Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Psychische klachen voorkomen

20-03-2020 09:17 111 berichten
Ik lees dat ik niet de enige ben die zich zorgen maakt over depressief worden, gek worden etc. van de huidige situatie.

Misschien kunnen we hier tips delen over wat je kunt doen om aan je eigen mentale gezondheid / weerbaarheid te werken.

Mijn eigen tips:
- Elke dag minstens een half uur wandelen (alleen of met een ander op 1,5 meter afstand)
- Elke dag iets doen om te ontspannen, bijvoorbeeld meditatie, extra lang douchen, een luisterboek luisteren, puzzelen
- In contact blijven met geliefden (telefonisch, via whats app of wat maar lukt)
- Je bewust blijven van je grenzen en die ook op tijd aangeven om ruzie te voorkomen
Zazamaenade schreef:
24-03-2020 21:45
@mindervanmij, komt je menstruatie al dichterbij?
Dat geeft licht in je gemoed, toch?

Verder heb ik niet veel nuttigs te melden :hug:

Ja, dat hoop ik wel. Afgelopen maand heb ik weinig goede dagen gehad. Als het goed is zou het binnen nu en 3 dagen moeten komen, ik hoop echt dat het gaat helpen.
Ik maak me er wel zorgen om. Ik heb na de bevalling van mijn dochter en depressie gehad en ben nu ongeveer 2 jaar weer vrij van antidepressiva en depressie.

Afgelopen week begon de spanning en onrust in mijn lijf. Piekeren, versnelde hartslag, in bed willen blijven liggen, enz allemaal dingen die ik herkende van mijn eerdere depressie. Daarbovenop kreeg ik verhoging, koorts, hoesten en snotteren met het gevolg niet de deur uit kunnen om nog enigzins iets normaals als een paar boodschapjes haken te kunnen doen. Werk in de zorg, dus ook geen werk en tot op heden nog steeds niet omdat ik nog hoest. Veiligheid gaat voor, maar alles wat me enigzins structuur gaf is weg en ik merk dat me dat zwaar valt. Kan moeilijk rust vinden en relativeren in dit alles. En angst om weer die put in te glijden.

Uiteindelijk gisteren de huisarts gebeld en kijken of kalmerende medicijnen me wat kunnen helpen. De huisarts gaf aan dat hij de vinger aan de pols wil houden omdat hij anders aanraad toch weer met ad te starten voordat het erger wordt. Ik hoop dat ik ver van de ad weg kan blijven en deze periode zo goed mogelijk door kan komen.

Uiteindelijk helpt mij het beste om dingen te gaan, maar daar moet ik mezelf dus best wel toe pushen, maar eenmaal bezig voel ik me beter. Lezen, in de tuin rommelen, puzzelen, fotoboek dochter inplakken, schoonmaken, douchen, huishoudelijke taken, enz.

Succes allemaal! :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me zorgen om mijn man. Hij zit thuis en zou eigenlijk met leuke nieuwe baan beginnen maar dit is vanwege het coronagebeuren uitgesteld. Hij heeft bijna nergens zin in en is ook niet in voor de tips die ik geef om bv contact te zoeken met zijn maten, te sporten evt, alles lijkt moeilijk en lastig terwijl hijzelf ook niet voor alles open staat. Wat is wijsheid?
Hopelijk ben je inmiddels ongesteld, MvM.

Lavendel , wat je schrijft is bijna 1 op 1 mijn verhaal qua depressie en afbouwen AD.
Ik twijfel of ik weer aan de bel ga trekken. Afbouwen was echt heel heftig en heeft 4 maanden geduurd. Ben zo blij nu ‘niets’ nodig te hebben. Maar in deze omstandigheden merk ik dat ik ook af glijd. Ik heb m’n man gevraagd me serieus te nemen want tot vanavond had ik dat gevoel niet. Hij kan zoveel makkelijker loslaten en relativeren.
Nu heeft ie wel door dat het menens is en dat scheelt al. Maar ik denk dat ik ook maar wat vriendinnen moet bellen. Ik heb ze tot nog toe niet verteld hoe het echt is met me, want ze hebben hun eigen sores en ik wil ze niet tot last zijn. Maar m’n man wees me er op dat ze het wellicht juist ook fijn vinden als ze er voor me mogen zijn.
Dus misschien ga ik over een paar dagen wel met de billen bloot. Tot nog toe houd ik me sterk naar de buitenwereld. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet. Anders dan naar kind uiteraard.
Nope, nog niet. maar ik heb gister de huisarts gebeld en ga tijdelijk weer antidepresssiva slikken. Bij PMDD werkt dat veel sneller dan bij een depressie gelukkig, en je slikt het dan ook in een ander schema, namelijk 2 weken wel, 2 weken niet (vanaf de eisprong tot je ongesteld wordt).

De bedoeling is in elk geval dat het tijdelijk is, tot de situatie weer is gestabiliseerd. :)
Hobbelster schreef:
25-03-2020 22:16
Hopelijk ben je inmiddels ongesteld, MvM.

Lavendel , wat je schrijft is bijna 1 op 1 mijn verhaal qua depressie en afbouwen AD.
Ik twijfel of ik weer aan de bel ga trekken. Afbouwen was echt heel heftig en heeft 4 maanden geduurd. Ben zo blij nu ‘niets’ nodig te hebben. Maar in deze omstandigheden merk ik dat ik ook af glijd. Ik heb m’n man gevraagd me serieus te nemen want tot vanavond had ik dat gevoel niet. Hij kan zoveel makkelijker loslaten en relativeren.
Nu heeft ie wel door dat het menens is en dat scheelt al. Maar ik denk dat ik ook maar wat vriendinnen moet bellen. Ik heb ze tot nog toe niet verteld hoe het echt is met me, want ze hebben hun eigen sores en ik wil ze niet tot last zijn. Maar m’n man wees me er op dat ze het wellicht juist ook fijn vinden als ze er voor me mogen zijn.
Dus misschien ga ik over een paar dagen wel met de billen bloot. Tot nog toe houd ik me sterk naar de buitenwereld. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet. Anders dan naar kind uiteraard.
Hoi Hobbelster,
Heel belangrijk en fijn dat je man het serieus neemt! Je hoeft niet zozeer aan de bel te trekken, maar je kan wel advies vragen aan je huisarts of dat je tijdelijk nog weer gesprekken kan oppakken met de praktijkondersteuner of dat je gewoon even je hart lucht en dat het al helpt dat je de huisarts mag bellen als je toch wat ter ondersteuning nodig hebt. Ik praat er ook heel open over met man, mn vader, zus en vriendinnen. Dat lucht al heel veel op, ook de nodige tranen maar het helpt wel. Me sterk houden naar de buitenwereld versterkt alleen maar mijn spanning omdat ik juist al het gevoel heb dat ik sterk moet zijn en me niet zo moet aanstellen. Aan de andere kant heb ik soms een schop onder mijn kont nodig van mijn man of van mezelf omdat ik anders niks onderneem en blijf piekeren. De medicatie helpt me hier gelukkig bij.
Pas goed op jezelf :rose:
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer zo veel mogelijk afleiding te zoeken. Ik houd mij gewoon aan de regels van het RIVM, als ik ga fietsen of wandelen dan zoek ik de rustige plekken op en houd ik mij aan de 1,5 m afstand. Boodschappen doe ik zo weinig mogelijk, hebben al een flinke voorraad ingeslagen toen we hoorden over de 1e corona patiënt in Nederland en we deze situatie al een beetje zagen aankomen. Ik zelf ben niet bang dat ik het ga krijgen en anders in milde vorm, klinkt misschien te optimistich, maar ik leef erg gezond en houd mij goed aan de regels. Waar ik mij het meeste zorgen om maak zijn mijn ouders, die zitten in de risicogroep en vooral mijn vader heeft een slecht immuunsysteem. Ze houden zich goed aan de regels, maar ik vraag mij af hoe lang ze dat nog kunnen volhouden, beiden zijn sociale mensen en willen er graag op uit. Mijn vader zei maandag al dat hij tot 1 juni wel erg lang vond .... Ze houden wel hun sociale contacten op afstand, bijv. op bezoek gaan bij iemand en dan de 1,5 m in achtnemen. Liefst ga ik na 6 april ook op bezoek, maar ben nu verkouden (gewoon tijd van het jaar voor mij en vooral een kriebelhoest) dus ik durf het niet aan.Ze laten bijna iedere dag weten hoe het gaat met ze en tot nu toe gaat het goed. Iedere dag bellen/skypen doen we niet, dat deden we sowieso al niet. Over de rest van de familie of anderen in mijn omgeving die dicht bij mij staan, maak ik mij geen zorgen die zijn sterk zat. Ik mis wel mijn wekelijkse hobby wat ik samen doe met anderen en ik moet wennen aan het feit dat ik nu 2,5 persoon extra (stiefzoon zit ook nog gedeelte van de week bij moeder ) rond heb lopen de hele dag in een klein huis. Tot nu toe gaat het eigenlijk best goed, maar komt ook omdat ik veel dingen maar 'laat' om mijzelf niet op te fokken.
@Hobbelster: is het inmiddels gelukt om met iemand te praten? Mijn PB staat ook open hoor, maar dat wist je denk ik al :hug:
Afbeelding
Wat lief MvM ik lees dit nu pas :heart:

Gaat ietsje beter dus. Na een mega heftige dag.
Nu lekker slapen.
Dat van je PB houd ik in mijn achterhoofd.
Fijn dat je AD kan gaat slikken,hopelijk slaat het snel aan en heb je geen last van onttrekkings verschijnselen in de weken dat je ze niet gaat slikken.
Wat klote dat het zo lang duurt voordat je ongesteldheid door komt. Die maanden zijn het ergst. Als het zo langzaam / moeizaam op gang komt ...

Fluffy het klinkt of je het goed aan kan.
fijn. Hopen dat zo blijft. :daisy:
Lavendel het praten helpt idd! Goed dat je dat doet. Ik vandaag ook wel wat gedaan. Lucht idd op, soms merk ik direct daarna dat ik wil bagatelliseren; ach het is zo erg niet en gaat eigenlijk wel oké.
Om bij de volgende huilbui te beseffen; nee het gaat helemaal niet oké.

Dus goed dat ik niet direct alles ontkracht wat ik gedeeld heb met familie / bekenden.
Ik kan heel goed met mijn schoonvader praten over deze dingen. Dat helpt me heel erg.
Goed hoor, dat je er met iemand over praat. Ik wilde eerst niemand ermee lastigvallen. Mijn man is niet zo'n prater, meestal als ik wil praten doe ik dat met vriendinnen of mijn zus / moeder, echt iedereen heeft nu natuurlijk zijn sores, allemaal tegelijk, dus ik wil niemand ermee lastigvallen....
Alle reacties Link kopieren
Ik lees en schrijf even mee...

Ik ben alleen, met kat. Gelukkig met kat. Wel werk ik nog (zorg) wat mijn sociale babbel een beetje voldoening geeft.

Verder vind ik het lastig. Ik sport enkele keren in de ochtend buiten en heb op zich wel vermaak met mijn vele hobby’s maar alles moet alleen gebeuren en dat is saai aan het worden.
Wel ben ik mij bewust dat het nodig is.

Ik slik medicatie mbt mijn ADHD, die is nu niet helpend genoeg, ik ga met de huisarts een telefonische afspraak maken kijken of het te verhogen is.
Hoe gaat het met iedereen?

Hier gaat het helaas niet zo goed. ik had gehoopt dat het beter zou gaan na mijn menstruatie, maar helaas, na een kleine opleving, gaat het nu alweer #piep#

Hopelijk gaat het met jullie beter :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hey, MVM, dat klinkt niet goed :hug:. Wat kan, al is het maar even, vandaag een glimlach op je gezicht brengen? Want je #piep# voelen kan en mag ook. Heeft zo'n beetje iedereen nu. Maar het gaat nu even om jou. Kun je ontspannen vandaag? Iets kleins? Wandelen met je zoon? Even een 'verstand op nul' youtubefilmpje kijken? Iets bakken? Een hobby? Evenmet een lief iemand appen? In bad, maskertje, lekkere creme? Tijdschrift lezen? Gewoon even wat dingen om vandaag net even wat dragelijker te maken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ja, dat ga ik vandaag inderdaad proberen. Ik heb nog een boek liggen van de bieb waar ik net in ben begonnen :) En ik heb een extensie op de laptop gezet dat ik niet te lang op Viva en Facebook kan :-$ Want uiteindelijk word ik daar niet gelukkig van, als ik een hele dag door social media aan het scrollen ben
He at vervelend dat t alweer niet echt lekker gaat. Hier wel weer oké na een heel heftige 2 weken vol zorgen (Corona in de familie, inmiddels zijn de zieken weer aan de beterende hand).
Heb het even rustig aan gedaan ook qua werk. Ik denk dat mijn (mentale) stress daar ook mee samenhing. Ik heb nu een beter werk-privé balans gevonden en daarmee ook een fijne en haalbare dagstructuur en -invulling.
Ik moet nu ongesteld worden en heb al heel de dag flinke buikpijn en een opgeblazen gevoel. Ben ook weer zwaarder terwijl ik juist zo fijn aan het afvallen was. Dus nee daar word ik niet blij van.

Komt het bij jou niet van de AD niet langer innemen MvM dat je dan opnieuw down raakt? Jij ging de toch 2 weken op, 2 weken af nemen of heb ik dat verkeerd onthouden?(niet teruggelezen in het topic)
Ja klopt. Voorheen werkte dat prima, maar wellicht nu niet (meer).

Ik heb zojuist gesport en voel me nu voor het eerst sinds weken echt ontspannen en goed. Wellicht is dat wel een oplossing voor mezelf...
Wat fijn! Sporten is altijd goed (zei zij die zelf ook telkens vergeet hoe lekker ze zich voelt na sporten/bewegen)
Ik heb vanavond een bak chips en een stuk chocola op
Maja
Menstruatie hè, bleghhhh.

Dus trots op jou en ik ga er morgen een voorbeeld aan nemen!!! :yes:

Hoop dat je lekker slaapt!! :hug:
Ik heb helaas slecht geslapen. En voel me vandaag ook weer ongelukkig, was van korte duur dus dat effect van het sporten :purple: Maargoed, ik kán me dus nog wel goed voelen, dat is wel weer een opsteker. :)
To, even uit nieuwsgierigheid, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor sport je doet. Thuis via YouTube of bijv. hardlopen buiten? Fijn dat het je in ieder geval even heeft goed gedaan!!
Hoop dat je ook vandaag een paar fijne momenten mag vinden.
Ik heb Les Mills on demand aangeschaft, dan kun je de groepslessen van Les Mills dus thuis doen. Gister heb ik bodypump gedaan, een cardio workout met gewichten. maar er staan ook dingen op als body combat, bodybalance en nog veel meer workouts.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wilde eigenlijk morgen reageren, want ontzettend moe.
Maar ik wil je toch vast een berichtje sturen, dat ik het helemaal herken wat je schrijft.
Ook ik heb last van PMDD en nog zoekende naar hoe daar mee om te gaan.
Sinds een tijd dagen voor mijn menstruatie zelfs last van suïcidale gedachten en dat maakt me doodsbang, want ik wil helemaal niet dood.
Nu door deze hele situatie weet ik me soms echt geen raad met mezelf en zou het allerliefst in bed blijven liggen.
Maar dat kan niet, want ik heb 2 kinderen. Dus ben ik ook nog juf van de ene en entertainer van de ander en heb overdag geen momentje voor mezelf.
Ik ben zo ontzettend geprikkeld, kan niets hebben van de kinderen en loop de hele dag boos te doen en te schreeuwen.
En nu ze op bed liggen, zit ik daar natuurlijk weer over te piekeren, me schuldig te voelen en me een enorm slechte moeder te voelen.

Zo, dat moest er alvast uit. Ik kom morgen meer op jou reageren, welterusten.
mindervanmij schreef:
06-04-2020 10:17
Ja, dat ga ik vandaag inderdaad proberen. Ik heb nog een boek liggen van de bieb waar ik net in ben begonnen :) En ik heb een extensie op de laptop gezet dat ik niet te lang op Viva en Facebook kan :-$ Want uiteindelijk word ik daar niet gelukkig van, als ik een hele dag door social media aan het scrollen ben
Waarom ga je niet wat doen in je vrije tijd? Vrijwilligerswerk, thuiswerk, zoiets?
Ik ga eventjes voor een uitzendburo werken. Ik zit toch thuis te niksen, kan ik beter nog wat extra's gaan verdienen denk ik dan.
Kun je dat niet gaan doen? Al is het maar voor een paar weken de post rondbrengen, wat maakt jou het uit?
Hippiemeisje schreef:
09-04-2020 23:31
Waarom ga je niet wat doen in je vrije tijd? Vrijwilligerswerk, thuiswerk, zoiets?
Ik ga eventjes voor een uitzendburo werken. Ik zit toch thuis te niksen, kan ik beter nog wat extra's gaan verdienen denk ik dan.
Kun je dat niet gaan doen? Al is het maar voor een paar weken de post rondbrengen, wat maakt jou het uit?
Ja leuk bedacht hoor maar wie zorgt er dan voor haar zoon?

Ik vind t knap dat je toch blijft sporten!
Hier een menstruatie dag from hell gehad inclusief krijsend kind en daarna onredelijke boze driftbui van mij richting (arme, arme) man. :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven