Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Reis geannuleerd door reisorganisatie: Wat nu?

16-07-2020 11:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou zie topic titel. Ik zou naar Schotland gaan eind augustus, maar heb vandaag bericht gehad dat de reis niet door kan gaan. In het VK geldt code geel, maar ik zou reizen met vliegtuig van Transavia en daar zag ik van de week al dat deze niet zal gaan vliegen op het VK komende zomer (voor zover hun site actueel was dan), dus ik denk dat dit de reden is dat de reis niet door ging. Misschien in combinatie met touringcar problemen, het was een georganiseerde rondreis.

De reisorganisatie gaf ons 2 opties:
1. Omboeken naar 2020 of 2021 volledig kosteloos.
2. Een voucher met SGR garantie die 1 jaar geldig is.

Ik meen me te herinneren dat er ook een optie 3, namelijk geld terug, moet zijn. Die noemen ze nergens.

Ik neig het meeste naar geld terug omdat ik niet weet wat volgend jaar brengt en ik bang ben dat de reisorganisatie om gaat vallen en ik naar alles kan fluiten.

Heeft er iemand raad voor mij? Ik weet niks van wetten, heb geen rechtbijstand, heb niemand die hier verstand van heb en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Als iemand tips of raad heeft of misschien topics die hier over gaan, hoor ik die graag!

Mijn huidige plan gaat niet verder dan reisorganisatie opbellen en melden dat ik geld terug wil...
Ik zou geld terug willen en daar ook een verzoek voor indienen. Als het een NL reisorganisatie is zijn ze daartoe verplicht volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
google eerst eens

https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... oronavirus

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis ... oronavirus
Alle reacties Link kopieren
"Beste reisorganisatie, ik wil graag optie 3 die jullie vergeten zijn te noemen.
Jullie kunnen de gevraagde dienst niet leveren zoals afgesproken en ik wil graag mijn geld terug.
Ik heb hier recht op en dat heeft ook de afgelopen drie maanden in alle kranten gestaan.
Mijn rekeningnummer is XXXXXX"
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... onrust#no7


Reisorganisatie, vervoerder of vakantieverblijf annuleert de reis

Ook de reisorganisatie kan de reis annuleren of aanpassen vanwege buitengewone omstandigheden zoals het coronavirus. Gaat het om een wezenlijke verandering, dan hoef je daar niet mee akkoord te gaan. De reisorganisatie kan de reis dan wel opzeggen. Je hebt dan recht op teruggave van de reissom. Wettelijk gezien moet je bij een reisannulering binnen 14 dagen je geld terugkrijgen. Door de coronacrisis kan de reisorganisatie moeite hebben met (snel) terugbetalen. De termijn van een paar maanden kan dan redelijk zijn.

Ook als je een losse accommodatie hebt geboekt, heb je bij annulering door de accommodatie (of wanneer het verblijf gesloten is) recht op geld terug. Dit geldt ook bij annulering door een vervoerder (los vervoer, geen onderdeel van een pakketreis): als je reist met het vliegtuig, de trein, per bus of met een schip binnen (en soms ook naar) de EU, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

In plaats van geld terug kun je ook een alternatief aangeboden krijgen, zoals de mogelijkheid tot omboeken of een voucher. Zo'n voucher hoef je niet te accepteren, maar dit kan wel verstandig en redelijk zijn in deze omstandigheden. Het recht op geld terug blijft bestaan.

Daarnaast is een reisorganisator verplicht hulp en bijstand te verlenen als een reiziger in moeilijkheden verkeert. 
Alle reacties Link kopieren
Zolang ze je een voucher aanbieden met SGR garantie en na een jaar teruggave van het geld toezeggen, kan de reisorganisatie het nu afdoen met een voucher. Dit wordt gedoogd.
Alle reacties Link kopieren
VK heeft lang op code oranje gestaan en in de tussentijd zullen er reizigers zijn afgehaakt, geen nieuwe meer bijgekomen en dan wordt zo'n reis al snel verliesgevend.

Je reisorganisatie heeft zelf de rondreis geannuleerd en dat betekent inderdaad dat je recht hebt op geld terug.

Als je volgend jaar wil gaan en/ of uit goodwill t.a.v. de reisorganisatie die het nu moeilijk heeft, kun je omboeken of een SGR voucher accepteren.

Als de reisorganisatie failliet zou gaan dan ontvang je je geld van SGR volledig retour.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
16-07-2020 12:01
VK heeft lang op code oranje gestaan en in de tussentijd zullen er reizigers zijn afgehaakt, geen nieuwe meer bijgekomen en dan wordt zo'n reis al snel verliesgevend.

Je reisorganisatie heeft zelf de rondreis geannuleerd en dat betekent inderdaad dat je recht hebt op geld terug.

Als je volgend jaar wil gaan en/ of uit goodwill t.a.v. de reisorganisatie die het nu moeilijk heeft, kun je omboeken of een SGR voucher accepteren.

Als de reisorganisatie failliet zou gaan dan ontvang je je geld van SGR volledig retour.
ik zou daar inderdaad wel vertrouwen in hebben.
Alle reacties Link kopieren
Transavia is onderdeel van KLM. De overheid zorgt wel dat KLM overeind blijft. Maar inderdaad als je nu het geld nodig hebt of niet denkt dat je nu of binnen pakweg een jaar de voucher gaat gebruiken, kun je gewoon laten weten dat je graag je geld terug wilt.
Alle reacties Link kopieren
Bij faillisement krijg je je geld terug wanneer ze lid zijn van ANVR.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de input al. Ik ben aan het Googlen geslagen maar ik zit nu echt in de "door de bomen het bos niet meer zien" fase, daar moet ik even uit. Jullie posts geven al goede sturing, bedankt. :)
viva-amber schreef:
16-07-2020 12:15
Bij faillisement krijg je je geld terug wanneer ze lid zijn van ANVR.
Oh echt? Mijn organisatie is daar lid van. Dus als ik kies voor geld terug en ze vallen om, krijg ik alsnog mijn geld van ANVR (gaat dit meteen nazoeken)? Dan maakt het de keuze voor mij makkelijk. Liefste wil ik namelijk gewoon geld terug, maar niet als ik kans heb om het te verliezen als ze omvallen.
Alle reacties Link kopieren
Swift schreef:
16-07-2020 12:00
Zolang ze je een voucher aanbieden met SGR garantie en na een jaar teruggave van het geld toezeggen, kan de reisorganisatie het nu afdoen met een voucher. Dit wordt gedoogd.
Maar ik kan er wel tegenin gaan en geld eisen, toch? Of geldt dit niet als zij dit niet aanbieden als optie?
Ugli schreef:
16-07-2020 12:18
Oh echt? Mijn organisatie is daar lid van. Dus als ik kies voor geld terug en ze vallen om, krijg ik alsnog mijn geld van ANVR (gaat dit meteen nazoeken)? Dan maakt het de keuze voor mij makkelijk. Liefste wil ik namelijk gewoon geld terug, maar niet als ik kans heb om het te verliezen als ze omvallen.
Wat er gezegd wordt is dat je een voucher kan vragen maar mocht de organisatie het onverhoopt niet overleven en je dus volgend jaar geen reis kunnen aanbieden, je dan alsnog je geld terugkrijgt van het SGR.

En als iedereen hun geld terugvraagt, ook al heb je daar in principe recht op, vallen de reisorganisaties allemaal om.
Ik ben daarom akkoord gegaan met een voucher.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 16-07-2020 12:33
Reden: verkeerd
0.33% gewijzigd
Wij zouden naar een camping gaan en ik koos de voucher omdat ik de familie die het runt het gun dat ze niet failiet gaan.

Met een vliegreis zou ik mijn geld terug willen. Zeker gezien de bonussen en staatssteun etc van afgelopen maanden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-07-2020 12:15
Bij faillisement krijg je je geld terug wanneer ze lid zijn van ANVR.
Nee niet van ANVR maar van SGR
Boogschutter10 schreef:
16-07-2020 12:31
Nee niet van ANVR maar van SGR
Je hebt gelijk. Ik verbeter het ook even in mijn post.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-07-2020 12:18
Heel erg bedankt voor de input al. Ik ben aan het Googlen geslagen maar ik zit nu echt in de "door de bomen het bos niet meer zien" fase, daar moet ik even uit. Jullie posts geven al goede sturing, bedankt. :)



Oh echt? Mijn organisatie is daar lid van. Dus als ik kies voor geld terug en ze vallen om, krijg ik alsnog mijn geld van ANVR (gaat dit meteen nazoeken)? Dan maakt het de keuze voor mij makkelijk. Liefste wil ik namelijk gewoon geld terug, maar niet als ik kans heb om het te verliezen als ze omvallen.
Volgens mij is het zo, dat de voucher gedekt wordt. Dus als jij een voucher hebt en ze vallen om, word jij door de SGR gecompenseerd. De SGR dekt niet als jij geen voucher hebt maar je geld terug vraagt. Dat is in ieder geval de stand van zaken zoals deze begin juni was, toen wij de keuze moesten maken. We hebben de voucher geaccepteerd; volgens de voorwaarden moet het bedrag wanneer je de voucher binnen 12 maanden niet hebt gebruikt automatisch aan je worden terug gestort. Ik vermoed echter dat ik daar volgend jaar wel achteraan zal moeten...
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Je voucher met SGR garantie is gedekt bij faillissement van de reisorganisatie.

Als je je voucher weigert en geld terug wil, dan moeten ze dat terugbetalen.
Alleen mocht de reisorganisatie failliet gaan voordat jij je geld terug hebt, kan je er naar fluiten en krijg je niets.
Dan kan je geen aanspraak meer maken op de SGR garantie.
Dus heb je het geld niet direct nodig kan je beter omboeken of de voucher accepteren.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-07-2020 12:15
Bij faillisement krijg je je geld terug wanneer ze lid zijn van ANVR.

Ja maar dat kan wel een jaar duren voordat je je geld terug krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Oké, het wordt al mat meer helder. Een voucher zou wat mij betreft dan ook nog kunnen, mocht ik hem niet willen gebruiken laat ik hem verlopen en krijg ik alsnog mijn geld (maar dan moet ik even goed de voorwaarden checken die de reisorganisatie me gaf want niet alles doet netjes wat verplicht is qua voorwaarden).

Dan wordt een voucher of omboeken al een iets betere optie, ik vrees namelijk dat het geld terug storten maanden kan duren en joost mag weten wat er ondertussen gebeurt met de organisatie. Ik lig ook niet persé om het geld verlegen, ik was het toch al kwijt. Als ik een jaar moet wachten op geld terug vind ik dat ook niet zo erg, als het maar terug komt haha.

Omboeken lijkt me alsnog wel spannend want je weet niet hoe de situatie dan is en wat de regels met betrekking tot annuleren dan zijn...
Alle reacties Link kopieren
Je zou je geld in princripe gewoon terug kunnen krijgen omdat zij het hebben geannuleerd...
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
16-07-2020 12:19
Maar ik kan er wel tegenin gaan en geld eisen, toch? Of geldt dit niet als zij dit niet aanbieden als optie?
Dan zal je echt rechtsbijstand moeten inschakelen. Uit zichzelf zullen ze dit niet zo maar toezeggen. Zoals je zult begrijpen, zijn de financiële middelen er nu echt niet bij de reisorganisaties. De eerst faillissementen zijn al een feit. De staatssteun is er alleen voor KLM, niet voor andere bedrijven in de reisbranche. Kan je het niet zien als een spaarpotje om later alsnog die reis mee te boeken?
Alle reacties Link kopieren
In het uiterste geval kan je nog je geld terug claimen via je creditcard maatschappij, als je tenminste met creditcard de betaling hebt gedaan.
Zo heb ik het gedaan toen ik mijn geld niet terug kreeg.
Normaal zou ik ook wel een voucher accepteren, maar ik had 4 vluchten die gecancelled waren. Ging om te veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Swift schreef:
16-07-2020 13:51
Dan zal je echt rechtsbijstand moeten inschakelen. Uit zichzelf zullen ze dit niet zo maar toezeggen. Zoals je zult begrijpen, zijn de financiële middelen er nu echt niet bij de reisorganisaties. De eerst faillissementen zijn al een feit. De staatssteun is er alleen voor KLM, niet voor andere bedrijven in de reisbranche. Kan je het niet zien als een spaarpotje om later alsnog die reis mee te boeken?
Oké dat klinkt wel tricky. Ja je hebt gelijk, ik dacht eerst geld terug is het veiligst, maar dan is juist een voucher of een omboeking veiliger nu denk ik.
Alle reacties Link kopieren
vivagirl schreef:
16-07-2020 14:10
In het uiterste geval kan je nog je geld terug claimen via je creditcard maatschappij, als je tenminste met creditcard de betaling hebt gedaan.
Zo heb ik het gedaan toen ik mijn geld niet terug kreeg.
Normaal zou ik ook wel een voucher accepteren, maar ik had 4 vluchten die gecancelled waren. Ging om te veel geld.
Ik heb vorige week het geld overgemaakt via iDeal. Volledig kansloos dus. 13 Juli hebben wij als groep betaald, ze hebben dus gewoon gewacht tot wij betaald hadden met op de hoogte brengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven