Coronavirus COVID-19 alle pijlers

"90% coronapatiënten IC's heeft overgewicht"

03-04-2020 09:43 175 berichten
Eerste concrete aanwijzing gevonden voor verband overgewicht en coronavirus
Het viel ic-artsen met het blote oog al op: het merendeel van de coronapatiënten aan de beademing kampt met overgewicht. Nu is er meer duidelijkheid over dit verband. Het virus bindt zich graag aan vet.

90 procent van de coronapatiënten aan de beademing op zijn afdeling heeft overgewicht, constateerde Peter van der Voort, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en hoofd van de afdeling intensive care aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Op dit moment komt dat neer op 26 van de 29 mensen in Groningen. Dit percentage komt overeen met ervaringen van collega's uit andere ziekenhuizen in Nederland en in Italië en China, waar door corona duizenden mensen op de IC kwamen te liggen.

Van der Voort legt uit: "Na besmetting met het virus word je een week later ziek. Gedurende 10 dagen word je zieker en dan zijn er twee opties: of je geneest, of je wordt zo ziek dat je aan de beademing moet. "Die laatste groep zijn altijd te dikke mensen."
bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... ronavirus/

en verder
Van der Voort wil benadrukken dat zijn resultaten niet bedoeld zijn om dikkere mensen te stigmatiseren. Hij haast zich te zeggen dat iedereen welkom is op de Intensive care. "Ik wil niet oordelen, ik wil het begrijpen om zo een behandeling op de intensive care te voorkomen." De meeste mensen met overgewicht herstellen gewoon. Verder raadt hij het mensen ten zeerste af om snel proberen af te vallen. Strenge diëten tasten de weerstand aan.
bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eer ... ronavirus/

Naast een vaccin moeten we naar mijn idee ook stilstaan bij het feit dat overgewicht een rol speelt in deze coronacrisis. Mensen met obesitas lopen bij griep en andere infecties eerder en veel vaker ernstige complicaties op. (bron: bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5041703/ ). Bij de aanpak van deze coronacrisis moeten we m.i. verder kijken dan bestrijding van het crisis zelf, maar ook naar andere factoren waar we als mens invloed op hebben zoals bijvoorbeeld overgewicht. Het topic is niet bedoeld om mensen met overgewicht te bashen - eerder om te kijken hoe we daar als maatschappij echt iets aan kunnen doen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een suiker- en vettaks. En wellicht moeten we ook kritisch kijken hoe overgewicht door artsen tegenwoordig wordt aangepakt zoals hier is terug te lezen: https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... d-obesitas !
anoniem_366318 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 13:13
Reden: gewenste aanpassing vanuit Viva!
19.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een suiker- en vettaks vrijwel niet helpt. Mensen hebben veel teveel het idee dat het een recht is om ongezond (dus lekker volgens hen) te eten. Zeker voor kinderen vinden ze het zielig om die geen snoep en koek en chips te geven.
Er stond een filmpje op Twitter van een al te dik Engels meisje dat van haar moeder te horen kreeg dat alle fastfoodketens gesloten waren en onbedaarlijk moest huilen. En haar moeder maar zeggen: “Oh, I’m so sorry” en het zielig vinden dat haar kind nu zelfgekookt eten moest eten. Dat soort mensen gaat echt niet gezonder eten als ongezond eten duurder wordt.
pamelacourson schreef:
03-04-2020 13:17
Ik denk dat een suiker- en vettaks vrijwel niet helpt. Mensen hebben veel teveel het idee dat het een recht is om ongezond (dus lekker volgens hen) te eten. Zeker voor kinderen vinden ze het zielig om die geen snoep en koek en chips te geven.
Er stond een filmpje op Twitter van een al te dik Engels meisje dat van haar moeder te horen kreeg dat alle fastfoodketens gesloten waren en onbedaarlijk moest huilen. En haar moeder maar zeggen: “Oh, I’m so sorry” en het zielig vinden dat haar kind nu zelfgekookt eten moest eten. Dat soort mensen gaat echt niet gezonder eten als ongezond eten duurder wordt.
Misschien helpt het een beetje, in combinatie met andere maatregelen. Vergelijk het met roken. Dit is debiel duur geworden en op steeds meer plekken verboden. Roken is niet helemaal verdwenen, maar het percentage rokers is wel degelijk gedaald de afgelopen 2 decennia.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom het een wetmatigheid is dat ‘de onderklasse’ ongezond eet. Gezond eten kan namelijk ook heel goedkoop, terwijl fastfood stiekem helemaal niet zo goedkoop is. Voor de prijs van een McMenu kan ik minstens 2 dagen iets klaarmaken dat echt een stuk gezonder en voedzamer is.
pamelacourson schreef:
03-04-2020 13:12
Ik baalde er ook echt van, mijn man is geen fan van gezond eten en ik drong nooit tot hem door. Ik had dus juist gehoopt dat de artsen hem het belang ervan nog eens zouden vertellen, maar helaas. Het enige wat ik kan doen is hem als ik kook een zo gezond mogelijke maaltijd voorzetten die hij lekker genoeg vindt om op te eten.
Diëtisten verbazen mij ook nogal eens, en niet in goede zin. Maar ik heb wel het idee dat het steeds wat meer doordringt wat echt gezonde voeding is.
Ja dat snap ik. Is het een idee om hem groente smoothies voor te lepelen? Eventueel met een banaan of iets anders wat hij lekker vindt erdoor? Zodat hij toch nog wat aan groente binnen krijgt? Is hij al gestopt met roken?
Wel goed dat je gezond voor hem kookt. Meer kan je denk ik ook niet doen, hoe frustrerend het ook is.

Wat gezond is varieert natuurlijk ook steeds weer door de jaren heen. Toen mijn oma bij de dietiste kwam ( en ze heeft er meerdere gezien ) werden eierkoeken en optimel blijkbaar als gezond gezien. Mijn schoonzus was een jaar geleden ook nog bij een dietiste op aanraden van haar arts maar was er ook niet weg van. Ik denk dat het komt omdat er zoveel meningen zijn over eten. De een zegt vet is ongezond, de ander raad juist weer pure producten aan en zegt dat calorieen tellen niet hoeft, weer een ander zegt koolhydraatarm.

Het is lastig om door de bomen het bos nog te zien vind ik. Zelf merk ik dat ik me het fitst voel bij zo puur mogelijk. En ik eet geen hele avocado per dag of een hele hand noten maar avocadostukjes uit de diepvries en een paar noten in mijn yoghurt. Eerst gooide ik wel een hele avocado in mijn smoothie maar ik vind de blokjes handiger ( en ze bederven nooit ).
Ik ben vooral fan van zo naturel mogelijk eten. Maar ja, iedereen moet doen wat voor hem of haar werkt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2020 13:41
Reden: Bashen mods
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
03-04-2020 13:07
Twee familieleden van mij kregen een hartaanval beide geen overgewicht
Maar ik zit hier toch voor de katzekut te tikken en uitlegvideo's en linkjes neer te zetten waar andere niet op reageren.
Klopt, Bombus is ervan overtuigd dat hij veilig is, want een laag bmi. Dat mijn moeder dat ook had, gelooft hij volgens mij gewoon niet. Ik zal wel liegen, want IK ben immers dik (en dan lieg ik vast ook over m'n gezonde eetgewoontes)

Ik krijg enorme zin in chocolade en chips nu. Als ik dan toch in de komende weken op de IC beland vanwege corona icm mn overgewicht, waarom me dan nu inhouden? Dat is dus een beetje het effect dat Bombus op me heeft.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
03-04-2020 13:10
Mag er geen papje bij ? Ik wil er een papje bij (6)

tuurlijk wel, wel alleen van water en bieslook
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-04-2020 13:21
Misschien helpt het een beetje, in combinatie met andere maatregelen. Vergelijk het met roken. Dit is debiel duur geworden en op steeds meer plekken verboden. Roken is niet helemaal verdwenen, maar het percentage rokers is wel degelijk gedaald de afgelopen 2 decennia.

het is lekker voor de staatskas hoor, maar roken duurder maken heeft niet voor de kentering gezorgd
Wel de maatschappelijke discussie
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
03-04-2020 13:12
Ik baalde er ook echt van, mijn man is geen fan van gezond eten en ik drong nooit tot hem door. Ik had dus juist gehoopt dat de artsen hem het belang ervan nog eens zouden vertellen, maar helaas. Het enige wat ik kan doen is hem als ik kook een zo gezond mogelijke maaltijd voorzetten die hij lekker genoeg vindt om op te eten.
Diëtisten verbazen mij ook nogal eens, en niet in goede zin. Maar ik heb wel het idee dat het steeds wat meer doordringt wat echt gezonde voeding is.

Wat ik al zei: een dietist probeert aan te sluiten bij het huidige voedingspatroon. Mijn man eet geen rauwe groentes, die hoef je dus niet te gaan vertellen om elke dag een salade te eten. Dat doet hij toch niet. De dietist heeft indertijd juist heel erg met hem gezocht naar gezondere alternatieven. Maar echt afvallen doet man nu door 5x per week te sporten, in combinatie met wat gezondere keuzes bij eten. En het bier laten staan.
Daarom is voor mijn man het nu opgesloten thuiszitten ook echt vervelend nu. Hij grijpt elke mogelijkheid aan om even te bewegen, gaat zelfs met de hond uit, waar hij een hekel aan heeft. En dat is dan weer niet zo handig voor mijn beweging :hihi:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
03-04-2020 13:16
Je hebt overgewicht volgens de BMI en je hebt overfat.

Iemand met een goed BMI kan overfat zijn. Iemand met een te hoog BMI hoeft niet overfat te zijn.

En dan heb je dus nog erfelijkheid.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-04-2020 13:21
Misschien helpt het een beetje, in combinatie met andere maatregelen. Vergelijk het met roken. Dit is debiel duur geworden en op steeds meer plekken verboden. Roken is niet helemaal verdwenen, maar het percentage rokers is wel degelijk gedaald de afgelopen 2 decennia.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom het een wetmatigheid is dat ‘de onderklasse’ ongezond eet. Gezond eten kan namelijk ook heel goedkoop, terwijl fastfood stiekem helemaal niet zo goedkoop is. Voor de prijs van een McMenu kan ik minstens 2 dagen iets klaarmaken dat echt een stuk gezonder en voedzamer is.

Stress en geldgebrek schijnt te leiden tot korte termijn keuzes, zoals juist ongezond eten.

En mensen willen zichzelf graag belonen met iets lekkers. Ik vind een avocado of wortel erg lekker, dus kan mezelf daarmee belonen, maar dat kan niet iedereen.
Later is nu
Geen voorstander van taks op zoetigheid, je kan ook van anderen producten aankomen, dus dat heeft geen zin.
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
03-04-2020 13:00
En het afgieten dan?
Omdat gezond eten duur is heb ik bewust gekozen voor niet afgieten. Want zo blijft er, afhankelijk van je gewicht, een basis of volledige bloemkoolsoep over. Volledige soep boven bmi 40 en basis voor soep onder bmi 40. De basis is makkelijk af te maken door toevoeging van een simpel ingrediënt namelijk bloemkool.

Voor de variatie wissel ik van placemat. Ik heb placemats met afbeeldingen van lekker eten. Door het kijken naar lekker eten denken je hersenen dat je lekker eet. Twee boshommels in één klap noemen ze dat.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
03-04-2020 14:00
Geen voorstander van taks op zoetigheid, je kan ook van anderen producten aankomen, dus dat heeft geen zin.
Geen enkele taks heeft ooit zin gehad. Van de tabaksaccijns profiteert sinds 1921 ook alleen de overheid.

Mensen zijn minder gaan roken als gevolg van bewustwording en voorlichting.

Of dat bij voeding ook werkt?

Zelfregulatie werkt in ieder geval zeker niet. Supermarktbranche belooft al 5 jaar iwtsbte doen aan ongezonde kinderproducten zoals K3 hagelslag etc. Is er nog steeds.

Programma "De Monitor" had eens iets over de suikerindustrie die zich het zelfde gedraagt als de tabaksindustrie.

Misschien daar eens naar kijken.....
jouw leven is een keuze
Lange-met-een-korte schreef:
03-04-2020 14:11
Omdat gezond eten duur is heb ik bewust gekozen voor niet afgieten. Want zo blijft er, afhankelijk van je gewicht, een basis of volledige bloemkoolsoep over. Volledige soep boven bmi 40 en basis voor soep onder bmi 40. De basis is makkelijk af te maken door toevoeging van een simpel ingrediënt namelijk bloemkool.

Voor de variatie wissel ik van placemat. Ik heb placemats met afbeeldingen van lekker eten. Door het kijken naar lekker eten denken je hersenen dat je lekker eet. Twee boshommels in één klap noemen ze dat.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
03-04-2020 14:19
Geen enkele taks heeft ooit zin gehad. Van de tabaksaccijns profiteert sinds 1921 ook alleen de overheid.

Mensen zijn minder gaan roken als gevolg van bewustwording en voorlichting.

Of dat bij voeding ook werkt?

Zelfregulatie werkt in ieder geval zeker niet. Supermarktbranche belooft al 5 jaar iwtsbte doen aan ongezonde kinderproducten zoals K3 hagelslag etc. Is er nog steeds.

Programma "De Monitor" had eens iets over de suikerindustrie die zich het zelfde gedraagt als de tabaksindustrie.

Misschien daar eens naar kijken.....
Eten is ook heel anders dan roken. Met roken kun je beginnen of stoppen, eten moet je toch. En veel mensen willen eten wat ze lekker vinden en wat geen moeite kost en dat is dan meestal ongezond. Zeker als ze nooit hebben geleerd dat gezond eten ook lekker kan zijn.
Daarom zal een taks hierop waarschijnlijk nog minder werken dan op tabak. Ik denk sowieso dat weinig werkt zolang het gewoon allemaal in de winkels ligt.
Zeg. To is pleitte he. Ideaal moment om het topic te laten voor wat het is voordat het te dik vol lang wordt
Alle reacties Link kopieren
Ab_Normaal schreef:
03-04-2020 14:31
Zeg. To is pleitte he. Ideaal moment om het topic te laten voor wat het is voordat het te dik vol lang wordt
Zeker mijn recept aan het maken.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
En laten we dan ook tax heffen op groenten en fruit wat uit de andere kant van de wereld komt.... zoals de avocado...
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
03-04-2020 13:39
En dan heb je dus nog erfelijkheid.
Smoesjes. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TO houd het voor gezien zegt hij in CM :bye:
Alle reacties Link kopieren
Goh, aan een bepaald woordje dat hij zegt (“onmens”) doet hij mij sterk denken aan een andere user.. Soortgelijke teksten wel. Maar ik snap alle ophef niet zo over dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
03-04-2020 16:28
Goh, aan een bepaald woordje dat hij zegt (“onmens”) doet hij mij sterk denken aan een andere user.. Soortgelijke teksten wel. Maar ik snap alle ophef niet zo over dit topic.

Dat viel mij dus met dat intense zelfmedelijden in het modtopic ook opeens op.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven