Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Psychische klachen voorkomen

20-03-2020 09:17 111 berichten
Ik lees dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt over depressief worden, gek worden etc. van de huidige situatie.

Misschien kunnen we hier tips delen over wat je kunt doen om aan je eigen mentale gezondheid / weerbaarheid te werken.

Mijn eigen tips:
- Elke dag minstens een half uur wandelen (alleen of met een ander op 1,5 meter afstand)
- Elke dag iets doen om te ontspannen, bijvoorbeeld meditatie, extra lang douchen, een luisterboek luisteren, puzzelen
- In contact blijven met geliefden (telefonisch, via whats app of wat maar lukt)
- Je bewust blijven van je grenzen en die ook op tijd aangeven om ruzie te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-03-2020 09:43
fijn voor je, kun je je ook voorstellen, dat er mensen zijn die zich geen zorgen maken??
en wellicht eens kijken hoe zij dat doen?
Geeft jou lucht
Je suggereert dat ze, net als jij, gewoon naar hun werk gaan? Goeie tip, joh!
Luci_Morgenster schreef:
20-03-2020 09:48
Als je niet eerder last hebt gehad van mentale problemen zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Je kan ook jezelf van alles aanpraten.

Ik denk wel dat het voor mensen die wel al bepaalde aandoeningen hebben heel zwaar kan zijn. Heel erg zwaar.

Als je mensen kent die echt mentale problemen hebben, bel ze eens, stuur een kaartje of ap ze eens wat vaker.

Ja helaas heb ik dat dus wel, sterker nog: chronische aandoening die pas overgaat na de overgang. Dus ik maak me wel zorgen dat alles wat ik de afgelopen tijd met moeite heb opgebouwd niet overeind blijft
winkelfanaat schreef:
20-03-2020 09:43
Voor jou persoonlijk vind je het een beetje overdreven? Voor een ander ook? Wat zijn je tips? Of wil je een lintje?
Een lintje graag ja.

Ik denk dat mensen zichzelf gek maken door zich er zo op te fixeren. Je zorgen maken om psychische klachten die je misschien niet eens krijgt. Het is oké hoor, als het allemaal even niet loopt zoals je wil. Dat is het leven.
rumforviva schreef:
20-03-2020 10:43
Een lintje graag ja.

Ik denk dat mensen zichzelf gek maken door zich er zo op te fixeren. Je zorgen maken om psychische klachten die je misschien niet eens krijgt. Het is oké hoor, als het allemaal even niet loopt zoals je wil. Dat is het leven.
Voor veel mensen met psychische klachten is het een bekend gegeven dat klachten verergeren wanneer structuur, sociaal contact en dagbesteding wegvallen. Tegelijkertijd is het voor veel van deze mensen juist zelfs onder normale omstandigheden een enorme uitdaging om hieraan vast te houden, daarom wordt daar in therapie altijd zo hard op ingezet.

Als je alles waar je zo hard voor hebt gewerkt dan nu op losse schroeven ziet staan en weet wat de gevolgen daarvan zijn kan ik me voorstellen dat je opzoek gaat naar tips. Dat lijkt mij alleen maar constructief en gezond.
Ik ben een introvert dus van nature heb ik niet heel veel behoefte aan veel contact. Vriend idem. Voor ons is het dus wat makkelijker. Ik zit even zonder opdracht en had verwacht dat wel tot de zomer te zijn. Maar vandaag 2, en morgen nog een skype interview. Verder werkt vriend op ons thuiskantoor gewoon (geen werkkamer maar echt een officieel kantoor met twee volledig uitgeruste bureau’s, En een tv scherm voor skypecalls, scan, printer ed. Alle drie de opdrachten zijn de eerste paar maanden volledig vanuit huis en ze zochten iemand die ongestoord gewoon hele werkdagen kan maken. We hebben geen kinderen en de katten hebben hun eigen plekjes op het kantoor. Die hebben overigens de tijd van hun leven nu.....

Ik wilde een legpuzzel bestellen online, tot ik ineens bedacht dat dat met vier katten waaronder en kitten niet echt een optie was. Alhoewel continupuzzelstukjes zoeken op de grond ook een bezigheid is. Ik maak veel zweedse puzzels (op papier, dat is toch leuker) om mijn hersenen actief te houden. Maar lekkere lunches voor mijn vriend ipv het standaard broodje sandwichspread, kook uitgebreider en meteen voor schoonmoe waar vriend heen gaat want haar hond moet oordruppels en dat kan ze niet (dementerend) en alle zorg die ze kreeg op de schoonmaak na is weggevallen. Ook de activiteiten dame die aan huis kwam is helaas ziek. Ze is dus heel erg alleen.

Toen besefte ik me dat ik al jaren geen tijd had weer eens een boek te lezen, dus lees ik veel, maak een rondje door het natuurgebied hierachter, ga weer lezen, knikkebol af en toe even weg, kijk wat discovery ID, bel dagelijks met mijn compagnon/vriendin, mijn ouders facetime ik even. Geef de katten een extra bellyrub, forum wat. Morgen boodschappen doen voor schoonma EN schoonzus (die laatste ligt ook al 8 dagen plat ivm ziek). Ik kom mijn dagen wel door zo. Als het zonnetje schijnt even de tuin in en met de buuf praten die in haar eigen tuin zit.

Als je extraverter bent aangelegd kan ik me voorstellen dat dit vreselijk is. Ik kom er echter van tot rust eindelijk sinds 22 maanden onafgebroken werken. Ik heb me erbij neergelegd. Het is wat het is. Oh, en via een facebooksite kun je meedoen met yogalesjes en andere actieve dingen. Weet alleen de naam even niet. Daar geven ze ook tips om de dag door te komen. Daar zijn best veel sites van.

En hou je ritme aan. Oke, als ik werk ga ik er om 06:00 uit. Dat hoeft echt niet natuurlijk, maar om 07:30 ben ik gedouched en aangekleed.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 11:01
13.17% gewijzigd
jasse schreef:
20-03-2020 10:50
Voor veel mensen met psychische klachten is het een bekend gegeven dat klachten verergeren wanneer structuur, sociaal contact en dagbesteding wegvallen. Tegelijkertijd is het voor veel van deze mensen juist zelfs onder normale omstandigheden een enorme uitdaging om hieraan vast te houden, daarom wordt daar in therapie altijd zo hard op ingezet.

Als je alles waar je zo hard voor hebt gewerkt dan nu op losse schroeven ziet staan en weet wat de gevolgen daarvan zijn kan ik me voorstellen dat je opzoek gaat naar tips. Dat lijkt mij alleen maar constructief en gezond.
Oké. Misschien is het anders voor mensen die altijd al sneller last van psychische klachten hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: pak een groter project op, iets wat je echt leuk vind om te doen maar wat wel vanuit huis kan. Begin een speciaal YouTube-kanaal, een blog, een Instagram-account. Kies een enorme puzzel uit en ga die leggen. Neem je voor om een game helemaal uit te spelen. Lees alle ongelezen boeken uit de boekenkast.

Op die manier heb je een invulling van je dag, waardoor je ook nog je bed uit komt en een doel in je dag hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook best een (groot) verschil is of je letterlijk mensen om je heen hebt in huis, of niet. Ik kan me voorstellen dat dat nu ook veel ergernis kan opleveren juist, maar er is in ieder geval wel sociaal contact. Even een voet tegen jouw voet wanneer je in bed ligt, samen met iemand op de bank kunnen zitten, zelfs even tegen/op iemand kunnen mopperen; ik denk dat dat best een groot verschil maakt qua psychisch/sociaal welbevinden.

Ik kan er zelf gelukkig (daar heb ik puur mazzel mee, dat besef ik) goed mee omgaan, met het alleen zijn. Ik heb sinds afgelopen zaterdag niet meer met iemand in real life gepraat. Ik kan me voorstellen dat dat sommige mensen best heel erg aangrijpt. En daar lijkt me niks geks aan hoor. Ik snap de reacties dan ook niet als "stel je niet zo aan".
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
20-03-2020 09:50
TO vraagt tips. Als iemand vraagt hoe je met doorkomende tandjes bij een baby moet omgaan heeft het ook geen zin om te schrijven dat ik daar gelukkig geen last van heb omdat ik geen baby heb.
:) :)
isa__88 schreef:
20-03-2020 10:31
Dit is voor velen ook pas de eerste week, maar als dit straks 6 weken zo blijft is het voor veel mensen erg zwaar denk ik zo.

Ik heb nu af en toe al wel moeilijke momenten, kan niet wachten tot het normale leven weer kan beginnen.

Het is denk ik ook anders voor mensen met een gezin (alhoewel je dan af en toe ook knettergek zal worden) of als je nog naar je werk kan, of thuis kan werken.

Sommige mensen hebben nu helemaal geen werk. Je dag voelt wel een beetje leeg dan.
Ik zou met liefde nu niet thuis willen werken eerlijk gezegd. Ik zit verplicht thuis, de stapel werk is nog steeds even hoog en de concentratie door dit alles is echt ruk. Ik zou liever de mogelijkheid hebben om in een netflix bubbel te zitten ofzo. Nu moet ik produceren, maar lukt het bar slecht.
winkelfanaat schreef:
20-03-2020 09:50
TO vraagt tips. Als iemand vraagt hoe je met doorkomende tandjes bij een baby moet omgaan heeft het ook geen zin om te schrijven dat ik daar gelukkig geen last van heb omdat ik geen baby heb.
Er zijn mensen die zich druk maken om doorkomende tandjes, en anderen laten het gewoon gebeuren. En dat is dan ook mijn tip. Maar ik sta blijkbaar nonchalanter in het leven.

Hopelijk komen er nuttiger tips.

Sterkte iedereen.
Ik denk dat ik helemaal zonder sociaal contact ook wel gek zou worden, maar de hele dag mensen om me heen (zoon en man) vind ik ook wel erg overprikkelend. :-$ Dit vind ik normaal gesproken in de vakanties al wel eens pittig, maar dan kan ik nog play dates inplannen of even met hem ergens heen gaan. Nu ben ik constant zijn praatpaal... ik wil niet ondankbaar klinken, want ik weet dat eenzaamheid ook afschuwelijk is, maar soms heb ik echt zo'n behoefte aan even alleen-tijd. Ik ben introvert, dus heb dat ook nodig om op te laden
mindervanmij schreef:
20-03-2020 11:26
Ik denk dat ik helemaal zonder sociaal contact ook wel gek zou worden, maar de hele dag mensen om me heen (zoon en man) vind ik ook wel erg overprikkelend. :-$ Dit vind ik normaal gesproken in de vakanties al wel eens pittig, maar dan kan ik nog play dates inplannen of even met hem ergens heen gaan. Nu ben ik constant zijn praatpaal... ik wil niet ondankbaar klinken, want ik weet dat eenzaamheid ook afschuwelijk is, maar soms heb ik echt zo'n behoefte aan even alleen-tijd. Ik ben introvert, dus heb dat ook nodig om op te laden
Waarom plan je dan niet wat alleen tijd? Ga even lekker in bad/onder de douche. Boekje lezen/netflix kijken in de slaapkamer etc. Je hoeft niet 100% in dezelfde kamer te zitten.
Colorado1975 schreef:
20-03-2020 11:30
Waarom plan je dan niet wat alleen tijd? Ga even lekker in bad/onder de douche. Boekje lezen/netflix kijken in de slaapkamer etc. Je hoeft niet 100% in dezelfde kamer te zitten.
Omdat mijn zoon mega extravert is. Hij komt me gewoon zoeken als ik 5 minuutjes weg ben. :roll: Enige manier waarop hij dat niet doet is als ik hem een schermpje geef. Wat ik af en toe wel doe, maar ook weer niet teveel wil doen ivm verslavende werking, waardoor dat ook steeds meer een strijd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vandaag wel moeilijk. Vanochtend een zwaar telefoongesprek met een familielid die er helemaal doorheen zit. Eigen zaakje en die gaat het gewoon niet redden. Alle paasvoorraad blijft liggen. Toen zelf boodschappen gaan doen, schappen lagen gewoon vol maar het gedrag van met name bejaarden valt me op. Die lopen gewoon stug door met hun rollator, lijken geen geduld te hebben om soms ook even te wachten of opzij te gaan. Een oma met een kleinzoontje die de winkel doorrent en alles vastpakt. Toen ik thuis kwam, het bericht dat een collega is overleden. Niet aan corona. Maar dus niet naar de begrafenis kunnen en zo. Zo gek. Dus ik viel al uit tegen mijn huisgenoten. Lontje is kort vandaag. Mengeling van angst voor het virus en de economische gevolgen van dit alles.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
@SweetFirefly wat onwijs verdrietig allemaal.

Voor je familielid: zou ze het eventueel niet via online kunnen aanbieden? Bijvoorbeeld bezorging oid? Heeft hij/zij dat al geprobeerd?
mindervanmij schreef:
20-03-2020 11:32
Omdat mijn zoon mega extravert is. Hij komt me gewoon zoeken als ik 5 minuutjes weg ben. :roll: Enige manier waarop hij dat niet doet is als ik hem een schermpje geef. Wat ik af en toe wel doe, maar ook weer niet teveel wil doen ivm verslavende werking, waardoor dat ook steeds meer een strijd wordt.
Dan is het tijd om eens met hem in gesprek te gaan hierover. Hij is 6 toch? Dan moet hij kunnen begrijpen dat hij je niet overal kan achtervolgen. Bovendien kan je ook met je man afspreken dat hij jullie zoon een tijdje vermaakt en daarna jij. Dit is volgens mij de tijd om je grenzen at beter te gaan bewaken als ik het zo lees.
Wat naar SweetFirefly. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
20-03-2020 11:22
Ik zou met liefde nu niet thuis willen werken eerlijk gezegd. Ik zit verplicht thuis, de stapel werk is nog steeds even hoog en de concentratie door dit alles is echt ruk. Ik zou liever de mogelijkheid hebben om in een netflix bubbel te zitten ofzo. Nu moet ik produceren, maar lukt het bar slecht.
Ik zit ook verplicht thuis, maar kan dus ook niet werken.
Ik zou nog liever wat thuiswerk hebben zodat ik iets te doen had :$

Die Netflix bubbel is echt niet zo leuk, na 4 dagen ben je dat wel zat.

Ik ga nog maar 1x per week naar kantoor om het hoog nodige te doen maar that’s it. Maar wij zijn dicht dus er komt verder ook geen werk bij. De zaken die geregeld moesten worden zijn zo goed als geregeld nu.
isa__88 wijzigde dit bericht op 20-03-2020 12:00
0.19% gewijzigd
.
Colorado1975 schreef:
20-03-2020 11:36
Dan is het tijd om eens met hem in gesprek te gaan hierover. Hij is 6 toch? Dan moet hij kunnen begrijpen dat hij je niet overal kan achtervolgen. Bovendien kan je ook met je man afspreken dat hij jullie zoon een tijdje vermaakt en daarna jij. Dit is volgens mij de tijd om je grenzen at beter te gaan bewaken als ik het zo lees.
Mijn man werkt thuis,ik heb geen werk dus alles qua zorg voor zoon komt nu op mij neer. (Eigenlijk altijd maar normaal gesproken kan hij natuurlijk heel veel met vriendjes opvangen en nu dus niet)

Ik probeer het wel hoor,tijd voor mezelf nemen. Maar blijkbaar is het niet genoeg , waarschijnlijk omdat ik inmiddels al te overprikkeld ben
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
20-03-2020 11:26
Ik denk dat ik helemaal zonder sociaal contact ook wel gek zou worden, maar de hele dag mensen om me heen (zoon en man) vind ik ook wel erg overprikkelend. :-$ Dit vind ik normaal gesproken in de vakanties al wel eens pittig, maar dan kan ik nog play dates inplannen of even met hem ergens heen gaan. Nu ben ik constant zijn praatpaal... ik wil niet ondankbaar klinken, want ik weet dat eenzaamheid ook afschuwelijk is, maar soms heb ik echt zo'n behoefte aan even alleen-tijd. Ik ben introvert, dus heb dat ook nodig om op te laden
Dit hoor ik ook van veel collega’s. De spelletjes doen met het gezin zijn ze inmiddels ook wel zat... begrijp ik ook wel. Ineens zit je 24/7 met je vrouw, of man, kind opgescheept.. haha ja dat zijn vele van ons niet gewend
.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
20-03-2020 11:32
Ik heb het vandaag wel moeilijk. Vanochtend een zwaar telefoongesprek met een familielid die er helemaal doorheen zit. Eigen zaakje en die gaat het gewoon niet redden. Alle paasvoorraad blijft liggen. Toen zelf boodschappen gaan doen, schappen lagen gewoon vol maar het gedrag van met name bejaarden valt me op. Die lopen gewoon stug door met hun rollator, lijken geen geduld te hebben om soms ook even te wachten of opzij te gaan. Een oma met een kleinzoontje die de winkel doorrent en alles vastpakt. Toen ik thuis kwam, het bericht dat een collega is overleden. Niet aan corona. Maar dus niet naar de begrafenis kunnen en zo. Zo gek. Dus ik viel al uit tegen mijn huisgenoten. Lontje is kort vandaag. Mengeling van angst voor het virus en de economische gevolgen van dit alles.
Sterkte ! Kan me voorstellen dat je er even doorheen zit
.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
20-03-2020 10:43
Een lintje graag ja.

Ik denk dat mensen zichzelf gek maken door zich er zo op te fixeren. Je zorgen maken om psychische klachten die je misschien niet eens krijgt. Het is oké hoor, als het allemaal even niet loopt zoals je wil. Dat is het leven.
Dit houdt ik mezelf ook voor. We waren er echt van overtuigd dat het leven maakbaar is en dat mensen die dat niet kunnen dat aan zichzelf te danken hebben.
Voor veel mensen is het een grote schok om opeens te leven in een wereld waar iets ongrijpbaars je dagen bepaald. Ik heb gelukkig mijn hele leven al een laissez faire mentaliteit, dit tot groot ongenoegen van veel mensen om me heen. Ik hou niet van plannen, van een volle agenda, van vaste afspraken. Zakelijk heb ik nog nooit prognoses gemaakt, altijd de overtuiging gehad dat wat wij doen waarde heeft.

Ik denk dus dat een goede tip is om lekker bij de dag te leven. Niet te ver vooruit te kijken. Je geen zorgen te maken over wat er in de toekomst nog voor onheil aankomt. Daar heb je toch geen grip op en het enige wat je ermee bereikt is dat je het heden nog zwaarder maakt dan het wellicht al is.

Het komt toch neer op je zegeningen tellen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook moeite mee. Ik heb een angststoornis, waar ik prima mee kan leven en geen last van heb zolang ik mijn ritme heb. Door het wegvallen van alles wat dat ritme in stand hield heb ik veel te veel tijd om na te denken en veel te weinig afleiding van wat ik normaal deed in mijn dagelijkse leven. Ik weet gewoon niet meer wat ik met mezelf aan moet en voel me erg opgesloten in mijn huis op het moment. Maar goed, dit gaat ook weer voorbij en als deze toestanden nog maanden duren vind ik wel weer een ritme om mij aan vast te houden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-03-2020 09:49
dan moet je niet zo pinnig reageren
juist degene waar ze op reageert kan haar prima tips geven

Nee, zo werkt dat niet met 'tips' van mensen die nergens last van hebben. Integendeel, het kan zelfs deprimerend zijn.

Ik ben zelf veel alleen nu, al heb ik daar niet heel veel moeite mee. Wel gevoelig voor depressie (dysthymie) dus ik moet echt oppassen.
Wat mij vooral zo opvalt nu is dat ik me na een dag niet-zo-goed-eten (weinig groente en fruit, wel chips of koek, en dan meer dan een beetje) de volgende ochtend bij het wakker worden erg somber voel, dat is nu een paar keer gebeurd.
Normaal heeft ongezond voedsel wel wat effect op mij maar nu is dat veel sterker.
Hoog tijd om het snoepen en snaaien flink te beperken :roll:
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven