Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ouders wel of niet oppassen?

31-03-2020 22:35 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Misschien komt het doordat het laat op de avond is en ik letterlijk op ben na drie volle dagen met een dreumes en werken in elke minuut dat hij slaapt (sluit net mijn mail af), maar ik weet het even niet meer. Mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Ons zoontje is van zondagochtend t/m woensdagochtend bij mij, de rest van de week bij mijn ex. Ik werk van dinsdag t/m vrijdag. Normaliter passen mijn ouders op dinsdag bij mij thuis op, op woensdag en donderdag gaat hij naar de opvang. Deze twee dagen vangt mijn ex nu op.

De afgelopen 2 weken ging het nog redelijk, maar aangezien de maatregelen verlengd zijn duurt dit sowieso nog 4 weken. Het wordt voor mij steeds lastiger om voldoende energie te kunnen steken in zowel mijn moederschap als mijn werk. Het is heerlijk om met mijn kind te zijn, maar het kost ook energie. Elk moment dat ik niet met hem bezig ben, werk ik. Ik heb weinig tijd/ruimte voor ontspanning.

So far de introductie. Mijn ex en ik nemen het coronavirus zeer serieus. Wij blijven allebei zo veel mogelijk thuis en vermijden al het contact met andere mensen, behalve dat wij beide 1x in de week boodschappen doen. Dat betekent dat mijn ouders niet meer oppassen. De enige personen die in direct contact komen met onze zoon zijn mijn ex, haar vriendin en ik.

Maar in welke mate neemt het risico toe, zowel voor ons als voor ons kind als voor mijn ouders, als zij wel weer op dinsdag komen oppassen? Ik kan die uren goed gebruiken voor mijn werk om zo iets meer rust te krijgen in de rest van de week. Zij gaan ook 1x in de week naar de supermarkt en vermijden verder alle contact. Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-03-2020 23:19
Zij doen 1x per week boodschappen. That’s it. En ik zeg niet dat ik de regels niet hoef te volgen of mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. Ik zit notabene al 3 weken thuis en zie op sociaal vlak helemaal niemand, ook niet op 1,5e meter afstand. Ik open er zelfs een topic over, om meningen van anderen te horen (en serieus te nemen). Botvier je frustratie even op iemand anders aub.
Volgens mij lees je een vrij unaniem antwoord bij iedereen. En komt dat misschien frustrerend over? Ik denk meer geirriteerd, omdat je niet beseft dat je in een luxepositie zit. Je hebt 4 dagen kinderloos, waar je minstens je 32 uur kan werken. En op de dagen dat je zoontje er is kan je tijdens zijn middagslaapje nog werken, ook zo weer 6 uur extra.

Besef dat de meeste ouders hun kinderen 24/7 hebben en ja dan kunnen ze misschien afwisselen op een dag, maar ook geen 8 uur per dag werken.
Ik ben ook alleenstaande moeder, maar ik heb mijn kinderen minstens 5 dagen per week en er zijn alleenstaanden die hun kinderen alle dagen per week hebben. En ik moet ook 28 uur werken en beide kinderen met school helpen.

Echt je zit in een luxepositie en door jou situatie qua co-ouderschap heb je heel veel tijd voor jezelf waarin je alle focus op je werk kan gooien, wat het merendeel van de mensen niet kan.
Leeuw32 schreef:
31-03-2020 23:41
Dit is allemaal binnen de regels. Maar ouders en ik accepteren dat de dood onderdeel is van het leven en dat je niet ieder risico kunt uitsluiten. 2 tantes van mijn moeder (over de 85) zijn aan Corona overleden. Deze vrouwen hebben een mooi leven gehad, iedereen heeft er vrede mee dat ze nu gaan en niet over 1 of 2 jaar. Nogmaals alles moet worden gedaan om IC’s te ontlasten maar de kans dat je het een keer krijgt is waarschijnlijk.
Nee, maar juist het risico dat jij je ouders zou besmetten is nu juist wel uit te sluiten...zo moeilijk is het hiermee niet.
Kan je misschien aan je ex of haar vriendin wat hulp vragen? Misschien een ochtend oppassen of zo? En dat jij dat dan ook doet voor hen wanneer zij het nodig hebben? Geen idee hoe de relatie is.
Wij werken beiden 40u en doen dit nu thuis. Met twee kinderen van 5 en 7 die ook huiswerk maken etc. Het is niet makkelijk. Uiteindelijk heb ik het besproken met mijn baas en mijn werkdruk werd wat verminderd. Ik zou toch ook eens met je baas praten want als je werkdruk zo hoog ligt dat je bijna 7 op 7 moet werken is het toch niet meer gezond.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
31-03-2020 23:19
Zij doen 1x per week boodschappen. That’s it. En ik zeg niet dat ik de regels niet hoef te volgen of mijn verantwoordelijkheid niet wil nemen. Ik zit notabene al 3 weken thuis en zie op sociaal vlak helemaal niemand, ook niet op 1,5e meter afstand. Ik open er zelfs een topic over, om meningen van anderen te horen (en serieus te nemen). Botvier je frustratie even op iemand anders aub.
Wat een misplaatste reactie van je! Zeer zeker omdat zelfs jouw werkgever nu bereid blijkt te zijn jouw kinderen zo veilig mogelijk te laten zijn en oppassen door je ouders niet meer hoeft.
Er zijn nog steeds heel veel mensen die hun eigen belang plaatsen boven het algemeen belang. Er is een pandemie gaande en jouw werk is echt totaal ondergeschikt hieraan.
vanlippebiesterveld wijzigde dit bericht op 01-04-2020 13:18
Reden: Auto correctie ...
0.30% gewijzigd
mcsteamy schreef:
31-03-2020 22:47
Mijn ouders zijn beide midden 60, hebben nu geen klachten, zijn verder ook prima gezond.
Ik heb nog niemand horen zeggen van welke leeftijd dan ook, dat hij/zij denkt op de IC terecht te komen met een Corona-besmetting. En toch zijn er meer dan 1000 mensen aan overleden in Nederland. Ik vraag me af hoe deze mensen van tevoren hun kansen ingeschat hebben.
Corona wordt nog steeds onderschat door veel mensen.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
01-04-2020 07:07
Duidelijk verhaal. Met werkgever in gesprek over de werklast en ouders nog even niet laten oppassen. Dank voor alle adviezen!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 22:52
Als het fitte zestigers zijn die er zelf geen probleem mee hebben, zou ik het gewoon doen. Nu woon in ook in een coronaluwe omgeving, en ken niemand die een coronapatient kent.
Jij niet. Maar 3 deuren verderop is een meneer van begin 60 opgepikt en 3 dagen later was hij dood.
Moeder van mijn collega van midden 60 ligt op ic en komt er waarschijnlijk niet uit. En dan is het onduidelijk hoe het met vader zal gaan
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 23:43
Ik zou trouwens eerst eens met je baas gaan praten. Nu vasthouden aan die uren is echt niet reëel als alleenstaande ouder, niet twee maanden lang in elk geval.
Ja, als alleenstaande ouder die geen expartner heeft die oppast. Maar TO heeft die wel, dus heeft het ook weer niet zwaarder dan alle niet-alleenstaanden met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel panisch is om te werken als hij slaapt. 2 korte slaapjes en dan stesserig je werk doen is niet effectief lijkt me.
Je bent geen entertainer toch als hij wakker is. Hoe oud is hij?
Sta vroeg op, werk 1-2 uur tot hij wakker is. Samen eten en wat doen. Dan samen aan tafel zitten. Hij met dvd oid (een Dribbel dvd is ie zo een uur zoet, dan slapen. Jij je laatste mail en even je hoofd leeg.
En s middags idem.
Ff luchten buiten, ook goed voor jou.
MinkeDeWit schreef:
31-03-2020 22:52
Als het fitte zestigers zijn die er zelf geen probleem mee hebben, zou ik het gewoon doen. Nu woon in ook in een coronaluwe omgeving, en ken niemand die een coronapatient kent.
Iedereen woonde ooit in een coronaluwe omgeving en kende niemand die een coronapatient kent. Dat laatste gold voor mij ook, tot ik de ene dag hoorde dat een familielid besmet was en de volgende dag hoorde dat ze overleden was. Het kan heel snel gaan.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
01-04-2020 07:07
Duidelijk verhaal. Met werkgever in gesprek over de werklast en ouders nog even niet laten oppassen. Dank voor alle adviezen!

Verstandig. Heb je al kunnen overleggen?
Teva1979 schreef:
01-04-2020 13:50
Ik denk dat het heel panisch is om te werken als hij slaapt. 2 korte slaapjes en dan stesserig je werk doen is niet effectief lijkt me.
Je bent geen entertainer toch als hij wakker is. Hoe oud is hij?
Sta vroeg op, werk 1-2 uur tot hij wakker is. Samen eten en wat doen. Dan samen aan tafel zitten. Hij met dvd oid (een Dribbel dvd is ie zo een uur zoet, dan slapen. Jij je laatste mail en even je hoofd leeg.
En s middags idem.
Ff luchten buiten, ook goed voor jou.
Ik word zelf wel helemaal iebel van het werken in blokken. ‘s morgens van 8 tot 10/11 kan ik wel doorgaan, maar dan zijn er steeds dingen die tussendoor komen. Kind met een vraag, lunch, weer een kind, pfff. Ik ben bezig met een ingewikkelde klus waarvoor ik eigenlijk 5 uur ongestoord moet kunnen doorgaan, liefst zonder mensen om me heen. Dat is dus thuis niet te realiseren. Normaal werkte ik thuis voor dat soort taken, maar nu moet ik er een hotel voor boeken of zo.
MinkeDeWit schreef:
02-04-2020 00:05
Ik word zelf wel helemaal iebel van het werken in blokken. ‘s morgens van 8 tot 10/11 kan ik wel doorgaan, maar dan zijn er steeds dingen die tussendoor komen. Kind met een vraag, lunch, weer een kind, pfff. Ik ben bezig met een ingewikkelde klus waarvoor ik eigenlijk 5 uur ongestoord moet kunnen doorgaan, liefst zonder mensen om me heen. Dat is dus thuis niet te realiseren. Normaal werkte ik thuis voor dat soort taken, maar nu moet ik er een hotel voor boeken of zo.
Je hebt een puber en een volwassen kind. Die moeten dat uitstekend kunnen lijkt me.
Nemain• schreef:
02-04-2020 00:06
Je hebt een puber en een volwassen kind. Die moeten dat uitstekend kunnen lijkt me.
Het komt steeds niet zo uit. Ik kan ze moeilijk 5 uur uit de kamer bannen. Een van de kinderen heeft een coach die hier nog over de vloer komt, dan wil ik eigenlijk weg. Er moet begeleid worden met huiswerk. Gewandeld met het bezorgde kind. Er is gewoon niet aan te ontsnappen. Het ene kind ging vaak een paar dagen naar opa en oma (rust in een huis in het bos), het andere kind met vriendinnen weg. Die vriendinnen hebben allemaal contactverboden van de ouders.
Maar ja, met peuters en kleuters is nog intensiever, dat snap ik (maar niet tot 23.00 uur).
Alle reacties Link kopieren
Als men het coronavirus (en ook ál die andere besmettelijke dierziekten die door de jaren heen al zijn gepasseerd, H.I.V., Sars, Q-koorts, MKZ, Spaanse griep, Ebola etc) ECHT zo erg en angstig vindt, moet men nu echt eens stoppen met het veroorzaken ervan: namelijk met zijn allen stoppen met de dierenfokkerijen en dus het kopen uit de dierenindustrie. Niet meer de opdracht geven tot het fokken van dieren voor dierproducten. Zolang men met zijn allen hiermee doorgaat is het gewoon weer wachten op het volgende virus.
Dus mocht men het werkelijk allemaal zo erg en vervelend vinden allemaal, dan zorg je met zijn allen dat je stopt met het kopen van dierlijke producten in de winkel en dus met de dierenproductie, waardoor in de kern al die diervirussen verspreid en veroorzaakt worden.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
02-04-2020 09:29
Als men het coronavirus (en ook ál die andere besmettelijke dierziekten die door de jaren heen al zijn gepasseerd, H.I.V., Sars, Q-koorts, MKZ, Spaanse griep, Ebola etc) ECHT zo erg en angstig vindt, moet men nu echt eens stoppen met het veroorzaken ervan: namelijk met zijn allen stoppen met de dierenfokkerijen en dus het kopen uit de dierenindustrie. Niet meer de opdracht geven tot het fokken van dieren voor dierproducten. Zolang men met zijn allen hiermee doorgaat is het gewoon weer wachten op het volgende virus.
Dus mocht men het werkelijk allemaal zo erg en vervelend vinden allemaal, dan zorg je met zijn allen dat je stopt met het kopen van dierlijke producten in de winkel en dus met de dierenproductie, waardoor in de kern al die diervirussen verspreid en veroorzaakt worden.
Wow, ik heb nog nooit zo'n offtopic post gezien als deze ....
Joyce48 schreef:
02-04-2020 12:55
Wow, ik heb nog nooit zo'n offtopic post gezien als deze ....
Ik wel, komt in meer Corona-topics langs... :wtf:
hoezoos schreef:
02-04-2020 09:29
Als men het coronavirus (en ook ál die andere besmettelijke dierziekten die door de jaren heen al zijn gepasseerd, H.I.V., Sars, Q-koorts, MKZ, Spaanse griep, Ebola etc) ECHT zo erg en angstig vindt, moet men nu echt eens stoppen met het veroorzaken ervan: namelijk met zijn allen stoppen met de dierenfokkerijen en dus het kopen uit de dierenindustrie. Niet meer de opdracht geven tot het fokken van dieren voor dierproducten. Zolang men met zijn allen hiermee doorgaat is het gewoon weer wachten op het volgende virus.
Dus mocht men het werkelijk allemaal zo erg en vervelend vinden allemaal, dan zorg je met zijn allen dat je stopt met het kopen van dierlijke producten in de winkel en dus met de dierenproductie, waardoor in de kern al die diervirussen verspreid en veroorzaakt worden.
Mee eens maar daar hebben we nu niets aan.
Ik ben zelf al sinds jaar en dag vegetarier maar heb nu toch covid...
Joyce48 schreef:
02-04-2020 12:55
Wow, ik heb nog nooit zo'n offtopic post gezien als deze ....
:HA: Ik zat 'm ook met verbazing te lezen! ("Gaat ie nou echt deze kant op..?")

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven