Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ondernemen in tijden van corona

11-01-2021 14:36 34 berichten
Misschien is er al een topic over maar ik kon zo snel niks vinden.

Ik ben benieuwd naar andere ondernemers die nu, door de lockdown (wederom) getroffen worden en wat hun ideeën daarover zijn.
Heeft het kabinet de juiste keuze genomen en is deze op tijd genomen?

Persoonlijk heb ik destijds geroepen om, half oktober gelijktijdig met de horeca, te kiezen voor een hardere lockdown zodat de kerst voor velen niet in het water zou vallen. Dat de cijfers met kerst dusdanig naar beneden waren gebracht dat we vanaf januari konden beginnen met vaccineren en wellicht versoepelen door winkeliers en contactberoepen weer toe te staan.

Ikzelf ben een contactberoep dus noodgedwongen thuis zonder inkomsten en wel de blijvende vaste lasten en personeelskosten. De tegemoetkoming van de overheid is deze keer minimaal, mede omdat ik in december nog een halve maand omzet heb gehad (dus geen recht op tozo-3 en now regeling) en waarschijnlijk in februari hetzelfde verhaal. Dus alleen januari 100% omzetverlies.

Mijn idee was ook geweest om de scholen (in ieder geval middelbare scholen) te sluiten na de herfstvakantie toen het echt hard opliep. Ik zag in mijn omgeving daar toch behoorlijk veel besmettingen vandaan komen. En het algemeen belang lijkt te zijn geweest dat scholen kosten wat kost open moesten blijven. Ik denk wanneer die eerder gesloten waren geweest de besmettingscijfers gunstiger waren geweest.

Mijn vraag aan jullie, mede-ondernemers, hoe gaan jullie om met de situatie en wat vinden jullie van de maatregelen?
Klopt... een hele goeie om mee te beginnen zou zijn belastingverlaging op alle belastingen maar met name de BTW.

Ook de kosten van de zorgpremies naar beneden brengen.

En loonkosten naar beneden drukken.

Op deze manier houdt iedereen meer geld over wat dus straks weer uitgegeven kan worden in de verschillende sectoren om de economie erbovenop te helpen.

Als consument is een hele goeie straks, shop lokaal. Help de kleine ondernemer/winkelier en niet de webshop die nu gouden tijden hebben.
Zowizo schreef:
11-01-2021 17:51
Klopt... een hele goeie om mee te beginnen zou zijn belastingverlaging op alle belastingen maar met name de BTW.

Ook de kosten van de zorgpremies naar beneden brengen.

En loonkosten naar beneden drukken.

Op deze manier houdt iedereen meer geld over wat dus straks weer uitgegeven kan worden in de verschillende sectoren om de economie erbovenop te helpen.

Als consument is een hele goeie straks, shop lokaal. Help de kleine ondernemer/winkelier en niet de webshop die nu gouden tijden hebben.
Dat bedoel ik! Dit zijn dingen waar iedereen wat aan heeft. Ik vind sowieso (ik blijf maar sowieso zeggen ;-)) Dat de belasting op arbeid en winst absurd hoog. Zeker als je het vergelijkt met de winst op kapitaal. Het systeem werkt niet meer. Al heel lang niet eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vette pech qua regelingen. Ik heb een winkel in de detailhandel. Val met alle regelingen buiten de boot. Ook de voorraadvergoeding wat door het kabinet in het leven is geroepen ontvang ik niet. Deze is gekoppeld aan de tvl regeling. En daar kom ik niet voor in aanmerking door het vaste % vaste lasten wat voor mijn sbi code gepakt is.

Ik zie het de laatste tijd ook somber in. We hebben natuurlijk nu ook veel tijd om te malen..
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
11-01-2021 16:36
Dat is wel fijn hamerhaai... maar dan nog. Een betere tegemoetkoming zou de regering wel sieren. Ik ben van huis uit een VVD stemmer want ondernemende familie... maar nu weet ik het niet meer hoor.

We zijn beide ondernemer/zelfstandige, en hebben ervoor gekozen om elkaars vangnet te zijn. Normaal genomen kunnen we ieder apart alle lasten dragen.

Maar mocht er nu ook iets met hem gebeuren dan komen we langzaam wel in de problemen. In het voorjaar draaide hij ook maanden geen omzet. We zijn beide wat ouder en hebben ook een buffer opgebouwd, maar dat is geen geldboom. Dat raakt op een bepaald moment ook op.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
11-01-2021 19:37
We zijn beide ondernemer/zelfstandige, en hebben ervoor gekozen om elkaars vangnet te zijn. Normaal genomen kunnen we ieder apart alle lasten dragen.

Maar mocht er nu ook iets met hem gebeuren dan komen we langzaam wel in de problemen. In het voorjaar draaide hij ook maanden geen omzet. We zijn beide wat ouder en hebben ook een buffer opgebouwd, maar dat is geen geldboom. Dat raakt op een bepaald moment ook op.

Precies dat he? Ik heb ook een buffer maar daar zit wel een eind aan. Ik vind het heel lastig dat er geen enkel perspectief is. Ik zou zo graag iets zien als: als er zoveel % gevaccineerd is, kunnen de mondkapjes af en als er zoveel % is gevaccineerd kunnen we die 1,5 meter afschaffen. Voor mijn werk is het afschaffen van die 1,5 meter noodzakelijk helaas. En nu: wordt dat in juli, in oktober, of gaan we die er nooit meer afhalen? Want dan ga ik me omscholen.
Ik zie de eerste reacties in een ander topic over financiële tegemoetkoming voor ondernemers al de verkeerde kant opgaan... waarom ga je niet tijdelijk ergens anders werken? Inkomen is geen recht, daar moet je zelf voor zorgen... als het allemaal zo simpel zou zijn...
Alle reacties Link kopieren
Same here
Ik werk in de zorg en mijn partner heeft een contactberoep met personeel.
Geen steun ivm te weinig omzet verlies in het vierde kwartaal.
Wel personeelsleden om te onderhouden.
Geen vergoeding omdat ik werk.
De vaste lasten zijn van mijn loon alleen niet te betalen.
Over die laatst aangekondige steunpakketten is nog niets bekend toch?
Sterkte allemaal! :hug:
Leven en laten leven :)
machientje schreef:
20-01-2021 20:20
Same here
Ik werk in de zorg en mijn partner heeft een contactberoep met personeel.
Geen steun ivm te weinig omzet verlies in het vierde kwartaal.
Wel personeelsleden om te onderhouden.
Geen vergoeding omdat ik werk.
De vaste lasten zijn van mijn loon alleen niet te betalen.
Over die laatst aangekondige steunpakketten is nog niets bekend toch?
Sterkte allemaal! :hug:

Nou vanaf februari is de TVL aan te vragen indien je omzet in Q1 2019 meer dan 11.111 euro is geweest. En dan krijg je 85% vergoed dus dat is iig iets. Maarja dat duurt wel nog eventjes. Ik moet aankomende week ook de salarissen weer betalen en heb niks meer ontvangen sinds half december 2020 en wel alle kosten. Het wordt wel een beetje spannend nu moet ik eerlijk zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Zowizo schreef:
11-01-2021 17:51
Klopt... een hele goeie om mee te beginnen zou zijn belastingverlaging op alle belastingen maar met name de BTW.

Ook de kosten van de zorgpremies naar beneden brengen.

En loonkosten naar beneden drukken.

Op deze manier houdt iedereen meer geld over wat dus straks weer uitgegeven kan worden in de verschillende sectoren om de economie erbovenop te helpen.

Als consument is een hele goeie straks, shop lokaal. Help de kleine ondernemer/winkelier en niet de webshop die nu gouden tijden hebben.
Als de laatste wordt opgevolgd zijn de eerste helemaal niet nodig. Het is ook best wel een raar fenomeen. Iedereen klaagt over multinationals en investeerders, maar de meesten kopen alles bij bedrijven die in onderdeel zijn van een multinational of van investeerders. Terwijl vrijwel alles ook gewoon bij lokale winkels te koop is. Mijn lokale boekwinkel kan alles net zo snel als bol.com of Amazon leveren en komt het zelf nog brengen. Nog netjes ingepakt ook. En zo zijn er nog veel meer lokale ondernemers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven