Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Passen jullie je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

01-03-2020 17:38 804 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic hier ben ik benieuwd of jullie je vakantie- en reisplannen aanpassen vanwege het Coronavirus.

Pas jij je reisplannen aan vanwege het coronavirus?

Totaal aantal stemmen: 489

Nee (21%)
Ik vermijd alleen landen als Italië, Zuid-Korea en China (5%)
Ik kijk het even aan en wacht met boeken (21%)
Ik heb al geboekt en zie het tegen die tijd wel (31%)
Ik zou het liefste annuleren, maar dat kan niet (3%)
Ik ga niet of stel mijn reis uit (17%)
Ik twijfel (2%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
NorthCape schreef:
01-03-2020 22:19
Wel toch als je zelf ziek bent en nog thuis bent en nog wilt afzeggen?
Nee dus. Want je annuleert de vakantie. Je krijgt vanuit die annuleringsverzekering niets vergoed, ook niet vanwege het Corona-virus waardoor je ziek bent, en bent afhankelijk van de reisorganisatie waar je geboekt hebt.
Tenzij je op bestemming ziek bent geworden, dan moet je je reisverzekering aanspreken en het alarmnummer bellen.

Zo lees ik het althans (bij mijn verzekering).
Alle reacties Link kopieren
Nee, ben alleen een beetje bang dat een idioot als Trump dat straks voor me doet.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
02-03-2020 08:10
Nee dus. Want je annuleert de vakantie. Je krijgt vanuit die annuleringsverzekering niets vergoed, ook niet vanwege het Corona-virus waardoor je ziek bent, en bent afhankelijk van de reisorganisatie waar je geboekt hebt.
Tenzij je op bestemming ziek bent geworden, dan moet je je reisverzekering aanspreken en het alarmnummer bellen.

Zo lees ik het althans (bij mijn verzekering).
Reis en annuleringsverzekering zijn 2 verschillende dingen. Natuurlijk vergoedt de annuleringsverzekering als je zelf ziek bent en niet kan gaan. Daar is ie juist voor.
Als je ter plekke ziek wordt, valt het onder de reisverzekering.
Andere dingen, annuleren ivm negatief reisadvies en kosten van evt quarantaine, dat zijn dingen die niet altijd vergoed worden.
.
Frekkel schreef:
01-03-2020 22:00
Wij gaan over 2,5 week naar noord Italië, 3 dagen voor de uitbraak daar geboekt. Reisadvies is geel, dus geen reden om te annuleren volgens het ministerie, de reisorganisatie en de verzekering houden dit aan. Ik weet niet zo goed wat te doen, aan de ene kant denk ik, we zien wel, en aan de andere kant vind ik het wel eng. Ik ben goed gezond, man is hartpatiënt.
Het is nu toch als risicogebied aangemerkt? Dus zou gewoon de annuleringsverzekering aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eigen vakanties niet, mijn schoolreizen weet ik nog niet, dat bepaalt de directie. Ik kan me indenken dat ze het momenteel geen goed idee vinden om een delegatie af te zenden naar een conferentie waarbij ze 800 pubers in één hok proppen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-03-2020 09:00
Het is nu toch als risicogebied aangemerkt? Dus zou gewoon de annuleringsverzekering aanspreken.
Er is geen negatief reisadvies dus je verzekering doet niks.
Alle reacties Link kopieren
mamaonbekend schreef:
02-03-2020 08:10
Nee dus. Want je annuleert de vakantie. Je krijgt vanuit die annuleringsverzekering niets vergoed, ook niet vanwege het Corona-virus waardoor je ziek bent, en bent afhankelijk van de reisorganisatie waar je geboekt hebt.
Tenzij je op bestemming ziek bent geworden, dan moet je je reisverzekering aanspreken en het alarmnummer bellen.

Zo lees ik het althans (bij mijn verzekering).
Daar is die verzekering juist voor. Als je niet op vakantie kan gaan wegens ziekte dat je dan ‘kosteloos’ je reissom terug krijgt.

Reisverzekering heb ik ook voor als er op reis iets gebeurd met een van ons of onze bagage.
Onze zomervakantie is ook al geboekt (Griekenland) maar pas over bijna een halfjaar. Ik maak me daar geen zorgen om. In de meivakantie zouden we eigenlijk ook nog wel weg een aantal nachtjes willen maar dat boeken we waarschijnlijk pas kort van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
02-03-2020 09:08
Er is geen negatief reisadvies dus je verzekering doet niks.
Dat weet je niet. Sommige wel. En sommige keren juist weer niks uit bij een negatief reisadvies. Verschilt per verzekeraar, dus die moet je bellen voor meer info.
.
https://www.wegwijs.nl/artikel/2020/01/ ... erzekering
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens dat de vraag of je bij annuleren je geld kwijt bent, niet de doorslag moet geven bij je beslissing om wel of niet te gaan. Het gaat om het risico dat je denkt te lopen.
Ik kan het geld van mijn tickets naar Frankrijk vast niet
terugkrijgen. Maar ik denk dat ik toch niet ga.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
02-03-2020 06:45
Zo netjes zeg! Dat was de annuleringsverzekering? Welke heb je?
Unigarant van de ANWB. Maar wel met een extra dekking voor natuurrampen e.d. En ik las op de site dat vakanties afgesloten na 31 januari niet meer in aanmerking komen voor annuleren wegens het Coronavirus.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
01-03-2020 17:45
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat in de vs, of ze moeilijk doen om mensen het land binnen te laten. Ze kunnen zo paranoïde zijn daar.
De VS heeft een heel ander probleem en dat is geen doorbetaalde ziektedagen en veel mensen zonder ziektekostenverzekeringen, die zelf moeten betalen voor de test.
Dan gaan mensen ook half gammel naar hun werk, omdat ze het geld niet kunnen missen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn camping in Frankrijk geboekt voor deze zomer. In het slechtste geval ben ik mijn aanbetaling kwijt als we niet mogen/kunnen gaan. Dat bedrag is zonde om te verliezen, maar is te overzien (ik eet er geen boterham minder door) en ik zie dan wel hoe de vlag er bij hangt.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
01-03-2020 18:48
Dit dus. Geen angst voor het virus, maar wel voor reisverboden of dat een stad geheel wordt afgeschermd en je vast zit. Of dat de supermarkten geplunderd worden en je meer bezig bent met primaire behoeften dan met het genieten van de vakantie.
Eens. Als je op vakantie gaat, dan bestaat sowieso altijd het risico dat je ziek wordt. Door plaatselijke hygiëne, door vreemd eten, gammeler door de lange reis of gewoon omdat je al iets onder de leden had. En dat is nooit leuk. Maar het is griep, geen ebola, dus voor de ziekte an sich ben ik niet zo bang.

Maar ik zit er niet op te wachten om vervolgens dáár een paar weken in quarantaine te moeten, met veel moeite misschien weer naar huis kunnen reizen en hier nog eens in quarantaine te moeten. Enkel omdat er in mijn hotel/hostel iemand ziek is geweest. Dus ja, ik wacht even met het boeken van mijn stedentrip.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Volgende week donderdag ga ik vliegen vanaf Singapore terug naar NL. Altijd leuk Changi Airport, ben benieuwd hoe het eraan toegaat. Volgens mijn info worden we alleen een beetje bemeten maar dat zal. Oh en waarom niet cancelen, na Singapore gaat boot door naar China of Zuid Korea en dan weer terug naar Singapore.

Zou ik uitstellen dan wordt het pas in Afrika dan aflossen en dat duurt nog 2 maand voor boot daar is. Nu na 9 week aan boord vindt ik het wel weer even goed dat varen.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Heb al lang geleden geboekt voor New York in meivakantie en was me er super op aan het verheugen. Ik hoop dus echt dat het gewoon doorgaat en dat er niet aan die kant beperkingen opgelegd gaan worden. Ben niet zo vreselijk bang voor besmetting, maar baal wel een beetje dat ik alles "los" heb geboekt en dat het dus een hoop gedoe wordt met last minute annuleren als dat zou moeten. Ook had het me een fijner gevoel gegeven als ik via touroperator was gegaan, want dan wordt toch meer voor je geregeld dan voor een individuele reiziger.

Ik ben er vrij nuchter in : vlakbij over de grens is het virus al flink verspreid tijdens afgelopen carnaval, dus ik denk dat ik hier meer kans er op heb, dan op vakantie.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
op dit moment nog geen concrete vakantieplannen op korte termijn maar we willen in september weer naar Barcelona. Ik val qua gezondheid wel in de risicogroep maar zou me er niet door laten tegenhouden. Het is dat vriend niet zo van t plannen, dat we nog niet geboekt hebben :) anders had ik dat allang gedaan.
Ik plan mijn reizen meestal hooguit twee weken van tevoren, dus bij mij is dit nooit aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde vandaag dat een school in het midden van het land hun uitwisseling met een school in noord-Italie over twee weken gewoon door laat gaan aangezien er geen negatief reisadvies is, het is geel maar ligt maar luttele kilometers van zwaar besmette gebieden. School in Italië zelf is nu ook nog dicht maar ze hopen dat deze volgende week weer open gaat. Ik vind het een onverstandige beslissingen en zou mijn kind niet meesturen.
mevrouwiglesias wijzigde dit bericht op 02-03-2020 17:31
3.18% gewijzigd
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in mei naar een Grieks eiland. Tegen die tijd zijn de vluchtelingen vanuit Turkije een groter probleem vermoed ik zo.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
02-03-2020 16:32
Ik hoorde vandaag dat een school in het midden van het land hun uitwisseling met een school in noord-Italie over twee weken gewoon door laat gaan aangezien er geen negatief reisadvies is, het is geel maar licht maar luttele kilometers van zwaar besmette gebieden. School in Italië zelf is nu ook nog dicht maar ze hopen dat deze volgende week weer open gaat. Ik vind het een onverstandige beslissingen en zou mijn kind niet meesturen.
Hier - Amsterdam - hebben volgens mij alle scholen hun reizen naar Italië gecanceld. En de school waar mijn nichtje op zit ook alle andere reizen, o.a. Die naar IJsland waar mijn nichtje naartoe zou gaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tickel schreef:
02-03-2020 16:58
Ik ga in mei naar een Grieks eiland. Tegen die tijd zijn de vluchtelingen vanuit Turkije een groter probleem vermoed ik zo.
Arm Griekenland. Je mag hopen dat er vanuit de EU militairen worden gestuurd om dat tegen te houden daar aan die grens.
Alle reacties Link kopieren
Nope, op dit moment in tenerife niks te merken
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
02-03-2020 16:32
Ik hoorde vandaag dat een school in het midden van het land hun uitwisseling met een school in noord-Italie over twee weken gewoon door laat gaan aangezien er geen negatief reisadvies is, het is geel maar ligt maar luttele kilometers van zwaar besmette gebieden. School in Italië zelf is nu ook nog dicht maar ze hopen dat deze volgende week weer open gaat. Ik vind het een onverstandige beslissingen en zou mijn kind niet meesturen.
En dat terwijl Italiaanse schoolkinderen tot half maart zelf niet naar het buitenland mogen reizen nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven