Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Opvang kinderen en werk

31-03-2020 15:05 58 berichten
Nu het ernaar uit ziet dat de scholen nog wel even dicht zijn vraag ik me af hoe anderen werknemers/werkgevers dit doen. Ik kan mijn uren niet volledig maken en moet daar verlof voor opnemen. Ik begrijp dit want vind het ook belangrijk dat het bedrijf waarvoor ik werk financieel gezond blijft en ik aan het einde van deze crisis nog een baan/inkomen heb. Maar als dit nog t/m de meivakantie of 1 juni duurt dan kost me dit toch flink wat verlofuren. Hoe doen jullie dit? Of hebben jullie werkgevers compensatie regelingen voor ouders die hun kinderen nu ook les moeten geven?

Ik compenseer overigens al zoveel ik kan door in de avonden/weekenden wat te doen maar als dat nog 2 maanden duurt is daar de rek qua energie ook wel uit denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
ouderschapsverlof opnemen kan hier
of wat gewoon vakantieverlof.
Maar we gaan er schappelijk mee om, en nemen voor lief dat er even niet 100% gedraaid wordt, beter dan met zijn alleen doen of we zooooo druk zijn
Mijn werkgever was flexibel en vanuit een hogere laag is vooral ons team als stel 'cowboys' bestempeld en werd vlak voor deze crisis ineens het beleid strenger.
Nu kan er geen controle zijn en wat blijkt: Wij zijn gewend flexibel te zijn en zijn collegiaal. We blijken het meest productieve team, want online activiteit is ineens erg meetbaar.
We krijgen nu weer complimenten omdat we inderdaad wel gewoon werken en gewend zijn onze taken AF te hebben, of dat nou thuis of elders wordt uitgevoerd.
Zo zie je maar dat het loont om je als werkgever zijnde met vertrouwen naar je werknemers te kijken. Degenen die dat gewend waren werken nu het hardst.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag echt in mijn handen knijpen als ik lees dat het eigen verlof kost bij het merendeel van de mensen hier.

Ik probeer 8 uur per dag te werken en als dat niet gaat boek ik de niet gewerkte uren op betaald verlof. Dus niet mijn eigen verlof.
De werkgever wil zo voorkomen dat mensen uurtjes gaan inhalen in de avonduren. Hij hoopt dat we op die manier ook mentaal gezond blijven.

Hoe gaat het dan als je verlofuren op zijn en de situatie duurt nog voort? Of je wilt nog 3 weken met je gezin op vakantie?
Onbetaald verlof, indien je je dat al kan veroorloven zal niet elke werkgever inwilligen denk ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Koffiepot schreef:
31-03-2020 16:28
Maar hoe zit het met de uren die je niet werkt, krijg je die gewoon doorbetaald?
Het klinkt hartstikke mooi van jouw werkgever en als mijn werkgever dat zou doen zou ik daar op de korte termijn ook heel blij mee zijn.
Alleen kijkende naar de lange termijn wordt het een ander verhaal, je personeel de helft van hun uren betaald verlof geven is voor de meeste bedrijven financieel een paar weken haalbaar, maar een paar maanden je werknemers volledig betalen terwijl daar maar de helft van de uren (en dus omzet tegenover staat) zal voor de meeste bedrijven niet haalbaar zijn, die zullen uiteindelijk failliet gaan en dan kun je ook op zoek naar een nieuwe baan.

Dan heb ik liever dat het mij nu wat verlof uren kost, het bedrijf blijft draaien en ik in de toekomst nog werk heb. In tegenstelling tot dat ik er nu helemaal niet op achteruit ga en nu de Corona crisis op zoek moet naar een nieuwe baan, want ik ben bang dat de werkeloosheid een behoorlijke stijging gaat laten zien het komend jaar.
Mwoah, uitzonderingen wellicht daargelaten ken ik eigenlijk niemand die echt 8 uur lang geconcentreerd zit te werken op kantoor, dus of het zoveel uitmaakt qua omzet durf ik me af te vragen. En zelfs als je in de financiële problemen komt als bedrijf komen daar momenteel allerlei maatregelen voor vanuit de overheid.

Dit is een unieke situatie. Dit is bijna een oorlogssituatie, maar dan ‘vechten’ we tegen een virus. De meeste mensen zijn bereid om te doen wat ze kunnen. Maar dat doen ze dus ook: wat ze kunnen.

En ja, we gaan straks de rotzooi moeten opruimen. Dus iedereen probeert dat zoveel mogelijk te beperken. Dat snap ik echt, en dat is ook goed. Maar het is echt crisis. Niks is meer normaal nu. Dat is gewoon de realiteit. Werkgevers die dat inzien lijken me goede werkgevers.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
summerheat schreef:
31-03-2020 18:45
Ik mag echt in mijn handen knijpen als ik lees dat het eigen verlof kost bij het merendeel van de mensen hier.

Dat vraag ik me dus af. In RL hoor ik juist veel echt heel heel werkgevers die heel erg meedenken met de mensen die thuis kunnen ( lees moeten) werken en de kinderen thuis hebben of andere zorg erbij hebben zoals zieke partners enz.
Bij ons kost het geen verlof (rijksoverheid) en bij partner (financiële sector) ook niet. Zijn wel grote organisaties.

Bij mij springen collega's zonder kinderen, die nu wat meer tijd hebben, bij. Dat is heel fijn. Man en ik werken nu om en om een dagdeel en 's avonds ook nog wat, maar dat is bij mij alleen als het moet want ik ben meestal gesloopt.

Ik zou weigeren hiervoor verlof op te nemen, persoonlijk.
Luci_Morgenster schreef:
31-03-2020 20:09
Dat vraag ik me dus af. In RL hoor ik juist veel echt heel heel werkgevers die heel erg meedenken met de mensen die thuis kunnen ( lees moeten) werken en de kinderen thuis hebben of andere zorg erbij hebben zoals zieke partners enz.
Ik heb nog niemand gehoord wiens werkgever ze verlof laat opnemen oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook op zo’n afdeling die als cowboys gezien wordt. Thuiswerken was bij ons al heel normaal waar dat op andere afdelingen bijna niet gebeurde. Wij draaien nu gewoon door, andere afdelingen komen nog niet tot de helft van hun normale productie omdat hun processen niet aangepast zijn op thuiswerk.

Voor de mensen die hun uren niet kunnen maken ivm terugloop van werk of omdat ze (kleine) kinderen thuis hebben is er betaald bijzonder verlof. Sommige collega’s kunnen nu gewoon niet werken omdat er geen klantcontact mag zijn.
captain_hindsight schreef:
31-03-2020 20:15
Ik heb nog niemand gehoord wiens werkgever ze verlof laat opnemen oid.
Bij mij wel, vakantiedagen of zorgverlof.
Lillybit schreef:
31-03-2020 20:38
Bij mij wel, vakantiedagen of zorgverlof.
Met welke argumentatie?
Alle reacties Link kopieren
Wij werken beiden 32 uur en hebben 2 jonge kinderen ( 8 maanden en 2,5 jaar).
Ik moet verplicht thuiswerken, 4 dagen in de week. Man werkt op de dagen dat de twee meiden normaal naar de opvang gingen, ook thuis, zodat we werk en zorg van elkaar kunnen overnemen mocht een van ons in overleg zitten oid.

Werkgevers zijn beiden erg flexibel, kwaliteit gaat boven kwantiteit, aantal uren zullen vast niet iedere dag daadwerkelijk gewerkt worden, maar zolang we onze deadlines halen en zelf ook enige mate van flexibiliteit laten zien ( dus toch even die laptop aan op de parttime dag van beiden, toch even dat uurtje doorwerken in de avonduren), kost het ons geen verlofuren oid. Wel zo'n beetje alle vrije tijd die we hebben door de weeks, want elk vrij uurtje zit ik eigenlijk achter mijn laptop in de avonduren.

Erg prettig dat we geen verlofdagen op hoeven te nemen, het is een unieke situatie. Maar de hele situatie is wel pittig en ik kijk uit naar het moment dat in ieder geval de opvang weer open gaat.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
31-03-2020 20:59
Met welke argumentatie?
Je reageert niet op mij, maar bij ons is de argumentatie dat de omzet al gedaald is en ook met steun van de overheid het bedrijf al genoeg verlies lijdt. Dus dat mensen maar halve dagen werken kunnen ze er nu niet bij hebben. Het is alle zieken bijzetten, vooral op de afdelingen waar het werk wel gewoon doorgaat. Ik verbaas mij er over hoe makkelijk mensen er over denken. Ik lever liever een paar vakantiedagen in dan dat ik straks geen baan meer heb en de economie in een diepe recessie zit.
Chantilly21_2 schreef:
31-03-2020 21:07
Wij werken beiden 32 uur en hebben 2 jonge kinderen ( 8 maanden en 2,5 jaar).
Ik moet verplicht thuiswerken, 4 dagen in de week. Man werkt op de dagen dat de twee meiden normaal naar de opvang gingen, ook thuis, zodat we werk en zorg van elkaar kunnen overnemen mocht een van ons in overleg zitten oid.

Werkgevers zijn beiden erg flexibel, kwaliteit gaat boven kwantiteit, aantal uren zullen vast niet iedere dag daadwerkelijk gewerkt worden, maar zolang we onze deadlines halen en zelf ook enige mate van flexibiliteit laten zien ( dus toch even die laptop aan op de parttime dag van beiden, toch even dat uurtje doorwerken in de avonduren), kost het ons geen verlofuren oid. Wel zo'n beetje alle vrije tijd die we hebben door de weeks, want elk vrij uurtje zit ik eigenlijk achter mijn laptop in de avonduren.

Erg prettig dat we geen verlofdagen op hoeven te nemen, het is een unieke situatie. Maar de hele situatie is wel pittig en ik kijk uit naar het moment dat in ieder geval de opvang weer open gaat.
Wat doet jouw werkgever dan precies extra? Je mag werken wanneer je kunt, mits je je deadlines maar haalt. Dat is in normale tijden een prima afspraak, maar nu ben jij de enige die de extra lasten draagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zzp'er en mijn man werkt in loondienst, hij neemt nu wekelijks een aantal uren zorgverlof op zodat ik kan werken. Verder werken we beide vaak nog even avonds omdat we het beide druk hebben en het overdag met twee kinderen van 1 en 3 jaar echt niet te doen is om allebei uren te maken.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 22:55
Wat doet jouw werkgever dan precies extra? Je mag werken wanneer je kunt, mits je je deadlines maar haalt. Dat is in normale tijden een prima afspraak, maar nu ben jij de enige die de extra lasten draagt.
Het feit dat ik overdag mijn tijd redelijk kan indelen zorgt in ieder geval voor een stuk flexibiliteit. Ik kan een stukje wandelen met de meiden, zonder me druk te maken dat ik dan echt bereikbaar moet zijn. Vergaderingen zijn wel gewoon gepland en een must, maar daarom heen ben ik vrij om mijn dag te plannen. Daarnaast was thuiswerken een echte no go ( en dat in de detacheringswereld). Dit voelt dus als een stukje vrijheid, ook al boet ik best wat in op echte vrije tijd nu.
Hopelijk zet het thuiswerken zich voort en is dat in de toekomst normaal.
Overigens maak ik absoluut niet mijn contracturen, ik denk dat ik daar 80% van haal in een goede week.

Denk dat het daarom ook flexibel voelt, ik kan en mag ineens veel meer mijn werk uitvoeren wanneer het me handig uit komt.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 08:47
11.99% gewijzigd
summerheat schreef:
31-03-2020 18:45
Ik mag echt in mijn handen knijpen als ik lees dat het eigen verlof kost bij het merendeel van de mensen hier.

Ik probeer 8 uur per dag te werken en als dat niet gaat boek ik de niet gewerkte uren op betaald verlof. Dus niet mijn eigen verlof.
De werkgever wil zo voorkomen dat mensen uurtjes gaan inhalen in de avonduren. Hij hoopt dat we op die manier ook mentaal gezond blijven.

Hoe gaat het dan als je verlofuren op zijn en de situatie duurt nog voort? Of je wilt nog 3 weken met je gezin op vakantie?
Onbetaald verlof, indien je je dat al kan veroorloven zal niet elke werkgever inwilligen denk ik zo.
Hier is de stelregel toch echt:
Kom je niet aan je uren neem je maar verlof.

En over onbetaald verlof - als je gewoon verlof op is - wordt niet moeilijk gedaan.
Da's minder dat mijn baas moet betalen :-D.

Alleen is er dus geen vervanging tijdens je vakantie en blijft de berg werk gewoon liggen.
Zorg maar dat je hem nadien opgelost krijgt zonder overuren.


(Teveel onbetaald verlof heeft hier in België overigens wel een weerslag op je vakantie van 't jaar erop.
Stel: Ik neem in juni een maand onbetaald, dan heb ik volgend jaar 2 dagen minder vakantie op een totaal van 20 dagen.)
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
31-03-2020 16:02
Ik ga er vooralsnog niet van uit dat de zomervakantie straks kan doorgaan, dus dan blijven er vast wel verlofdagen over.
Ook al kunnen we straks misschien niet op vakantie, het is wel goed om een paar weken vrij te nemen. Zeker na zo'n intensieve periode als nu is het goed om een paar weken te ontspannen, ook al is dat bij wijze van in de achtertuin. Ik zou dus niet zomaar m'n verlof voor de zomervakantie nu op willen maken om de kinderen op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
31-03-2020 23:05
Hier is de stelregel toch echt:
Kom je niet aan je uren neem je maar verlof.

En over onbetaald verlof - als je gewoon verlof op is - wordt niet moeilijk gedaan.
Da's minder dat mijn baas moet betalen :-D.

Alleen is er dus geen vervanging tijdens je vakantie en blijft de berg werk gewoon liggen.
Zorg maar dat je hem nadien opgelost krijgt zonder overuren.


(Teveel onbetaald verlof heeft hier in België overigens wel een weerslag op je vakantie van 't jaar erop.
Stel: Ik neem in juni een maand onbetaald, dan heb ik volgend jaar 2 dagen minder vakantie op een totaal van 20 dagen.)
Triest om zo een werkgever te hebben... ik zou dus nooit een stap extra zetten voor zo een werkgever. Een gemiste kans dus...
Hastadepasta18 schreef:
31-03-2020 23:27
Triest om zo een werkgever te hebben... ik zou dus nooit een stap extra zetten voor zo een werkgever. Een gemiste kans dus...
Ik vind het dan weer gewoon logisch.

Ik heb een contract getekend voor 19u, dan werk ik ook effectief 19u.
Wil mijn collega met een contract van 19u maar 10u op een week werken op dit moment dan neemt ze 9u vakantie op.

Klaar, duidelijk, eerlijk en voor iedereen dezelfde regels.
Ongeacht wel of geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
31-03-2020 22:52
Je reageert niet op mij, maar bij ons is de argumentatie dat de omzet al gedaald is en ook met steun van de overheid het bedrijf al genoeg verlies lijdt. Dus dat mensen maar halve dagen werken kunnen ze er nu niet bij hebben. Het is alle zieken bijzetten, vooral op de afdelingen waar het werk wel gewoon doorgaat. Ik verbaas mij er over hoe makkelijk mensen er over denken. Ik lever liever een paar vakantiedagen in dan dat ik straks geen baan meer heb en de economie in een diepe recessie zit.
Ik verbaas mij over de gemakkelijkheid hier dat het niet halen van werkuren wegens opvangproblemen maar voor rekening van de werkgever moet komen. Juridisch vallen kinderen in de risicosfeer van de werknemer en moet je dus idd iets met de bestaande verlofsoorten doen om je opvangproblemen op te lossen. Vakantiedagen, ouderschapsverlof of onbetaald verlof. Dat er zoveel werkgevers zijn die nu meedenken is wel terecht en moet juridisch ook maar vinden dat je werkgever de kosten maar moet nemen en weigeren verlof op te nemen, is onterecht. Is ook geen goed werknemerschap.

Zo'n regeling van de overheid is leuk maar vaak een druppel op een gloeiende plaat. Loonkosten zijn niet je enige kosten als werkgever. Er gaan de komende maanden heel veel faillissementen komen als deze situatie aanhoudt. Een beetje meedenken met je werkgever en verlof opnemen is dan ook alleszins redelijk.

Bij ons moet je trouwens verlof opnemen als je opvangproblemen hebt. Nu werk ik in een vitale sector waardoor dit probleem eigenlijk niet speelt. Wel werknemers die niet durven te werken. Die moeten ook verlof opnemen (of gewoon komen werken).
anjer84 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 23:40
0.92% gewijzigd
Marnamai schreef:
31-03-2020 23:35
Ik vind het dan weer gewoon logisch.

Ik heb een contract getekend voor 19u, dan werk ik ook effectief 19u.
Wil mijn collega met een contract van 19u maar 10u op een week werken op dit moment dan neemt ze 9u vakantie op.

Klaar, duidelijk, eerlijk en voor iedereen dezelfde regels.
Ongeacht wel of geen kinderen.
Ja, dat jij dat logisch vind zegt verder helemaal niks. ;-)

Maar de meeste werkgevers ( in mijn omgeving in ieder geval) in Nederland denken vaak heel anders en gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
31-03-2020 23:35
Ik vind het dan weer gewoon logisch.

Ik heb een contract getekend voor 19u, dan werk ik ook effectief 19u.
Wil mijn collega met een contract van 19u maar 10u op een week werken op dit moment dan neemt ze 9u vakantie op.

Klaar, duidelijk, eerlijk en voor iedereen dezelfde regels.
Ongeacht wel of geen kinderen.
In normale tijd, helemaal eens. Maar nu even niet. Dit is geen normale situatie waarin je normale dingen als vanzelfsprekend kan beschouwen, ook niet als werkgever. Je verwacht ook een stukje menselijkheid, niet alleen zakelijkheid.
Daar krijg je als werkgever veel blijere en meer gemotiveerde medewerkers voor terug. En dat zijn nou net medewerkers die een stap extra voor je zetten op vrijdagmiddag om 17 uur en die niet dan zeggen: doei baas, zoek het uit, ik ben klaar.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
31-03-2020 23:39
In normale tijd, helemaal eens. Maar nu even niet. Dit is geen normale situatie waarin je normale dingen als vanzelfsprekend kan beschouwen, ook niet als werkgever. Je verwacht ook een stukje menselijkheid, niet alleen zakelijkheid.
Daar krijg je als werkgever veel blijere en meer gemotiveerde medewerkers voor terug. En dat zijn nou net medewerkers die een stap extra voor je zetten op vrijdagmiddag om 17 uur en die niet dan zeggen: doei baas, zoek het uit, ik ben klaar.


Moet financieel wel mogelijk zijn. Je hebt niks aan blije werknemers als je bedrijf straks omvalt. Fijn dat dit bij jouw werkgever niet het geval is. Daar heb je echt geluk mee. Geldt voor heel veel werkgevers niet momenteel.
Mijn werkgever heeft het idd hard te halen nu dus snap wel dat hij niet zomaar geld kan weggeven. Ik heb ook heel graag nog werk over een paar maanden. Ik heb inmiddels kunnen afspreken dat ik min uren kan schrijven en die kan wegschrijven met toekomstige plus uren en de plus uren die ik nog heb staan. Voor mij een prima oplossing
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
31-03-2020 23:45
Moet financieel wel mogelijk zijn. Je hebt niks aan blije werknemers als je bedrijf straks omvalt. Fijn dat dit bij jouw werkgever niet het geval is. Daar heb je echt geluk mee. Geldt voor heel veel werkgevers niet momenteel.
Dit idd, door je hakken in het zand te zetten als werknemer help je je bedrijf ook niet verder. Je moet het uiteindelijk toch samen doen en kijken wat er samen mogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven