Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Niemand wil dit horen, maar.....

29-12-2020 01:04 59 berichten
Zou de sluiting van de scholen (zowel de middelbare als de basisscholen) nou écht geen invloed hebben op het dalen van de besmettingen?

Het is niet zo dat mensen zich ineens beter aan de maatregelen zijn gaan houden of zich in een strenge lockdown hebben laten zetten. Dus ik denk dat die besmette sneeuwvlokjes wel degelijk beter binnengehouden kunnen worden. De rouwdouwers mogen gewoon lekker naar buiten, die hebben weerstand opgebouwd.
(en nee, dit meen ik niet echt)

Er hoeft ook geen reactie of onderbouwing te komen, ik ben gewoon benieuwd naar de poll uitslag in deze.
En voor de lol mogen jullie wel 2 (!!) opties kiezen!

Het sluiten van scholen heeft invloed op het aantal besmettingen

Totaal aantal stemmen: 180

Ja (46%)
Ja, doordat de rouwdouwers binnen zitten loopt het minder op (9%)
Nee (17%)
Nee, de sneeuwvlokjes zijn geen schuld aan de besmettingen (3%)
Neutraal (1%)
Ik weet het niet (4%)
Ik vind deze poll niks en weiger te antwoorden (14%)
Ik vind deze poll niks en antwoord wel, maar dit wordt niet meegenomen in de conclusies (6%)
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
29-12-2020 07:48
Clickbait denk ik

Ik verwachtte een nummer van Famke Louise of zo
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat sluiting van de scholen wel helpt. Niet door de kinderen zelf maar doordat er nu geen tientallen ouders samen bij het hek staan te wachten meerdere keren per dag.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
29-12-2020 07:28
Mensen in verzorgingshuizen, ziekenhuizen en instellingen zijn juist heel makkelijk te kwalificeren. Daarnaast de groep die in een gezin zitten is inderdaad lastiger. Toch is het vrij maf om iedereen op te hokken. Want de meeste zijn gezond en hebben naast een loopneus weinig klachten.

Het blijft mij verbazen dat mensen de overbelasting van de zorg een goede reden vinden. Eerst word die zo wegbezuinigd en nu hebben we te weinig. Elk jaar is het op de ic een drama. Alles moest marktwerking worden en ondertussen is het zowat onbetaalbaar en te weinig. Dat is toch het echte probleem. We hebben het gewoon niet goed op orde.
Elders heeft iemand doorgerekend dat als we standaard 2000 ic-bedden hadden gehad dat we het dan in maart 3 dagen langer hadden kunnen redden zonder maatregelen.

Tis niet dat we met wat extra ziekenhuiscapaciteit ineens corona zonder maatregelen hadden kunnen opvangen hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
29-12-2020 07:28
Mensen in verzorgingshuizen, ziekenhuizen en instellingen zijn juist heel makkelijk te kwalificeren. Daarnaast de groep die in een gezin zitten is inderdaad lastiger. Toch is het vrij maf om iedereen op te hokken. Want de meeste zijn gezond en hebben naast een loopneus weinig klachten.

Het blijft mij verbazen dat mensen de overbelasting van de zorg een goede reden vinden. Eerst word die zo wegbezuinigd en nu hebben we te weinig. Elk jaar is het op de ic een drama. Alles moest marktwerking worden en ondertussen is het zowat onbetaalbaar en te weinig. Dat is toch het echte probleem. We hebben het gewoon niet goed op orde.
Mensen in verzorgingstehuizen zijn niet degene die in het ziekenhuis belanden, en je kan niet je zorgstelsel opbouwen met een mogelijke pandemie in achterhoofd. Dan hadden al jaren ziekenhuizen een enorme overcapaciteit gehad die jij van jouw premie moet financieren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-12-2020 08:16
Elders heeft iemand doorgerekend dat als we standaard 2000 ic-bedden hadden gehad dat we het dan in maart 3 dagen langer hadden kunnen redden zonder maatregelen.

Tis niet dat we met wat extra ziekenhuiscapaciteit ineens corona zonder maatregelen hadden kunnen opvangen hè.
Ja precies, het idee klinkt zo simpel maar het is niet haalbaar, werkbaar of reëel.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
29-12-2020 06:23

Ik heb een hele onpopulaire mening, laat de oudere en zwakkere zich afzonderen en de mensen die gezond zijn het land draaien. Hele gezinnen opsluiten EN oma of alleen oma, dan kies ik toch voor alleen oma. Maar goed veel mensen vinden dat niet kunnen. Oma mag wel ophokt worden als de rest het dan ook maar doet... en ja ik weet dat er ook een paar jonge mensen erg ziek zijn geworden of zelfs dood zijn gegaan, maar dat zijn er erg weinig en voor corona gingen er ook weleens mensen te vroeg dood. Helaas. Maar ook dat hoort bij het leven.
Mijn man heeft een auto immuunziekte, met hem nog zo'n 100.000 in Nederland die deze aandoening hebben. Hij is een jonge vader, heeftf leidinggevend werk en valt onder de 'zwakkeren'. Ik ben benieuwd hoe jij zo'n afzondering voor je ziet in de praktijk? Wordt mijn man, een vader van twee jonge kinderen dan afgezonderd van zijn gezin? Hij zal dan in isolatie moeten, wat in vele opzichten slecht voor zowel zijn mentale als fysieke gezondheid zal zijn. Of zal het hele gezin dan in isolatie moeten, dus ook onze jonge kinderen?

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer gevallen die jij nu als 'zwak' bestempeld, maar midden in het leven staan. Het hebben van een chronische ziekte is al een grote klap, ik ken er genoeg die bij een psycholoog lopen omdat ze weer vertrouwen moeten krijgen in hun lichaam en het kost al zoveel aanpassingen. Ik vind het echt walgelijk dat mensen hier zo makkelijk over praten uit eigenbelang.
Waarom heb je zo'n hekel aan kinderen? Wat hebben ze je misdaan?
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
29-12-2020 08:33
Mijn man heeft een auto immuunziekte, met hem nog zo'n 100.000 in Nederland die deze aandoening hebben. Hij is een jonge vader, heeftf leidinggevend werk en valt onder de 'zwakkeren'. Ik ben benieuwd hoe jij zo'n afzondering voor je ziet in de praktijk? Wordt mijn man, een vader van twee jonge kinderen dan afgezonderd van zijn gezin? Hij zal dan in isolatie moeten, wat in vele opzichten slecht voor zowel zijn mentale als fysieke gezondheid zal zijn. Of zal het hele gezin dan in isolatie moeten, dus ook onze jonge kinderen?

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer gevallen die jij nu als 'zwak' bestempeld, maar midden in het leven staan. Het hebben van een chronische ziekte is al een grote klap, ik ken er genoeg die bij een psycholoog lopen omdat ze weer vertrouwen moeten krijgen in hun lichaam en het kost al zoveel aanpassingen. Ik vind het echt walgelijk dat mensen hier zo makkelijk over praten uit eigenbelang.
En niet alleen dat. Ze handelen er ook naar door alle regels aan hun laars te lappen. Stelletje egoïsten.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
29-12-2020 08:36
Waarom heb je zo'n hekel aan kinderen? Wat hebben ze je misdaan?
Dit. Wat praat je zo triest over kinderen...
Maakt dit een zeer onaantrekkelijk topic...
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
29-12-2020 08:45
Dit. Wat praat je zo triest over kinderen...
Maakt dit een zeer onaantrekkelijk topic...
Ik denk dat dat exact de bedoeling is van TO.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het sluiten van de scholen best helpt, dat sluit ik niet uit.

Toch denk ik dat het niet te lang moet duren, kinderen en jongeren hebben simpelweg grote behoefte aan sociale contacten.
Dat is van alle tijden.
Als dat opeens niet kan... Jeetje, dat zal echt wel flinke gevolgen hebben hoor!

Een lockdown moet sowieso niet te lang duren.
Genoeg bedrijfseigenaren die dit niet langer trekken.

Overheid kan simpelweg niet genoeg bijspringen.
Zeker de kleintjes zijn nu echt de pineut.
Er viel niet tegenop te sparen. In verhouding krijgen bedrijven als KLM etc. veel meer steun.
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
29-12-2020 07:28
Mensen in verzorgingshuizen, ziekenhuizen en instellingen zijn juist heel makkelijk te kwalificeren. Daarnaast de groep die in een gezin zitten is inderdaad lastiger. Toch is het vrij maf om iedereen op te hokken. Want de meeste zijn gezond en hebben naast een loopneus weinig klachten.

Het blijft mij verbazen dat mensen de overbelasting van de zorg een goede reden vinden. Eerst word die zo wegbezuinigd en nu hebben we te weinig. Elk jaar is het op de ic een drama. Alles moest marktwerking worden en ondertussen is het zowat onbetaalbaar en te weinig. Dat is toch het echte probleem. We hebben het gewoon niet goed op orde.
Ik heb het dus juist over dat je de niet te kwalificeren groep onderschat en over de mensen buiten al die verzorgingshuizen en ziekenhuizen en dergelijke. Die kwetsbaren die volgens jou geïsoleerd moeten worden zijn dat sowieso grotendeels al, dus het laaghangende fruit is wat dat betreft eigenlijk al geplukt. Bovendien komen er ook relatief gezonde mensen op de IC terecht en als je de verspreiding buiten de geïsoleerde groep kwetsbaren ongeremd zijn gang laat gaan krijg je daar alsnog overbelasting door.

Heb je een bron voor dat het elk jaar op de ic een drama is? Dat er in één ziekenhuis te weinig capaciteit is zal vast weleens voorkomen, maar je snapt dat het nu van een andere orde is mag ik hopen. Bovendien wordt de overbelasting doorgaans niet veroorzaakt door een besmettelijke ziekte en dat is logistiek alweer een stuk eenvoudiger.
Kinderen worden nauwelijks getest en die mogen zonder mondkapje de supermarkt in. Natuurlijk zijn die ook besmettelijk ook al hebben ze zelf nauwelijks symptomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat het scheelt. Wat mijn ervaring is met kinderen en Corona is dat het redelijk asymptomatisch gaat. Geen snotneus of hoesten. Enkel hoofpijn we kwamen er pas achter dat kind het had na testen maar toen was papa al besmet en daarna mama ook. Ons kind is op de basisschool in contact geweest met een bewezen Corona-patient.
Alle reacties Link kopieren
HawaZon schreef:
29-12-2020 08:36
Waarom heb je zo'n hekel aan kinderen? Wat hebben ze je misdaan?
Dat haal ik er niet uit eerlijk gezegd, vooral dat TO moeite heeft zichzelf te informeren over bepaalde zaken. Daarom ziet ze ook niet hoe problematisch het gebrek aan onderwijs is.

Dat de basisscholen met name gesloten zijn om de ouders thuis te houden is gewoon uitgesproken door meneer de Jonge. Alleen voor TO is dat blijkbaar nog altijd een groot raadsel.

Voor TO:
https://www.youtube.com/watch?v=BckqHBqFgQQ
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-12-2020 09:02
Kinderen worden nauwelijks getest en die mogen zonder mondkapje de supermarkt in. Natuurlijk zijn die ook besmettelijk ook al hebben ze zelf nauwelijks symptomen.
Dan zouden we dat toch wel terugzien in de cijfers. Kinderen in (en nog jonger dan) de basisschoolleeftijd hoeven ook geen afstand te houden, of thuis te blijven bij een snotneus. Dus voor kinderen zijn er (op de lockdowns na) eigenlijk geen geldende maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
29-12-2020 03:31
Ik snap dus echt serieus pas sinds een paar maanden terug de betekenis van 'have your cake and eat it'.
Ja, ik vond het altijd logischer andersom: you can't eat your cake, and have it too. Als je het opeet heb je het niet meer.

Wat betreft de jeugd: ik heb ook de serie Klassen gezien en houdt mijn hart vast voor de kinderen die thuis minder goed kunnen leren dan op school, door gebrek aan steun van ouders, laptops, een eigen kamer. Dat gaat de ongelijkheid alleen maar groter maken.

Als ik de baas was zou ik er alles aan doen om de scholen open te houden, dus: strenger optreden tegen bedrijven die nog niet iedereen thuis laten werken, verplichten dat je een schriftelijk verklaring bij je hebt als je het OV in stapt met waarom dit een noodzakelijke reis is en de winkels al veel eerder sluiten. Dan hadden de scholen misschien open kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
29-12-2020 06:18
Het sluiten van de scholen heeft wel invloed, anders deden ze het niet. Maar dat is niet omdat basisschoolkinderen zoveel besmettingen veroorzaken, maar omdat de kinderen thuis moeten houden ervoor zorgt dat meer mensen thuis werken. Er zijn simpelweg minder contacten.

Hoezo zouden er meer mensen thuis werken als de kinderen thuis zijn? Dat werkt juist niet.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
29-12-2020 09:14
Ja, ik vond het altijd logischer andersom: you can't eat your cake, and have it too. Als je het opeet heb je het niet meer.

Wat betreft de jeugd: ik heb ook de serie Klassen gezien en houdt mijn hart vast voor de kinderen die thuis minder goed kunnen leren dan op school, door gebrek aan steun van ouders, laptops, een eigen kamer. Dat gaat de ongelijkheid alleen maar groter maken.

Als ik de baas was zou ik er alles aan doen om de scholen open te houden, dus: strenger optreden tegen bedrijven die nog niet iedereen thuis laten werken, verplichten dat je een schriftelijk verklaring bij je hebt als je het OV in stapt met waarom dit een noodzakelijke reis is en de winkels al veel eerder sluiten. Dan hadden de scholen misschien open kunnen blijven.
Gaan we dan ook streng optreden tegen mensen die niet thuis willen werken omdat ze het ongezellig vinden of omdat ze denken dat ze op locatie meer productief zijn?
Alle reacties Link kopieren
Feefeline schreef:
29-12-2020 07:28
Mensen in verzorgingshuizen, ziekenhuizen en instellingen zijn juist heel makkelijk te kwalificeren. Daarnaast de groep die in een gezin zitten is inderdaad lastiger. Toch is het vrij maf om iedereen op te hokken. Want de meeste zijn gezond en hebben naast een loopneus weinig klachten.

Het blijft mij verbazen dat mensen de overbelasting van de zorg een goede reden vinden. Eerst word die zo wegbezuinigd en nu hebben we te weinig. Elk jaar is het op de ic een drama. Alles moest marktwerking worden en ondertussen is het zowat onbetaalbaar en te weinig. Dat is toch het echte probleem. We hebben het gewoon niet goed op orde.
Bijna iedereen boven de 55 heeft een chronische aandoening die hem of haar een risico maakt om door covid in het ziekenhuis of op de IC te belanden. Dat zijn meer dan 3,5 miljoen mensen. 75 en 80 plussers gaan gewoon dood. De groep daaronder belast het zorgsysteem.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
@Feefeline, was het maar zo makkelijk. Boven de 40 neemt het risico op een ernstig verloop al flink toe, maar laten we uitgaan van 60+. Dat zijn heeeel veel mensen en die zitten niet in een verpleeghuis, vele werken juist in de zorg en het onderwijs. Ze hebben families (maar moeten daar dan dus van geïsoleerd worden?). Nog los van alle mensen met een onderliggende aandoening die ook kwetsbaar zijn, zoals iemand haar partner al omschreef. Het is ondoenlijk en onrealistisch om hen te beschermen terwijl de rest vrolijk rondhuppelt.

Mijn oma was 1 vd mensen die jij had willen isoleren. 80+ en in verpleeghuis. Toen ze ziek werd hebben we besproken wat ze wilde. Ze is toen naar een speciale corona afdeling gegaan, hier goed verzorgd en na minder dan een week overleden. Dit is kenmerkend voor de zieken in een verpleeghuis. Zij kiezen er in een groot deel van de gevallen niet voor om naar het ziekenhuis te gaan (en terecht).

Terug naar het echte onderwerp. Er waren vrij veel besmettingshaarden op middelbare scholen. Tieners (en studenten) houden zich gemiddeld slechter aan de regels. Qua basisscholen is de sluiting volgens mij alleen nuttig om ouders thuis te houden.
Mumper schreef:
29-12-2020 07:48
Clickbait denk ik

Ik verwachtte een nummer van Famke Louise of zo
:-D
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-12-2020 09:18
Gaan we dan ook streng optreden tegen mensen die niet thuis willen werken omdat ze het ongezellig vinden of omdat ze denken dat ze op locatie meer productief zijn?
Ja. Ik weet niet of mijn werkgever een uitzondering is, maar er werd hier gezegd "werk zoveel mogelijk thuis want dat moet van de regering... maar probeer vooral zoveel mogelijk redenen aan te dragen om toch naar kantoor te komen, want we gaan overal mee akkoord en als je echt een hele week thuis blijft vinden we dat verdacht."

Eén afdeling is wel daadwerkelijk de gehele lockdown thuis gebleven en daar werd niet positief op gereageerd. Veel opmerkingen over dat ze lui zijn, niet willen werken, de kantjes ervan af lopen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van het management om duidelijk uit te dragen dat je gewoon thuis moet blijven.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
29-12-2020 09:32
Ja. Ik weet niet of mijn werkgever een uitzondering is, maar er werd hier gezegd "werk zoveel mogelijk thuis want dat moet van de regering... maar probeer vooral zoveel mogelijk redenen aan te dragen om toch naar kantoor te komen, want we gaan overal mee akkoord en als je echt een hele week thuis blijft vinden we dat verdacht."

Eén afdeling is wel daadwerkelijk de gehele lockdown thuis gebleven en daar werd niet positief op gereageerd. Veel opmerkingen over dat ze lui zijn, niet willen werken, de kantjes ervan af lopen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van het management om duidelijk uit te dragen dat je gewoon thuis moet blijven.
ik vind het de verantwoordelijkheid van individuele mensen om zich aan de adviezen te houden. Als je bedrijf daar moeilijk over doet kan je dat aankaarten bij de Arbo dienst of de vakbond
Alle reacties Link kopieren
De meeste besmetten mensen die ik ken hebbben kinderen op basisschool en/of middelbare school.. Dus ik vind het wel opvallend ja.. Daar zit echt wel een deel van de besmettingen..

Maar ook de mensen die overal schijt aan hebben, de groepjes feestende onnozele halzen, de mensen die in de rij stonden met Black Friday etc..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven