgens mij. Toen Corona uitbrak had ik de keuze om mijn tijd in Nederland of in Duitsland uit te zitten. Ik heb voor Duitsland gekozen, omdat ik de bui al zag hangen met die eigenwijze Nederlanders die het zelf allemaal beter weten.

In Duitsland moeten we al een poosje verplicht mondbedekking op tijdens het boodschappen doen. In het begin dacht ik ook: "maar dat doe ik niet!" Maar het is bizar hoe snel je er aan went. En zodra je beseft dat het "normaal" is (want iedereen doet het) dan heb je er zelf ook snel minder moeite mee.

Want ik geef eerlijk toe: ik was in het begin ook een beetje wars van het verplichte mondkapje in de supermarkt. Ik deed het pas op als ik de winkel binnen stapte en meteen weer af zodra ik buiten was. Inmiddels doe ik mijn bedekking op als ik mijn huisdeur uit stap en af als ik weer thuis ben.
s7rin wijzigde dit bericht op 19-05-2020 09:42
3.08% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 09:35
Dat gaat bij mij ietsjes moeilijker. Dan moet ik 30 km heen 30 terug en over de pont, waar dan ook een mondkapje verplicht is.
:'(

Wel heel gezond hoor, zoveel beweging! Dat heb je toch wel over voor je 17 miljoen medelanders? In de oorlog fietsten wij dat op houten fietsbanden, zonder zeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven