Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Passen jullie je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

01-03-2020 17:38 804 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic hier ben ik benieuwd of jullie je vakantie- en reisplannen aanpassen vanwege het Coronavirus.

Pas jij je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

Totaal aantal stemmen: 489

Nee (21%)
Ik vermijd alleen landen als Italië, Zuid-Korea en China (5%)
Ik kijk het even aan en wacht met boeken (21%)
Ik heb al geboekt en zie het tegen die tijd wel (31%)
Ik zou het liefste annuleren, maar dat kan niet (3%)
Ik ga niet of stel mijn reis uit (17%)
Ik twijfel (2%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Nu heb ik wel makkelijk praten daar ik altijd pas kort van te voren boek (meestal een paar weken).
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrek over een dikke week naar Lissabon, alleen. In Portugal zijn nog geen besmettingen gemeld maar die komen vast nog wel.

Of ik daadwerkelijk ga weet ik nog niet, vlucht en verblijf is al geboekt. Waarschijnlijk ben ik dat geld dan kwijt.

Maar zoals eerder gezegd, voor het virus zelf ben ik opzich nog niet zo bang alhoewel het me echt heel naar lijkt om misschien flink ziek in een buitenlands ziekenhuis te moeten verblijven. Maar ik wil niet ergens ineens vast zitten ivm quarantaine, of dat er chaos onder de bevolking is door paniek ofzo.

Ook laat ik man en zoon alleen achter en thuis moet dan ook alles maar goed gaan. Man kan ook ineens flink ziek worden.

Ik weet het dus nog niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de kans groter is dat ik niet ga dan wel ga...
Mijn dochter maakt zich wel zorgen over haar schoolreis naar Oostenrijk. Die is pas in mei dus ik denk dat het tegen die tijd wel achter de rug is. Als ik nu iets geboekt zou hebben voor binnenkort zou ik ook gewoon gaan als er geen negatief reisadvies is.
Wij gaan over 2,5 week naar noord Italië, 3 dagen voor de uitbraak daar geboekt. Reisadvies is geel, dus geen reden om te annuleren volgens het ministerie, de reisorganisatie en de verzekering houden dit aan. Ik weet niet zo goed wat te doen, aan de ene kant denk ik, we zien wel, en aan de andere kant vind ik het wel eng. Ik ben goed gezond, man is hartpatiënt.
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
01-03-2020 22:00
Wij gaan over 2,5 week naar noord Italië, 3 dagen voor de uitbraak daar geboekt. Reisadvies is geel, dus geen reden om te annuleren volgens het ministerie, de reisorganisatie en de verzekering houden dit aan. Ik weet niet zo goed wat te doen, aan de ene kant denk ik, we zien wel, en aan de andere kant vind ik het wel eng. Ik ben goed gezond, man is hartpatiënt.
Het RIVM heeft vandaag heel Noord-Italie als risicogebied aangemerkt.
Klopt, maar dat is een ander advies dan van het ministerie. En de reisorganisatie doet pas iets bij oranje of rood.
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
01-03-2020 22:10
Klopt, maar dat is een ander advies dan van het ministerie. En de reisorganisatie doet pas iets bij oranje of rood.
Weet ik, maar even ter info :)
Om mee te nemen in je overwegingen.

https://www.rtvfocuszwolle.nl/rivm-advi ... chten/amp/
Een van mijn collega’s is gisteren naar een wintersportgebied in Noord-Italië vertrokken. Ze hebben wel getwijfeld want twee mensen uit het reisgezelschap hebben een eigen bedrijf dus dan is het wel een financieel risico als je er wordt opgesloten.
lila01 schreef:
01-03-2020 22:12
Weet ik, maar even ter info :)
Om mee te nemen in je overwegingen.

https://www.rtvfocuszwolle.nl/rivm-advi ... chten/amp/
Had het gezien, maar evengoed fijn dat je het deelt.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
01-03-2020 18:25
Da's in dit geval vrij zinloos want dit is géén geldige reden om je vakantie te annuleren. Pas als er een negatief reisadvies is.

Ik zeg niet dat een annuleringsverzekering zinloos is. Maar wél als die speciaal voor corona wordt afgesloten.
Wel toch als je zelf ziek bent en nog thuis bent en nog wilt afzeggen?
Ik ga een rondreis maken

Begin in Gorinchem, ga via Loon op Zand en Tilburg door naar Belgie, dan terug naar de grensstreek Limburg/Duitsland om vervolgens door te reizen naar Italie.

Daar verblijf ik een week of drie rond Venetie, Lombardije en Tirol en neem dan het vliegtuig naar Zuid-Korea.

Daar heb ik een wandeltocht van een week en vlieg dan naar mijn eindbestemming in China, zijnde Wuhan.

En nee, ga niet annuleren
aatjuhh123 schreef:
01-03-2020 23:07
Ik ga een rondreis maken

Begin in Gorinchem, ga via Loon op Zand en Tilburg door naar Belgie, dan terug naar de grensstreek Limburg/Duitsland om vervolgens door te reizen naar Italie.

Daar verblijf ik een week of drie rond Venetie, Lombardije en Tirol en neem dan het vliegtuig naar Zuid-Korea.

Daar heb ik een wandeltocht van een week en vlieg dan naar mijn eindbestemming in China, zijnde Wuhan.

En nee, ga niet annuleren
Vergeet ook niet effe Frankrijk en Spanje binnen te wandelen.
Marnamai schreef:
01-03-2020 23:10
Vergeet ook niet effe Frankrijk en Spanje binnen te wandelen.
Dan wordt de reis te lang, heb maar 6 weken.
aatjuhh123 schreef:
01-03-2020 23:12
Dan wordt de reis te lang, heb maar 6 weken.
Bwah ... Dan wordt je zogezegd ziek in Wuhan en kan je zo 3 weken langer wegblijven.
Marnamai schreef:
01-03-2020 23:13
Bwah ... Dan wordt je zogezegd ziek in Wuhan en kan je zo 3 weken langer wegblijven.
mmm, wel een goede tip. Mss wel bruikbaar :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg over drie weken naar Washington D.C. om Sting te zien in de door hem geschreven musical. Mijn enige angst is dat Trump opeens besluit om openbare evenementen te verbieden. Dan zou ik overwegen om niet te gaan, omdat daarmee het doel van mijn hele reis wegvalt. Maar enkel en alleen uit angst voor het virus: nee.
s7rin wijzigde dit bericht op 01-03-2020 23:23
1.74% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
01-03-2020 19:22
Wij gaan over 3 weken cruisen. Ik ben niet bang voor corona, wat komt dat komt. Maar vandaag de richtlijnen van de cruisemij. gekregen en die stemmen me toch wel treurig.
Iedereen die afgelopen 30 dagen voorafgaand aan de cruise naar, vanuit of via China, Hong Kong, Macau, Singapore, Zuid-Korea, Japan of Iran heeft gereisd, zal toegang tot het schip worden geweigerd. Dit is ook van toepassing indien u een tussenlanding binnen deze gebieden heeft gemaakt.
 Daarnaast wordt iedereen die in de afgelopen 14 dagen vanuit één van de volgende gemeentes in Midden-Noord-Italië heeft gereisd of die daar woonachtig is, de toegang geweigerd: Casalpusterlengo, Codogno, Castiglione d'Adda, Fombio, Maleo, Somaglia, Bertonico, Terranova dei Passerini, Castelgerundo, San Fiorano en Vò. Dit zijn de gemeenten die onderworpen zijn aan quarantainemaatregelen van de Italiaanse gezondheidsautoriteiten.
 Iedereen die afgelopen 14 dagen voorafgaand aan de cruise contact heeft gehad met iemand die gediagnosticeerd of vermoedelijk besmet is met het coronavirus, zal toegang tot het schip worden geweigerd.
 Tijdens de inscheping worden er extra gezondheidstests uitgevoerd. Iedereen die symptomen heeft van ziekte zoals koorts, koude rillingen, hoesten of ademhalingsmoeilijkheden, zal toegang tot het schip worden geweigerd.
 Passagiers met een Chinees paspoort die de afgelopen 30 dagen niet vanuit of door China, Hong Kong, Macau, Singapore, Zuid-Korea, Japan of Iran zijn gereisd en die in goede gezondheid verkeren, hebben toegang tot het schip. Extra gezondheidstests kunnen plaatsvinden. De autoriteiten in bepaalde landen staan houders van een Chinees paspoort echter tijdelijk niet toe om naar hun grondgebied te reizen.

Ik hoest het hele jaar door en als ik dit probeer in te houden wordt het alleen maar erger. Stel je voor: sta je daar, na lange reis, 2 hotels vooraf en 2 transfers, mag je het schip niet op.
Voordat je een cruiseschip op mag moet je altijd vragen beantwoorden over je gezondheid, maar meestal gaan die voornamelijk over maagdarmklachten omdat ze liever geen Norovirus aan boord willen hebben. Maar goed, dit is nog een graadje erger. Ik hoorde onlangs van iemand die op een cruise naar Antartica zat dat het halve schip leeg was omdat Chinezen aan boord geweigerd waren.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enkele weken geleden mijn reis naar Hongkong en Taiwan geannuleerd. Hongkong is geel en Taiwan groen, dus geen negatief reisadvies. Wel gewoon mijn geld terug gekregen, min 150 euro eigen risico. Stond de volgende dag al op mijn rekening.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Frekkel schreef:
01-03-2020 22:00
Wij gaan over 2,5 week naar noord Italië, 3 dagen voor de uitbraak daar geboekt. Reisadvies is geel, dus geen reden om te annuleren volgens het ministerie, de reisorganisatie en de verzekering houden dit aan. Ik weet niet zo goed wat te doen, aan de ene kant denk ik, we zien wel, en aan de andere kant vind ik het wel eng. Ik ben goed gezond, man is hartpatiënt.
Alleen omdat je man risico loopt zou ik niet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Tjawatzalikkiezen schreef:
01-03-2020 20:34
Ik vertrek over een dikke week naar Lissabon, alleen. In Portugal zijn nog geen besmettingen gemeld maar die komen vast nog wel.

Of ik daadwerkelijk ga weet ik nog niet, vlucht en verblijf is al geboekt. Waarschijnlijk ben ik dat geld dan kwijt.

Maar zoals eerder gezegd, voor het virus zelf ben ik opzich nog niet zo bang alhoewel het me echt heel naar lijkt om misschien flink ziek in een buitenlands ziekenhuis te moeten verblijven. Maar ik wil niet ergens ineens vast zitten ivm quarantaine, of dat er chaos onder de bevolking is door paniek ofzo.

Ook laat ik man en zoon alleen achter en thuis moet dan ook alles maar goed gaan. Man kan ook ineens flink ziek worden.

Ik weet het dus nog niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de kans groter is dat ik niet ga dan wel ga...
Ik zit nu een maand in Portugal waarvan de afgelopen week in Lissabon. Er is hier (nog) helemaal niets aan de hand. Je loopt hier momenteel minder kans het op te lopen dan in Nederland.

Dat je man flink ziek wordt kan ook zonder corona, dan zou je dus nooit alleen weg kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Tjawatzalikkiezen schreef:
01-03-2020 20:34
Ik vertrek over een dikke week naar Lissabon, alleen. In Portugal zijn nog geen besmettingen gemeld maar die komen vast nog wel.

Of ik daadwerkelijk ga weet ik nog niet, vlucht en verblijf is al geboekt. Waarschijnlijk ben ik dat geld dan kwijt.

Maar zoals eerder gezegd, voor het virus zelf ben ik opzich nog niet zo bang alhoewel het me echt heel naar lijkt om misschien flink ziek in een buitenlands ziekenhuis te moeten verblijven. Maar ik wil niet ergens ineens vast zitten ivm quarantaine, of dat er chaos onder de bevolking is door paniek ofzo.

Ook laat ik man en zoon alleen achter en thuis moet dan ook alles maar goed gaan. Man kan ook ineens flink ziek worden.

Ik weet het dus nog niet. Ik denk eerlijk gezegd dat de kans groter is dat ik niet ga dan wel ga...
Ik zou zeker gewoon gaan. Het is allemaal als als als...zo zonde als je je zo laat beïnvloeden door dingen die helemaal niet hoeven te gebeuren. Ik ga wel in jouw plaats, ik hou van Lissabon!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tickets voor over 9 dagen, naar Zuid Frankrijk. Plan was een roadtripje en vrienden bezoeken. Ik denk dat ik niet ga maar heb nog niet definitief besloten.
.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
01-03-2020 23:25
Ik heb enkele weken geleden mijn reis naar Hongkong en Taiwan geannuleerd. Hongkong is geel en Taiwan groen, dus geen negatief reisadvies. Wel gewoon mijn geld terug gekregen, min 150 euro eigen risico. Stond de volgende dag al op mijn rekening.
Zo netjes zeg! Dat was de annuleringsverzekering? Welke heb je?
.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
02-03-2020 06:40
Ik zou zeker gewoon gaan. Het is allemaal als als als...zo zonde als je je zo laat beïnvloeden door dingen die helemaal niet hoeven te gebeuren. Ik ga wel in jouw plaats, ik hou van Lissabon!
Ik weet het niet.
Ik snap onze drang om te reizen. Ik zou ook graag naar portugal gaan. En zou me geen zorgen maken over corona.
Andersom zou ik, als portugal zijnde, niet staan te springen op jou.
Al die toeristen.... het is toch gewoon wachten tot de 1 of ander het virus mee brengt.

Mijn eigen vakantie, deze zomer, kan ik gelukkig kostenloos annuleren. Maar ik denk dat het virus dan al voorbij is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik wil in de zomer weg, maar ik boek tegen die tijd wel of ik ga op de bonnefooi. Ik wacht het wel af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven