Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes plicht eisen mondkapje

27-11-2020 14:23 129 berichten
Even een vraagje. Zometeen is er een mondkapjes molochs. Waaraan moet het voldoen? Is zn scherm voor je gezicht ook voldoende of een sjaal ( hardloopsjaal) of moet het echt iets met elastiek zijn wat lijkt op een mondkapje.
Gaan we hier nou een discussie starten over waarom stoffen mondkapjes niet zouden mogen? Lekker milieu bewust ook.
nerdopviva schreef:
27-11-2020 15:52
Nou, dan doe je dat toch?
Nee , want dat blijft niet goed zitten. Ik heb die mondkapjes steeds in mijn wimpers zitten. Ik denk dat mijn oren te hoog zitten ofzo.
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:54
Gaan we hier nou een discussie starten over waarom stoffen mondkapjes niet zouden mogen? Lekker milieu bewust ook.
Meer, waarom mag een stoffen mondkapje wel en een stoffen afsluitbare sjaal ( die meer bedekt) niet
Alle reacties Link kopieren
PoezzinBoots schreef:
27-11-2020 14:56
Die is dus niet goed genoeg vanaf 1 december. En ja dan loop je kans op €95 boete.

Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en mag daarom niet worden gebruikt als alternatief voor een mondkapje. Wie de regel niet naleeft, riskeert een boete van 95 euro.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... 1-december
Is dat halve doorzichtige mondkapje ook echt een faceshield?

Mijn collega zegt dat een faceshield zo'n volledige plastic kap is met een band om je hoofd.
En dat ze het halve geval gekocht heeft als mondkapje want er stond mondkapje bij.

Ik heb overigens liever dat ze een echt mondkapje op doet ;-) argumenten zijn welkom.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-11-2020 15:54
Voor mijn gevoel -dus niet omdat dat wetenschappelijk is aangetoond- drijft het dragen van mondkapjes op het geweten. Zoals "als ik ermee kan voorkomen dat iemand dood gaat/ziek wordt door mijn schuld, dan is het dragen van dat ding een kleine moeite."

Ik denk dat de bescherming echt minimaal is, tenzij je in je dagelijkse boodschappenrondje je boodschappengenoten uitgebreid in hun bakkes staat te hoesten, maar dat vond ik voor het coronatijdperk al erg onfatsoenlijk en dat deed ik dus al nooit.

Oh, en daarom roept het Amerikaanse CDC en Anthony Fauci in de zich rap uitbreidende coronaramp daar mensen op mondkapjes te dragen?

Maar ik ben weg hier, de zoveelste zinloze discussie.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 27-11-2020 15:57
0.32% gewijzigd
nounou
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:13
Ja dit dus, dat had ik dus gelezen. Maar zn mondkapje heeft geen keurmerk.
Tada.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
27-11-2020 15:54
Gaan we hier nou een discussie starten over waarom stoffen mondkapjes niet zouden mogen? Lekker milieu bewust ook.
Ik ben sowieso voor stoffen kapjes. Op een rondje met de honden van een half uurtje kom ik minimaal 30 gedumpte wegwerpmondkapjes tegen. En dan zijn plastic rietjes verboden.
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:55
Meer, waarom mag een stoffen mondkapje wel en een stoffen afsluitbare sjaal ( die meer bedekt) niet
Vraag het aan de rijksoverheid of degene die de regels verzonnen heeft. Van mij mag je een sjaal gebruiken maar ik heb die regels niet gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-11-2020 15:56
Oh, en daarom roept het Amerikaanse CDC en Anthony Fauci in de zich rap uitbreidende coronaramp daar mensen op mondkapjes te dragen?

Maar ik ben weg hier, de zoveelste zinloze discussie.
Ik draag die dingen gewoon hoor. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar ik heb er wel mijn gedachten over.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-11-2020 15:57
Ik ben sowieso voor stoffen kapjes. Op een rondje met de honden van een half uurtje kom ik minimaal 30 gedumpte wegwerpmondkapjes tegen. En dan zijn plastic rietjes verboden.
Ja, die zie ik hier ook en ook in het natuurgebied naast mijn huis.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-11-2020 15:58
Ik draag die dingen gewoon hoor. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar ik heb er wel mijn gedachten over.
Ik denk zelf dat die 1,5 meter nuttiger is.
Maar die mondkapjes gaan dus in mijn ogen zitten, dat is ook niet te doen, want dan ga ik hem naar beneden trekken en dan zit ik dus constant aan mijn gezicht. En als er nou iets een besmettingsrisico is, dan is het wel constant aan je gezicht zitten.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
27-11-2020 15:56
Is dat halve doorzichtige mondkapje ook echt een faceshield?

Mijn collega zegt dat een faceshield zo'n volledige plastic kap is met een band om je hoofd.
En dat ze het halve geval gekocht heeft als mondkapje want er stond mondkapje bij.

Ik heb overigens liever dat ze een echt mondkapje op doet ;-) argumenten zijn welkom.

Wat jij bedoelt is een spatkapje, dat voorkomt dat je speeksel morst op wat je aan het bereiden bent.
Is Japans geloof ik (gebruikt bij het maken van sushi?)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 27-11-2020 16:00
0.09% gewijzigd
nounou
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:58
Ja, die zie ik hier ook en ook in het natuurgebied naast mijn huis.
Wat wil je met dit topic?
Nicco88 schreef:
27-11-2020 15:58
Ja, die zie ik hier ook en ook in het natuurgebied naast mijn huis.
Wat wil je met dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-11-2020 16:00
Wat jij bedoelt is een spatkapje, dat voorkomt dat je speeksel morst op wat je aan het bereiden bent.
Is Japans geloof ik (gebruikt bij het maken van shushi?)
Klopt!
Eigenlijk vind ik die dingen gekker dan een mondkapje. Vooral als dat scherm ondergesproeid is.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-11-2020 15:58
Ik draag die dingen gewoon hoor. Baat het niet, dan schaadt het niet. Maar ik heb er wel mijn gedachten over.
Ik denk zelf dat die 1,5 meter nuttiger is.
Maar die mondkapjes gaan dus in mijn ogen zitten, dat is ook niet te doen, want dan ga ik hem naar beneden trekken en dan zit ik dus constant aan mijn gezicht. En als er nou iets een besmettingsrisico is, dan is het wel constant aan je gezicht zitten.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-11-2020 16:00
Ik denk zelf dat die 1,5 meter nuttiger is.
Maar die mondkapjes gaan dus in mijn ogen zitten, dat is ook niet te doen, want dan ga ik hem naar beneden trekken en dan zit ik dus constant aan mijn gezicht. En als er nou iets een besmettingsrisico is, dan is het wel constant aan je gezicht zitten.

Dan heb je er één die niet goed past. Wil je alleen klagen en zeuren?
nounou
Nicco88 schreef:
27-11-2020 16:00
Ik denk zelf dat die 1,5 meter nuttiger is.
Maar die mondkapjes gaan dus in mijn ogen zitten, dat is ook niet te doen, want dan ga ik hem naar beneden trekken en dan zit ik dus constant aan mijn gezicht. En als er nou iets een besmettingsrisico is, dan is het wel constant aan je gezicht zitten.
Het is en anderhalve meter en mondkapje
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
27-11-2020 15:26
Maar een stoffen mondkapje dus ook niet als je het leest. Die is namelijk niet ontworpen om een virus tegen te gaan. Maar medisch mag je ook weer niet, dat is voor de zorg........
Je lijkt wel een dwarse kleuter. Zet gewoon een wegwerp mondkapje op of 1 van stof. Klaar. Discussie gesloten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Die mondkapjes zijn vaak one size fits all, en net als met kleding die one size fits all is past het een beter dan het ander. Ik heb er ook die te klein zijn en te groot zijn maar het meeste past, soms met wat kleine aanpassingen.
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-11-2020 14:23
Waaraan moet het voldoen?
We gebruiken nu al maanden mondkapjes. En je gaat je nu afvragen waaraan zo'n ding moet voldoen?
TsumTsum schreef:
27-11-2020 16:09
Die mondkapjes zijn vaak one size fits all, en net als met kleding die one size fits all is past het een beter dan het ander. Ik heb er ook die te klein zijn en te groot zijn maar het meeste past, soms met wat kleine aanpassingen.
Ik denk dat mijn oren te hoog zitten. Want het kruipt echt allemaal binnen 1 minuut omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-11-2020 16:01
Dan heb je er één die niet goed past. Wil je alleen klagen en zeuren?
Mag ik raden???
KataTonDemonaEaytoy schreef:
27-11-2020 15:35
Ik vind het toch een beetje poppenkastbestrijding. Ik heb standaard wat van die wegwerpzooi in mijn tas gefrot en een stoffen kapje dat ik op kan doen als het moet. Ik heb geen enkele illusie dat het ook maar iets helpt, maar krijg ook een naar gevoel van het met fakkels en hooivorken achterna gezeten worden in openbare ruimten. Dat is ook de enige reden dat ik die dingen bij mij heb. Omdat je anders op de brandstapel eindigt. En die geldboete heb ik ook geen geld voor aangezien ik door die hele toestand mijn baan al kwijt ben.
Je draagt een simpel mondkapje met name om anderen tegen jou te beschermen. Het virus zit onder andere op je stembanden en in je keel. Als je hard praat tegen iemand dan verspreid je microscopisch kleine speekseldruppeltjes in de richting van die persoon (uiteraard ook met hoesten, niezen of zingen). Net als dat iemand met slechte adem tegen je praat en je ruikt dat dan. Belangrijkste functie van een mondkapje is het breken van die 'straal' van virusdeeltjes, die uit je mond komt, zodat de meerderheid van de druppeltjes op het filterdoek botst en daar blijft plakken. Van de lucht die je uitademt gaat maar 10% door het filterdoek en de rest langs de randen van het masker, bij je neus bijvoorbeeld. Ook met name de kleinste speekseldruppeltjes gaan langs je neus. Maar niet meer recht in iemands anders gezicht dus.
Sommige sjaals zijn grof gebreid zodat de speekseldruppeltjes er gewoon doorheen gaan. Daarom keuren ze maar meteen alle sjaals principieel af omdat het anders niet te handhaven zal zijn.
anoniem_63ab5705e222a wijzigde dit bericht op 27-11-2020 16:20
2.51% gewijzigd
Antoon69 schreef:
27-11-2020 16:13
Het virus zit onder andere op je stembanden en in je keel. Als je hard praat tegen iemand dan verspreid je microscopisch kleine speekseldruppeltjes in de richting van die persoon (uiteraard ook met hoesten, niezen of zingen). Net als dat iemand met slechte adem tegen je praat en je ruikt dat dan. Belangrijkste functie van een mondkapje is het breken van die 'straal' van virusdeeltjes, die uit je mond komt, zodat de meerderheid van de druppeltjes op het filterdoek botst en daar blijft plakken. Van de lucht die je uitademt gaat maar 10% door het filterdoek en de rest langs de randen van het masker, bij je neus bijvoorbeeld. Ook met name de kleinste speekseldruppeltjes gaan langs je neus. Maar niet meer recht in iemands anders gezicht.
Sommige sjaals zijn grof gebreid zodat de speekseldruppeltjes er gewoon doorheen gaan. Daarom keuren ze maar meteen alle sjaals principieel af omdat het anders niet te handhaven zal zijn.
Maar ook niet alle mondkapjes zijn van goede stof, dus dat lijkt mij niet de reden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven