Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes

28-07-2020 20:23 343 berichten
Het is volgende week er op of er onder. Komt er een mondkapjesplicht voor openbare gebouwen etc etc

Mijn mening: ja graag! Alles wat mee kan helpen aan t uitdoven van het virus moeten we doen!

Eens dat er mondkapjes moeten komen

Totaal aantal stemmen: 215

Ja, in openbare gebouwen (27%)
Ja en overal. Ook buiten op straat (11%)
Nee (53%)
ik twijfel nog (8%)
EllaBowie schreef:
29-07-2020 21:01
Ja ik denk dat die clusters altijd lastig blijven. Op zich kan het wel zijn dat als mondkapjes meer gebruikt worden en er meer gehamerd wordt op afstand houden, mensen het virus niet vergeten. In maart waren mensen meer bang voor het virus maar daardoor ook alerter.

Dan denk ik dat T-shirts met waarschuwingsteksten ongeveer hetzelfde effect hebben als een mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
29-07-2020 20:55
Ik vond dit stukje juist boeiend:

Van Dissel denkt echter dat een mondkapjesplicht niet kan voorkomen dat het aantal besmettingsclusters groeit. "We zien veelal nieuwe besmettingen bij familiepartijtjes, studentenfeesten en barbecues. Plaatsen waar mondkapjes niet zouden voorkomen."

Het idee is dus dat burgemeesters mondkapjes mogen verplichten op plekken waar nauwelijks besmettingen plaatsvinden, omdat op plaatsen waar ze wèl plaatsvinden ‘mondkapjes niet zouden voorkomen’. Wat een onnavolgbare redenatie.
Waarschijnlijk begrijp ik je niet of lees ik de tekst anders. Op dit soort feestjes worden toch geen mondkapje gedragen? Er wordt gegeten en gedronken. Dus er komen geen mondkapjes voor op die plaatsen. Mondkapjes zouden ook geen besmettingen op die plaatsen voorkomen, omdat ze daar niet gedragen worden.
Alle reacties Link kopieren
Foutje
superhuisvrouw wijzigde dit bericht op 29-07-2020 22:03
95.83% gewijzigd
Lafae schreef:
29-07-2020 21:08
Dan denk ik dat T-shirts met waarschuwingsteksten ongeveer hetzelfde effect hebben als een mondkapje.
Alleen als iedereen echt altijd afstand houdt. Als dat niet zo is, dan heeft een mondkapje zin (dat stond in de WHO link een paar pagina’s hiervoor)
Dahlia74 schreef:
29-07-2020 21:08
Waarschijnlijk begrijp ik je niet of lees ik de tekst anders. Op dit soort feestjes worden toch geen mondkapje gedragen? Er wordt gegeten en gedronken. Dus er komen geen mondkapjes voor op die plaatsen. Mondkapjes zouden ook geen besmettingen op die plaatsen voorkomen, omdat ze daar niet gedragen worden.

Nee, precies. Op de plekken waar de meeste besmettingen plaatsvinden worden geen mondkapjes gedragen, dus worden ze verplicht gesteld op plekken waar nauwelijks besmettingen plaatsvinden. Dat is toch volkomen onzin? Als je wil dat mondkapjes besmettingen voorkomen moet je ze verplicht stellen op plaatsen waar besmettingen plaatsvinden. Dus op feestjes en barbecues. Dat betekent dus niet eten en drinken, dát voorkomt besmettingen.

En even voor de duidelijkheid: ik vind dat ook onzinnig, maar de hypocrisie rondom die mondkapjes vind ik onbegrijpelijk. Stel die dingen dan verplicht op de plek waar ze nog iets zouden kunnen doen, hoe impopulair dat ook moge zijn, in plaats van als willekeurig signaal in openbare gebouwen. Dan kunnen we daar een zwarte muts met een coronadoodshoofd verplichten: net zoveel signaalwerking maar een stuk comfortabeler.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
29-07-2020 20:49
En andere studies hebben aangetoond dat het wel werkt als er geen afstand gehouden kan worden.
Zeer belangrijke toevoeging.

Dan nog lijkt de werking bescheiden, maar daarop is de mondkapjesplicht in het OV gebaseerd.

Maar buiten mondkapjes dragen gaat wat mij betreft echt nergens over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/coronavirus/6067744/e ... licht.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Bedankt voor de link! Verklaart in mijn ogen veel waarom het soms wel goed werkt en soms niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het gebruik van niet-medische mondkapjes besmettingen juist in de hand werken. Dat zie je ook bij landen met mondkapjes daar zijn nog steeds veel besmettingen, meer dan in Nederland. Zo houden niet medische mondkapjes weinig tot geen virus tegen, gebruiken de meeste mensen mondkapjes verkeerd en zit je juist de hele tijd aan jouw gezicht waardoor je juist besmet raakt. Als iedereen een mondkapje draagt ergens dan werkt het ook niet meer zo afschrikkend. Als iedereen nou gewoon afstand houdt, goed de handen wast, thuis blijft met klachten en alle binnenruimten goed en correct worden geventileerd dan kunnen de meeste besmettingen zo al worden voorkomen. Het probleem is alleen dat een grote groep te beroerd is zich aan deze simpele regels te houden. Dat is jammer, want dan zou het wel goedkomen. Hopelijk gaan mensen zich eraan houden nu.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
29-07-2020 21:08
Waarschijnlijk begrijp ik je niet of lees ik de tekst anders. Op dit soort feestjes worden toch geen mondkapje gedragen? Er wordt gegeten en gedronken. Dus er komen geen mondkapjes voor op die plaatsen. Mondkapjes zouden ook geen besmettingen op die plaatsen voorkomen, omdat ze daar niet gedragen worden.

En dit.
Alle reacties Link kopieren
Op de NOS app staat vandaag een intervieuw met een aantal deskundigen in de rechten dat het verplichten van een mondkapje vlg de Nederlandse grondwet niet mag.

Je mag mensen op basis van dat artikel uit de grondwet niet verplichten om een bepaald kledingstuk te dragen. Ook niet in de openbare ruimte. Het mondkapje schijnt onder kledingstuk te vallen.

Dus verplichten in het OV mag dus eigenlijk ook niet haal ik hieruit.

Ik snap sowieso niet dat er mee gexpirementeerd gaat worden op een paar plekken als het niet werkt. Of zit dr mondkapjesindustrie erachter?

Ik heb vandaag in de winkels niemand met die dingen op zien lopen, dus die 50% voorstanders woont niet bij mij im de buurt.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
31-07-2020 19:16
Op de NOS app staat vandaag een intervieuw met een aantal deskundigen in de rechten dat het verplichten van een mondkapje vlg de Nederlandse grondwet niet mag.

Je mag mensen op basis van dat artikel uit de grondwet niet verplichten om een bepaald kledingstuk te dragen. Ook niet in de openbare ruimte. Het mondkapje schijnt onder kledingstuk te vallen.

Dus verplichten in het OV mag dus eigenlijk ook niet haal ik hieruit.

Ik snap sowieso niet dat er mee gexpirementeerd gaat worden op een paar plekken als het niet werkt. Of zit dr mondkapjesindustrie erachter?

Ik heb vandaag in de winkels niemand met die dingen op zien lopen, dus die 50% voorstanders woont niet bij mij im de buurt.
Hoe kom je erbij dat het niet werkt? Het ligt een stuk genuanceerder namelijk. Er zijn meerdere onderzoeken geweest dat het werkt, het rivm zegt ook niet dat het niet werkt maar dat op dit moment geen reden toe is.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 31-07-2020 20:04
2.19% gewijzigd
Yasinaa schreef:
31-07-2020 09:33
Het probleem is alleen dat een grote groep te beroerd is zich aan deze simpele regels te houden. Dat is jammer, want dan zou het wel goedkomen. Hopelijk gaan mensen zich eraan houden nu.
En dat is nou net de reden waarom onderzoekt laat zien dat het wel werkt, het werkt namelijk als je geen afstand kan houden (dus op drukke plekken). En op dit moment wordt niet genoeg afstand gehouden door een grote groep. Er staan meerdere linken hierboven, die van Solomio van nu.nl geeft ook aan waarom de RIVM het nu (nog) niet wil.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
31-07-2020 19:54
En dat is nou net de reden waarom onderzoekt laat zien dat het wel werkt, het werkt namelijk als je geen afstand kan houden (dus op drukke plekken). En op dit moment wordt niet genoeg afstand gehouden door een grote groep. Er staan meerdere linken hierboven, die van Solomio van nu.nl geeft ook aan waarom de RIVM het nu (nog) niet wil.
Maar zelfs als er geen afstand gehouden kan worden is niet zeker dat mondkapjes werken.
Het zou kunnen, maar het is zeker geen gelijkwaardig alternatief.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
31-07-2020 20:05
Maar zelfs als er geen afstand gehouden kan worden is niet zeker dat mondkapjes werken.
Het zou kunnen, maar het is zeker geen gelijkwaardig alternatief.
De WHO gaf aan van wel, als er geen afstand mogelijk is. En dat is er vaak niet. Mensen die ziek zijn moeten thuisblijven, alleen de vraag is of de meesten dat doen. Als die mensen gewoon rond blijven lopen of ze zijn presymptomatisch dan heeft een mondkapje voor het verspreiden juist wel zin. Dus niet voor de gezonde mensen, maar voor de zieken die het verspreiden. Alleen als er in verhouding niet veel zieken zijn dan heb je teveel mondkapjes nodig om 1 besmetting te voorkomen (wat de nu.nl link aangaf). Maar het gaat dus niet om mondkapjes alleen, het is in combinatie met afstand houden en traceren wie er Corona heeft.

https://www.weforum.org/agenda/2020/06/ ... -know-now/

Officials acknowledged that in some countries with dense populations it is difficult, if not impossible, to maintain social distancing, making masks "very important," stressed Soumya Swaminathan, WHO Chief Scientist,
Waarom wordt hier nou weer zo’n cultuuroorlog van gemaakt?

Wat de regering ook kan zeggen, is het volgende. Beste mensen, we weten niet precies hoe het zit met mondkapjes, maar er zijn aanwijzingen dat het op drukkere plekken binnen risico’s op besmetting enigszins beperkt. Het effect is misschien niet heel groot, maar desondanks raden we aan om in drukke supermarkten en andere drukkere binnenruimtes toch mondkapjes te gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Brabants_meisje schreef:
31-07-2020 20:22
Waarom wordt hier nou weer zo’n cultuuroorlog van gemaakt?

Wat de regering ook kan zeggen, is het volgende. Beste mensen, we weten niet precies hoe het zit met mondkapjes, maar er zijn aanwijzingen dat het op drukkere plekken binnen risico’s op besmetting enigszins beperkt. Het effect is misschien niet heel groot, maar desondanks raden we aan om in drukke supermarkten en andere drukkere binnenruimtes toch mondkapjes te gebruiken.
En waarom zou de regering dat doen?

Het effect van mondkapjes wordt zo gering geacht dat het ongemak niet opweegt tegen die enkele besmetting die je er evt mee voorkomt.

Want het gaat nog steeds niet om het aantal besmettingen naar nul brengen. Die paar besmettingen die mondkapjes zouden kunnen voorkomen kunnen we er op dit moment best bij hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
31-07-2020 22:43
En waarom zou de regering dat doen?

Het effect van mondkapjes wordt zo gering geacht dat het ongemak niet opweegt tegen die enkele besmetting die je er evt mee voorkomt.

Want het gaat nog steeds niet om het aantal besmettingen naar nul brengen. Die paar besmettingen die mondkapjes zouden kunnen voorkomen kunnen we er op dit moment best bij hebben.
Er zijn zowel onderzoeken voor als tegen mondkapjes te vinden. Waar het om gaat is dat, als het al werkt, het effect zo gering is dat het niet opweegt tegen de nadelen ervan. Mondkapjes moeten dragen is nou eenmaal om allerlei redenen niet prettig.

(En als er zoveel mensen voor mondkapjes zijn, waarom dragen die ze nu al niet dan? Het hoeft niet maar mag best hoor... Ik kom zo iig zo goed als niet tegen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven