Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ouders wel of niet oppassen?

31-03-2020 22:35 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Misschien komt het doordat het laat op de avond is en ik letterlijk op ben na drie volle dagen met een dreumes en werken in elke minuut dat hij slaapt (sluit net mijn mail af), maar ik weet het even niet meer. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Ons zoontje is van zondagochtend t/m woensdagochtend bij mij, de rest van de week bij mijn ex. Ik werk van dinsdag t/m vrijdag. Normaliter passen mijn ouders op dinsdag bij mij thuis op, op woensdag en donderdag gaat hij naar de opvang. Deze twee dagen vangt mijn ex nu op.

De afgelopen 2 weken ging het nog redelijk, maar aangezien de maatregelen verlengd zijn duurt dit sowieso nog 4 weken. Het wordt voor mij steeds lastiger om voldoende energie te kunnen steken in zowel mijn moederschap als mijn werk. Het is heerlijk om met mijn kind te zijn, maar het kost ook energie. Elk moment dat ik niet met hem bezig ben, werk ik. Ik heb weinig tijd/ruimte voor ontspanning.

So far de introductie. Mijn ex en ik nemen het coronavirus zeer serieus. Wij blijven allebei zo veel mogelijk thuis en vermijden al het contact met andere mensen, behalve dat wij beide 1x in de week boodschappen doen. Dat betekent dat mijn ouders niet meer oppassen. De enige personen die in direct contact komen met onze zoon zijn mijn ex, haar vriendin en ik.

Maar in welke mate neemt het risico toe, zowel voor ons als voor ons kind als voor mijn ouders, als zij wel weer op dinsdag komen oppassen? Ik kan die uren goed gebruiken voor mijn werk om zo iets meer rust te krijgen in de rest van de week. Zij gaan ook 1x in de week naar de supermarkt en vermijden verder alle contact. Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je zoon? Ik besteed die van mij af en toe wel uit aan een vriendin met een kind van dezelfde leeftijd. Spelen ze een middagje samen.
sofiej1986 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 22:53
14.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stel jezelf en je ouders de vraag welke zorg jullie willen hebben wanneer jullie besmet raken?
De maximale zorg bij ernstige klachten of gewoon de gok nemen dat er dan nog ic kamers beschikbaar zijn?
Soort Russische roulette als je je ouders wel laat oppassen.
De ziekenhuizen zitten tegen hun maximum Gans!
Alle reacties Link kopieren
SofieJ1986 schreef:
31-03-2020 22:53
Hoe oud is je zoon? Ik besteed die van mij af en toe wel uit aan een vriendin met een kind van dezelfde leeftijd. Spelen ze een middagje samen.

19 maanden. Dat zou ik dan weer niet doen. Wie weet met wie die vriendin en haar kind in aanraking komen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 22:52
Als het fitte zestigers zijn die er zelf geen probleem mee hebben, zou ik het gewoon doen. Nu woon in ook in een coronaluwe omgeving, en ken niemand die een coronapatient kent.
59% van de overledenen heeft onderliggend lijden, meer dan 40% niet.
er zijn al fitte zestigers overleden.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 23:01
er zijn al fitte zestigers overleden.
Ja, ze kunnen ook een auto-ongeluk krijgen of een beroerte...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mezelf nooit vergeven als door mij mijn ouders mogelijk ziek zijn geworden en er blijvende schade of erger aan over houden. Het is aan jou hoe jij daar mee om wil gaan.
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:02
Ja, ze kunnen ook een auto-ongeluk krijgen of een beroerte...
dat is inderdaad een risico, maar er is nu een risico bijgekomen waarvan nog niet precies duidelijk is hoe dodelijk het is. maar feit is dat hoe ouder je bent hoe kwetsbaarder en daarom is het advies aan grootouders om niet op te passen
Alle reacties Link kopieren
In principe zou 32 uur gewoon moeten kunnen momenteel. Dus blijkbaar moet je veel meer werken dan dat. Dan zit daar je probleem. Als je het zo niet volhoudt, moet je dus aangeven dat die (vele) extra uren niet gaan. Wat niet kan, kan niet. Aangezien je thuis kunt werken, neem ik aan dat je geen IC verpleegkundige bent, dus dan moeten ze die extra uren maar naar iemand anders schuiven.
Ik zit ook al 2,5 week alleen thuis met een kind van 15 maanden. Ik krijg dus gewoon veel minder gedaan. Het is niet anders, en ik kan niet toveren.
Envelop schreef:
31-03-2020 23:03
Ik zou mezelf nooit vergeven als door mij mijn ouders mogelijk ziek zijn geworden en er blijvende schade of erger aan over houden. Het is aan jou hoe jij daar mee om wil gaan.
ja dat kan een hele zware prijs zijn voor een zaterdagje vrij
nausicaa schreef:
31-03-2020 23:06
In principe zou 32 uur gewoon moeten kunnen momenteel. Dus blijkbaar moet je veel meer werken dan dat. Dan zit daar je probleem. Als je het zo niet volhoudt, moet je dus aangeven dat die (vele) extra uren niet gaan. Wat niet kan, kan niet. Aangezien je thuis kunt werken, neem ik aan dat je geen IC verpleegkundige bent, dus dan moeten ze die extra uren maar naar iemand anders schuiven.
Dit zei ik dus ook al, alleen wat minder goed uitgelegd.
Je hebt woe, do, vrij en za om die 32 uur te draaien. Keurig 8 uur per dag, desnoods ietsje meer voor de extra´s.
En dan breng je zo, ma en dinsdag met je zoon door.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:56
19 maanden. Dat zou ik dan weer niet doen. Wie weet met wie die vriendin en haar kind in aanraking komen.
En jouw ouders zelf dan? Zij komen toch ook met anderen in aanraking?
Waarom is het toch dat iedereen alle regels moet volgen behalve net jij....
Neem je verantwoordelijkheid!
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
31-03-2020 23:09
Dit zei ik dus ook al, alleen wat minder goed uitgelegd.
Je hebt woe, do, vrij en za om die 32 uur te draaien. Keurig 8 uur per dag, desnoods ietsje meer voor de extra´s.
En dan breng je zo, ma en dinsdag met je zoon door.
Doe je er elke dag een uurtje bij.
Ik zou die andere dagen echt voor kind vrij houden.

Ik zie andere ouders shifts draaien en ook werken van 6-8 uur en van 20-22 uur bijvoorbeeld.

Ik ben alleenstaande moeder en vindt dat écht onverantwoord in onze situatie. Ik moet wel ook rustmomenten hebben. Als kind naar bed gaat ben ik dus vrij.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
31-03-2020 23:14
En jouw ouders zelf dan? Zij komen toch ook met anderen in aanraking?
Waarom is het toch dat iedereen alle regels moet volgen behalve net jij....
Neem je verantwoordelijkheid!

Bezoek mag mits maximaal 3 personen....
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
31-03-2020 23:14
En jouw ouders zelf dan? Zij komen toch ook met anderen in aanraking?
Waarom is het toch dat iedereen alle regels moet volgen behalve net jij....
Neem je verantwoordelijkheid!

Zij doen 1x per week boodschappen. That’s it. En ik zeg niet dat ik de regels niet hoef te volgen of mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. Ik zit notabene al 3 weken thuis en zie op sociaal vlak helemaal niemand, ook niet op 1,5e meter afstand. Ik open er zelfs een topic over, om meningen van anderen te horen (en serieus te nemen). Botvier je frustratie even op iemand anders aub.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:18
Bezoek mag mits maximaal 3 personen....
wat mag is niet de vraag
de vraag is wat er verstandig is
er ligt een duidelijk advies van de rivm over oppassende grootouders: niet doen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 23:20
wat mag is niet de vraag
de vraag is wat er verstandig is
er ligt een duidelijk advies van de rivm over oppassende grootouders: niet doen.
Van website rivm:

Kan ik nog op bezoek bij mijn ouders of vrienden?
Blijf zoveel mogelijk thuis.
Ontvang zo min mogelijk bezoek (maximaal 3 bezoekers)
Houd dan 1,5 meter afstand tot elkaar
Ga alleen naar buiten als dat nodig is
Voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, een frisse neus of om iets voor een ander te doen
Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder en mensen met een kwetsbare gezondheid.
Ga zeker niet op bezoek als je verkoudheidsklachten hebt.

Grootouders zijn in de 60 lees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ze liggen gewoon op de IC hoor, mensen van veertig, vijftig en zestig. Met bijna geen andere problemen dan corona.
Er zijn er ook die een weekje koorts hebben en doorgaan zonder problemen.
Je weet het gewoon niet.

Iemand schreef laatst, als ik zeg dat ik 100 m&m's in mijn hand heb. En drie zijn er giftig, maar de rest is prima. Wil je er dan een paar?
Het risico is hoog.

Hou je taai.
Ik geloof niet zo in weer naar school in mei. Ik hoor vooral 'zeker tot mei geen school'.

Kijk naar je werk, moet jij alle taken zelf doen, is het reëel allemaal?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 22:52
Dan kunnen ze toch prima oppassen? Zijn geen risicogroep....mijn ouders komen ook 1x in de week langs bij ons (inclusief zoontje van 5,5 week). Ouders willen dit zelf en nemen weloverwogen het risico om niet de 1e maanden van zoontje te hoeven missen.Wij zien nauwelijks andere mensen en mijn ouders ook niet. En ik kom zelf regelmatige bij de bakker voor brood. Tsja, deze situatie kan nog maanden gaan duren.....het leven gaat ook door.
Juist omdat ze willen dat het leven doorgaat houden verstandige mensen zich aan de regels.
Kom je als alleenstaande toevallig niet toch in aanmerking voor nood-opvang op dinsdag?

Als de boel qua werk zo geëxplodeerd is ... kan er dan iemand anders bijspringen op je werk?
Dat je wel je 32 uren zoveel mogelijk maakt, maar niet dat je daarnaast ook nog eens overuren maakt?
En dat je je mailbox op zondag en maandag dus dicht kan laten?
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 23:39
59.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:25
Van website rivm:

Kan ik nog op bezoek bij mijn ouders of vrienden?
Blijf zoveel mogelijk thuis.
Ontvang zo min mogelijk bezoek (maximaal 3 bezoekers)
Houd dan 1,5 meter afstand tot elkaar
Ga alleen naar buiten als dat nodig is
Voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, een frisse neus of om iets voor een ander te doen
Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder en mensen met een kwetsbare gezondheid.
Ga zeker niet op bezoek als je verkoudheidsklachten hebt.

Grootouders zijn in de 60 lees ik.
En hoe houden grootouders afstand van een dreumes tijdens het oppassen?
Marnamai schreef:
31-03-2020 23:37
Kom je als alleenstaande toevallig niet toch in aanmerking voor nood-opvang op dinsdag?
Dan liever mijn ouders dan in een groep vreemden.
Frizz schreef:
31-03-2020 23:38
En hoe houden grootouders afstand van een dreumes tijdens het oppassen?
Afbeelding
Ik snap het niet zo goed. Met je kind samen is toch ook vrije tijd? Ben je een moeder die constant educatief en verantwoord bezig wil zijn met kind?

De meeste mensen hebben kinderen nu 24/7 thuis. Mijn partner en ik werken 36 en 32 uur thuis, en hebben ons zoontje daar constant bij. Ja, soms is het lastig om aan alles toe te komen, maar jij hebt vier hele dagen zonder kind! Als je het dan niet redt om je werk in die vier dagen te doen (plus op je vrije dagen af en toe als kind slaapt), en 's avonds even met een kopje thee / glaasje wijn een aflevering van een serie te kijken ter ontspanning, dan is er een probleem met je werklast, niet met kind.

Ik zou mijn ouders niet op laten passen omdat ik zaterdag voor mezelf nodig heb.
S-Meds schreef:
31-03-2020 23:01
er zijn al fitte zestigers overleden.
Het gros van de overledenen is 80+ en had dit jaar sowieso niet volgemaakt. Dat klinkt cru maar zo bedoel ik het niet. Dat zijn ook de mensen die bijv overlijden aan een voedselvergiftiging.
De jongeren komen in het nieuws. Dat lijken er dus veel, maar ook jongeren gaan wel eens dood aan virussen, soms.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven