Coronavirus COVID-19 alle pijlers

NAAT-test voor reis

07-03-2021 17:52 70 berichten
Hoi!
In mei ga ik een essentiële reis maken met het vliegtuig, maar ik snap niet helemaal hoe het nu zit met de negatieve test die je moet afnemen.
Op internet staat dat ik een negatieve NAAT-test moet laten zien bij vertrek in Nederland. Is dit een gewone normale corona test of is dit iets anders? En zover ik begrepen heb kan het tot 48 uur duren todat je de uitslag hebt. Hoe kan ik dan binnen 12 uur de uitslag hebben?

Iemand die recent met het vliegtuig gereisd heeft en me kan helpen? 😅
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-pcr-test

Dat is een PCR test.
Gewoon te boeken bij commercieel teststraten met reiscertificaat. Dat reiscertificaat krijg je niet via de GGD
Sneltest. Kost ongeveer €120, maar dan heb je binnen 15 minuten de uitslag.
https://www.planjecoronatest.nl/amsterd ... tkQAvD_BwE

Test je voor 12h, dezelfde dag de uitslag, test je na 12h binnen 24h de uitslag.
GenieInABottle schreef:
07-03-2021 18:00
Sneltest. Kost ongeveer €120, maar dan heb je binnen 15 minuten de uitslag.
Das vaak niet een pcr test (NAAT), maar moet je in sommige situaties ook kunnen overleggen, niet ouder dan 4 uur, net afhankelijk van je bestemming.
Of je regelt jezelf op tijd een test, of je laat je op de luchthaven zelf testen. Sneltesten die ze daar hebben geven binnen de enkele uren uitsluitsel.
Utakar schreef:
07-03-2021 18:00
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-pcr-test

Dat is een PCR test.
Gewoon te boeken bij commercieel teststraten met reiscertificaat. Dat reiscertificaat krijg je niet via de GGD
Maar heb je dan de uitslag binnen 12 uur? Mag de test 12 uur oud zijn nadat hij afgenomen is, of nadat je de uitslag hebt gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag je niet de GGD-uitslag laten zien?
Sinjoren schreef:
07-03-2021 18:07
Of je regelt jezelf op tijd een test, of je laat je op de luchthaven zelf testen. Sneltesten die ze daar hebben geven binnen de enkele uren uitsluitsel.
Ja maar welke test moet ik dan laten doen? Want het mag niet ouder zijn dan 12 uur, zo snel heb je de uitslag meestal toch niet?

En met z’n sneltest krijg je geen reis certificaat dus ik weet niet of dat voldoende is?
KamilleT schreef:
07-03-2021 18:08
Waarom mag je niet de GGD-uitslag laten zien?
Omdat de test niet ouder mag zijn dan 12 uur. Maar het is me niet duidelijk of die 12 uur geld na afnemen of na ontvangst van de uitslag
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
07-03-2021 18:00
Sneltest. Kost ongeveer €120, maar dan heb je binnen 15 minuten de uitslag.
Als je binnen 15 minuten uitslag hebt is het bij definitie geen pcr test (dat kan namelijk simpelweg niet zo snel). Dus die moet je vooral níet hebben.
Je hoeft overigens geen test te hebben die maximaal 12 uur van tevoren is afgenomen, meestal is het 48 of 72 uur, afhankelijk van je bestemming. En die boek je inderdaad bij een commerciële teststraat.
Let tegen die tijd vooral even goed op wat de eisen zijn om terug te komen. Kan namelijk zijn dat je daar weer een test moet laten doen om terug te komen, en dat is niet overal even makkelijk. En momenteel moet je binnen 4 uur voor vertrek een sneltest laten doen (als je terugkomt dus, niet als je weggaat). Dat betekent dat het op of echt vlakbij het vliegveld moet, en dat kan al helemaal niet zomaar overal. Je wilt niet per ongeluk vast komen te zitten omdat je niet aan de tests kunt komen om terug te mogen.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:10
Omdat de test niet ouder mag zijn dan 12 uur. Maar het is me niet duidelijk of die 12 uur geld na afnemen of na ontvangst van de uitslag
Hoe kom je aan die 12 uur? Dat is geen Nederlandse regel.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:09
Ja maar welke test moet ik dan laten doen? Want het mag niet ouder zijn dan 12 uur, zo snel heb je de uitslag meestal toch niet?

En met z’n sneltest krijg je geen reis certificaat dus ik weet niet of dat voldoende is?
Check even met je luchtvaartmaatschappij.
Honey, you should see me in a crown
Nop, niet goed gelezen!! Is bij binnenkomst in Nl.
anoniem_389112 wijzigde dit bericht op 07-03-2021 18:12
88.34% gewijzigd
KamilleT schreef:
07-03-2021 18:08
Waarom mag je niet de GGD-uitslag laten zien?
Ze is niet ziek.
nausicaa schreef:
07-03-2021 18:10
Als je binnen 15 minuten uitslag hebt is het bij definitie geen pcr test (dat kan namelijk simpelweg niet zo snel). Dus die moet je vooral níet hebben.
Je hoeft overigens geen test te hebben die maximaal 12 uur van tevoren is afgenomen, meestal is het 48 of 72 uur, afhankelijk van je bestemming. En die boek je inderdaad bij een commerciële teststraat.
Let tegen die tijd vooral even goed op wat de eisen zijn om terug te komen. Kan namelijk zijn dat je daar weer een test moet laten doen om terug te komen, en dat is niet overal even makkelijk. En momenteel moet je binnen 4 uur voor vertrek een sneltest laten doen (als je terugkomt dus, niet als je weggaat). Dat betekent dat het op of echt vlakbij het vliegveld moet, en dat kan al helemaal niet zomaar overal. Je wilt niet per ongeluk vast komen te zitten omdat je niet aan de tests kunt komen om terug te mogen.
Er staat bij of een test die maximaal 12 uur oud is of een test die maxinaal 72 uur oud is + een sneltest.
Lijkt me dan handiger om die van 12 uur te hebben, dan hoef je je maar 1x laten te testen.

Bij terugkomst hoeft geen negatieve test
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik zie het al. Dat zijn dus de regels voor als je terugkomt naar Nederland. Dan moet je dus of zeker weten dat je daar op het vliegveld een relatief snelle uitslag kunt regelen (en er zijn maar weinig landen waarin ik daar op zou durven gokken), of een test verder van tevoren en dan binnen 4 uur van tevoren een sneltest (daarvan heb je uitslag binnen 15-20 minuten).
nausicaa schreef:
07-03-2021 18:11
Hoe kom je aan die 12 uur? Dat is geen Nederlandse regel.
Dit staat op de website:
U moet als reiziger (van 13 jaar of ouder) uit een hoog-risicoland een negatieve NAAT (PCR)-testuitslag van maximaal 12 uur oud laten zien als u aan boord gaat. Als u deze niet heeft dan moet u in het bezit zijn van een negatieve NAAT(PCR)-test die maximaal 72 uur oud is bij aankomst in Nederland. En u moet in bezit zijn van een negatieve sneltest van maximaal 4 uur oud bij het boarden.


Het geld dus voor als je naar een ander land wil reizen, niet weer terug naar Nederland
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:08
Maar heb je dan de uitslag binnen 12 uur? Mag de test 12 uur oud zijn nadat hij afgenomen is, of nadat je de uitslag hebt gekregen?
Nee. Je leest verkeerd. Indien je met een test komt jonger dan 12h, hoef je geen max 4h oude sneltest te laten zien.
En de PCR (NAAT) mag niet ouder zijn dan 72 uur, voor aankomst op bestemming.

Dus stel je vliegt zondag volgende week om 13h.
Dan ga je zaterdag middag bv testen via die link die ik je heb gestuurd, en moet je zondag nog een sneltest hosselen.
nausicaa schreef:
07-03-2021 18:13
Oh, ik zie het al. Dat zijn dus de regels voor als je terugkomt naar Nederland. Dan moet je dus of zeker weten dat je daar op het vliegveld een relatief snelle uitslag kunt regelen (en er zijn maar weinig landen waarin ik daar op zou durven gokken), of een test verder van tevoren en dan binnen 4 uur van tevoren een sneltest (daarvan heb je uitslag binnen 15-20 minuten).
Nee het is als ik vanuit Nederland naar het land wil reizen. Nederland is een hoogrisico land. Als ik terug reis weer naar Nederland hoef ik geen negatieve test te laten zien
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:12
Er staat bij of een test die maximaal 12 uur oud is of een test die maxinaal 72 uur oud is + een sneltest.
Lijkt me dan handiger om die van 12 uur te hebben, dan hoef je je maar 1x laten te testen.

Bij terugkomst hoeft geen negatieve test
Dit zijn de regels van terugkomst dus juist! Je moet zeker wél een negatieve testuitslag hebben om Nederland weer in te komen.
En die 12 uur van tevoren is vrijwel nergens met grote zekerheid haalbaar, dus daarom is die andere optie er, die de meeste mensen doen. Zelfs mijn werkgever, die groot belang heeft bij snelle uitslagen én het zelf doet, lukt het niet altijd binnen 12 uur. Dat is dus echt een flinke gok dat je je vliegtuig niet haalt.
KamilleT schreef:
07-03-2021 18:08
Waarom mag je niet de GGD-uitslag laten zien?
Omdat de GGD geen reiscertificaten afgeeft.
Utakar schreef:
07-03-2021 18:15
Nee. Je leest verkeerd. Indien je met een test komt jonger dan 12h, hoef je geen max 4h oude sneltest te laten zien.
En de PCR (NAAT) mag niet ouder zijn dan 72 uur, voor aankomst op bestemming.

Dus stel je vliegt zondag volgende week om 13h.
Dan ga je zaterdag middag bv testen via die link die ik je heb gestuurd, en moet je zondag nog een sneltest hosselen.

Ja klopt als die ouder is dan 12 uur moet je nog een sneltest laten doen.

Maar ik wil liever een test die jonger is dan 12 uur zodat ik geen 2 testen hoef te doen
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:15
Nee het is als ik vanuit Nederland naar het land wil reizen. Nederland is een hoogrisico land. Als ik terug reis weer naar Nederland hoef ik geen negatieve test te laten zien
Zeker wel! Zowel uit als in heb je een negatieve test nodig.
eurus wijzigde dit bericht op 07-03-2021 18:18
8.36% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
honeymoonavenue schreef:
07-03-2021 18:15
Nee het is als ik vanuit Nederland naar het land wil reizen. Nederland is een hoogrisico land. Als ik terug reis weer naar Nederland hoef ik geen negatieve test te laten zien
Echt wel. met een beetje pech kom je zelfs het vliegtuig niet in...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven