Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Mondmaskerplicht winkels België

09-07-2020 22:04 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zat er aan te komen: vanaf zaterdag is het verplicht om een mondmasker te dragen in winkels, bibliotheken, concertzalen, bioscopen, ... in België.

Wat vinden jullie hiervan? Gaat een nieuwe gewoonte moeten worden om altijd een mondmasker bij te hebben als ik ga winkelen alvast. Op zich natuurlijk een kleine moeite, maar ik deed het tot hiertoe nog niet.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
09-07-2020 23:18
Ik heb het sinds de crisis altijd opgezet als ik in de winkel boodschappen deed. Ik vind dat het ons er beter aan herinnert wat er bezig is in de wereld. Dus hier iemand die geen enkel probleem heeft als het een verplichting wordt.

En aan al diegenen die zeggen dat de tweede golf maar moet komen: ik hoop dat jullie dan zullen getroffen worden en op die manier de plaats innemen van andere onschuldige slachtoffers. Maar 'plaats innemen' kan natuurlijk niet, maar wat voor debiele onzin is die uitspraak: laat tweede golf maar komen, hebben we die ook weer gehad. Zijn jullie nog bij je verstand?
Sorry mammezel, 2 uur op trein en tram gezeten met een mondmasker vandaag :-).
Mijn hersenen koken er nog van.

Ik zeg overigens niet dat die 2de golf even erg moet zijn / gaat zijn dan de 1ste, hé.
Maar als ie dan toch moet komen ... toch écht hoe sneller we van dat rot-virus af zijn, hoe beter.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:35
Maskers dragen gaat ook niet zorgen dat jij niet besmet raakt, maar dat als jij besmet bent je minder snel iemand anders besmet.
Heeft Rutte deze onzin uit staan te kraaien ofzo.
Dat iedereen het na papegaait.
Heb het nu al een aantal keer voorbij zien komen en het slaat werkelijk nergens op.
Je bent wel degelijk net even wat meer beschermd met een mondmasker op.
De hele opzet achter het mondkapje is om jezelf te beschermen tegen virussen notabene!
mammezel schreef:
09-07-2020 23:18
Ik heb het sinds de crisis altijd opgezet als ik in de winkel boodschappen deed. Ik vind dat het ons er beter aan herinnert wat er bezig is in de wereld. Dus hier iemand die geen enkel probleem heeft als het een verplichting wordt.

(...)
Draag je die alleen in de supermarkt of moet je die ook in het OV of op je werk dragen? Een half uur in de supermarkt of meerdere uren per dag (2,5 uur zeker en soms tot 4 uur erbij zoals ik al eens postte) maakt een groot verschil en ik ben het intussen dan ook zat om dat masker elke dag zo lang te moeten dragen. Om over die alcoholgel die je overal keer op keer moet gebruiken nog maar te zwijgen.
Ik geef toe dat ik geen gebruik maak van openbaar vervoer. Zit alleen in de auto.
Dus, inderdaad, hier een half uur en ginder drie kwartier, dat kan wel veel worden. Maar wat moet, moet. En hoe gaan we in hemelsnaam de verdere uitbreiding tegengaan zolang er geen vaccin is?

Ik was serieus in mijn gat gebeten door de uitspraak; laat maar komen, hebben we het gehad. Zoiets kan je toch niet menen!
doornroosje9 schreef:
09-07-2020 23:09
In Nederland ook hoor. We waren afgelopen zondag in Nederland, wilden door het station lopen, maar hadden geen mondkapje bij. Omgelopen.

En sinds wanneer mag dat dan wel zijn?Mondkapjes zijn hier alleen in de trein verplicht sinds 1 juni. Op het perron en stationshal mag je gewoon zonder. Of dat moet gewijzigd zijn per 2 juli.
anoniem_279245 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 23:44
0.84% gewijzigd
mammezel schreef:
09-07-2020 23:35
Ik geef toe dat ik geen gebruik maak van openbaar vervoer. Zit alleen in de auto.
Dus, inderdaad, hier een half uur en ginder drie kwartier, dat kan wel veel worden. Maar wat moet, moet. En hoe gaan we in hemelsnaam de verdere uitbreiding tegengaan zolang er geen vaccin is?

Ik was serieus in mijn gat gebeten door de uitspraak; laat maar komen, hebben we het gehad. Zoiets kan je toch niet menen!
Ik begrijp de emotie daarachter wel, maar ben het er niet mee eens voor de duidelijkheid. Het speelt intussen al vanaf maart en er zullen veel mensen zijn die het intussen gewoon zo zat zijn - en allicht geen dierbaren verloren eraan of naasten hebben die na genezing nog steeds herstellende zijn - dat ze zoiets hebben van ‘erop en erover, liefst zo snel mogelijk zodat we terug naar normaal kunnen’.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
09-07-2020 22:32
Ach, baat het niet dan schaadt het niet.
Niet per se waar: als mensen minder afstand houden omdat ze denken dat dat door dat kapje niet meer hoeft, kan het wel schaden.
En volgens mij is nog niet duidelijk of dat gebeurt.
Colorado1975 schreef:
09-07-2020 22:21
Als die tweede golf er komt worden er weer allerlei beperkingen ingesteld. Je kan beter voorkomen dan genezen hoor. Ook voor de belasting van het zorgsysteem.
Ik denk dat we er niet aan ontkomen, het zal blijven rondwaren. Het uitstel van executie.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
09-07-2020 23:38
En sinds wanneer mag dat dan wel zijn?Mondkapjes zijn hier alleen in de trein verplicht sinds 1 juni. Op het perron en stationshal mag je gewoon zonder. Of dat moet gewijzigd zijn per 2 juli.
Voordat we de trap opgingen, stond er 'mondkapje verplicht'. Dus neem ik aan dat je het dan moest opzetten?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
09-07-2020 23:50
Voordat we de trap opgingen, stond er 'mondkapje verplicht'. Dus neem ik aan dat je het dan moest opzetten?
Nee hoor, alleen in de trein, niet in stations
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
09-07-2020 23:47
Ik denk dat we er niet aan ontkomen, het zal blijven rondwaren. Het uitstel van executie.
Als mensen zich aan de maatregelen blijven houden, tot er een vaccin is, kan het wel. Dat is alleen wel een dikke ‘als’.
Eze schreef:
09-07-2020 23:51
Als mensen zich aan de maatregelen blijven houden, tot er een vaccin is, kan het wel. Dat is alleen wel een dikke ‘als’.
Nogal ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt een onzin-schijnveiligheid maatregel.

Was vorige week in Luxemburg, daar moet je in winkels of als je terras oploopt ook mondkapje op. Daarbuiten. bungelen die dingen onder de kin, hangen aan een oor of worden in de hand gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Er is in Nederland teveel ruimte voor discussie. De regels die gelden wat betreft afstand houden ( jongeren mogen wel bij elkaar, vanaf 18 niet meer....en wat dan als je als 19- jarige ertussen staat...), in de ene winkel wel verplicht een karretje en met 1 persoon naar binnen, in de supermarkt een dorp verderop mag het wel met twee personen en een mandje... De mensen gaan hun eigen interpretatie naleven en dat naast de protest acties van de anti-Corona maatregelen- groeperingen. Nederlandse regering is gewoon niet duidelijk.
En met alle vakantievierende mensen die overal vandaan terug komen konende zomer uit bussen en vliegtuigen, ik hou mijn hart vast. Frankrijk heeft opnieuw een regio in lockdown vanwege een nieuwe opleving van Covid-19..
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Ik vind het vreselijk dat het verplicht wordt. Ik heb astma en copd en ik stik zowat met die maskers op. Nu zou je zeggen dat het juist als longpatient beter is om een mondmasker te dragen maar tot nu toe vertrouwde ik op mijn gezond verstand. Dus om 8.00 uur boodschappen doen op een dinsdagmorgen voor de hele week zodat er bijna niemand in de winkel was. Boeken bij de bieb bestellen zodat ik ze alleen maar af hoefde te halen enz. Voor de rest zoveel mogelijk binnen blijven (gelukkig werk ik thuis).

Hier het artikel
https://www.gva.be/cnt/dmf20200709_9709 ... EwVJOM6aZM
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
09-07-2020 23:51
Nee hoor, alleen in de trein, niet in stations
Voor niets omgelopen!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
09-07-2020 23:18
Ik heb het sinds de crisis altijd opgezet als ik in de winkel boodschappen deed. Ik vind dat het ons er beter aan herinnert wat er bezig is in de wereld. Dus hier iemand die geen enkel probleem heeft als het een verplichting wordt.
Kennissen van ons wonen in oost Europa, daar was het masker vanaf het begin verplicht, voor zover ik weet doen ze dat daar ook allemaal zonder geklaag en i.d.d. herinnert het masker de mensen eraan om dit virus serieus te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het stukbenauwd van die mondkapjes dus hier hoeft het voor mij niet. Vind het al erg zat dat het in het ov wel moet. Heeft ook geen enkele zin. Ik was de afgelopen weken in Duitsland en het enige wat die mondkapjes teweeg brengen is dat er geen afstand meer gehouden wordt.
Alle reacties Link kopieren
Moreina schreef:
09-07-2020 23:21
Heeft Rutte deze onzin uit staan te kraaien ofzo.
Dat iedereen het na papegaait.
Heb het nu al een aantal keer voorbij zien komen en het slaat werkelijk nergens op.
Je bent wel degelijk net even wat meer beschermd met een mondmasker op.
De hele opzet achter het mondkapje is om jezelf te beschermen tegen virussen notabene!
Nee toch niet, om anderen te beschermen door je speekseldruppels met evenuele virussen in je mondkapje te houden. Om jezelf te beschermen heb je een ffp2 masker nodig. De gewone mondmaskers houden geen virussen tegen. Als een besmet iemand zonder masker tegen jou praat en zo besmette druppels uitspuwt gaat jouw gewoon papieren of stoffen masker je niet beschermen.
Wissewis schreef:
09-07-2020 23:16
Het is dan ook een MOND-masker en geen neusmasker of geen mond- en neusmasker :-).
Met zo’n instelling komen we er wel ja :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik deed het sowieso nu al, draag voor het werk de hele dag een mondmasker en ik hou het aan om boodschappen te doen.
Het is trouwens gebleken dat (besmette) speekseldruppels tot 20 m ver door de lucht kunnen zweven.
Whomi schreef:
10-07-2020 07:02
Met zo’n instelling komen we er wel ja :facepalm:

Die instelling hebben anders steeds meer mensen in het ov is mijn ervaring. In bussen soms gewoon niet. En in de trein toch heel vaak mondkapje letterlijk genomen.
Alle reacties Link kopieren
Het is in Duitsland verplicht en nu dus ook in België.
Ik snap niet waarom Nederland blijft vasthouden aan “Schijnveiligheid”

In het OV is het hier wel verplicht omdat afstand houden daar niet mogelijk is.
Ik merk in de winkels dat er steeds minder afstand wordt gehouden. Zou goed zijn om ook hier mondkapjes te gaan verplichten.
Een mondkapje moet je elke keer vernieuwen nadat je het afzet. Bij de touwtjes vastpakken om af te zetten, weggooien en een nieuwe pakken als hij weer op moet. Best een dure hobby om hem goed te gebruiken, dus gebruiken mensen hem niet goed en dan is het de vraag hoe effectief dat ding nog is. Bovendien denk je dat je veiliger bent met zo'n kapje op en dus nemen mensen meer risico's. Ik ben blij dat ik rustig kan winkelen zonder kapje. Het grote verschil met vroeger is dat ik deuren nu open met mijn voet of elleboog, geen knoppen (bijvoorbeeld van het stoplicht) aanraak met mijn hand en mijn handen om de haverklap was.
Moreina schreef:
09-07-2020 23:21
Heeft Rutte deze onzin uit staan te kraaien ofzo.
Dat iedereen het na papegaait.
Heb het nu al een aantal keer voorbij zien komen en het slaat werkelijk nergens op.
Je bent wel degelijk net even wat meer beschermd met een mondmasker op.
De hele opzet achter het mondkapje is om jezelf te beschermen tegen virussen notabene!
Nee, check de wetenschappelijke literatuur maar. Als jij mondmaskers gebruik dit niet minimaal FFP2/N95 kwaliteit zijn, zijn ze niet om te zorgen dat jij niet besmet raakt maar dat je anderen niet besmet als jij ziek bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven