Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Naar een kerstmarkt in Duitsland?

28-11-2021 14:20 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik wil heel graag naar een kerstmarkt in Duitsland volgende week met mijn moeder, we hebben een zwaar jaar achter de rug (niet alleen Corona gerelateerd, ook verliezen en rouw). Het was echt een dingetje van ons tweeën altijd en het zal ons beiden heel goed doen, even een dagje weg van alles hier en omringd worden door lampjes en kerstige gezelligheid. Daarnaast werkt ze in de zorg en ik wil haar een leuke dag bezorgen.

Ik vraag mij af of we het wel moeten doen (want: we moeten ons zo min mogelijk verplaatsen). Aan de andere kant denk ik: ik ben volledig gevaccineerd, hou me aan werkelijk alle maatregelen, dan kan ik wel een uitstapje net over de grens maken toch?

Maar dan denk ik ook weer: als iedereen zo denkt heeft hebben die maatregelen ook weer weinig zin allemaal. Maar iets in me denkt ook: zit al 2 jaar thuis (ik werk wel buitenshuis maar ik bedoel qua uitstapjes en vakanties), continu wordt alles afgezegd, ik kan toch wel een paar uurtjes naar Duitsland als ik me daar aan de 1,5 m afstand en regels hou?

Zij twijfelt ook, zij ziet de impact van Corona dagelijks op haar werk en houdt zich ook al 2 jaar netjes aan alle regels. Maar ook zij denkt: die paar uurtjes zouden misschien wel kunnen als we ons goed aan de afstand houden en van tevoren laten testen (ook al zijn we gevaccineerd).

Wat denken jullie?

Groetjes

Ps. Een laatste argument is dat het me irriteert dat al die wappies er wel gewoon op los leven en dat wij daar nu het gezeik van ondervinden dus daar wordt ik recalcitrant van en dan denk ik: doei ik ga ook wat leuks doen (ja het is kort door de bocht, dat weet ik ook wel, misschien kan ik dit beter in dat andere topic zetten :-D )
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft zware jaren achter de rug. En iedereen wil er op uit. Dus ja ik begrijp jullie gevoel, maar ik vind dat je zelf moet bepalen of je het ethisch vindt kunnen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag je. Ik ga ervan uit dat je de marktkooplui niet gaat lopen aflebberen

En voor de rest geldt bij mij:
*Anderhalve meter afstand, graag.
*Mondkapjes, prima.
*Handgel in elke jas/tas, yep.
*Handen wassen met zeep als we thuiskomen, geen probleem.
*Niet knuffelen met mijn vriendinnengroep, jammer maar okee.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso niet in het weekend gaan. En ik zou niet naar een populaire grote stad gaan. Rij iets verder Duitsland in en zoek een klein stadje uit. Als je echt per se wilt gaan.

Maar eigenlijk ben ik meer van het advies van Rutte volgen: verplaats je zo min mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen. Een dagje kerstmarkt kan best. Vooral ook als je aan de maatregelen houdt. Ik vind dat we allemaal heel voorzichtig zijn met corona, maar onze mentale gezondheid vergeten hierbij. Kennelijk hebben je moeder en jij dit gewoon nodig. Veel plezier!
Ik snap je helemaal. Maar hoe wil je je op een drukke kerstmarkt aan de 1,5 meter houden? Dat gaat niet lukken.
De drukte zou voor mij een reden zijn om niet te gaan.
Tsja, ik zou een jaartje overslaan. Laten we wel zijn, het is toch op die markten hutje mutje.
Alle reacties Link kopieren
Verplaats je zo min mogelijk...

Dat ik in 2020 niet meer dan 50 kilometer van mijn huis ben weggeweest (inclusief kampeervakantie op fietsafstand) heeft geen zak geholpen, eind 2021 zitten we nog steeds met het gedoe.

Ik vind het "niet-verplaatsen" alleen opgaan als we het vliegverkeer ook weer stil gaan leggen. Dat is tevens goed voor het milieu.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
28-11-2021 14:32

Ik vind het "niet-verplaatsen" alleen opgaan als we het vliegverkeer ook weer stil gaan leggen. Dat is tevens goed voor het milieu.
En de kerken dicht
Alle reacties Link kopieren
Je ziet het TO, de meningen verschillen. Doe wat goed voelt voor jullie zou ik zeggen.
Wij gaan ook altijd. Vorig jaar niet geweest en dit jaar hebben we ook al weer afgezegd. Maar doe je echt al 2 jaar geen uitstapjes? Vanaf mei/juni lopen de besmettingen terug en kun je vrij zorgeloos (coronagewijs dan) uitstapjes maken.

De kerstmarkt bezoeken we al jaren met een vriendinnenclubje. Omdat het in december niet ging, zijn we in juni 2 dagen naar Duitsland geweest. Oké, we hebben geen gluhwein gedronken, maar wel heerlijk door een Duits stadje geslenterd, heerlijk gegeten, lekkere wijn gedronken en er gezellige dagen van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het ook op de planning staan met mijn moeder, maar heb een aantal weken geleden al besloten het niet te doen. Sowieso heb ik een schoolgaand kind wat risico’s met zich mee brengt. En in Duitsland gaat het ook niet goed met de besmettingen, dus best kans dat je daar iets op loopt. Afstand houden is op een kerstmarkt echt niet te doen en zeker in het weekend is het er druk. We slaan dus nog maar een jaar over helaas.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 28-11-2021 14:45
2.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat je niet de gezelligheid gaat vinden die je gewend bent van 'vroeger' omdat er veel minder kramen mogen staan en dat je naast een qr code een test moet doen.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
28-11-2021 14:43
Hou er rekening mee dat je niet de gezelligheid gaat vinden die je gewend bent van 'vroeger' omdat er veel minder kramen mogen staan en dat je naast een qr code een test moet doen.
Niet overal. Ik was twee weken geleden in Essen: kerstmarkt alsof er niets aan de hand is. Gewoon veel kraampjes. Ja je moet 3G hebben maar dat wordt nergens gecontroleerd. Er wordt geadviseerd om als je geen 1,5 meter afstand kunt houden een mondkapje te dragen maar dat deed misschien een op de 10 mensen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reis je ernaartoe? Als het met eigen vervoer is, scheelt dat natuurlijk alweer contact.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me dan echt af ....hoe dan? Hoe kan je nu de gedachten hebben dat het een leuk uitstapje zou kunnen zijn?

Hoe moeilijke tijd ook achter de rug is.

Sla over en ga wat gezelligs thuis organiseren voor jullie beide.
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Dat wordt dus of een kerstmarkt met veel minder kramen dan je gewend bent, of hutjemutje en onverstandig. Ik zou het nog een keertje overslaan en iets anders bedenken dat je samen kunt doen; met z'n tweeën een kerstfilmmarathon met hapjes en glühwein, zelf kerstkransen of andersoortige kerstversiering maken, kerstrecepten uitproberen – iets dat bij jullie past dat gezellig is en wat niet betekent dat je je in een mensenmassa of ongezellige kale boel begeeft.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Intratuin heeft wel leuke kerstworkshops die je dan thuis moet maken. Het pakket ervoor haal je dan op in de winkel, de workshop zelf staat online. Misschien is dat wel leuk om samen te doen in plaats van de kerstmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder werkt in de zorg zeg je, weet zij van je plannen? Wil zij daar naartoe?
Ik werk ook in de zorg en mijd zo’n plaatsen als de pest.
Zie ook niet goed hoe je dat dan doet als er veel volk is, die 1,5m afstand houden. Hoe doe je dat aan kraampjes met drank of zo? Of die mijd je dan allemaal...
attraverso wijzigde dit bericht op 28-11-2021 15:25
36.18% gewijzigd
Ik denk dat alle uitzonderingsgevallen die het écht heel hard nodig hebben na ál die moeilijke jaren beter even kunnen wachten tot februari of zo - of in elk geval beter kunnen spreiden. Dan dus geen kerstmarkt.
Teveel uitzonderingsgevallen gaan namelijk tóch gezellig sinterklaas vieren met opa en oma en straks ook weer kerst. Dat betekent dat er heel veel besmettingen tegelijk zullen plaatsvinden. En dat terwijl code zwart dan waarschijnlijk al van kracht is.

Ik vind het helemaal niet erg om zelf een keer corona te krijgen, graag zelfs (bij voorkeur na mijn boosterprik straks), maar ik vind het wel een beetje spannend om het te krijgen bij code zwart. Net zoals overigens verkeersongelukken en andere lichamelijke ongein. Het hoort bij het leven, maar alsjeblieft, de komende maanden even niet.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
28-11-2021 14:58
Niet overal. Ik was twee weken geleden in Essen: kerstmarkt alsof er niets aan de hand is. Gewoon veel kraampjes. Ja je moet 3G hebben maar dat wordt nergens gecontroleerd. Er wordt geadviseerd om als je geen 1,5 meter afstand kunt houden een mondkapje te dragen maar dat deed misschien een op de 10 mensen.
Denk je dat er hier in duitsland niet ook het een en ander is veranderd aan de regels de afgelopen 2 weken? Wel dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet voor iemand anders gaan bepalen wat ze wel en niet moeten doen, dus op wel of niet gaan ga ik niet verder op in.

Wil wel graag mijn ervaring met de Duitse kerstmarkt delen. Was afgelopen week voor een andere reden in Duitsland, en toen ook vrijdag overdag even over de kerstmarkt gelopen. Het was uitgestorven, veel kleiner dan normaal, en er werd vrij streng met de coronaregels omgegaan. Mondkapjes verplicht (die draagt vrijwel iedereen ook, ook in de buitenlucht), 2G beleid waar op gehandhaafd werd en 1,5-2 meter afstand werd goed opgevolgd. Zou dichter bij de grens en in het weekend natuurlijk anders kunnen zijn qua drukte en naleving (ik was in Zuid-Duitsland), maar beslis vooral voor jezelf of je het verantwoord en ook de moeite waard vindt.
Alle reacties Link kopieren
Dat virus weet niet dat jij maar een paar uurtjes in de buurt bent. Het is wel of niet dat je er bent als de virusdeeltjes ergens ronddwarrelen.
Ik zou niet gaan. We verdienen allemaal wel dingen die we wel eens niet krijgen in het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen vrijdag naar Essen geweest. Ik had verwacht dat het ontzettend druk zou zijn, ook omdat het Black Friday was, maar het was ontzettend rustig. Dat vond ik helemaal niet erg!
Wel minder kraampjes maar dat maakte het niet minder leuk. Ik heb buiten niet met een mondkapje gelopen, er waren er meerdere die geen mondkapje droegen, binnen uiteraard wel.
Ook nog gewoon in een restaurant kunnen eten.

Als je gaat, zou ik doordeweeks gaan en ook zo snel mogelijk. Hoe dichter bij de kerst, hoe drukker het zal worden.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo, dat alles wat Kan, ook Wijs is.
Natuurlijk is dit niet de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven