Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes-hysterie en meer van dat soort onzin

19-05-2020 00:08 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er niet aan mee. Ik zal absoluut geen mondkapje dragen, ook al wordt het verplicht.

Kan iemand mij vertellen waarom overheden het virus niet bij de bron willen aanpakken, maar alleen willen bestrijden?
En waarom NIEMAND het heeft over het versterken van je immuunsysteem, maar alleen maar over mondkapjes?
Ik ben oprecht op zoek naar een inhoudelijk antwoord.

Wie zegt dat het dragen van mondkapjes tijdelijk is? Straks staat er een ander virus voor de deur, want de bron aanpakken (namelijk het terugdringen van het dichte leven tussen mens en dier) doen we niet en is niet eens een klein agendapuntje. Ik hoor zelfs de WHO er niet over. Die prijst China alleen maar over haar fantastische aanpak. Ehm, was het virus daar niet ontstaan!? Verschillende overheden gaan ver over de scheef met de privacy van de burger. En de mensen gaan er door hun angst helemaal in mee.

We hebben het continu over het vaccin en mondkapjes (bestrijden dus, weer) en men komt met de meest belachelijke 'uitvindingen': een knuffelgordijn, masker met afstandsbediening (zodat je kan eten, in een restaurant bijv.) en wat nog meer. Hier zijn uiteraard partijen bij betrokken die grote economische belangen hebben en een zeer goede lobby, maar de minder economische interessante 'alternatieven', zoals doodgewoon het verbeteren van je eigen immuunsysteem, hoor je helemaal niet. Wederom zelfs van de WHO niet, en het RIVM ook niet... Bepaalde zaken laten staan of verminderen (suiker, alcohol, vet...) doet ontzettend wonderen voor je immuunsysteem, en laat dat nou veel interessanter zijn tegen een virus. Waarom adviseert de overheid hier ons dan niet beter in? België slaat al helemaal de plank mis: sporten wordt nog altijd bemoeilijkt en minister van Volksgezondheid is zelf morbide obese. De overheid wil zelfs bepalen hoeveel mensen je mag zien.

Om nog maar niet te spreken over het straatbeeld. Ik zal mijn kinderen niet grootbrengen in een omgeving waar het normaal is een groot deel van je gezicht te bedekken. Vooral als ik ergens alleen loop, 's avonds en/of waar weinig mensen te vinden zijn, wil ik geen mondkapjes zien. Ik voel me er echt niet veiliger op en ik weet zeker (op den duur) meerdere vrouwen ook niet.

Zo. Dat is mijn mening, en nu die van jullie.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 19-05-2020 00:16
0.15% gewijzigd
Hakuna Matata
En dan zijn er hier forumleden die durven te zeggen dat TO en medestanders EGOÏSTISCH zijn, nee De MENS is egoïstisch, kijk hoe ze met dieren omgaan, maar daar hebben de zieligers schijt aan, zolang ze zelf maar niet ziek worden, hoe triest
yasmijn schreef:
19-05-2020 08:26
Begrijp je dan niet dat het zonder de maatregelen veel erger was geworden? Iets met IC capaciteit enzo
Op de een of andere manier wil dit de hersenpannen maar niet in. Het gaat niet om aantallen van nu. Het gaat om de aantallen die er geweest zouden zijn zonder lockdown en de totale ineenstorting van de zorg die dat tot gevolg zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
19-05-2020 09:40
:'(

Wel heel gezond hoor, zoveel beweging! Dat heb je toch wel over voor je 17 miljoen medelanders? In de oorlog fietsten wij dat op houten fietsbanden, zonder zeuren.
In de winter.....
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-05-2020 09:37
Ja, maar roken bleek dan weer enige bescherming te bieden......

Dat van de ic-patiënten veel mensen overgewicht hadden wordt heerlijk uitvergroot en vooral aangegrepen voor twee dingen: 1) de dikke medemens nog maar weer eens laten voelen wat een kostenpost hij/zij is en 2) mensen het gevoel geven dat je zelf invloed hebt op je ziektekans.

Met dit soort feitjes gaan mensen dus aan de haal, beide kanten op trouwens.
Lang niet alle Covid-patiënten met overgewicht kwamen bijv op de ic. Daarmee is overgewicht wel een extra risicofactor, maar daar zijn er wel meer van.
Natuurlijk zijn er meerdere risicofactoren. In alle artikelen die ik heb gelezen wordt ook gesteld dat overgewicht niet een kwestie van "even afvallen" is en dat er meerdere factoren spelen. Ook dat je niet ineens moet gaan crashdieëten.

Ik het het idee dat mensen met overgewicht zich met dit soort dingen snel persoonlijk aangevallen voelen, alsof er heksenjacht geopend wordt. Ik vind het lastig om me daarin in te leven, dus wellicht dat ik dit soort dingen makkelijker naast me neer leg. Of ter kennisgeving aanneem.

Ik ben een roker en besef me dondersgoed dat dat er voor zorgt dat ik in een risicogroep val.
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 09:37
Aan de andere kant komt er ook steeds meer bewijs dat erfelijke factoren nogal wat invloed hebben op overgewicht.
Ja, maar het een sluit het ander niet uit, toch?
Alle reacties Link kopieren
Dida73 schreef:
19-05-2020 09:40
En dan zijn er hier forumleden die durven te zeggen dat TO en medestanders EGOÏSTISCH zijn, nee De MENS is egoïstisch, kijk hoe ze met dieren omgaan, maar daar hebben de zieligers schijt aan, zolang ze zelf maar niet ziek worden, hoe triest
Maar er is een verschil tussen proberen een volgende pandemie te voorkomen, door bijv die dierenmarkten aan te pakken, of de huidige pandemie in te dammen.
Kun je je wel boos maken over de huidige maatregelen, maar we hebben momenteel nu eenmaal die pandemie, die is niet meer te voorkomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-05-2020 09:37
Ja, maar roken bleek dan weer enige bescherming te bieden......

Dat van de ic-patiënten veel mensen overgewicht hadden wordt heerlijk uitvergroot en vooral aangegrepen voor twee dingen: 1) de dikke medemens nog maar weer eens laten voelen wat een kostenpost hij/zij is en 2) mensen het gevoel geven dat je zelf invloed hebt op je ziektekans.

Met dit soort feitjes gaan mensen dus aan de haal, beide kanten op trouwens.
Lang niet alle Covid-patiënten met overgewicht kwamen bijv op de ic. Daarmee is overgewicht wel een extra risicofactor, maar daar zijn er wel meer van.
Inderdaad. Sowieso is een correlatie niet eens een causaal verband. Misschien dat er wel meer mensen met overgewicht in de beroepen werken niet je niet vannuit huis kan doen, of waarbij je gewoon meer mensen tegen het lijf loopt. Dat is hier in de UK zeker het geval hoor, de meeste slachtoffers komen uit de laagste inkomstengroepen (e.g. kassamederwerkers) waar men ook vaker andere gezondheidproblemen heeft. En het dus eerder een probleem is van het type werk dan per se het ovrgewicht.

Maar goed, het is zo lastig jezelf veilig wanen met je niet-overgewicht en je strakke sportschema als je al die dingen ook nog mee moet nemen in je oordeel.

(Ondertussen zijn er hele wetenscshappelijke velden die proberen verbanden tussen volksgezondheid en gedrag, economische status, voeding en afkomst uit te pluizen, nog voor dat het effect van een pandemie er bij komt kijken, wat ook weer een veld op zich is. Maar gelukkig weet men het op het vivaforum beter).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Dida73 schreef:
19-05-2020 09:40
En dan zijn er hier forumleden die durven te zeggen dat TO en medestanders EGOÏSTISCH zijn, nee De MENS is egoïstisch, kijk hoe ze met dieren omgaan, maar daar hebben de zieligers schijt aan, zolang ze zelf maar niet ziek worden, hoe triest
Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan. Ik ben best links. Maar met dit soort formuleringen zet je ons linksies echt in een slecht daglicht. Doe es niet.
Dida73 schreef:
19-05-2020 08:19
Wat een hysterie weer, TO ik geef je gelijk. 2017 vielen hier 9500 doden door een virus, geen haan ( of forumleden) kraaide daarnaar. Leven ging gewoon door. En nu slaat iedereen door en lopen als een kudde makke schapen achter de regering ( RIVM) aan, en piepen om niks. Het probleem is de mens, die veroorzaakt zulke ziektes simpelweg omdat er veel te veel van zijn en daarbij geen enkel respect voor ander leven heeft. Moeder natuur grijpt in, en zal nog vaker gebeuren
Schrijft jouw oom ook op VIVA?
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
19-05-2020 09:42
Natuurlijk zijn er meerdere risicofactoren. In alle artikelen die ik heb gelezen wordt ook gesteld dat overgewicht niet een kwestie van "even afvallen" is en dat er meerdere factoren spelen. Ook dat je niet ineens moet gaan crashdieëten.

Ik het het idee dat mensen met overgewicht zich met dit soort dingen snel persoonlijk aangevallen voelen, alsof er heksenjacht geopend wordt. Ik vind het lastig om me daarin in te leven, dus wellicht dat ik dit soort dingen makkelijker naast me neer leg. Of ter kennisgeving aanneem.

Ik ben een roker en besef me dondersgoed dat dat er voor zorgt dat ik in een risicogroep val.
Als ex-dikkerd weet ik hoe persoonlijk die aanvallen zijn, dus ja, daar ben ik nog steeds alert op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Het-groepje schreef:
19-05-2020 09:05
Niemand besteedt hier aandacht aan 8-)
Ja erg he. Kut mainstreammedia
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
19-05-2020 09:37
Als ik mijn medicijnen blijf innemen en iedereen voorlopig op 1,5 meter bij me vandaan blijft, dan kan ik gewoon functioneren, werken, een bijdrage leveren aan de maatschappij en net zo'n abnormaal leven leiden als iedereen nu eenmaal tijdens een pandemie leidt. Wel eens van een auto-immuunziekte gehoord TO? Die kun je zomaar krijgen; ook als je gezond leeft.
Puur uit nieuwsgierigheid: maak jij gebruik van het ov op dit moment?
Alle reacties Link kopieren
Als het inderdaad zou zijn dat het is bewezen dat mondkapjes daadwerkelijk werken, en er vertrouwen in zou hebben dat deze uitbraak eenmalig is of op z'n minst heel zeldzaam, dan had ik er waarschijnlijk allang eentje opgehad. Een paar maanden met z'n allen strenge richtlijnen volgen en we zijn er vanaf. Maar dat verwacht ik niet en daarom mijn weerstand. En niet per se tegen dat mondkapje an sich, want dat is maar een item, maar in hoe we ermee omgaan.

het RIVM heeft lang gezegd dat we geen mondkapjes gaan gebruiken, sinds kort verplicht de overheid het voor het openbaar vervoer. Dit lijkt me meer onder maatschappelijke druk dan wetenschappelijke onderbouwing, want dit staat zelf op de website van het RIVM:

"De literatuur is niet eenduidig over het effect van het dragen van niet-medische mondkapjes in openbare ruimten. Je kunt hier meer over lezen in het achtergronddocument ‘toepassing van niet-medische mondneusmaskers in openbare ruimten’. Wat we wel weten is dat niet-medische mondkapjes de drager zeer beperkt beschermen tegen besmetting. Dit hangt sterk af van de kwaliteit van de materialen. Het gebruik van verschillende materialen, zoals katoen en linnen, zorgt ervoor dat de pasvorm en de filterwerking niet goed zijn. De mate waarin het mondkapje aansluit op het gezicht en het draagcomfort hebben er ook invloed op. Professionele mondkapjes beschermen wel goed. Die sluiten heel goed over neus en mond en ze worden regelmatig gewisseld. Zelfgemaakte mondkapjes verschillen sterk van pasvorm, materiaal en algehele kwaliteit. Omdat een niet-medisch mondkapje slechts beperkt beschermt, kan dit geen vervanging zijn voor het afstand houden van anderen, de hygiënemaatregelen en de (thuis)isolatie van personen met gezondheidsklachten."

Ik ben echt niet zo'n egocentrische bitch die verkouden lekker tussen de massa loopt, geen 1,5m afstand wil houden en mijn oma gewoon knuffelt. Ik zal een mondkapje dragen als dat absoluut zou helpen, maar het bewijs mist en daarom ik doe niet iets gewoon vanwege de sociale druk.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Geen zin om alles te lezen. Ik ben het wel eens met TO als het gaat over hoe de mens met dieren (megastallen / markten in azië etc) omgaat én dat er meer aandacht zou moeten zijn voor preventie / gezond leven.

Verder vind ik het onzinnig om dan te zeggen dús ga ik niet meewerken aan de huidige maatregelen. Iets doen is nog altijd beter dan niets doen...
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-05-2020 00:48
I love mondkapjes! En je draagt ze niet voor jezelf, maar om een ander niet te besmetten, zoals mijn man, die de hele dag passagiers incheckt. En hij kan niet 8 uur lang werken met een mondkapje, daarvoor doe je het.
Maar joh, doe lekker egoistisch, en denk alleen aan jezelf.
Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
19-05-2020 09:45
Inderdaad. Sowieso is een correlatie niet eens een causaal verband. Misschien dat er wel meer mensen met overgewicht in de beroepen werken niet je niet vannuit huis kan doen, of waarbij je gewoon meer mensen tegen het lijf loopt. Dat is hier in de UK zeker het geval hoor, de meeste slachtoffers komen uit de laagste inkomstengroepen (e.g. kassamederwerkers) waar men ook vaker andere gezondheidproblemen heeft. En het dus eerder een probleem is van het type werk dan per se het ovrgewicht.

Maar goed, het is zo lastig jezelf veilig wanen met je niet-overgewicht en je strakke sportschema als je al die dingen ook nog mee moet nemen in je oordeel.

(Ondertussen zijn er hele wetenscshappelijke velden die proberen verbanden tussen volksgezondheid en gedrag, economische status, voeding en afkomst uit te pluizen, nog voor dat het effect van een pandemie er bij komt kijken, wat ook weer een veld op zich is. Maar gelukkig weet men het op het vivaforum beter).
Dat was ook mijn eerste reactie toen het verband tussen overgewicht en ic-opname naar voren kwam: mss dat dunnere mensen veel sneller doodgaan aan corona en dus al niet eens op de ic terechtkomen maar gelijk dood neervallen.

In het 'dagelijks' leven hebben mensen met overgewicht op de ic een 3x grotere overlevingskans bijvoorbeeld.
Waarmee ik overgewicht niet wil promoten, maar een beetje tegenwicht kan geen kwaad.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Oh gut o gut, kan deze onzin van TO niet in een complottheorieën topic?
Toch te gek voor woorden al die dwaze mensen die denken dat ze viroloog zijn geworden en wel weten hoe het moet. :facepalm:
Zeker allemaal op Facebook geleerd TO?
Solomio schreef:
19-05-2020 09:46
Als ex-dikkerd weet ik hoe persoonlijk die aanvallen zijn, dus ja, daar ben ik nog steeds alert op.
Ah, ja. Ik heb die ervaring niet. Ik ga even nadenken of ik het op mijn roken kan betrekken.

Nou, misschien een beetje. Roken is een risicofactor en als ik te horen krijg dat het een wonder is dat ik nog geen Corona heb of dat ik vast doodga als ik het wel krijg vanwege mijn roken, is dat natuurlijk niet leuk om te horen.

Dat neemt niet weg dat het wel een risicofactor is en ik ook wel weet dat ik gezonder zou zijn als ik niet zou roken. Snap je wat ik bedoel?
xynix schreef:
19-05-2020 09:28
Dit.

En ik ben ook een mak schaap. Ik fiets wel twee keer per dag een halfuur om, dan.
Top! Krojg je ook meteen beweging en zonlicht en je laat een plek in het ov vrij voor een ander.
Goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
19-05-2020 09:53
Ah, ja. Ik heb die ervaring niet. Ik ga even nadenken of ik het op mijn roken kan betrekken.

Nou, misschien een beetje. Roken is een risicofactor en als ik te horen krijg dat het een wonder is dat ik nog geen Corona heb of dat ik vast doodga als ik het wel krijg vanwege mijn roken, is dat natuurlijk niet leuk om te horen.

Dat neemt niet weg dat het wel een risicofactor is en ik ook wel weet dat ik gezonder zou zijn als ik niet zou roken. Snap je wat ik bedoel?
Ja, het is een risicofactor, maar het is geen doodvonnis.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
19-05-2020 09:49
Puur uit nieuwsgierigheid: maak jij gebruik van het ov op dit moment?
Nee.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Waarom roept iedereen hier iets met complottheorie? To heeft het toch niet over een complot? Whatever je ook vind van wat ze roept.
Solomio schreef:
19-05-2020 09:33
Komt allemaal in die wet hè....

Voor altijd 1,5e meter afstand, mondkapjes overal en altijd.......

:roll:
Heer-lijk.
Geen nutteloos gekus meer op verjaardagen.
Geen haastig gehijg in je nek bij de kassa.
Geen stinkadem van die ene collega.
Geen zakkenrollers meer.
Geen mensen die patat in de trein eten (want mondkapje)

Wanneer wordt dit door de eerste kamer gejast?
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-05-2020 09:55
Top! Krojg je ook meteen beweging en zonlicht en je laat een plek in het ov vrij voor een ander.
Goed bezig!
Ik ben blij dat je het zonnig inziet. Ik hoop dat ik in de herfst weer af en toe met het ov mag. Zonder mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-05-2020 10:00
Waarom roept iedereen hier iets met complottheorie? To heeft het toch niet over een complot? Whatever je ook vind van wat ze roept.
Maar het past wel naadloos in het complottopic, want o jee onze vrijheden worden ons afgenomen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven