Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ruzie met puber om regels

30-12-2020 18:16 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag iets hier tegen het licht houden, want ik ben benieuwd hoe anderen dit zien. Het is vandaag behoorlijk tot gedoe gekomen in ons gezin waardoor ik het de moeite waard vind om er even een topic aan te wijden.
We hebben kort gezegd thuis te maken met een 17 jarige puber die de corona regels onzin vindt. Ze hebben met een vriendengroep van 5 man bedacht om oud en nieuw te vieren, zowel middag als avond bij 1 vriend thuis. Dit was voor ons nieuw, want tot gister was het verhaal continu dat ze in totaal met 3 zouden zijn (dat is dus inclusief de vriend waar ze dan thuis zijn)
Dat mag dus vonden wij prima, maar met meer personen hebben nee op gezegd. Dit geeft al 2 dagen veel discussies en gesprekken waarbij we enkel horen "onzin, het kan wel, wat boeit het nou, we hebben de groep al verkleind van 15 naar 5".
Het uitleggen heeft dus geen zin, want ondertussen spreken ze tegen de afspraak in ook al met 4 af (gisteravond bijvoorbeeld). We proberen het steeds uit te leggen, wat de gevolgen kunnen zijn, waarom de regels er nu zijn en we benoemen ook dat we zijn teleurstelling etc snappen.
Vanmiddag heeft mijn man overlegd met de ouders van die jongen waar ze te gast zijn, hoe wij erin staan en ok even te horen hoe zij dit zien. Zij vinden 4 in totaal prima, ze benoemen ook dat het eigenlijk niet mag maar ze het door de vingers zien omdat hun ruimte groot genoeg is, zij er zelf bij zijn en toezicht houden.
Hierna vond mijn man dat we het ook wel konden goedkeuren, waar ik tegenin ging en we dus ruzie kregen.
Aan mijn kant speelt mee dat ik me veel zorgen maak over corona, over de huidige ziekenhuis situatie, de besmettingen die niet zoveel dalen nog. Ik kan me dus voorstellen dat anderen mij te angstig en daardoor te star vinden in het naleven van regels. Wij werken al maanden thuis, beperken alle risico en dan vind ik het onzin om de puber niet aan de regels te houden. Als iedereen 1 persoon extra door de vingers blijft zien dan komen we nergens, vind ik. Ouders van die jongen zegt dat ze met 4 zijn, zoon zegt 5 dus ook dat is een beetje vaag. Ik vind of het max aantal mensen, of dan maar thuis blijven. Grote bonje, puber erg boos. Ik begrijp het allemaal, plannen die wijzigen en dat is niet leuk voor hem. Hij voelt zich dan de spelbreker. Ik heb gewezen op wat nog wel mag, dat er nog best wat kan maar wel met een max aantal personen.

Wat vinden jullie? Ben Ik werkelijk te star?
newspaper wijzigde dit bericht op 30-12-2020 18:22
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pffff, al die verwende pubers die denken dat de regels niet voor hun gelden..

Gewoon streng zijn
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat je man het lastig vindt dat zoon boos is.
Onze oudste is een stuk jonger, maar hier eenzelfde strijd. Of eigenlijk geen strijd; wij voeren een stellige nee, hij is boos.
Ik heb hem de keuze gegeven:
of je blijft boos, en je hebt helemaal geen leuke avond .
Of je legt je erbij neer en maakt op een alternatieve manier alsnog plezier.
Vooralsnog is hij nog steeds boos, maar ik verwacht dat hij oud en wijs genoeg is om mijn tip ter harte te nemen en om te denken.
Misschien werkt dit helemaal niet bij jullie zoon, maar ik hoop voor je van wel. Ik geef je in elk geval groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
30-12-2020 20:00
Het is niet erger, het is net zo erg.. Niemand kan ergens heen, niemand heeft meer sociale contacten. Ik krijg beetje de kriebels van dat constante " het is zo zwaar voor de jongeren".
Mijn bejaarde moeder heeft al sinds maart haar familie niet kunnen zien, is dat niet erg dan ? Haar leven speelt zich niet af via social media/online..
Zij leefde op van 1 x per maand naar haar familie (ik breng haar dan , wij wonen op 1 a 1 1/2 uur rijden van haar familie).. nu ziet ze niemand. Ik ben de enige die ze ziet.. ik kom dus ook nergens..

Ik vind dat echt wel erger dan dat mijn 20 jarige zoon voornamelijk online contacten heeft nu..

Hij is veel flexibeler hierin dan mijn moeder..
Je slaat de spijker op de kop!
Mijn moeder is een vitale zestiger met sociaal leven, maar zit ook vanaf maart in isolatie omdat ze nier- en hartpatiënt is. Ik sta er eigenlijk niet zo bij stil omdat we elkaar nog wel elke dag spreken en zij niet klaagt, maar eigenlijk worden deze mensen natuurlijk het hardst getroffen van allemaal. Deze mensen hebben het afgelopen jaar nauwelijks vrijheid gekend en juist voor deze mensen zouden we extra ons best moeten doen de komende maanden. Zeker ook de pubers die straks weer zoveel kunnen uitgaan en hangen als ze maar willen.
poldervrouw schreef:
30-12-2020 20:00
Het is niet erger, het is net zo erg.. Niemand kan ergens heen, niemand heeft meer sociale contacten. Ik krijg beetje de kriebels van dat constante " het is zo zwaar voor de jongeren".
Recente onderzoeken zijn dat niet met je eens.
Een jaar op je 34e of 54e is echt minder belangrijk dan een jaar op je 15e.
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
30-12-2020 20:44
Ik snap dat je man het lastig vindt dat zoon boos is.
Onze oudste is een stuk jonger, maar hier eenzelfde strijd. Of eigenlijk geen strijd; wij voeren een stellige nee, hij is boos.
Ik heb hem de keuze gegeven:
of je blijft boos, en je hebt helemaal geen leuke avond .
Of je legt je erbij neer en maakt op een alternatieve manier alsnog plezier.
Vooralsnog is hij nog steeds boos, maar ik verwacht dat hij oud en wijs genoeg is om mijn tip ter harte te nemen en om te denken.
Misschien werkt dit helemaal niet bij jullie zoon, maar ik hoop voor je van wel. Ik geef je in elk geval groot gelijk.
Het rottige is dat de rest van het groepje hoe dan ook wel gaat, want van die ouders mag het. Zij willen niet splitsen, dus het enige alternatief nu is dat zoon dan alleen thuis zit. Dat vind ik oprecht heel sneu. Tegelijkertijd kan dat in mijn beleving geen reden zijn om de regels dan maar te laten varen. Het is zwaar teleurstellend voor een kind, maar ze gaan er ook niet dood van
newspaper schreef:
30-12-2020 20:56
Het rottige is dat de rest van het groepje hoe dan ook wel gaat, want van die ouders mag het. Zij willen niet splitsen, dus het enige alternatief nu is dat zoon dan alleen thuis zit. Dat vind ik oprecht heel sneu. Tegelijkertijd kan dat in mijn beleving geen reden zijn om de regels dan maar te laten varen. Het is zwaar teleurstellend voor een kind, maar ze gaan er ook niet dood van
Is dan alles waar je niet dood van gaat niet erg?

Ik zou dat voor mezelf echt geen twijfel vinden: ik blijf gewoon thuis. Voor een puber zou ik het goed vinden.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
30-12-2020 20:56
Het rottige is dat de rest van het groepje hoe dan ook wel gaat, want van die ouders mag het. Zij willen niet splitsen, dus het enige alternatief nu is dat zoon dan alleen thuis zit. Dat vind ik oprecht heel sneu. Tegelijkertijd kan dat in mijn beleving geen reden zijn om de regels dan maar te laten varen. Het is zwaar teleurstellend voor een kind, maar ze gaan er ook niet dood van
Hoezo alleen? Jullie zijn er toch ook?
Vindt hij het normaliter niet gezellig om met jullie een spelletje te doen, film te kijken, potje te gamen ,helpen koken en lekker eten samen?
Onze zoon (gelukkig) wel, en dat is ook precies de manier waarop wij oudejaarsavond door gaan brengen.
Als hij de knop omzet kan hij evengoed plezier hebben. Kerst was ook zo en daar heeft hij ook van genoten.
Maar nogmaals, misschien werkt het bij jullie zoon niet zo.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
30-12-2020 20:02
Ik zou het ook toelaten. Ruzie met je puber is niet leuk. Maar ik heb het hele jaar door al met meerdere mensen in 1 kamer gezeten en nog steeds is er niemand van die groep ziek geworden daardoor.
Dan heb jij gewoon mazzel of geen symptomen gehad. Ik heb behoorlijk veel narigheid meegemaakt in mijn omgeving en 2 sterfgevallen. Daarbij nog een echtgenoot die werkzaam is in een sector die al sinds maart zowat dicht is en veel vrienden die geen werk of inkomen meer hebben. Het is zwaar voor iedereen. Vooral voor degenen die al sinds maart alle regels netjes opvolgen. Elke versoepeling even overgeslagen hebben omdat ze de bui zagen hangen.... En ik ben nu echt klaar met alle vakantiegangers, twee winkelaars, live borrelaars en ander gespuis. Ook het pubergespuis dat zichzelf het middelpunt van de wereld waant. Die snappen nog niet dat die wereld pas weer leuk wordt als we hier uit zijn (en dan nog! heel lang niet). En daar zou ik als ouder meer dan een ruzie voor over hebben. Met dit gedrag had ik de mijne verplicht om te gaan zitten voor de online uitvaart van een naaste die overleed aan corona, waarbij zijn directe familie en zijn stiefzoon ook niet aanwezig konden zijn zodat ie kon zien wat het resultaat van zijn egoïsme kan betekenen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
30-12-2020 21:09
Hoezo alleen? Jullie zijn er toch ook?
Vindt hij het normaliter niet gezellig om met jullie een spelletje te doen, film te kijken, potje te gamen ,helpen koken en lekker eten samen?
Onze zoon (gelukkig) wel, en dat is ook precies de manier waarop wij oudejaarsavond door gaan brengen.
Als hij de knop omzet kan hij evengoed plezier hebben. Kerst was ook zo en daar heeft hij ook van genoten.
Maar nogmaals, misschien werkt het bij jullie zoon niet zo.
Nee dat is hier niet zo. Het is een jongen die altijd met zn vrienden op pad is, buiten op straat, op de hangplek. Thuis bij zn ouders zitten vind hij niets aan, toen hij klein was wel maar nu al een tijd niet meer helaas. Dat zal hij echt niet leuk vinden als alternatief
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
30-12-2020 18:37
Ik zou het toestaan. Het klinkt alsof ze er wel degelijk over nagedacht hebben (de groep is met 4 of 5 echt klein) en ouders geven aan dat er voldoende ruimte is. Daarnaast is het een vaste groep voor de hele dag.


Ik ben ook niet zo streng.
Mijn pubers zitten ook al vanaf maart - nagenoeg - binnen.

Met oud en nieuw mogen ze even "los" overigens doen ze dat stiekem vermoedelijk wel vaker.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
30-12-2020 21:25
Ik ben ook niet zo streng.
Mijn pubers zitten ook al vanaf maart - nagenoeg - binnen.

Met oud en nieuw mogen ze even "los" overigens doen ze dat stiekem vermoedelijk wel vaker.
Goh en op 20 jan zeiken dat de scholen weer dicht gaan.
oudblond wijzigde dit bericht op 30-12-2020 21:27
0.31% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
clueless17 schreef:
30-12-2020 21:09
Hoezo alleen? Jullie zijn er toch ook?
Vindt hij het normaliter niet gezellig om met jullie een spelletje te doen, film te kijken, potje te gamen ,helpen koken en lekker eten samen?
Onze zoon (gelukkig) wel, en dat is ook precies de manier waarop wij oudejaarsavond door gaan brengen.
Als hij de knop omzet kan hij evengoed plezier hebben. Kerst was ook zo en daar heeft hij ook van genoten.
Maar nogmaals, misschien werkt het bij jullie zoon niet zo.




Mijn pubers vinden NIETS leuk waar ouders bij betrokken zijn :lol:
Ik vond mijn ouders ook mega suf op mijn 15e in ieder geval niet personen waar je een hele avond mee wilde doorbrengen als alternatief van een feest met vrienden en veel drank (dat mocht toen nog)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
30-12-2020 21:27
Goh en op 10 jan zeiken dat de scholen weer dicht gaan.

Hahaha ja ook.
Soms moet je even kiezen uit twee kwaden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
30-12-2020 21:27
Mijn pubers vinden NIETS leuk waar ouders bij betrokken zijn :lol:
Ik vond mijn ouders ook mega suf op mijn 15e in ieder geval niet personen waar je een hele avond mee wilde doorbrengen als alternatief van een feest met vrienden en veel drank (dat mocht toen nog)
Ik ook als puber. En toch kreeg ik meestal niet mijn 'zin'. Dat heet opvoeden of zo geloof ik.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Michella_1991 schreef:
30-12-2020 20:42
Pffff, al die verwende pubers die denken dat de regels niet voor hun gelden..

Gewoon streng zijn




Vermoedelijk geen kinderen en al zeker geen pubers.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me als docent in het VO echt af hoe dat 4 januari weer gaat zijn; 32 16/17/18/19-jarigen weer hutjemutje in een klaslokaal.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
30-12-2020 21:28
Ik ook als puber. En toch kreeg ik meestal niet mijn 'zin'. Dat heet opvoeden of zo geloof ik.


Ik soms wel, soms niet.

Maar ik had me als puber niet aan de regels gehouden.
Dan had ik tegen mijn ouders gezegd dat we een klein feestje met 3 personen zouden vieren ofzo.
Ik vind de puber van TO erg braaf en eerlijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Oudblond schreef:
30-12-2020 21:28
Ik ook als puber. En toch kreeg ik meestal niet mijn 'zin'. Dat heet opvoeden of zo geloof ik.
Je reageert wel erg fel. Ik snap dat, want jij ziet het effect op je man, omgeving enz. Maar ik zie ook het effect op de pubers en dat is minstens zo schadelijk. Het is een beetje kiezen uit twee kwaden wat mij betreft. Ik ben mega streng voor mezelf en ook voor mijn kinderen maar ik zou dit wel goedvinden geloof ik. Want ik maak me oprecht zorgen over hun (sociale) ontwikkeling eigenlijk. En dan gaan die van mij nog wel ok, maar er zijn pubers die hier echt enorme schade door oplopen. Dat is niet ‘omdat ze per se een feestje willen’ of ‘ze zeuren omdat ze zich moeten aanpassen’ maar omdat hun ontwikkeling stagneert.

Ik vind dat niet best. Corona ook niet en volle ziekenhuizen ook niet. Uitgestelde operaties niet maar meer crisissen bij jongeren ook niet. En die cijfers stijgen enorm door die lockdown. Voor sommige kinderen is het echt zo nodig om even níet thuis te zijn, om leeftijdsgenoten om zich heen te hebben enz. Soms is de thuissituatie schadelijk of hun psychische gezondheid in gevaar. Net zulke reële gevaren als uitgestelde borstkanker operaties of mensen die in hun eentje overlijden op de ic.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
30-12-2020 21:29
Vermoedelijk geen kinderen en al zeker geen pubers.
Hier wel, maar ik ben toch écht degene die bepaalt hoor.. Het gaat deze Oud en Nieuw gewoon niet gebeuren..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
bloosje schreef:
30-12-2020 21:36
Hier wel, maar ik ben toch écht degene die bepaalt hoor.. Het gaat deze Oud en Nieuw gewoon niet gebeuren..



Dat is prima, jouw hui, jouw opvoeding.
Maar anderen (ik ook ) maken een andere keuze.

Mijn oudste is 18 dus daar ga ik niet meer over en de jongste mag ff "los" (doet ze vermoedelijk stiekem na school ook wel)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw huis, jouw opvoeding.. Ik geef m'n puber graag mee dat de wereld niet alleen om hem draait. Dat er mensen dood gaan, heel erg ziek worden, de zieken zorg moeten missen, dat mensen hun baan verliezen, hun zaak niet draaiende kunnen houden.. En dat de oplossing zit in ons gedrag.. en heb er werkelijk geen enkele discussie over gehad met hem.
Nou ja.. dat dus..
newspaper schreef:
30-12-2020 21:17
Nee dat is hier niet zo. Het is een jongen die altijd met zn vrienden op pad is, buiten op straat, op de hangplek. Thuis bij zn ouders zitten vind hij niets aan, toen hij klein was wel maar nu al een tijd niet meer helaas. Dat zal hij echt niet leuk vinden als alternatief
Dan gaat ie maar op z'n kamer zitten gamen/netflixen.

Snap niet dat ouders van nu niet wat strenger zijn en hun kinderen/pubers thuis houden. Die pubers denken dat zij het centrum van het universum zijn, dat hun leed het ergste is. Ze staan pas aan 't begin van hun leven en hoe beter ze zich nu gedragen hoe sneller ze weer los kunnen.
Met kerst mocht je drie gasten hebben per dag. Dit is eentje meer. Die tieners missen ook al school. Ik zou denken dat dit een bijzondere avond is en dat je dit bij uitzondering kunt toestaan.
hollebollegijs schreef:
30-12-2020 21:40
Dat is prima, jouw hui, jouw opvoeding.
Maar anderen (ik ook ) maken een andere keuze.

Mijn oudste is 18 dus daar ga ik niet meer over en de jongste mag ff "los" (doet ze vermoedelijk stiekem na school ook wel)
Zolang ze nog onder jouw dak wonen wel hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven