Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Scholen

03-01-2021 19:57 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien is hier al een topic over, excuus dan!

Wat denken jullie; gaan de scholen over 2 weken weer open?

Ik twijfel. Ene kant willen ze de scholen volgensmij zsm open als het maar half kan.
Andere kant, besmettingen dalen nog maar heel licht en met code zwart in het vooruitzicht zie ik de scholen dicht blijven.
Of het vaccineren moet heel goed en vlot aanslaan maar lijkt me niet realistisch.

Wat is jullie idee hier bij?

Gaan de scholen weer open 19 januari?

Totaal aantal stemmen: 305

Ja (13%)
Nee (76%)
Geen idee (11%)
noalien wijzigde dit bericht op 03-01-2021 20:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de basisscholen weer opengaan. Maar wel weer in fases.
Zo was het bii ons: Eerst 2 weken ene helft van de klas 2 dagen op locatie en de andere helft 2 andere dagen. De dagen niet op locatie dan thuisonderwijs.
Toen 2 weken normaal naar school met hele klas.
Na die maand ging pas voortgezet onderwijs. Ook eerst 2 dagen onderwijs op locatie en andere dagen online, waardoor kleinere klassen op locatie. Na 6 weken op deze manier was het zomervakantie.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat basisscholen nog niet open gaan op 19 januari. Ik denk of 1 februari, of na de voorjaarsvakantie, en dan eventueel nog een paar weken met halve klassen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat ook al zouden het aantal IC-opnames ineens kelderen we de huidige lockdown nog een tijdje moeten volhouden om niet wéér de fouten te herhalen van vorig jaar. Het zorgpersoneel heeft echt een break nodig en de ruimte om hulp op te kunnen leiden. Ik denk dat ondanks het vaccin er toch nog een golf komt door de nieuwe variant en mensen die niet juist omgaan met het vaccin (als je het vaccin krijgt moet je het mogelijk nog een tweede keer laten zetten, en so wie so mondkapies blijven gebruiken en afstand blijven houden).
comocomo wijzigde dit bericht op 03-01-2021 22:29
Reden: Interpunctie
3.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Comocomo schreef:
03-01-2021 22:28
Ik denk eigenlijk dat ook al zouden het aantal IC-opnames ineens kelderen we de huidige lockdown nog een tijdje moeten volhouden om niet wéér de fouten te herhalen van vorig jaar. Het zorgpersoneel heeft echt een break nodig en de ruimte om hulp op te kunnen leiden. Ik denk dat ondanks het vaccin er toch nog een golf komt door de nieuwe variant en mensen die niet juist omgaan met het vaccin (als je het vaccin krijgt moet je het mogelijk nog een tweede keer laten zetten, en so wie so mondkapies blijven gebruiken en afstand blijven houden).
Ik denk dat als het aantal IC-opnames keldert, de scholen wel weer gewoon open gaan, ik denk dat ze die echt niet langer dicht houden dan strikt noodzakelijk is. Andere maatregelen zullen misschien deze keer minder snel versoepeld worden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Timetraveler schreef:
03-01-2021 20:37
Dit is lastig op een middelbare school omdat je o.a. met clusters zit in de bovenbouw.
Dan alleen deze laten verplaatsen.. Mijn dochter zit met bijna 1000 leerlingen op school, die gaan elke 45 door de hele school verplaatsen , dat kan eigenlijk gewoon niet nu..
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
03-01-2021 20:30
Als antwoord op de vraag in de OP: sorry, mijn glazen bol is stuk ....
(met als ondertitel: ienemiene mutte, 10 pond grutte, enz. )

Volgens mij duurt deze lockdown tot 22 januari. En geeft Rutte cs. een week voor die datum weer een perso. Wat heeft het in godsnaam voor zin om nu al te speculeren over wat over 2 weken wordt verkondigd, heb je niets beters te doen ofzo?
Ik blijf me verbazen over dit soort reacties. Het is zo onaardig! Waarom is dat nodig? Dat is toch geen manier om tegen iemand te praten?
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
03-01-2021 21:42
Maar die werken toch niet ineens allemaal in cruciale beroepen? En het zijn ook niet allemaal kwetsbare kinderen...
Mijn partner werkt in een cruciaal beroep, maar tot nu toe hebben we alles zelf opgelost. Mocht deze lockdown nog veel langer duren dan wat er nu is aangekondigd dan zie ik even niet hoe wij dit rond moeten krijgen en dat hoor ik om mij heen van veel mensen, tot nu toe alles zelf opgelost ondanks recht op noodopvang, maar het wordt steeds lastiger, dus er wordt steeds meer een beroep gedaan op de noodopvang.
Winterhaasje2 schreef:
03-01-2021 21:38
Ik denk niet eerder dan meivakantie en als Engelse variant hier flink rondgaat denk ik zelf heel dit schooljaar niet.
Ik denk dat de scholen nooit meer open gaan. Nooit meer.
Lady*Voldemort schreef:
04-01-2021 07:46
Ik denk dat de scholen nooit meer open gaan. Nooit meer.
Het is mij wat...
Alle reacties Link kopieren
Mimali schreef:
03-01-2021 20:27
Denk niet dat dat wenselijk is voor de kinderen en middelbare scholieren..
Ze moeten het gewoon beter inrichten op de scholen..
Middelbare scholen bijv, die gaan elk lesuur met alle leerlingen door de hele school,laat de docenten wisselen van lokaal dat scheelt al heel veel loop.. En op basisscholen ook meer afstand houden,is ook niet gebeurd omdat ze dachten dat het zo'n vaart niet liep..
Dat wat je noemt is allemaal niet gebeurd omdat het onmogelijk is om te organiseren.

Dat het niet wenselijk is staat als een paal boven water.
Ik hoop trouwens wel erg dat de scholen na de voorjaarsvakantie weer open gaan (vooral het VO). Mocht het eerder zijn dan het een onverwachte meevaller. Het lastige vind ik dat vooral mijn pubers enorm passief worden van het online onderwijs: er is echt geen beweging meer in te krijgen.
Alecta schreef:
04-01-2021 07:51
Het is mij wat...
Ja ik dacht ik doe er nog even een schepje bovenop.
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
03-01-2021 21:15
Ik hoop echt dat de scholen en dagverblijven zsm weer opengaan. Ik werk zelf in kinderopvang en ik denk eerlijk gezegd dat jonge kinderen echt maar een kleine rol spelen in de verspreiding anders had ik en mijn naasten vorige periode al lang corona gehad. Ik hoorde dat in UK de scholen ook weer gewoon opengaan. Bij mijn jongste kind waren er ook weinig besmetting op school, bij mijn oudste op de middelbare speelde dit wel meer volgens mij, misschien dat deze wel langer dicht moeten blijven. Ik hoop vaart maken met de vaccinaties zodat maatregelen maar van korte duur zullen zijn, desnoods ook leerkrachten voorhang geven als dit voor hen meer veilig voelt.
In de UK gaan de scholen niet gewoon open. Er is daar heel veel gedoe over.
Alle reacties Link kopieren
mijter schreef:
03-01-2021 21:23
Eckano, ik hoorde ook de vermoedens van het nieuwe variant dat ook snellere verspreiding zorgde bij kinderen maar ik vraag me af of dan scholen sluiten de beste oplossing gezien het recht op onderwijs dat zij hebben, de achterstanden die sommige kinderen oplopen en de onveilige situaties waarin sommige kinderen zich bevinden ect. Misschien is het beter de kinderen tijdelijk weghouden bij opa en oma mocht dit zo zijn.
En wat als "oma en opa" voor de klas staan of in de kinderopvang werken?
Ik denk als je dat soort dingen wil gaan splitsen de school en de kinderopvang een groot probleem gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
03-01-2021 21:36
En op een grote school krijg je dat roostertechnisch haast niet voor elkaar
Je hoeft de roosters toch niet aan te passen als de docenten/ clusters van lokaal wisselen?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-01-2021 07:53
Dat wat je noemt is allemaal niet gebeurd omdat het onmogelijk is om te organiseren.

Dat het niet wenselijk is staat als een paal boven water.
Ik zie niet in wat er onmogelijk aan is dat er door de docenten van lokaal gewisseld word? met uitzondering van de praktijkvakken dan...maar dat zou al de helft schelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat we 18 januari weer opengaan, maar wel met mondkapjes op in de klas en eventueel eerst met halve klassen starten.
Mimali schreef:
04-01-2021 10:11
Ik zie niet in wat er onmogelijk aan is dat er door de docenten van lokaal gewisseld word? met uitzondering van de praktijkvakken dan...maar dat zou al de helft schelen.
Ten eerste scholen denken daar natuurlijk al lang ook over na. Over hoe en wat
Ik heb in de lockdown op 2 scholen tegelijk gewerkt.
School 1: vso. Hier bleven de lln inderdaad zitten en moesten wij van lokaal wisselen. Dat ging prima.
School 2 : vo. Mega grote school. Bovenbouw kan niet blijven zitten want die hebben clusters. Voor praktijkvakken de onderbouw ook niet.
Dan wordt er toch gelopen. Van de ene kant naar de ander kant van het gebouw ( of zelfs naar een apart gebouw wat er naast ligt ) kan gerust, inclusief opstart tijd, meer dan 10 minuten duren. Plus dat sommige docenten absoluut niet tussen leerlingen kunnen/mogen/willen lopen.
Het geldt dus helaas niet voor elke school als oplossing
Mimali schreef:
04-01-2021 10:09
Je hoeft de roosters toch niet aan te passen als de docenten/ clusters van lokaal wisselen?
Dochter (4 vwo) zit elke les met andere kinderen in het lokaal. Niet haalbaar dus. Daarom blijven de docenten in hun eigen lokaal.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
04-01-2021 12:23
Dochter (4 vwo) zit elke les met andere kinderen in het lokaal. Niet haalbaar dus. Daarom blijven de docenten in hun eigen lokaal.
Mijn dochter (havo2) zit bijna elke les met dezelfde klas..
Al doen ze het maar waar mogelijk scheelt toch weer geloop..
Mimali schreef:
04-01-2021 12:26
Mijn dochter (havo2) zit bijna elke les met dezelfde klas..
Al doen ze het maar waar mogelijk scheelt toch weer geloop..
Dat houdt dus op zodra ze een pakket moet kiezen, dat snap je zelf toch ook wel?
Alle reacties Link kopieren
Mimali schreef:
04-01-2021 12:26
Mijn dochter (havo2) zit bijna elke les met dezelfde klas..
Al doen ze het maar waar mogelijk scheelt toch weer geloop..
Die 2-havoklas heeft roostertechnisch gewoon te maken met het rooster van 5 vwo.
Echt hoor, als het zo simpel was was het allang gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
04-01-2021 12:28
Dat houdt dus op zodra ze een pakket moet kiezen, dat snap je zelf toch ook wel?
Je hebt dus minstens de helft van de populatie die allemaal een ander cluster heeft en dus niet in de klas en dus lokaal kan blijven zitten en van de andere helft heb je al die praktijkvakken (en dat is inclusief scheikunde, natuurkunde, biologie, muziek, gym, techniek, drama, tekenen, handvaardigheid en ik ben vast wat vergeten). Er blijft nogal weinig over.
Alle reacties Link kopieren
Nee, gaan nog lang niet open...
Dat hoop ik wel, want de ontwrichting door deze maatregel is groot...

Wat mij betreft staat vo personeel vooraan bij de vaccinaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven