Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Op bezoek bij familie in buitenland?

26-02-2021 20:53 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al ruim een jaar heb ik, vanwege covid-19, mijn zus en haar gezin niet gezien; ze wonen in een ander EU land. Het duurt nu wel erg lang en ik zit er stiekem toch aan te denken om in de meivakantie met mijn gezin naar hen toe te gaan (een 1000km met de auto). We hebben 2 weken vrij dus als we een week blijven kunnen we ook nog een week/10 dagen in quarantaine als dat tegen die tijd nog de regel is.

Is dit heel asociaal? We gaan er daar dus niet op uit, alleen maar broodnodig van elkaars gezelschap genieten.
Ik zit echt in dubio. We houden ons altijd aan alle regels maar het wordt onderhand echt uitzichtloos.
Alle reacties Link kopieren
Nog niet zolang geleden was de algemene opinie op dit forum dat de grenzen dicht moesten. Dus ik vrees dat je van de forummers niet terug mag komen ;-)

Maar volgens mij is het niet gevaarlijker om naar een andere EU land te gaan dan naar een willekeurige plek in Nederland. Ik zou zeggen: veel plezier.
Als je de quarantaine richtlijnen in het buitenland en bij thuiskomt aanhoudt en met name bij de familie thuis blijft (niet dat er echt iets te doen is nu) lijkt het me eerlijk gezegd geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen! :)
Ik snap je gevoel (heb zelf mijn familie ook al 1.5 jaar niet gezien). Ik zou even aankijken hoe de situatie dan is en niet te lang van tevoren beslissen. Want wat kan en mag (en verstandig is) kan tussen nu en dan nog flink veranderen. Zowel in NL als in het andere land.
Maar ik hoop voor je dat het mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
dit zou toch gewoon moeten kunnen
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Kijk wel even naar de voorwaarden van je reisverzekering.
Ik vind het overigens belachelijk dat heel het buitenland op oranje staat omdat Rutte niet wil dat er gereisd wordt ipv vanwege de omstandigheden in het betreffende land.
Ik snap je helemaal. Ik ben alleen zelf bang voor douanebeperkingen en hoe meer grenzen, hoe meer douane. Dat zou mijn grootste zorg zijn: kom ik daar wel en kom ik van daar wel weer thuis. Maar omdat het bij familie is, zou je de beslissing om te reizen toch nog prima even kunnen uitstellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral twijfelen vanwege de reis-en ziektekostenverzekering, die volgens mij niet dekken als er wat gebeurt.
Edit: als het dan nog steeds een oranje reisadvies is.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
26-02-2021 21:04
Ik snap je helemaal. Ik ben alleen zelf bang voor douanebeperkingen en hoe meer grenzen, hoe meer douane. Dat zou mijn grootste zorg zijn: kom ik daar wel en kom ik van daar wel weer thuis. Maar omdat het bij familie is, zou je de beslissing om te reizen toch nog prima even kunnen uitstellen?
Jazeker, beslissing stellen we zeker uit, was gewoon benieuwd hoe er in zijn algemeen over dit issue gedacht wordt.
Het gaat om 4 landsgrenzen en dat is precies mijn grootste twijfelpunt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je helemaal! Hier ook familie, niet ver, nu wel strikt genomen buiten de EU (UK). Al zo lang niet gezien... we wachten het af hoe het zit met quarantaineregels omdat we nu daar 14 dagen in quarantaine zouden moeten en bij terugkomst hier 10, daar wordt niemand blij van. Maar als die quarantaine regels iets versoepelen, dan gaan we zeker! Het missen wordt steeds erger...
Dit is niet asociaal, maar heel normaal.

Even de praktische zaken uitzoeken en gewoon gaan.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
26-02-2021 21:01
Kijk wel even naar de voorwaarden van je reisverzekering.
Ik vind het overigens belachelijk dat heel het buitenland op oranje staat omdat Rutte niet wil dat er gereisd wordt ipv vanwege de omstandigheden in het betreffende land.
Goede tip ja. En ja, het voelt echt niet meer ok dat je gewoon je eigen familie niet kan bezoeken.
Hoeveel grenzen moet je over?

Heeft het betreffende land bijzondere regels (Engeland heeft nu 2 weken verplichte quarantaine... dus dat is dan niet echt een optie).
Maar bv duitsland zou ik wel doen. Hoef je alleen de grens naar NL over, dus heel grote kans dat je wel weer terug komt.
Alle reacties Link kopieren
zecora schreef:
26-02-2021 21:12
Hoeveel grenzen moet je over?

Heeft het betreffende land bijzondere regels (Engeland heeft nu 2 weken verplichte quarantaine... dus dat is dan niet echt een optie).
Maar bv duitsland zou ik wel doen. Hoef je alleen de grens naar NL over, dus heel grote kans dat je wel weer terug komt.
4 grenzen en strengere regels dan hier
Wij wonen in een ander EU en hebben net bezoek gehad uit NL. Dit bezoek voelde voor Alle partijen als een noodzakelijke reis. De reizigers reisden per auto omdat de 4uur oude sneltest per vliegtuig die nederland momenteel eist niet heel realistisch was. Ze hielden rekening met onverwacht toch dichte grenzen en konden vanaf ons huis werken. Nu zijn ze terug en houden zich keurig aan de quarantaine. Hier hebben we niets ondernomen...wat ik begreep geldt de ziektenkostenverzekering, maar geen repatrieering terug naar NL. Het moet toch ook gewoon mogelijk zijn om familie te kunnen zien. Het is geen skireis of zonvakantie...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je gevoel! Als onze familie in Duitsland of Frankrijk zou wonen waren we er ook binnenkort weer eens heengegaan. Helaas wonen ze in Groot Brittanië.

Maar het doet echt zeer, dat we elkaar al 1,5 jaar niet hebben gezien. Normaal organiseren we 2 x per jaar een week samen.
Eva1977 schreef:
26-02-2021 21:17
4 grenzen en strengere regels dan hier
Hoe makkelijk kunnen jullie thuis/bij de familie werken? Stel je moet langer blijven....
Ik zou mijn plan trekken op basis van je eigen overwegingen en niet op basis van de mening van het forum.

Nog even los van het gegeven dat een flink aantal dames hier nog roomser dan de paus is - volgens sommigen moet je met een negatieve test toch doen of je positief getest ben, en volgens nog iemand kan je ook beter die 1 persoon per dag niet zien - en graag mag doen alsof de mening hier representatief is voor de rest van de bevolking, alleen jij, jouw gezin en je familie die je wilt bezoeken kan bepalen of het noodzakelijk is.

Hou vooral voor jezelf in de gaten wat je te verantwoorden vindt en wat niet (bijvoorbeeld quarantaine na thuiskomst, etc).

Gaan dus. En om met de eerste reageerder hier te spreken: veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
26-02-2021 20:57
Ik snap je gevoel (heb zelf mijn familie ook al 1.5 jaar niet gezien). Ik zou even aankijken hoe de situatie dan is en niet te lang van tevoren beslissen. Want wat kan en mag (en verstandig is) kan tussen nu en dan nog flink veranderen. Zowel in NL als in het andere land.
Maar ik hoop voor je dat het mogelijk is.
Dit helaas woont mijn zus niet op een plek in europa die makkelijk met de auto te bereiken is maar snap je gevoel. Zou even afwachten wat de ontwikkelingen zijn en afhankelijk daarvan beoordelen of en wat verstandig is. Maar snap je gevoel :hug: :hug:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon gaan. Maar ik ben vorige zomer dan ook gewoon op vakantie gegaan.

Je weet zelf het beste met hoeveel mensen je daar in aanraking komt en in hoeverre je in staat bent om besmetting te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wacht gewoon tot alles voorbij is
Alle reacties Link kopieren
Heb je de mogelijkheid om last minute een definitieve beslissing te nemen over wel/niet gaan? Dan kun je op dat laatste moment even de regels van desbetreffend land en de landen waar je doorheen moet reizen afwegen.
Wanneer het te doen is? Gaan!
Alle reacties Link kopieren
CatLady33 schreef:
26-02-2021 22:11
Wacht gewoon tot alles voorbij is
Definieer ‘alles’?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven