Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Passen jullie je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

01-03-2020 17:38 804 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic hier ben ik benieuwd of jullie je vakantie- en reisplannen aanpassen vanwege het Coronavirus.

Pas jij je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

Totaal aantal stemmen: 489

Nee (21%)
Ik vermijd alleen landen als Italië, Zuid-Korea en China (5%)
Ik kijk het even aan en wacht met boeken (21%)
Ik heb al geboekt en zie het tegen die tijd wel (31%)
Ik zou het liefste annuleren, maar dat kan niet (3%)
Ik ga niet of stel mijn reis uit (17%)
Ik twijfel (2%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Man zat de voorbije week in Italië. We gaan met het gezin in april naar daar.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net in het Barcelona-topic dat het daar vorig weekend tamelijk rustig was omdat er geen vluchten uit China komen.

Misschien juist de beste tijd om een stedentrip te maken dus! :proud:
Alle reacties Link kopieren
ik heb een vakantie geboekt voor de meivakantie. Ik heb vandaag even gekeken tot wanneer de accommodatie kosteloos geannuleerd kan worden, kijken we dan hoe de situatie dan is en kunnen we eventueel dat annuleren. Vlucht kan niet vrijblijvend geannuleerd worden. We wachten ook nog even met een auto boeken (dat hadden we nog niet gedaan). Dus nu geen actie maar ik hou wel in mijn achterhoofd dat het wel eens niet door zou kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar ik heb wel een annuleringsverzekering genomen en ik en blij dat we naar een kleine accommodatie gaan.
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
01-03-2020 18:21
Nee, maar ik heb wel een annuleringsverzekering genomen en ik en blij dat we naar een kleine accommodatie gaan.
Da's in dit geval vrij zinloos want dit is géén geldige reden om je vakantie te annuleren. Pas als er een negatief reisadvies is.

Ik zeg niet dat een annuleringsverzekering zinloos is. Maar wél als die speciaal voor corona wordt afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet bang voor het virus, maar ik heb niet zo'n zin om op vakantie ziek te worden. In sommige landen is die kans nogal groot, dus die zou ik wel vermijden bij het boeken. Stel je gaat een paar weken op vakantie en wordt na een paar dagen aangestoken, dan kan dat je vakantie flink vergallen.
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
01-03-2020 18:14
Ik lees net in het Barcelona-topic dat het daar vorig weekend tamelijk rustig was omdat er geen vluchten uit China komen.

Misschien juist de beste tijd om een stedentrip te maken dus! :proud:
Dat is dan wel weer een goed idee! Als de Chinezen thuisblijven, scheelt dat een slok op een borrel.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde net dit weekend een wandelvakantie naar Ierland boeken voor mei, maar heb besloten het echte boeken nog even uit te stellen. In Ierland is vandaag het 1e geval Corona geconstateerd. Ik ben niet bang voor een eventuele besmetting, maar ben wel beducht voor reisverboden, gebiedsverboden etc.

Tot begin deze week dacht ik: ik boek gewoon, maar nu het zich breder verspreid in Europa en ik nog niets heb vastgelegd denk ik dat het toch beter is nog even te wachten om te kijken hoe het zich ontwikkelt.
Alle reacties Link kopieren
Over 9 weken gaan we naar new york.
En in de zomer vliegen we naar Australië met een overstap in Singapore.

We zien het tegen die tijd wel...
De overstap in Singapore vind ik wel een dingetje. In Singapore zijn ook al heel veel gevallen van het corona virus.
En New York is natuurlijk ook een mierennest van mensen.
dignity schreef:
01-03-2020 18:40
Ik wilde net dit weekend een wandelvakantie naar Ierland boeken voor mei, maar heb besloten het echte boeken nog even uit te stellen. In Ierland is vandaag het 1e geval Corona geconstateerd. Ik ben niet bang voor een eventuele besmetting, maar ben wel beducht voor reisverboden, gebiedsverboden etc.

Tot begin deze week dacht ik: ik boek gewoon, maar nu het zich breder verspreid in Europa en ik nog niets heb vastgelegd denk ik dat het toch beter is nog even te wachten om te kijken hoe het zich ontwikkelt.
Dit dus. Geen angst voor het virus, maar wel voor reisverboden of dat een stad geheel wordt afgeschermd en je vast zit. Of dat de supermarkten geplunderd worden en je meer bezig bent met primaire behoeften dan met het genieten van de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn vakantie in december al geboekt, dus al voor dat Corona gezeik.
Was niet van plan om te cancelen, maar ga met een cruiseschip, dus hoop dat het in juni wel overgewaaid is.
Carpe Diem
elmo1972 schreef:
01-03-2020 18:53
Ik heb mijn vakantie in december al geboekt, dus al voor dat Corona gezeik.
Was niet van plan om te cancelen, maar ga met een cruiseschip, dus hoop dat het in juni wel overgewaaid is.
En anders zit je nog wat langer op dat cruise-schip.

Neem voldoende boeken of een e-reader mee, want hele dagen vast op zo'n schip aan 't zwembad lijkt me anders saai worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, wat @dignity en @ikkuz schrijven zouden ook meer mijn zorgen zijn. Niet per se de kans op besmetting, maar de kans op gedoe. Een lockdown, geannuleerde vluchten, gesloten musea...

Een andere reden die bij mij op de achtergrond meespeelt is dat ik zo'n virus naar alle waarschijnlijkheid wel overleef, maar dat ik ook mensen met minder weerstand kan besmetten. Hoe meer we met zijn allen reizen, hoe meer besmettingen er natuurlijk plaatsvinden.
avena wijzigde dit bericht op 01-03-2020 19:16
0.11% gewijzigd
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
01-03-2020 17:50
Ja duh. Normaal gesproken bedoel je met annuleren dat je je verzekering aanspreekt. Anders ga je gewoon niet.
Als ik een hotelovernachting heb geboekt en ik zie er vanaf dan mail ik doorgaans dat ik de reservering wil annuleren. Maar ik begrijp dat jij dan ‘Joe , ik kom niet ‘ mail ?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een stedentrip geboekt in de meivakantie. In de hoofdstad van Duitsland. Wel een klein appartementencomplex :). Partner was wel bezorgd over het virus, ik niet. Anders kun je helemaal niks meer, het leven gaat door.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
[/list]
rascalles schreef:
01-03-2020 19:04
Als ik een hotelovernachting heb geboekt en ik zie er vanaf dan mail ik doorgaans dat ik de reservering wil annuleren. Maar ik begrijp dat jij dan ‘Joe , ik kom niet ‘ mail ?
Volgens mij bedoelt ze alleen dat het nogal logisch is dat je voor annuleren zonder dat je je geld terugvraagt geen geldige reden nodig hebt. Niet dat ze het dan niet op een nette manier doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
01-03-2020 19:04
Als ik een hotelovernachting heb geboekt en ik zie er vanaf dan mail ik doorgaans dat ik de reservering wil annuleren. Maar ik begrijp dat jij dan ‘Joe , ik kom niet ‘ mail ?
Ik hoop maar dat je hier plezier in hebt... :facepalm:
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
01-03-2020 18:25
Da's in dit geval vrij zinloos want dit is géén geldige reden om je vakantie te annuleren. Pas als er een negatief reisadvies is.

Ik zeg niet dat een annuleringsverzekering zinloos is. Maar wél als die speciaal voor corona wordt afgesloten.
Zelfs een negatief reisadvies is meestal géén reden om je annuleringsverzekering te kunnen aanspreken; je krijgt dus ook dan geen geld terug. Er zijn enkele verzekeringsmaatschappijen die hierop een uitzondering zijn (onder bepaalde voorwaarden).

Mijn verzekering zegt het volgende:
Ik wil mijn vakantie annuleren. Worden mijn annuleringskosten vergoed?”
Het annuleren van uw reis in verband met het coronavirus is niet verzekerd op uw annuleringsverzekering. U kunt contact opnemen met het bedrijf waar u een boeking heeft gedaan (bijv. reis-of vervoersorganisatie). Mogelijk bieden zij een oplossing of vergoeden zij uw annuleringskosten.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan over 3 weken cruisen. Ik ben niet bang voor corona, wat komt dat komt. Maar vandaag de richtlijnen van de cruisemij. gekregen en die stemmen me toch wel treurig.
Iedereen die afgelopen 30 dagen voorafgaand aan de cruise naar, vanuit of via China, Hong Kong, Macau, Singapore, Zuid-Korea, Japan of Iran heeft gereisd, zal toegang tot het schip worden geweigerd. Dit is ook van toepassing indien u een tussenlanding binnen deze gebieden heeft gemaakt.
 Daarnaast wordt iedereen die in de afgelopen 14 dagen vanuit één van de volgende gemeentes in Midden-Noord-Italië heeft gereisd of die daar woonachtig is, de toegang geweigerd: Casalpusterlengo, Codogno, Castiglione d'Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo, San Fiorano en Vò. Dit zijn de gemeenten die onderworpen zijn aan quarantainemaatregelen van de Italiaanse gezondheidsautoriteiten.
 Iedereen die afgelopen 14 dagen voorafgaand aan de cruise contact heeft gehad met iemand die gediagnosticeerd of vermoedelijk besmet is met het coronavirus, zal toegang tot het schip worden geweigerd.
 Tijdens de inscheping worden er extra gezondheidstests uitgevoerd. Iedereen die symptomen heeft van ziekte zoals koorts, koude rillingen, hoesten of ademhalingsmoeilijkheden, zal toegang tot het schip worden geweigerd.
 Passagiers met een Chinees paspoort die de afgelopen 30 dagen niet vanuit of door China, Hong Kong, Macau, Singapore, Zuid-Korea, Japan of Iran zijn gereisd en die in goede gezondheid verkeren, hebben toegang tot het schip. Extra gezondheidstests kunnen plaatsvinden. De autoriteiten in bepaalde landen staan houders van een Chinees paspoort echter tijdelijk niet toe om naar hun grondgebied te reizen.

Ik hoest het hele jaar door en als ik dit probeer in te houden wordt het alleen maar erger. Stel je voor: sta je daar, na lange reis, 2 hotels vooraf en 2 transfers, mag je het schip niet op.
"Boring conversation anyway"
Mijn 2 zakenreizen zijn gecancelled, 1 zakenreis van man ook, het evenement ging niet door en ik boek voorlopig ook geen buitenlandse vakantie.
Ik heb geen zin om ergens ter wereld vast te komen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
@BriannaF, precies wat jij nu beschrijft is volgens mij het grootste risico van reizen in Coronatijden. Alle voorzorgsmaatregelen waar je mee te maken krijgt. Een BBC-journalist twittert net dat hij een beheerder van AirBNB-appartementen in Rome heeft gesproken. Zij hebben 80% annuleringen in maart. Omdat vakantiegangers bang zijn dat ze na een bezoek aan Italië verplicht in quarantaine moeten.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wij vertrekken over twee maanden. Kan er niet van wakker liggen
Nee, wij hebben geboekt op een camping in NL en daar gaan we ook gewoon naartoe :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook allang geboekt. Half mei vertrekken naar Griekenland. We zien wel...
Lillybit schreef:
01-03-2020 19:29
Mijn 2 zakenreizen zijn gecancelled, 1 zakenreis van man ook, het evenement ging niet door en ik boek voorlopig ook geen buitenlandse vakantie.
Ik heb geen zin om ergens ter wereld vast te komen te zitten.
Dit. Voor het virus ben ik niet zo bang (al ben ik waarschijnlijk wel een risicopatient), maar ik heb totaal geen zin om ergens vast te zitten of bij thuiskomst in quarantaine te moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven