Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Oudtante overleden aan eenzaamheid

27-05-2020 12:07 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eenzaamheid door Corona dus.

Ik had niet veel contact met haar. We wonen ook ver daar vandaan. Oudtante was 90+ en woonde nog op zichzelf. Volgens mijn familie ging ze voor Corona dagelijks de hort op en was ze graag onder de mensen. Na weken in totale eenzaamheid te zijn geweest, nam ze het besluit het leven te gaan beëindigen. En dat ging blijkbaar snel.

Sterven aan eenzaamheid... Sterven in eenzaamheid...

Is oudtante de enige? Wie herkent dit ook?
Timetraveler schreef:
27-05-2020 12:43
Ik hoop dat deze Coronacrisis (nog) wat meer de impact van eenzaamheid aan het licht brengt.
Het probleem wat ik daarmee heb is dat bij eenzaamheid vooral de ander aan het werk gezet lijkt te worden, in plaats van de eenzame. En dat werkt niet.
Alle reacties Link kopieren
Maar als tante dus wel een netwerk van familie, vrienden en kennissen had, dan had ze toch die mensen kunnen bellen? En die mensen hadden haar toch kunnen bellen? En we mochten al die tijd gewoon naar buiten, het is al die tijd mooi weer geweest, dus een simpel blokje om was gewoon mogelijk. Neen, niet naar de supermarkt, maar gewoon op een rustig moment even een wandelingetje in de buurt. En die familie/vrienden en kennissen, woont daarvan niemand op loopafstand? Dat tante even aan de deur een praatje kon maken, of zelfs op afstand even koffie drinken in de tuin?

Ja, ik weet donders goed dat er hoogbejaarden wegkwijnen door eenzaamheid. Mensen in verpleeghuizen die al ruim twee maanden hun geliefden niet mogen zien, mensen die slecht ter been zijn en aan huis gekluisterd zijn. Maar jouw tante ging 'graag de hort op' dus daarvan was geen sprake. Ook mét Corona kun je 'de hort op'.

Zelf app en bel ik momenteel ook regelmatig een paar mensen in mijn omgeving waarvan ik weet dat ze alleen thuis zitten en niet de deur uit kunnen wegens lichamelijke ongemakken/invaliditeit. Af en toe doe ik boodschappen voor ze. Dat hoort er wel een beetje bij, dat we elkaar in de gaten houden nu veel dingen voor ouderen niet zo vanzelfsprekend zijn. Maar iemand laten wegkwijnen door eenzaamheid? Dan is er in die familie, vrienden en kennissenkring toch echt iets fout gegaan!
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 12:38
Waarom zou je niet? De kans dat je het komende jaar overlijdt is best wel heel erg groot als je 90+ bent
Daar zou ik niet om binnen blijven.
De kans dat je het komende jaar overlijdt als je 90+ bent hoeft helemaal niet groot te zijn. Steeds meer mensen worden nog ouder.

Ik erger me er zo aan dat veel mensen steeds zeggen: 'als hij/zij geen corona gekregen had, was hij/zij toch wel aan iets anders overleden'. Nonsens.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 12:45
Het probleem wat ik daarmee heb is dat bij eenzaamheid vooral de ander aan het werk gezet lijkt te worden, in plaats van de eenzame. En dat werkt niet.
Mooi gezegd en voor mij ineens een eye-opener waarom ik me zo erger aan al dat gepraat over die eenzame ouderen.

Ik voel me best vaak eenzaam, maar dat zit in mezelf, dus of ik nou wel of geen contact heb maakt vaak weinig uit.

Dat er momenteel allerlei dingen niet mogen maakt het gevoel van eenzaamheid groter, maar nog steeds is dat mijn gevoel en hoeven anderen dat niet op te lossen.

Overigens helpt het bij mij zeker wel om even naar de supermarkt te gaan en daar wat mensen te zien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
27-05-2020 12:49
De kans dat je het komende jaar overlijdt als je 90+ bent hoeft helemaal niet groot te zijn. Steeds meer mensen worden nog ouder.

Ik erger me er zo aan dat veel mensen steeds zeggen: 'als hij/zij geen corona gekregen had, was hij/zij toch wel aan iets anders overleden'. Nonsens.
er wonen 2189 100plussers in Nederland
de kans dat je 100 wordt is voor een 90-jarige niet zo groot hoor
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 12:51
er wonen 2189 100plussers in Nederland
de kans dat je 100 wordt is voor een 90-jarige niet zo groot hoor
Ik heb de leeftijd 100 niet genoemd.
Alle reacties Link kopieren
cijfers van het CBS:
95 tot 100 jaar 23 486
100 jaar of ouder 2 189

de kans dat je als je 95 bent, 100 wordt, is nog geen 10%
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
27-05-2020 12:53
Ik heb de leeftijd 100 niet genoemd.
maar tussen de 95 en de 100, overlijdt 90% van de mensen
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 12:40
En ‘volgens mijn familie’ schrijf je, dat leest alsof je de oudtante in kwestie nauwelijks kent en je dit topic vooral uit een soort misplaatste sensatiezucht schrijft. Je hebt volgens mij geen idee van haar leven en beweegredenen.

Daarbij is ‘sterven aan eenzaamheid’ een beetje vergezocht. Mijn oma zit ook binnen, tegen de 90. Maar die krijgt telefoontjes, kaartjes, mensen op het terras in de tuin die door het raam een praatje maken. Als je oudtante zo actief was als je familie zegt waren er vast voldoende mogelijkheden tot contact.
Dit dus.
Ik heb zo'n nichtje dat gelijk een huilgedicht op Facebook flikkert zodra er een familielid is overleden. Was ze al jaren niet meer bij langsgeweest, maar dan wel koketteren op Facebook over dat er weer een dierbare overleden was. Huil, huil, glitterplaatje. Kon ze tenminste schouderklopjes en huilende smileys verzamelen.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
27-05-2020 12:45
Het probleem wat ik daarmee heb is dat bij eenzaamheid vooral de ander aan het werk gezet lijkt te worden, in plaats van de eenzame. En dat werkt niet.
Ik denk dat het ergens ook een gemeenschappelijk item is; eenzaamheid. Als degene die eenzaam is, is het aan jou om zoveel mogelijk bronnen aan te boren om daar wat aan te doen; dat initiatief ligt bij jou. Tegelijkertijd ben je daarin in zekere mate denk ik ook afhankelijk van anderen. Ik denk dat het een gedeeld iets is. En de mate van eenzaamheid en wat daartegen kan helpen zal ook weer per persoon verschillen. Ik denk wel dat er steeds wat meer een individualistische inslag hebben en dat dat voor sommigen ook bijdraagt in het ervaren van een bepaalde mate van eenzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
en vanaf 90, ook maar even erbij:

90 tot 95 jaar 100 963
95 tot 100 jaar 23 486


het gaat hard hoor, boven de 90
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 12:55
maar tussen de 95 en de 100, overlijdt 90% van de mensen
Daar gaat het hier toch niet om?

We weten niet hoe oud oudtante was, misschien was ze 91, misschien 95. 90+ kan alles betekenen tussen 90 en 100. Hoe oud ze ook was, er is geen reden om aan te nemen dat ze binnen een jaar zou overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een 90+ in de familie. En die heeft het moeilijk. Niet per se heel eenzaam, maar op die leeftijd is het ook gewoon heel moeilijk wanneer je vaste ritme wegvalt.

Waar zij ook erg tegen aanloopt. Ze ging iedere dag een aantal km wandelen. Koffie hier, even plassen, gebakje daar, even plassen. Dat kan niet meer. En ze heeft na een KM of 2 gewoon even een versnapering en plaspauze nodig. Gevolg, verder dan 1 KM van huis kan ze niet gaan op het moment.
Fietsten durft ze na een val niet meer.
OV durft ze ook niet aan, en is niet per se noodzakelijk.

Zeker in het begin, was bezoek lastig. Pas in april is de richtlijn om boven de 70 geen bezoek te ontvangen aangepast.
Daarnaast vallen idd veel bekenden in de leeftijdscategorie 70+. Dit familielid is ondanks haar hoge leeftijd vaak nog wel de meest actieve, dus zou daar langs gaan, maar doet dat nu toch maar niet.

Ze ging minimaal 2x per maand uit eten, ook dat gaat niet meer.
Vervangen door etentje thuis is lastig. Er wordt afgeraden bezoek te ontvangen. Ze komt moeilijk bij een ander, en de mensen met wie ze dit doet zijn veelal risicogroep.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
27-05-2020 12:59
Daar gaat het hier toch niet om?

We weten niet hoe oud oudtante was, misschien was ze 91, misschien 95. 90+ kan alles betekenen tussen 90 en 100. Hoe oud ze ook was, er is geen reden om aan te nemen dat ze binnen een jaar zou overlijden.
De kans om te overlijden is op die leeftijd iig wel een stuk groter dan op je 50e.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
27-05-2020 12:59
Daar gaat het hier toch niet om?

We weten niet hoe oud oudtante was, misschien was ze 91, misschien 95. 90+ kan alles betekenen tussen 90 en 100. Hoe oud ze ook was, er is geen reden om aan te nemen dat ze binnen een jaar zou overlijden.
ze was 90+
de Kans, dat ze nog jaren zou leven, is miniem
Jij komt met een stelling, ik laat je zien, dat je stelling geen standhoudt
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie echt alleen maar eenzame hoogbejaarden?

Ik lees van alles wat geldt voor iedereen: geen etentjes meer, geen clubjes meer, geen bezoek meer.

Waarom wordt die eenzaamheid gekoppeld aan de ouderen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Met Corona is iedereen wat eenzamer.
Entja je oudtante was al aardig op leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-05-2020 13:05
Kennen jullie echt alleen maar eenzame hoogbejaarden?

Ik lees van alles wat geldt voor iedereen: geen etentjes meer, geen clubjes meer, geen bezoek meer.

Waarom wordt die eenzaamheid gekoppeld aan de ouderen?
Mijn oudste puber is eenzamer dan mijn bejaarde (schoon)ouders
maar dat was ze voor Corona ook al
Solomio schreef:
27-05-2020 13:05
Kennen jullie echt alleen maar eenzame hoogbejaarden?

Ik lees van alles wat geldt voor iedereen: geen etentjes meer, geen clubjes meer, geen bezoek meer.

Waarom wordt die eenzaamheid gekoppeld aan de ouderen?

Nee, maar opmerkingen als bijvoorbeeld 'als dit nog langer duurt, hoeft het van mij niet meer' hoor ik wel alleen van hoogbejaarden. Zoals ik het lees heeft de oudtante van TO zelf een einde aan haar leven gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
27-05-2020 13:07
Nee, maar opmerkingen als bijvoorbeeld 'als dit nog langer duurt, hoeft het van mij niet meer' hoor ik wel alleen van hoogbejaarden.
wat ook begrijpelijk is, ze beseffen zich echt wel, dat hun tijd bijna op is
dan liever geen leven meer, dan een leven waar je geen zin meer in hebt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-05-2020 13:04
ze was 90+
de Kans, dat ze nog jaren zou leven, is miniem
Jij komt met een stelling, ik laat je zien, dat je stelling geen standhoudt
Ik kom niet met een stelling. Het gaat niet om statistieken, het gaat om deze vrouw. We weten nog steeds niet hoe oud ze was, hoe gezond ze was (in de OP klinkt ze aardig vitaal). Dus waarom zou je aannemen dat ze binnen een jaar zou overlijden?
Timetraveler schreef:
27-05-2020 12:56
Ik denk dat het ergens ook een gemeenschappelijk item is; eenzaamheid. Als degene die eenzaam is, is het aan jou om zoveel mogelijk bronnen aan te boren om daar wat aan te doen; dat initiatief ligt bij jou. Tegelijkertijd ben je daarin in zekere mate denk ik ook afhankelijk van anderen. Ik denk dat het een gedeeld iets is. En de mate van eenzaamheid en wat daartegen kan helpen zal ook weer per persoon verschillen. Ik denk wel dat er steeds wat meer een individualistische inslag hebben en dat dat voor sommigen ook bijdraagt in het ervaren van een bepaalde mate van eenzaamheid.

En dat geldt natuurlijk ook voor beide groepen. Als je tijdens je leven zelf niet investeert in relaties is het niet raar dat je eenzaam eindigt. Dat is dan niet ineens de schuld van de mensen die niet op bezoek komen.
lilalinda schreef:
27-05-2020 13:09
wat ook begrijpelijk is, ze beseffen zich echt wel, dat hun tijd bijna op is
dan liever geen leven meer, dan een leven waar je geen zin meer in hebt
Ik vind het absoluut begrijpelijk, vind alleen dit hele topic een beetje overdreven. 90+ jaar kennelijk een prima leven geleid en dan nu van eenzaamheid gestorven in die paar weken? Mwoah, drama.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-05-2020 13:05
Kennen jullie echt alleen maar eenzame hoogbejaarden?

Ik lees van alles wat geldt voor iedereen: geen etentjes meer, geen clubjes meer, geen bezoek meer.

Waarom wordt die eenzaamheid gekoppeld aan de ouderen?
in mijn geval, omdat die het over het algemeen minder makkelijk kunnen vervangen met andere dingen.
Je kan dan niet een restaurantmenu thuis laten komen. Of een skypeborrel houden. Je hebt vaak geen instagram, facebook oid om contacten te onderhouden.
Even naar buiten is lastiger, omdat het risico voor jou veel reeeler aanvoelt.
andere middelen van transport zijn lastiger (geen rijbewijs meer, fietsen ivm evenwicht vaak niet meer, ov).
Daarnaast is het gewoon zo dat je minder flexibel bent, mentaal ook, op die leeftijd.

Ik zeg niet dat het dan per se ernstiger of zieliger is hoor. Ik ben zelf 2 maanden voor de coronacrisis gescheiden en val met m'n neus in de boter qua eenzaamheid.
Maar het is voor mij wel makkerlijker om naar alternatieven te zoeken dan voor een 90+ er.
Alle reacties Link kopieren
Corona maatregelen zijn er ook niet omdat mensen er gelukkiger van worden he!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven