Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ouders wel of niet oppassen?

31-03-2020 22:35 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Misschien komt het doordat het laat op de avond is en ik letterlijk op ben na drie volle dagen met een dreumes en werken in elke minuut dat hij slaapt (sluit net mijn mail af), maar ik weet het even niet meer. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Ons zoontje is van zondagochtend t/m woensdagochtend bij mij, de rest van de week bij mijn ex. Ik werk van dinsdag t/m vrijdag. Normaliter passen mijn ouders op dinsdag bij mij thuis op, op woensdag en donderdag gaat hij naar de opvang. Deze twee dagen vangt mijn ex nu op.

De afgelopen 2 weken ging het nog redelijk, maar aangezien de maatregelen verlengd zijn duurt dit sowieso nog 4 weken. Het wordt voor mij steeds lastiger om voldoende energie te kunnen steken in zowel mijn moederschap als mijn werk. Het is heerlijk om met mijn kind te zijn, maar het kost ook energie. Elk moment dat ik niet met hem bezig ben, werk ik. Ik heb weinig tijd/ruimte voor ontspanning.

So far de introductie. Mijn ex en ik nemen het coronavirus zeer serieus. Wij blijven allebei zo veel mogelijk thuis en vermijden al het contact met andere mensen, behalve dat wij beide 1x in de week boodschappen doen. Dat betekent dat mijn ouders niet meer oppassen. De enige personen die in direct contact komen met onze zoon zijn mijn ex, haar vriendin en ik.

Maar in welke mate neemt het risico toe, zowel voor ons als voor ons kind als voor mijn ouders, als zij wel weer op dinsdag komen oppassen? Ik kan die uren goed gebruiken voor mijn werk om zo iets meer rust te krijgen in de rest van de week. Zij gaan ook 1x in de week naar de supermarkt en vermijden verder alle contact. Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
31-03-2020 23:32
Juist omdat ze willen dat het leven doorgaat houden verstandige mensen zich aan de regels.
Dit is allemaal binnen de regels. Maar ouders en ik accepteren dat de dood onderdeel is van het leven en dat je niet ieder risico kunt uitsluiten. 2 tantes van mijn moeder (over de 85) zijn aan Corona overleden. Deze vrouwen hebben een mooi leven gehad, iedereen heeft er vrede mee dat ze nu gaan en niet over 1 of 2 jaar. Nogmaals alles moet worden gedaan om IC’s te ontlasten maar de kans dat je het een keer krijgt is waarschijnlijk.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 23:44
10.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
31-03-2020 23:38
En hoe houden grootouders afstand van een dreumes tijdens het oppassen?
Niet lijkt mij. Nogmaals, iedereen maakt zijn/haar keuzes. Zolang ouders van TO nagenoeg in quarantaine zitten en TO ook is het risico nagenoeg 0, maar niet compleet weg. To en haar ouders moeten die keuze maken.
Ik zou trouwens eerst eens met je baas gaan praten. Nu vasthouden aan die uren is echt niet reëel als alleenstaande ouder, niet twee maanden lang in elk geval.
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:25
Van website rivm:

Kan ik nog op bezoek bij mijn ouders of vrienden?
Blijf zoveel mogelijk thuis.
Ontvang zo min mogelijk bezoek (maximaal 3 bezoekers)
Houd dan 1,5 meter afstand tot elkaar
Ga alleen naar buiten als dat nodig is
Voor werk wanneer je niet thuis kunt werken, voor boodschappen, een frisse neus of om iets voor een ander te doen
Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder en mensen met een kwetsbare gezondheid.
Ga zeker niet op bezoek als je verkoudheidsklachten hebt.

Grootouders zijn in de 60 lees ik.
wat snap je niet aan de vetgemaakte zin?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 23:55
wat snap je niet aan de vetgemaakte zin?
Die snap ik wel, doen de volwassenen ook ;)
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:57
Die snap ik wel, doen we als volwassenen ook. Maar gaat met een baby zo moeilijk hè?
precies, oppassen kan dus niet.
Of je moet moedwillig het risico nemen en accepteren dat je ouders ernstig ziek kunnen worden omdat jij een zaterdagje vrij wilt. En die acceptatie, als die situatie werkelijkheid wordt, zal er nooit komen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-03-2020 23:58
precies, oppassen kan dus niet.
Of je moet moedwillig het risico nemen en accepteren dat je ouders ernstig ziek kunnen worden omdat jij een zaterdagje vrij wilt. En die acceptatie, als die situatie werkelijkheid wordt, zal er nooit komen
Gaat niet alleen om een dag vrij gok ik, maar ook grootouders die hun kleinkind willen knuffelen/zien. Gaat nu 6 weken duren en wie weet tot september. Dan blijkt een van grootouders in oktober te overlijden aan hartaanval en heeft kleinkind de laatste maanden niet gezien....Tsja je weer achteraf pas wat wijsheid is.

Vergeet niet de sterftecijfers worden veel te hoog ingeschat omdat we niet iedereen testen.
Leeuw32 schreef:
01-04-2020 00:04
Gaat niet alleen om een dag vrij gok ik, maar ook grootouders die hun kleinkind willen knuffelen/zien. Gaat nu 6 weken duren en wie weet tot september. Dan blijkt een van grootouders in oktober te overlijden aan hartaanval en heeft kleinkind de laatste maanden niet gezien....Tsja je weer achteraf pas wat wijsheid is.

Vergeet niet de sterftecijfers worden veel te hoog ingeschat omdat we niet iedereen testen.
onzin, je gaat eerst prat op de gezondheid van de 60’ers maar als het je uitkomt gaan ze ineens dood in het najaar. Zo kan je echt geen standpunt verdedigen.

De adviezen zijn er niet voor niet, en in NL zijn ze nog mild terwijl ons probleem niet milder is dan in andere landen. Hou je er gewoon aan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-04-2020 00:06
onzin, je gaat eerst prat op de gezondheid van de 60’ers maar als het je uitkomt gaan ze ineens dood in het najaar. Zo kan je echt geen standpunt verdedigen.

De adviezen zijn er niet voor niet, en in NL zijn ze nog mild terwijl ons probleem niet milder is dan in andere landen. Hou je er gewoon aan.
Ik zeg alleen dat de mogelijkheid er is! Een 60-er kan een hartaanval krijgen en ik kan morgen een ongeluk krijgen. Kans=minimaal, maar de impact is enorm.

Op mijn moeder die 1x per week een baby knuffelt na, houden wij ons aan de adviezen (en geen andere contacten buitenshuis heeft).
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:49
Lief, dankjewel!
Als ik met mijn zoontje ben ben ik echt met hem. Dus als hij wakker is werk ik niet. Als hij op bed ligt wel.
Ik heb een fantastische werkgever, maar dat maakt het werk dat gedaan moet worden niet minder :)
Nou misschien toch eens de hedendaagse oppas er in gooien? Tv, tablet. Want als je alleen maar werkt terwijl kind slaapt snap ik dat je het niet red. Je zal ook wat moeten doen als kind wakker is.
Niet mogelijk om samen aan de tafel te zitten. Kind eten geven terwijl je werkt, laten knutselen etc. Kind in bad zetten met speeltjes en er naast gaan zitten met laptop.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt do/Vr/za ongestoord werken. En woensdag na de ochtend. Dat is 3x12 uur + 8 uur = 44 uur. Op de dag dat mijn man parttime dag heeft werk ik ook 12 uur. Dat red je makkelijk tussen 8:00 en 22:00 uur.

Als 44 uur werken, terwijl je ook een kind hebt, niet genoeg is voor je werkgever dan is dat jammer dan lijkt me.

Neemt je baas maar een extra personeelslid aan. Je bent echt gekke henkie hoor. Wanneer is het dan wel genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Als ik je zie schrijven dat je minstens 3(!) volle dagen kan werken dan ben ik groen van jaloezie.
Wij zijn nog samen en werken beiden 40 uur. Door het lot kwam het even zo uit. Alles was geregeld qua opvang en nu dit.
Dus werken gaat beiden nu niet. We zijn constant met onze kinderen bezig die of school of voorgelezen moeten worden. Juf wil foto’s van huiswerk. De jongste moet een schone luier.
Onze ouders mogen niet oppassen van ons. Ze bellen op om te vragen hoe het gaat en bieden aan maar echt niet.
Ik ga morgen in gesprek met een van mijn klussen, dit gaan we niet redden tot mei. Man heeft een tijdelijk contract dus geen ruimte.

Bottom line; het water staat ons aan de lippen maar onze (schoon)ouders komen niet oppassen. Hoe graag ze ons willen helpen. Besmet worden doen ze maar in hun eigen tijd ;)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
ippy schreef:
01-04-2020 00:25
Je kunt do/Vr/za ongestoord werken. En woensdag na de ochtend. Dat is 3x12 uur + 8 uur = 44 uur. Op de dag dat mijn man parttime dag heeft werk ik ook 12 uur. Dat red je makkelijk tussen 8:00 en 22:00 uur.

Als 44 uur werken, terwijl je ook een kind hebt, niet genoeg is voor je werkgever dan is dat jammer dan lijkt me.

Neemt je baas maar een extra personeelslid aan. Je bent echt gekke henkie hoor. Wanneer is het dan wel genoeg?
En dit. Ik zie op tv alleenstaande ouders die de kinderen 7 dagen per week hebben, thuis onderwijs moeten geven, en zelf ook nog 36 uur moeten werken.
Jij hebt je kind 3,5 dag en geen thuisonderwijs.
ik geef mn bek ook maar een douw
ippy schreef:
01-04-2020 00:25

Als 44 uur werken, terwijl je ook een kind hebt, niet genoeg is voor je werkgever dan is dat jammer dan lijkt me.
Dit dus.Je werkt op deze manier al 12 uur meer dan je contract.
Alle reacties Link kopieren
To, wil je ingaan op wat mensen zeggen over die 32 uur?
Die 32 uur lijk je gewoon prima te kunnen maken, ik zou met je werkgever in overleg gaan en aangeven dat meer dan 32 er nu gewoon echt niet in zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je ouders niet laten oppassen en zelf op de gewone werkdagen proberen te werken wat je kan en de andere dagen datgene inhalen wat nodig is. Al als ik tel heb je toch alleen de dinsdag met kind dat je moet werken of zie ik dat verkeerd? Privé en werk lopen nu even door elkaar waardoor je flexibeler en creatiever moet zijn. Onze dochter van 14 maanden krijgt ‘s middags eten uit de diepvries. Ze speelt regelmatig een uur/1.5 uur zelf en man werkt nu nog (21:30 hier). We eten soms pas ‘s avonds om half 10 :-) Je moet het zelf ook niet perfect allemaal willen doen nu.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
01-04-2020 00:04
Gaat niet alleen om een dag vrij gok ik, maar ook grootouders die hun kleinkind willen knuffelen/zien. Gaat nu 6 weken duren en wie weet tot september. Dan blijkt een van grootouders in oktober te overlijden aan hartaanval en heeft kleinkind de laatste maanden niet gezien....Tsja je weer achteraf pas wat wijsheid is.

Vergeet niet de sterftecijfers worden veel te hoog ingeschat omdat we niet iedereen testen.
Mijn ouders zien onze dochter waarschijnlijk pas in september.. Ze hebben haar dan 7 maanden niet gezien wat ik heel lastig vind, maar het is nu even niet anders. Ik zou de gezondheid van m’n ouders echt niet op het spel zetten om hun kleindochter te kunnen zien. Naast dat de WHO nu heeft aangegeven dat de meeste besmettingen binnenshuis plaatsvinden zijn er veel relatief jonge coronapatiënten die op de ic liggen zonder dat ze ervoor al iets hadden.
Alle reacties Link kopieren
Kun je je werk niet verzetten?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
31-03-2020 22:48
Houden zo.
Precies mijn idee. We zien opa en oma op afstand maar verder echt niet.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
31-03-2020 23:14
En jouw ouders zelf dan? Zij komen toch ook met anderen in aanraking?
Waarom is het toch dat iedereen alle regels moet volgen behalve net jij....
Neem je verantwoordelijkheid!
Waarom is het blijkbaar nog steeds normaal om met anderen in aanraking te komen? :roll: Bij mij niet hoor.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk verhaal. Met werkgever in gesprek over de werklast en ouders nog even niet laten oppassen. Dank voor alle adviezen!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Adelaide schreef:
31-03-2020 23:40
Ik snap het niet zo goed. Met je kind samen is toch ook vrije tijd? Ben je een moeder die constant educatief en verantwoord bezig wil zijn met kind?

De meeste mensen hebben kinderen nu 24/7 thuis. Mijn partner en ik werken 36 en 32 uur thuis, en hebben ons zoontje daar constant bij. Ja, soms is het lastig om aan alles toe te komen, maar jij hebt vier hele dagen zonder kind! Als je het dan niet redt om je werk in die vier dagen te doen (plus op je vrije dagen af en toe als kind slaapt), en 's avonds even met een kopje thee / glaasje wijn een aflevering van een serie te kijken ter ontspanning, dan is er een probleem met je werklast, niet met kind.

Ik zou mijn ouders niet op laten passen omdat ik zaterdag voor mezelf nodig heb.
Of een probleem met jouzelf wat door deze omstandigheden extra naar boven komt.
Alle reacties Link kopieren
Toch maar wat vaker baby tv ofzo aan. Het is niet anders.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Wat een gezeur, heel fakking Nederland zit zo nu.
Niet doen. Op de dagen dat kind bij jou is dan is het zwaarder. maar als kind niet bij jou is dan kun je uitrusten toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven