Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondkapjes

28-07-2020 20:23 343 berichten
Het is volgende week er op of er onder. Komt er een mondkapjesplicht voor openbare gebouwen etc etc

Mijn mening: ja graag! Alles wat mee kan helpen aan t uitdoven van het virus moeten we doen!

Eens dat er mondkapjes moeten komen

Totaal aantal stemmen: 215

Ja, in openbare gebouwen (27%)
Ja en overal. Ook buiten op straat (11%)
Nee (53%)
ik twijfel nog (8%)
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:18
Dat is hier ook, je moet ze op hebben als je buiten geen 1.5 meter afstand kan houden en in restaurants, winkels en supermarkten. Tijdens het eten in restaurants en kroegen niet, maar wel als je van je tafel wegloopt. Elke tafel heeft minstens een meter afstand en alles wordt ontsmet als je klaar bent. Dit is wat ik ervaren heb, als we ergens gaan eten zitten we altijd buiten of met veel ruimte eromheen (maar daar kiezen we ook voor). Het is een combinatie van veel maatregelen die lijken te helpen.
Die tafels ontsmetten zag ik hier in Nederland in het begin, toen ze weer open mochten, bij de horeca ook.
Nu doen ze het al niet meer. Opvallend.
Iedereen lijkt wat laks te worden.
Bediening komt soms ook dichtbij de gasten.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:24
Ik bedoel de puf en de urgentie om afstand te houden en thuis te blijven bij klachten.
Ja, dat snap ik, maar ik heb geen puf en urgentie voor een mondkapje.
Dat is toch een enorm zwak argument?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
28-07-2020 21:25
Juist.
En tot zeer recent hoorden mondkapjes niet bij die maatregelen en liep toch het aantal besmettingen mooi terug.
En vervolgens weer op.
Omdat mensen zich niet voor langere tijd aan maatregelen kunnen houden. Dan ga je evalueren en kijken welke dingen wellicht ook/wel voor langere tijd kunnen helpen. Dit virus is vooral voortschrijdend inzicht. We lopen eigenlijk continu achter de feiten aan. Een paar weken geleden konden we ons ook niks voorstellen bij mondkapjes in het ov en nu is dat toch echt gemeengoed. En ach andere maatregelen daar wennen sommige mensen nooit aan. Zoals handen wassen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 21:23
Omdat jullie allemaal zo graag mondkapjes willen zoeken ze bij het Rivm naar onderzoeken die onomstotelijk het nut aantonen.
Die onderzoeken zijn er niet, maar de druk wordt steeds groter, dus ze (moeten) blijven zoeken.

Als al die mondkapjesroepers nou gewoon luistert naar wat er op dit moment over bekend is kan het Rivm gewoon z'n werk doen.
Die onderzoeken zijn er weldegelijk.
Waar denk je waarop de WHO zich baseert?
Arts in het ziekenhuis deed vorige week mondkapje op. 'Die draag ik om u te beschermen,' zei hij. Hij nam het virus heel serieus.
lila01 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 21:31
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 21:27
Ja, dat snap ik, maar ik heb geen puf en urgentie voor een mondkapje.
Dat is toch een enorm zwak argument?
Nee. Je moet anderen toch beschermen tegen degenen die het geen bal meer interesseert?
Dan maar wat strenger.
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:18
Dat is hier ook, je moet ze op hebben als je buiten geen 1.5 meter afstand kan houden en in restaurants, winkels en supermarkten. Tijdens het eten in restaurants en kroegen niet, maar wel als je van je tafel wegloopt. Elke tafel heeft minstens een meter afstand en alles wordt ontsmet als je klaar bent. Dit is wat ik ervaren heb, als we ergens gaan eten zitten we altijd buiten of met veel ruimte eromheen (maar daar kiezen we ook voor). Het is een combinatie van veel maatregelen die lijken te helpen.
Maar dan moet je in de horeca dus steeds je masker op en af zetten als je bijvoorbeeld even naar de wc moet. En dan zit je dus de hele tijd met je handen aan dat masker. Of neem je voor elke keer dat je moet opstaan een schoon kapje mee?
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
28-07-2020 21:31
Maar dan moet je in de horeca dus steeds je masker op en af zetten als je bijvoorbeeld even naar de wc moet. En dan zit je dus de hele tijd met je handen aan dat masker. Of neem je voor elke keer dat je moet opstaan een schoon kapje mee?
Dan moet je mensen uitleggen hoe je zo'n kapje goed vastpakt. Heel simpel.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 21:23
Omdat jullie allemaal zo graag mondkapjes willen zoeken ze bij het Rivm naar onderzoeken die onomstotelijk het nut aantonen.
Ik heb begrepen dat ze vooral zoeken naar data om aan te tonen dat ze niet werken :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:32
Dan moet je mensen uitleggen hoe je zo'n kapje goed vastpakt. Heel simpel.
Zo simpel is dat niet. Voorlichting is heel lastig. Mondkapje leg je op tafel, stop je in je tas of zak, speel je mee enz. enz. Dit is eigen waarneming in het buitenland. Elke keer nieuw mondkapje pakken is onzinnig en een enorme milieubelasting. Maar dat schijnt niet meer aan de orde te zijn nu.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil schreef:
28-07-2020 21:28
En vervolgens weer op.
Omdat mensen zich niet voor langere tijd aan maatregelen kunnen houden. Dan ga je evalueren en kijken welke dingen wellicht ook/wel voor langere tijd kunnen helpen. Dit virus is vooral voortschrijdend inzicht. We lopen eigenlijk continu achter de feiten aan. Een paar weken geleden konden we ons ook niks voorstellen bij mondkapjes in het ov en nu is dat toch echt gemeengoed. En ach andere maatregelen daar wennen sommige mensen nooit aan. Zoals handen wassen bijvoorbeeld.
En het effect van mondkapjes is nog steeds niet aangetoond.

Als wetenschapsaanhanger ben ik dol op voortschrijdend inzicht, bijgestelde meningen, aangepaste overtuigingen.
Maar dan we op basis van nieuw wetenschappelijk onderzoek met nieuwe uitkomsten, niet omdat 'men' ergens bedacht heeft dat het vast wel goed is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Deze even gekopieerd:

WHO: draag mondkapjes
Trump: draag mondkapjes
Duitsland: draag mondkapjes
Frankrijk: draag mondkapjes
Oostenrijk: draag mondkapjes
Australië: draag mondkapjes
Engeland: draag mondkapjes
China, etc: draag mondkapjes

RIVM: wij weten het beter
Geronimo2 schreef:
28-07-2020 21:23
Het waren de ouders die riepen om de scholen te sluiten ondanks dat het RIVM zei dat kinderen niet echt besmettelijk waren, de gevolgen kennen we, overspannen ouders en kinderen voor wie de sociale isolatie alleen maar nadelig is. Nu zegt het RIVM dat de mondkapjes geen toegevoegde waarde hebben maar gaat het weer om publieke druk. Ik vind dat gevaarlijk en ongewenst om angst boven wetenschappelijk beleid te zetten, met name dat die groep ook blijkbaar niet vooruit kan denken. Iets instellen is makkelijker dan teruggaan naar de norm, zie het gedoe rond de opening van de scholen. Het is afstand houden en je handen met regelmaat wassen, met een mondkapje op neemt ons natuurlijke ongeduld het over en brengen mensen de 1,5 meter te snel terug, datgene wat echt helpt, daar kan een stofkapje niet tegenop.
Maar het was ook heel snel dat het RIVM zei dat kinderen niet besmettelijk waren. Het is nog steeds helemaal niet duidelijk en sommige studies zeggen dat kinderen net zo besmettelijk zijn als volwassenen.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:31
Nee. Je moet anderen toch beschermen tegen degenen die het geen bal meer interesseert?
Dan maar wat strenger.
Precies, ga lekker streng handhaven op die (bewezen effectieve) 1,5e meter.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:34
Ik heb begrepen dat ze vooral zoeken naar data om aan te tonen dat ze niet werken :biggrin:
Nee hoor, die data hebben ze al.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Procne schreef:
28-07-2020 21:31
Maar dan moet je in de horeca dus steeds je masker op en af zetten als je bijvoorbeeld even naar de wc moet. En dan zit je dus de hele tijd met je handen aan dat masker. Of neem je voor elke keer dat je moet opstaan een schoon kapje mee?
Je draagt een mondkapje zodat je zelf niet anderen besmet als je besmettelijk bent en het nog niet weet. Sowieso lijkt het me dat je zo min mogelijk aanraakt. De link hieronder geeft meerdere onderzoeken als voorbeeld waarom het toch werkt. Dit is wat ze bijvoorbeeld zeggen: Masks may be more effective as a “source control” because they can prevent larger expelled droplets from evaporating into smaller droplets that can travel farther.

https://www.ucsf.edu/news/2020/06/41790 ... ks-prevent
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 21:45
29.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niemand draagt een mondkapje, alleen die ene die staat te wachten op de bus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:31
Nee. Je moet anderen toch beschermen tegen degenen die het geen bal meer interesseert?
Dan maar wat strenger.
Ik hou nog steeds fanatiek 1,5e meter afstand. Ook bij mensen die het geen bal interesseert, hoewel ik die persoonlijk niet ken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
EllaBowie schreef:
28-07-2020 21:38
Je draagt een mondkapje zodat je zelf niet anderen besmet als je besmettelijk bent en het nog niet weet. Sowieso lijkt het me dat je zo min mogelijk aanraakt.
Maar of dat daadwerkelijk effect heeft is nog steeds de vraag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
28-07-2020 21:29
Die onderzoeken zijn er weldegelijk.
Waar denk je waarop de WHO zich baseert?
Arts in het ziekenhuis deed vorige week mondkapje op. 'Die draag ik om u te beschermen,' zei hij. Hij nam het virus heel serieus.
Een medisch mondkapje, maar daar gaat het hier niet over.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-07-2020 21:38
Ik hou nog steeds fanatiek 1,5e meter afstand. Ook bij mensen die het geen bal interesseert, hoewel ik die persoonlijk niet ken.
Ik ook.
Maar anderen doen soms rare, onverwachte dingen, vooral in winkels. En dan voel ik me onveilig.
lila01 schreef:
28-07-2020 21:18
En aan de andere kant staan de virologen die het wel zinvol vinden, als is het maar vanwege de signaalfunctie.
Ook Gommers, de IC-arts die aldoor op tv is zegt: 'zet gewoon zo'n kapje op'.
Diezelfde Gommers zegt dat de huidige toename niet zorgwekkend is? Of heb je alleen onthouden wat hij zei over mondkapjes?
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
28-07-2020 21:42
Diezelfde Gommers zegt dat de huidige toename niet zorgwekkend is? Of heb je alleen onthouden wat hij zei over mondkapjes?
Nee hoor. In hetzelfde interview stond dat hij in Zeeland de Hema uit was gevlucht en baalde dat hij geen mondkapje bij zich had.
En we hebben het nu toch over mondkapjes?
lila01 schreef:
28-07-2020 21:36
Deze even gekopieerd:

WHO: draag mondkapjes
Trump: draag mondkapjes
Duitsland: draag mondkapjes
Frankrijk: draag mondkapjes
Oostenrijk: draag mondkapjes
Australië: draag mondkapjes
Engeland: draag mondkapjes
China, etc: draag mondkapjes

RIVM: wij weten het beter
Die 2e kun je er sowieso wel uitlaten, want die heeft eerst het hardst geroepen dat het niet nodig is. De VS is uit de WHO gestapt omdat ze allemaal onzin zeiden. De rest van de landen zijn volgens mij toch allemaal weer meer besmettingen, wat dan mss wel wil zeggen dat de mondkapjes niet helpen.
Solomio schreef:
28-07-2020 21:40
Maar of dat daadwerkelijk effect heeft is nog steeds de vraag.
Dit artikel legt het op een duidelijke manier uit: https://www.ucsf.edu/news/2020/06/41790 ... ks-prevent

Is van de Universiteit van San Francisco en met meerdere bronnen.
lila01 schreef:
28-07-2020 21:45
Nee hoor. In hetzelfde interview stond dat hij in Zeeland de Hema uit was gevlucht en baalde dat hij geen mondkapje bij zich had.
En we hebben het nu toch over mondkapjes?
Oh nee, we hebben het inderdaad niet over de toename in het aantal besmettingen. Compleet off-topic, sorry. Ga vooral door over mondkapjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven