Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Now hoe zit het nou?

04-04-2020 10:20 7 berichten
Ik heb een vraag voor familieleden van mij. Zij werken bij bedrijven die NOW hebben aangevraagd en toegekend gekregen voor 90%.

Bij een horecabedrijf wordt het bedrag wat de werknemer krijgt bepaalt door het gemiddelde van de laatste twee maanden te nemen. Maar mijn neef is de hele maand februari naar het thuisland op vakantie geweest. Nu krijgt hij de helft van de maand betaalt die hij wel heeft gewerkt. Dus nog maar de helft van zijn maandloon. Zijn opgenomen vrije dagen geen loon? Hij kreeg wel betaalt in februari.

Bij mijn andere neef op het bedrijf (sport en recreatiebranche) is het bedrijf alleen open tussen 9 en 15. Dan moeten de werknemers klusjes doen. Hij heeft contract voor 20 uur, maar werkt normaal in de avonduren. Hij moet nu vijf dagen per week beschikbaar zijn van 9 tot 15. Zijn baas kan of wil geen rooster maken. Hij kan dus niks afspreken met zijn andere werk voor 10 uur in de week dat hij in de ochtenden doet, omdat hij vijf volle dagen beschikbaar moet zijn. Maakt hij zijn 20 uur niet, dan gaan ze vrije dagen inhouden. Op een andere vestiging is wel een rooster. Dat wordt per week gemaakt en dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Bij mijn nicht is het bedrijf ook dichtgegaan. Kapsalon. Zij krijgt nog maar de helft van haar loon, maar haar baas krijgt toch gewoon die now over de loonsom.

Mag dit allemaal zo?
Alle reacties Link kopieren
Raad je familieleden aan contact op te nemen met hun rechtsbijstand, de vakbond als ze lid zijn en anders het juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_384945 wijzigde dit bericht op 04-04-2020 10:53
0.00% gewijzigd
Volgens mij is er in de NOW-regeling niet zoveel opgenomen over de rechten en plichten tussen werkgevers en werknemers. Daarvoor moet je kijken naar de afspraken tussen die twee. Dus de arbeidsovereenkomst of cao. Wat staat daarin hierover? Waarschijnlijk niets over corona, maar misschien wel over periodes waarin niet gewerkt kan worden.
drominique schreef:
04-04-2020 10:43
Raad je familieleden aan contact op te nemen met hun rechtsbijstand, de vakbond als ze lid zijn en anders het juridisch loket.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Komende week opent het NOW-loket van UWV en kun je alle vragen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Op Rijksoverheid.nl staan een aantal veelgestelde vragen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -werknemer

Je moet 100% van je salaris doorbetaald krijgen en ja je moet beschikbaar blijven voor werk. Bij ons waar dit nu nog niet van toepassing is, maar over een maand misschien wel verwachten ze dat je in ieder geval op je reguliere werkdagen beschikbaar blijft voor werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven