Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Opvang kinderen en werk

31-03-2020 15:05 58 berichten
Nu het ernaar uit ziet dat de scholen nog wel even dicht zijn vraag ik me af hoe anderen werknemers/werkgevers dit doen. Ik kan mijn uren niet volledig maken en moet daar verlof voor opnemen. Ik begrijp dit want vind het ook belangrijk dat het bedrijf waarvoor ik werk financieel gezond blijft en ik aan het einde van deze crisis nog een baan/inkomen heb. Maar als dit nog t/m de meivakantie of 1 juni duurt dan kost me dit toch flink wat verlofuren. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie werkgevers compensatie regelingen voor ouders die hun kinderen nu ook les moeten geven?

Ik compenseer overigens al zoveel ik kan door in de avonden/weekenden wat te doen maar als dat nog 2 maanden duurt is daar de rek qua energie ook wel uit denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs, man is accountant. Ik werk deeltijd (drie dagen). Op de dagen dat ik normaal werk, werk ik van 7 tot 13 en man daarna, en dan 's avonds als de kinderen slapen nog een paar uur, of in het weekend. Op mijn vrije dagen werkt man 10-12 uur om in te halen. We zien elkaar dus niet heel veel op dit moment. Daar staat tegenover dat man normaal gesproken veel de hort op is (sociaal dier) en dat alles nu afgezegd is, dus in het weekend zien we elkaar wat meer.

Maar bij ons kan dat, want man kan goed op afstand werken en heeft het concentratievermogen van een schaakgrootmeester (ik ben na acht uur werken wel zo'n beetje op). Dat is niet bij iedereen mogelijk, ben wel benieuwd of hier vanuit de overheid ook nog een beleid voor komt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
In gesprek gaan met je werkgever een optie? Misschien tijdelijk gewoon minder uren. Goed, dat kost je geld, maar je moet toch wat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon in je vorige topiic doorgaan:

coronavirus-covid-19/beide-werken-en-ki ... #p31140978
Honey, you should see me in a crown
Ik zou geen verlof opnemen. Daar heb ik wel een motje voorover met mijn werkgever.

Ik zou zoveel mogelijk in rare uurtjes doen als dat kan maar vrijwillig verlof opnemen. Nope.
Denkt werkgever mij te kunnen dwingen ben ik weg zodra het kan na de coronacrisis.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 15:20
21.96% gewijzigd
Eurus schreef:
31-03-2020 15:16
Ik zou gewoon in je vorige topiic doorgaan:

coronavirus-covid-19/beide-werken-en-ki ... #p31140978
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lastig met een klein kind thuis. Geen onderwijs, maar ze is te klein om zelf te spelen dus er moet altijd iemand bij haar zijn.
Gelukkig is mijn vriend heel flexibel qua indeling uren. Ik kan alles vanuit huis doen, en dat wordt dus ook verwacht van werkgever. Maar ik kan mij moeilijk focussen met een kind in de buurt en ik moet best veel bellen met klanten.

Ik heb erover nagedacht om tijdelijk een dag minder te gaan werken, 4 ipv 3. Maar ben er nog niet over uit. Scheelt toch weer inkomen. Wellicht is dit voor jou wel een optie...
Misschien vragen of het mogelijk is om een deel van de uren op te nemen als verlof, en een deel later in te halen? Want er zullen best achterstanden ontstaan op deze manier denk ik.
Mijn dochter mag gelukkig naar school en de bso vanwege mijn vitaal beroep.
Anders zou ik echt niet weten hoe ik het moest regelen, zonder enige vangnet.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 4 dagen en een zelfstandige klus in het weekend en de avond (geen kinderen). Ik doe één dag oppas voor familie met 2 werkende ouders. Zij hebben nog een adres. Ik heb dan 1 kind met wie ik de dag optrek.

Ik denk dat er best mensen zijn die willen oppassen. Heb je een netwerk?

Normaal deed ik op mijn vrije dag het huis, sport, buiten, mensen bezoeken, ...etc maar de meeste dingen zijn wel op orde dus ik kan die 5de dag besteden aan oppas zijn zodat iemand anders kan werken.

Ik heb wel collega's met hetzelfde probleem en die nemen ook verlof.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem momenteel (derde week nu) één dag per week extra verlof op, werk drie dagen ipv vier.
En voor mijn vriend geldt hetzelfde, één dag extra verlof, hij werkt vier dagen ipv vijf. De overige twee dagen heeft mijn schoonmoeder opgelost (voordeel van jong kinderen krijgen, oma geen risicogroep qua leeftijd).

Ik ga wel hard door mijn vakantiedagen heen zo, maar het is even niet anders.
Hoop wel dat ze snel weer naar de opvang en naar school mogen.
Luci_Morgenster schreef:
31-03-2020 15:19
Ik zou geen verlof opnemen. Daar heb ik wel een motje voorover met mijn werkgever.

Ik zou zoveel mogelijk in rare uurtjes doen als dat kan maar vrijwillig verlof opnemen. Nope.
Denkt werkgever mij te kunnen dwingen ben ik weg zodra het kan na de coronacrisis.
Eens. Ik vind het ook echt zó niet realistisch om van je personeel (zonder vitaal beroep) te verwachten dat ze hun volledige uren draaien terwijl er thuis kinderen rondlopen. Een familielid van me krijgt ook steeds een soort dreigmails van de leidinggevende over de productie etc. en wil eigenlijk het liefst dat iedereen nog extra uren draait ook. Koekoek.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin in de ochtend lekker vroeg 06.00 uur, dan kan ik 2 uurtjes ongestoord werken. Voor 08.00 uur geen kind te bekennen hier. Dan ontbijt en tussen 08.30 - 09.00 uur beginnen we met schoolwerk. Ik leg de 's avonds alles al klaar voor ze. Hier wordt uitleg gegeven dmv Youtube filmpjes ze kunnen hiermee redelijk zelfstandig aan de slag. Ze zijn daar zo'n 3 uur zoet mee en dan werk ik gewoon, met af en toe een kind die om hulp vraagt tussendoor. Na de lunch moeten ze zichzelf vermaken = buiten in de tuin spelen of boven, na 16.00 uur mogen de schermpjes weer aan. Ik kom zo redelijk aan mijn uren, en belangrijker voor mijn werkgever het werk wordt gedaan. Als het nodig is ga ik 's avonds nog een keer een paar uur zitten. Ik werk 28 uur p/week, kinderen in groep 3 en groep 5.
Ik ga er vooralsnog niet van uit dat de zomervakantie straks kan doorgaan, dus dan blijven er vast wel verlofdagen over.

Man maakt hier zijn uren gewoon, ik werk tussen de bedrijven door (wel minder omdat ik minder opdrachten heb nu).
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook verwacht dat wij al onze uren maken. Het mag wel flexibel ingedeeld, maar alle gewerkte uren moeten gewoon geboekt worden. Indien er geen werk is, krijg je andere klussen te doen.

Ik lees heel veel dat werkgevers niet verwachten dat mensen nu thuis niet zo productief zijn als anders, maar dat is bij ons echt niet zo. Als je het niet rond krijgt wordt er verwacht dat je verlof opneemt.
Alle reacties Link kopieren
In een eerder topic ook al gereageerd op dit onderwerp en ik merk dat wij in onze handjes mogen knijpen met onze werkgevers. We werken beide ongeveer nog 4 uur per dag. Beide 1 dagdeel werken en 1 dagdeel met de kinderen. Onze werkgevers hebben aangegeven niet te willen dat we elke avond gaan werken of in de weekenden. Iedereen doet wat ie kan, dat weet werkgever. Werkgever vindt ons welzijn ook belangrijk dus. Niemand weet hoe lang dit nog duurt. Je kan best een weekje elke avond werken maar dat houd je niet vol, dat is niet gezond. En verplicht verlof opnemen slaat ook nergens op. Dat wil dus zeggen dat je straks niet meer op vakantie zou kunnen /vrij zou kunnen nemen. Dat is niet alleen niet gezond, maar wat doe je dan 6 weken in de zomervakantie met je kinderen?

Kortom, ik merkte in het andere topic dat er veel niet meewerkende werkgevers zijn. En hoe blij ik ben met die van mij. Dit is een bijzondere situatie en dat vraagt om een bijzondere aanpak. Een werkgever die zijn medewerkers nu gaat verplichten alle uren te maken terwijl die ook voor zijn kinderen moet zorgen, is wat mij betreft geen goede werkgever en ik zou (na de crisis) meteen op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Hastadepasta18 schreef:
31-03-2020 16:14
In een eerder topic ook al gereageerd op dit onderwerp en ik merk dat wij in onze handjes mogen knijpen met onze werkgevers. We werken beide ongeveer nog 4 uur per dag. Beide 1 dagdeel werken en 1 dagdeel met de kinderen. Onze werkgevers hebben aangegeven niet te willen dat we elke avond gaan werken of in de weekenden. Iedereen doet wat ie kan, dat weet werkgever. Werkgever vindt ons welzijn ook belangrijk dus. Niemand weet hoe lang dit nog duurt. Je kan best een weekje elke avond werken maar dat houd je niet vol, dat is niet gezond. En verlichten opnemen slaat ook nergens op. Dat wil dus zeggen dat je straks niet meer op vakantie zou kunnen /vrij zou kunnen nemen. Dat is niet alleen niet gezond, maar wat doe je dan 6 weken in de zomervakantie met je kinderen?

Kortom, ik merkte in het andere topic dat er veel niet meewerkende werkgevers zijn. En hoe blij ik ben met die van mij. Dit is een bijzondere situatie en dat vraagt om een bijzondere aanpak. Een werkgever die zijn medewerkers nu gaat verplichten alle uren te maken terwijl die ook voor zijn kinderen moet zorgen, is wat mij betreft geen goede werkgever en ik zou (na de crisis) meteen op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Het schoolvoorbeeld, en ook een werkgever die naar de lange termijn kijkt; hoe houd ik mijn werknemers (ook psychisch) gezond.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
31-03-2020 16:16
Het schoolvoorbeeld, en ook een werkgever die naar de lange termijn kijkt; hoe houd ik mijn werknemers (ook psychisch) gezond.
Precies! En mijn werkgever weet ook dat ie daar iets voor terug krijgt. Een loyale werknemer, die doet wat ie kan. Ik stel dit (mijn werkgevers insteek) echt op prijs en dat betaalt zich op de lange termijn uit.
Hastadepasta18 schreef:
31-03-2020 16:20
Precies! En mijn werkgever weet ook dat ie daar iets voor terug krijgt. Een loyale werknemer, die doet wat ie kan. Ik stel dit (mijn werkgevers insteek) echt op prijs en dat betaalt zich op de lange termijn uit.
Ben ik ook van overtuigd. :)
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
31-03-2020 15:45
Eens. Ik vind het ook echt zó niet realistisch om van je personeel (zonder vitaal beroep) te verwachten dat ze hun volledige uren draaien terwijl er thuis kinderen rondlopen. Een familielid van me krijgt ook steeds een soort dreigmails van de leidinggevende over de productie etc. en wil eigenlijk het liefst dat iedereen nog extra uren draait ook. Koekoek.
Maar je wil wel je volledige salaris ontvangen en geen verlof opnemen. Dus eigenlijk moet het allemaal op kosten van je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
31-03-2020 16:14
In een eerder topic ook al gereageerd op dit onderwerp en ik merk dat wij in onze handjes mogen knijpen met onze werkgevers. We werken beide ongeveer nog 4 uur per dag. Beide 1 dagdeel werken en 1 dagdeel met de kinderen. Onze werkgevers hebben aangegeven niet te willen dat we elke avond gaan werken of in de weekenden. Iedereen doet wat ie kan, dat weet werkgever. Werkgever vindt ons welzijn ook belangrijk dus. Niemand weet hoe lang dit nog duurt. Je kan best een weekje elke avond werken maar dat houd je niet vol, dat is niet gezond. En verplicht verlof opnemen slaat ook nergens op. Dat wil dus zeggen dat je straks niet meer op vakantie zou kunnen /vrij zou kunnen nemen. Dat is niet alleen niet gezond, maar wat doe je dan 6 weken in de zomervakantie met je kinderen?

Kortom, ik merkte in het andere topic dat er veel niet meewerkende werkgevers zijn. En hoe blij ik ben met die van mij. Dit is een bijzondere situatie en dat vraagt om een bijzondere aanpak. Een werkgever die zijn medewerkers nu gaat verplichten alle uren te maken terwijl die ook voor zijn kinderen moet zorgen, is wat mij betreft geen goede werkgever en ik zou (na de crisis) meteen op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Maar hoe zit het met de uren die je niet werkt, krijg je die gewoon doorbetaald?
Het klinkt hartstikke mooi van jouw werkgever en als mijn werkgever dat zou doen zou ik daar op de korte termijn ook heel blij mee zijn.
Alleen kijkende naar de lange termijn wordt het een ander verhaal, je personeel de helft van hun uren betaald verlof geven is voor de meeste bedrijven financieel een paar weken haalbaar, maar een paar maanden je werknemers volledig betalen terwijl daar maar de helft van de uren (en dus omzet tegenover staat) zal voor de meeste bedrijven niet haalbaar zijn, die zullen uiteindelijk failliet gaan en dan kun je ook op zoek naar een nieuwe baan.

Dan heb ik liever dat het mij nu wat verlof uren kost, het bedrijf blijft draaien en ik in de toekomst nog werk heb. In tegenstelling tot dat ik er nu helemaal niet op achteruit ga en nu de Corona crisis op zoek moet naar een nieuwe baan, want ik ben bang dat de werkeloosheid een behoorlijke stijging gaat laten zien het komend jaar.
Wij mogen buitengewoon betaald verlof opnemen, voor zorgtaken en voor als je werk opdroogt. Beide heb ik maar ik heb vorige week normaal verlof opgenomen, om zonder schuldgevoel Netflix te kunnen kijken.
Afhankelijk van wat we vanavond horen ga ik morgen bellen met mijn leidinggevende. De school heeft al aangegeven dat ouders meer moeten doen (‘hun verantwoordelijkheid nemen’, ja, die is leuk), en mijn werk raakt op. Ik ga liever plantjes water geven op kantoor dan nog langer thuis werken.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
31-03-2020 16:28
Maar hoe zit het met de uren die je niet werkt, krijg je die gewoon doorbetaald?
Het klinkt hartstikke mooi van jouw werkgever en als mijn werkgever dat zou doen zou ik daar op de korte termijn ook heel blij mee zijn.
Alleen kijkende naar de lange termijn wordt het een ander verhaal, je personeel de helft van hun uren betaald verlof geven is voor de meeste bedrijven financieel een paar weken haalbaar, maar een paar maanden je werknemers volledig betalen terwijl daar maar de helft van de uren (en dus omzet tegenover staat) zal voor de meeste bedrijven niet haalbaar zijn, die zullen uiteindelijk failliet gaan en dan kun je ook op zoek naar een nieuwe baan.

Dan heb ik liever dat het mij nu wat verlof uren kost, het bedrijf blijft draaien en ik in de toekomst nog werk heb. In tegenstelling tot dat ik er nu helemaal niet op achteruit ga en nu de Corona crisis op zoek moet naar een nieuwe baan, want ik ben bang dat de werkeloosheid een behoorlijke stijging gaat laten zien het komend jaar.
Ja mijn werkgever betaalt mijn volledige salaris. En ik realiseer me dat niet elke werkgever dat kan, maar er zijn er meer die het wel kunnen maar het nu weigeren en van hun medewerkers verwachten dat ze zich in allerlei bochten wringen om alle uren te maken en kinderen thuis les te geven/te vermaken. Kijk alleen al hoeveel werkgevers niet eens willen dat hun medewerkers thuis werken. Omdat er geen vertrouwen is.

Mijn werkgever weet dat als er straks weer een drukke periode aan komt dat ik dat dan zonder morren oppak (dat doe ik overigens altijd al). Dat ik dan meer uren werk dan ik moet, zonder daar overuren voor te schrijven. Ik heb ook geen problemen met 's avonds werken hoor, dat doe ik vaak genoeg in drukke tijden. Maar feit is dat het gewoon niet gezond is om dit gedurende een langere periode te doen. Verwachten van medewerkers dat ze nu de hele dag met hun werk bezig zijn, vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je naar bed gaat, zonder ontspanning. Want dat is wat je doet als je al je uren maakt en voor je kinderen zorgt/zorgt dat je kinderen les krijgen.

Ik ben een hele makkelijke werknemer; bij mij loopt werk en prive altijd door elkaar heen. Ik werk in principe op vaste dagen/uren maar doe, als de situatie daar om vraagt, ook buiten die uren voldoende. Alleen kan je dat nu niet " structureel" verwachten.
Astromeria schreef:
31-03-2020 15:34
Misschien vragen of het mogelijk is om een deel van de uren op te nemen als verlof, en een deel later in te halen? Want er zullen best achterstanden ontstaan op deze manier denk ik.
Vind ik best een goed idee! Heb meteen mijn leidinggevende gemaild. Ik maak gemiddeld normaal altijd meer uren dus kan daar inderdaad misschien ook wat mee.
Alle reacties Link kopieren
Normaal werk ik 30 uur en er is ook genoeg werk voor mij om thuis te doen. Maar ik heb nu ook mantelzorg en natuurlijk ook de kinderen en het huishouden. Dat werd teveel (met name emotioneel). Neem nu 6 uur per week verlof op en werk 24 uur sinds deze week, in elk geval tot 1 juni. Vakantiedagen die ik nog over had van 2019 en die toch voor 1 juli op moeten en overuren die ik eerder opgebouwd had. Na 1 juni kan ik eventueel vakantiedagen van 2020 gaan inzetten.
Man werkt normaal 32 en nu ook. Hij zorgt ook voor de kinderen en het huishouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven