Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Plotseling klachten, hap bellen of wachten tot morgen?

28-06-2020 23:27 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik begin sinds vanavond een beetje te kuchen (niet heftig, niet benauwd ofzo) dus was van plan morgen even te bellen voor een coronatest.

Maar net wordt mijn dochter van bijna 2 ineens benauwd wakker en hoest uit het niks ineens als een zeehond (vanavond met naar bed gaan was ze nog zo gezond als een vis). Klinkt een beetje pseudokroep achtig maar dan niet zo in een heftige aanval. Ze heeft veel water gedronken net en ligt nu naast me met een duidelijk hoorbare ademhaling met af en toe een piep erin. Ze is wel rustig. Zouden jullie voor zoiets op dit moment de HAP bellen? Of gewoon wachten tot morgen?

Ben normaal niet van het hele snelle huisarts bellen enzo maar ik twijfel nu ineens omdat het zo plotseling opkomt, past dat bij Corona?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het voorleggen aan de HAP. Niet fijn om tot morgen mee te wachten lijkt me.

Beterschap voor jou en je dochter!
..
anoniem_655fd5ee92ee3 wijzigde dit bericht op 28-06-2020 23:52
Reden: Verkeerd
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alaynee schreef:
28-06-2020 23:31
Heb je koorts? Heeft je kind koorts? De klachten passen er wel bij maar het kan ook iets anders zijn zoals verkoudheid hooikoorts stofmijt etc. Ik zou doen wat goed voelt je kunt de hap altijd nog bellen voor eventuele advies maar als er geen koorts is zou ik gewoon wachten tot morgenochtend.
Ik heb ons beiden niet getemperatuurd maar ik voel me absoluut niet koortsig en mijn dochter is ook helemaal niet warm dus ik verwacht echt geen koorts. Ik heb zelf flink last van hooikoorts maar dat heb ik altijd en de laatste weken heftig maar dankzij medicatie te doen. Maar dit komt echt heel plotseling met dat hoesten.
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
28-06-2020 23:30
Ik zou het voorleggen aan de HAP. Niet fijn om tot morgen mee te wachten lijkt me.

Beterschap voor jou en je dochter!
Dankje! Ze lijkt nu weer te slapen dus ik kijk t nog eventjes aan denk ik. Ik vind t maar lastig waar ik nou goed aan doe!
Alle reacties Link kopieren
Benauwdheid bij kleine kinderen kun je altijd voor bellen. Corona of niet.

Als jij denkt dat je moet bellen gewoon doen, de assistente kan dan beoordelen en overleggen van hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Alaynee schreef:
28-06-2020 23:31
Heb je koorts? Heeft je kind koorts? De klachten passen er wel bij maar het kan ook iets anders zijn zoals verkoudheid hooikoorts stofmijt etc. Ik zou doen wat goed voelt je kunt de hap altijd nog bellen voor eventuele advies maar als er geen koorts is zou ik gewoon wachten tot morgenochtend.
Ff de OP kopie weghalen, mag niet je kan er een waarschuwing/ban voor krijgen dat zou jammer zijn.

Ik sluit me verder aan bij jouw tekst. Even nachtje aankijken morgen bellen is vroeg genoeg. En hou er rekening mee dat een test aanvragen voor de kleine niet via het landelijk nummer kan maar via de GGD gaat.
Overigens als de benauwdheid echt extreem is dan gewoon bellen voor overleg he. Ze kan ook iets totaal anders hebben wat wellicht acuter zorg benodigd heeft.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 28-06-2020 23:43
10.44% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
vivasis schreef:
28-06-2020 23:40
Benauwdheid bij kleine kinderen kun je altijd voor bellen. Corona of niet.

Als jij denkt dat je moet bellen gewoon doen, de assistente kan dan beoordelen en overleggen van hoe en wat.
Dit idd!! Sterkte! Hopelijk valt het mee voor jullie beiden!
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
28-06-2020 23:42
En hou er rekening mee dat een test aanvragen voor de kleine niet via het landelijk nummer kan maar via de GGD gaat.
Dit wist ik, heb haar vorige week ook al laten testen omdat ze een snotneus had en de gastouder een test eiste (12 uur voor de regels veranderd werden, zo flauw). Toen had ze het gelukkig niet. Die test accepteerde ze prima, maar nu een tweede keer zal wat minder makkelijk gaan ben ik bang...

Ze slaapt nu weer wat dieper en klinkt minder benauwd. Ik laat haar lekker naast me slapen vannacht en als ze toch weer benauwder klinkt, ga ik gewoon alsnog de hap bellen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
28-06-2020 23:45
Dit wist ik, heb haar vorige week ook al laten testen omdat ze een snotneus had en de gastouder een test eiste (12 uur voor de regels veranderd werden, zo flauw). Toen had ze het gelukkig niet. Die test accepteerde ze prima, maar nu een tweede keer zal wat minder makkelijk gaan ben ik bang...

Ze slaapt nu weer wat dieper en klinkt minder benauwd. Ik laat haar lekker naast me slapen vannacht en als ze toch weer benauwder klinkt, ga ik gewoon alsnog de hap bellen.
Dus je dochter had al een verkoudheid, dan komt dit toch niet uit het niets?
Ik zou haar lekker naast me laten slapen, als er dan iets verandert dan ben je er snel bij en kun je altijd nog de hap bellen voor overleg. En anders bel je morgenochtend even naar de huisartsassistente voor raad.
..
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
29-06-2020 00:10
Dus je dochter had al een verkoudheid, dan komt dit toch niet uit het niets?
Ik zou haar lekker naast me laten slapen, als er dan iets verandert dan ben je er snel bij en kun je altijd nog de hap bellen voor overleg. En anders bel je morgenochtend even naar de huisartsassistente voor raad.
Nee ze had de standaard peutersnotneus die elke peuter 90% van de tijd heeft. Alleen vanwege Corona werd ze daarvoor geweigerd bij opvang. Overigens was de snotneus toevallig net over, ze heeft nu ook geen snot. Maar nu ineens een heel raar blaffend hoestje dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als mijn kind inmiddels rustig zou liggen te slapen haar lekker laten slapen en morgen verder kijken.
Maar je bent nog flink actief hier en lijkt bezorgd. Je zou natuurlijk gewoon kunnen bellen voor overleg als je je zorgen maakt. Dan kun je het advies opvolgen en ben je anders net wat geruster waardoor je zelf nu ook misschien rustiger kunt slapen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me wel af wat je verwacht van de hap als ze zeggen dat het corona zou kunnen zijn. Waarschijnlijk kunnen zij nu dan ook niks doen en blijft het advies om morgen de ggd te bellen.
Ik dacht dat bij pseudo kroep het advies ook is om thuis af te wachten.
Maar bij ongerustheid mag bellen altijd.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
29-06-2020 00:19
Nee ze had de standaard peutersnotneus die elke peuter 90% van de tijd heeft. Alleen vanwege Corona werd ze daarvoor geweigerd bij opvang. Overigens was de snotneus toevallig net over, ze heeft nu ook geen snot. Maar nu ineens een heel raar blaffend hoestje dus.

Verkoudheid waarschijnlijk. Morgen even bellen naar de huisarts.
Of wil je dat we massaal meegaan in je paniek terwijl de kans op corona bij kinderen minder is dan bij volwassene. Mijn eerste tip blijft staan. Ga slapen en leg haar naast je. Dan merk je snel genoeg of er een wisseling is (bijv in temp) en kun je alert reageren.
..
Alle reacties Link kopieren
Sowieso wel laten testen want het kan altijd corona zijn natuurlijk en dan wil je dat niet verspreiden in je omgeving. Maar tenzij je het idee hebt dat je de nacht echt niet doorkomt kan dat wel tot morgen wachten lijkt me....
Alle reacties Link kopieren
We hebben gewoon geslapen, benauwdheid was even echt eng, vandaar mijn twijfel. Maar in slaap was het eigenlijk weg. Net werd ze wakker om te plassen en de nare hoest en benauwdheid is er wel nog. Straks maar bellen voor een test weer...
Bij mijn kinderen was wat je beschrijft altijd de voorloper van een pseudokroep aanval 1 of een paar dagen later. Ging altijd volgens dit patroon.

Maar even overleggen met de huisarts is in deze tijd wel handig inderdaad. Beterschap voor je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jezelf even laten testen. Aangezien je zelf ook kucht. Heb jij het dan is het aannemelijk dat het bij haar ook corona is.
Zo niet, even langs de huisarts met dochter.
Sowieso is het eerste wat ze vragen wat je temperatuur is. Daar zou ik dus eens mee beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
29-06-2020 00:19
Nee ze had de standaard peutersnotneus die elke peuter 90% van de tijd heeft. Alleen vanwege Corona werd ze daarvoor geweigerd bij opvang. Overigens was de snotneus toevallig net over, ze heeft nu ook geen snot. Maar nu ineens een heel raar blaffend hoestje dus.
Ik ben deze corona tijd zo klaar met dit soort cijfers die uit een duim worden gezogen omdat het iemand het beste uitkomt...

Ik heb kinderen maar ben helemaal niet bekend met een 'standaard peuter snotneus'.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
29-06-2020 07:25
Sowieso is het eerste wat ze vragen wat je temperatuur is. Daar zou ik dus eens mee beginnen.
Vanochtend gecheckt, allebei 36.5 dus zeker geen koorts! Ik mag straks komen voor een test.
Alle reacties Link kopieren
OhDeer schreef:
29-06-2020 08:50
Ik ben deze corona tijd zo klaar met dit soort cijfers die uit een duim worden gezogen omdat het iemand het beste uitkomt...

Ik heb kinderen maar ben helemaal niet bekend met een 'standaard peuter snotneus'.
Gelukkig maar! Hier op t kdv zie ik echt alle kinderen met snot en mijn dochter heeft echt vrijwel altijd snot.
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
29-06-2020 09:08
Gelukkig maar! Hier op t kdv zie ik echt alle kinderen met snot en mijn dochter heeft echt vrijwel altijd snot.
Dan is daar echt iets mis, als ze het allemaal hebben. Die 90% is echt zwaar overdreven. Ik ken in mijn omgeving vrijwel geen peuters die altijd een snotneus hebben en ook toen mijn kinderen op het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal zaten, kwam het wel voor maar ook niet heel veel. Mijn kinderen hebben het ook nooit gehad. Overdrijven is ook een vak.
OhDeer schreef:
29-06-2020 08:50
Ik ben deze corona tijd zo klaar met dit soort cijfers die uit een duim worden gezogen omdat het iemand het beste uitkomt...

Ik heb kinderen maar ben helemaal niet bekend met een 'standaard peuter snotneus'.
Hier wel. Tot een jaar of 4 chronisch, daarna nooit meer verkouden.

Zelf ben ik bijna 50 en nog steeds chronisch verkouden. Tijdens de quarantaine (kinderen en man thuis) niet, maar sinds mijn jongste weer naar school is weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Gek dat het beleid zo verschilt. Hier wordt afgeraden om kinderen te testen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven