Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Nieuwe persconferentie

16-09-2020 16:51 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie?

Ik verwacht weer mondkapjes in de grote steden en gevolgen voor horeca en samenkomsten. Ik hoop zo dat het VO open blijft.....
mindervanmij schreef:
18-09-2020 20:51
Voordeel van dat kinderen wel met een snotneus naar school mogen is dat ALS de juf ziek wordt en de kinderen dus geen onderwijs hebben ALLE kinderen dezelfde achterstand hebben. Niet dat Pietje 2 weken met een snotneus thuis was, Marietje een halve week heeft gemist en Klaasje een maand weg is geweest, maar gewoon duidelijkheid dat de hele klas in principe hetzelfde lesprogramma volgt.
Dat vindt ik ook. Gewoon helderheid voor de hele klas en niet zo’n tombola zoals nu.
Tiana_76 schreef:
18-09-2020 19:57
Dat tekort bestond al. Als je creatief omgaat met bijvoorbeeld digitaal onderwijs kun je best leerkrachten met een snotneus thuis door laten werken.

Maar dan zitten de leerlingen ook thuis. Daar schieten werkende ouders weinig mee op.
En ben ik de enige die snotneus een wat vaag begrip vind? Wat als ze hoesten en proesten, dan niet naar school ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
18-09-2020 21:01
En ben ik de enige die snotneus een wat vaag begrip vind? Wat als ze hoesten en proesten, dan niet naar school ofzo?
Komt we niet een nieuwe beslisboom?
Want als er iemand koorts heeft binnen het gezin moet nog steeds iedereen thuis blijven.
Green17 schreef:
18-09-2020 21:03
Komt we niet een nieuwe beslisboom?
Want als er iemand koorts heeft binnen het gezin moet nog steeds iedereen thuis blijven.

Daar ga ik wel van uit, want anders wordt het helemaal een verwarrende toestand.
Merys schreef:
18-09-2020 21:01
En ben ik de enige die snotneus een wat vaag begrip vind? Wat als ze hoesten en proesten, dan niet naar school ofzo?
De term is 'neusverkoudheid'. Met een neusverkoudheid mogen basisschoolkinderen nu gelukkig naar school.

Hoesten en koorts zijn geen neusverkoudheden. Thuisblijven met het hele gezin. En testen.
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
18-09-2020 20:56
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom bedrijven weer langzaam beginnen met naar kantoor komen, ook al is het maar 1 dag in de week.

Het advies was in de tussentijd toch ook nog: werk zoveel mogelijk thuis?

Hier is het namelijk zo dat er per dag zoveel man per cluster naar kantoor mogen. Ik werk in een gebouw met 300 man, dus dat betekend dat er per dag 150 man naar kantoor mogen (benieuwd of ze dit terug gaan draaien)
Dat is bij ons niet het geval. Zoveel mogelijk thuis werken. Wil je naar kantoor, moet je toestemming vragen. Per dag is er beperkt aantal mensen toegestaan. Ook aantal mensen per kamer is beperkt. Ik ben al een half jaar niet op kantoor geweest.

Mensen die naar kantoor komen, kunnen niet goed thuiswerken (bepaalde systemen of werkzaamheden, lastig thuiswerken ivm thuissituatie)
Maar er wordt gezegd: als ze verkouden zijn mogen ze naar school. Er wordt geen onderscheid gemaakt mbt neusverkoudheid...
VGM1980 schreef:
18-09-2020 20:11
ik vind de mondkapjes prima, maar er is veel ophef over dat mensen zich 'niet laten muilkorven met die achterlijke mondkapjes'. Mondkapje terwijl je verkouden bent lijkt mij trouwens niet prettig. :P
Als je verkouden bent dan ben je in principe grotendeels thuis. Thuis draag je geen mondkapje.
Alle reacties Link kopieren
Dit lees ik net:

"Kinderen met een snotneus, kriebelhoest of keelpijn kunnen gewoon naar school, zei de bewindsman „Het verspreidingsrisico is heel gering.” Het scheelt ook testcapaciteit. Bovendien moet het voorkomen dat leerachterstanden verder oplopen. Ouders die hun kinderen toch willen laten testen mogen dat gewoon doen, zei De Jonge."
kadanz schreef:
18-09-2020 21:10
De term is 'neusverkoudheid'. Met een neusverkoudheid mogen basisschoolkinderen nu gelukkig naar school.

Hoesten en koorts zijn geen neusverkoudheden. Thuisblijven met het hele gezin. En testen.

Ja, hoesten én koorts. Maar hoesten zonder koorts?
mindervanmij schreef:
18-09-2020 21:13
Maar er wordt gezegd: als ze verkouden zijn mogen ze naar school. Er wordt geen onderscheid gemaakt mbt neusverkoudheid...
Dat is inderdaad een beetje verwarrend.
Op overheid.nl staat er duidelijk: neusverkoudheid.
Merys schreef:
18-09-2020 21:14
Ja, hoesten én koorts. Maar hoesten zonder koorts?
hmmm....ik neem mijn woorden terug. Want weer ergens anders of rijksoverheid.nl staat dan weer:
Kleine kinderen en kinderen die op de basisschool zitten hoeven niet getest te worden als ze klachten hebben die passen bij corona. Is uw kind erg ziek? Neem dan contact op met de huisarts. Die kan besluiten uw kind toch te testen. Ook kinderen die klachten krijgen nadat ze in contact zijn geweest met iemand met corona kunnen getest worden. Neem dan contact op met de GGD in uw regio. Houd uw kinderen thuis totdat de testuitslag bekend is.


Sorry dames, inderdaad verwarrend.
Ik heb hier een 15 jarige die hoest als een malle, maar geen koorts. Hij is uiteraard thuis maar ik ben gewoon aan het werk want geen klachten.
Ik vind het lastig.
Het idee waar we het vanmiddag over hadden met het scheiden van de risicogroep en de niet-risicogroep wordt in Amsterdam in elk geval gedaan... Publieke gebouwen krijgen speciale openijngstijden voor mensen uit de risicogroep
Kinderen van 0 tot 4 jaar met een neusverkoudheid mogen naar het kinderdagverblijf of gastouderopvang als zij geen koorts hebben. En kinderen op de basisschool, mogen met een neusverkoudheid naar school en naar de buitenschoolse opvang als zij geen koorts hebben.(rijksoverheid.nl)



Het kabinet heeft dat besloten na advies van het OMT, zei minister De Jonge. Kinderen met een snotneus, kriebelhoest of keelpijn kunnen gewoon naar school, zei de bewindsman „Het verspreidingsrisico is heel gering.” (De Jonge)



Kleine kinderen en kinderen die op de basisschool zitten hoeven niet getest te worden als ze klachten hebben die passen bij corona. Is uw kind erg ziek? Neem dan contact op met de huisarts. Die kan besluiten uw kind toch te testen. Ook kinderen die klachten krijgen nadat ze in contact zijn geweest met iemand met corona kunnen getest worden. Neem dan contact op met de GGD in uw regio. Houd uw kinderen thuis totdat de testuitslag bekend is. (alweer rijksoverhed.nl)



Hmmm...
Michella_1991 schreef:
18-09-2020 20:56
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom bedrijven weer langzaam beginnen met naar kantoor komen, ook al is het maar 1 dag in de week.

Het advies was in de tussentijd toch ook nog: werk zoveel mogelijk thuis?

Hier is het namelijk zo dat er per dag zoveel man per cluster naar kantoor mogen. Ik werk in een gebouw met 300 man, dus dat betekend dat er per dag 150 man naar kantoor mogen (benieuwd of ze dit terug gaan draaien)
Precies, dat snap ik dus ook niet en ik ben dus blij dat ze die boodschap nadrukkelijk herhaald (en benadrukt) hebben.
Bij ons gingen ze de laatste tijd iedereen weer stimuleren om (vaker) naar kantoor te komen. Terwijl het aantal besmettingen landelijk juist opliep.
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 18-09-2020 22:32
0.19% gewijzigd
mindervanmij schreef:
18-09-2020 21:23
Het idee waar we het vanmiddag over hadden met het scheiden van de risicogroep en de niet-risicogroep wordt in Amsterdam in elk geval gedaan... Publieke gebouwen krijgen speciale openijngstijden voor mensen uit de risicogroep
Ja, heel goed denk ik. De cijfers zijn daar ook heel hoog en het is er druk dus er is een reëel besmettingsgevaar in het openbaar. Ik hoop eigenijk dat het zo goed bevalt dat ze het in de rest van Nederland ook invoeren. Scheelt ook bange mensen.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
18-09-2020 21:49
Precies, dat snap ik dus ook niet en ik ben dus blij dat ze die boodschap nadrukkelijk herhaald (en benadrukt hebben).
Bij ons gingen ze de laatste tijd iedereen weer stimuleren om (vaker) naar kantoor te komen. Terwijl het aantal besmettingen landelijk juist opliep.
Aan mij werd vorige week gevraagd hoe ik er over denk. Heb eerlijk gezegd dat het voor mij niet echt nodig is aangezien ik lekker/fijn thuis kan werken en ondanks dat er in de updates die we vanuit ons bedrijf krijgen werd gezegd dat het niet verplicht is werd ik min of meer overgehaald door te zeggen ''maar dan kun je misschien met die of die op een kamer gaan zitten'' Overhalen is niet gelukt uiteraard.
Dit omdat ik namelijk ook netjes heb gezegd dat als ik alleen op een kamer kom te zitten ik net zo goed thuis kan werken.

Sorry voor deze hele tekst. Maar ik snap gewoon niet dat sommige ''nee'' niet begrijpen
Alle reacties Link kopieren
Werk zoveel mogelijk thuis merk ik niks van in mijn omgeving. Alleen paar ambtenaren die ik ken moeten verplicht thuis werken tot 1 januari. De rest van mijn kennissenkring werkt al maanden weer op kantoor, al dan niet verplicht. Op kantoren waar niets is aangepast qua maatregelen.
Alle reacties Link kopieren
Joelle1980 schreef:
18-09-2020 22:09
Werk zoveel mogelijk thuis merk ik niks van in mijn omgeving. Alleen paar ambtenaren die ik ken moeten verplicht thuis werken tot 1 januari. De rest van mijn kennissenkring werkt al maanden weer op kantoor, al dan niet verplicht. Op kantoren waar niets is aangepast qua maatregelen.
Ik zie dit ook. Ik snap daar weinig van. Het advies is letterlijk al maanden om zoveel mogelijk thuis te werken. Ik snap echt wel dat iemand heel af en toe naar kantoor moet maar ik heb vrienden die al een aantal maanden gewoon weer 5 dagen in de week op kantoor zitten terwijl zij hun werk gewoon thuis kunnen uitvoeren.
Michella_1991 schreef:
18-09-2020 22:08
Aan mij werd vorige week gevraagd hoe ik er over denk. Heb eerlijk gezegd dat het voor mij niet echt nodig is aangezien ik lekker/fijn thuis kan werken en ondanks dat er in de updates die we vanuit ons bedrijf krijgen werd gezegd dat het niet verplicht is werd ik min of meer overgehaald door te zeggen ''maar dan kun je misschien met die of die op een kamer gaan zitten'' Overhalen is niet gelukt uiteraard.
Dit omdat ik namelijk ook netjes heb gezegd dat als ik alleen op een kamer kom te zitten ik net zo goed thuis kan werken.

Sorry voor deze hele tekst. Maar ik snap gewoon niet dat sommige ''nee'' niet begrijpen
Dit gebeurt bij ons dus ook.
En ik heb ook van collega’s gehoord dat ze zich onder druk gezet voelen om te komen en dit eigenlijk niet willen (het betreft collega’s die inderdaad volledig vanuit huis kunnen werken).
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
18-09-2020 13:45
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1294646 ... ronaregels

Die Leidse studentenvereniging ziet het zelf ook niet meer zitten met haar leden (eerstejaars die zonodig in het stadspark moesten feesten zonder zich om de maatregelen te bekommeren) en sluit haar pand voor twee weken. Gooi er voor mijn part maar gelijk een maand of drie bovenop, dit komt toch niet meer goed.


Mij werd gisteren het één en ander verweten toen ik kritiek uitte op de studenten maar de vereniging spreekt zelf ook klare taal:
L.V.V.S. Augustinus zegt het gedrag ’ten zeerste’ af te keuren. „Wij vinden dit gedrag dom en onverantwoord, zeker nu het aantal coronabesmettingen in de regio Hollands-Midden fors oploopt.”
En dan nog 25 huizen van Minerva waar besmettingen zijn. Ik baal enorm omdat ik er niet op vertrouw dat alle bewoners van de huizen echt in quarantaine gaan en ik ze dus in de supermarkt tegen kan komen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
18-09-2020 20:56
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom bedrijven weer langzaam beginnen met naar kantoor komen, ook al is het maar 1 dag in de week.

Het advies was in de tussentijd toch ook nog: werk zoveel mogelijk thuis?

Hier is het namelijk zo dat er per dag zoveel man per cluster naar kantoor mogen. Ik werk in een gebouw met 300 man, dus dat betekend dat er per dag 150 man naar kantoor mogen (benieuwd of ze dit terug gaan draaien)
Ik zit ook al een tijdje weer op kantoor. Inmiddels heb ik 3 vaste dagen op kantoor gekregen en 1 dag thuiswerk. Maar we hebben het wel zo ingedeeld dat we niet te dicht op elkaar zitten. Dus als ik er ben, dan moet collega naast mij thuiswerken. Hebben echt een heel schema gemaakt (wat trouwens niet meeviel)
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
18-09-2020 22:42
En dan nog 25 huizen van Minerva waar besmettingen zijn. Ik baal enorm omdat ik er niet op vertrouw dat alle bewoners van de huizen echt in quarantaine gaan en ik ze dus in de supermarkt tegen kan komen.
Hoewel ik het idee heb dat ik meestal niet veel studenten zie, ben ik nu ook wel aan het overwegen om de komende tijd andere supermarkten op te gaan zoeken, in elk geval filialen buiten het centrum.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven