Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Schrappen vakantiegeld

24-03-2020 07:49 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vakbond FNV heeft bevestigd dat het schrappen van het vakantiegeld op tafel ligt. Dit zou een uiterste optie zijn om bedrijven te redden die niet genoeg hebben aan het noodplan van de overheid.

Dit lijkt me toch ook wel een hele heftige maatregel. Ik calculeer mijn vakantie echt in voor rekeningen of onverwachte hoge kosten. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en kan dit moeilijk missen! En zo zullen er velen zijn. Het heet dan wel vakantiegeld, maar een groot deel gebruikt dit niet voor een vakantie.
Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...

Plus dat het de economie straks ook weer een boost geeft als mensen geld te besteden hebben.
Kijk eens aan; "Iedereen solidair!", "samen sterk tegen Corona'", "je doet het niet voor jezelf maar voor de samenleving!", "je bent asociaal als je het niet au serieux neemt!", "we moeten sociaal denken, in het belang van de maatschappij!"...

En van zodra er gewag wordt gemaakt van hoe de put die er over blijft mogelijks gedempt kan worden en wat daar mogelijk de impact van is op Jan met de pet, dan struikelen ze net niet over elkaar om al die slogans te vergeten en te zeggen dat een ander het maar moet betalen...

:biggrin: Hoe voorspelbaar :biggrin:
Andersom schreef:
24-03-2020 12:48
Je kunt ook met minder hypotheek een huis kopen. Bijvoorbeeld door de overwaarde van je eerste huis in die royale woning te steken.

Zie ik genoeg voorbeelden van. Stellen van 50+ met inkomen van ongeveer 50k in straten waar de woningen 300.000 of meer kosten.
Ja dat kan ook. Ik heb in mijn omgeving vrij veel goedverdienenden (50-100k) met een scheiding achter de rug. Die zitten vaak echt zwaar qua woonlasten en/of alimentatieverplichtingen. Mijn hypotheek gaat toevallig met ingang van deze maand van 1125 naar 610, nieuwe rentevaste periode, maar zeker in het begin was het lastig (en toen verdiende ik toch ook wel 50k).
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
24-03-2020 12:48
Je kunt ook met minder hypotheek een huis kopen. Bijvoorbeeld door de overwaarde van je eerste huis in die royale woning te steken.

Zie ik genoeg voorbeelden van. Stellen van 50+ met inkomen van ongeveer 50k in straten waar de woningen 300.000 of meer kosten.
Wij kochten 15 jaar geleden ons eerste huis (waar we nu dus nog steeds in wonen).. welke overwaarde ?? Wij kwamen uit de vrije sector huur want kopen was destijds al niet betaalbaar voor ons in het westen.
Nou ja, algehele conclusie is dus:
a) die maatregel wordt helemaal niet genomen en
b) een jaarinkomen van 50.000 euro bruto is niet dusdanig riant en ook niet dusdanig schunnig veel meer dan een minimuminkomen dat dat rechtvaardigt dat die groep de klappen zou moeten opvangen.
Alle reacties Link kopieren
Shiitake schreef:
24-03-2020 09:45
Ik word altijd een beetje pissig om dit soort opmerkingen. Niet iedere hoge inkomen kan maar makkelijk alles missen. Hier heeft man >bruto 50.000
We leven niet wild, sparen wel, maar daarentegen bespreken we elke €50 + die wordt uitgegeven. Het komt niet aanwaaien. Hij werkt hard, te hard soms, en heeft veel verantwoording wat we eens gepaard gaat met een zelfde portie stress.

Waarom zou iemand die toevallig alleenstaand en wat kinderen meer heeft dan wij meer geld moeten vangen terwijl wij allebei volle werkweken maken?
Sorry, maar die inkomens betalen al genoeg.
Oei, hij werkt hard, anderen werken ook hard, velen werken hard, dit argument is echt niet valide.
Juist nu vallen wij met goede inkomens en niet cruciale banen door de mand.

Verder eens.
Haha, alsof andere mensen niet hard werken. En een flink deel werkt ook veel te hard en verdient gewoon niet zo veel. Echt wat een dom geleuter weer.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
24-03-2020 12:30
dit is wat jij schreef:

" Ik calculeer mijn vakantie echt in voor rekeningen of onverwachte hoge kosten. Ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en kan dit moeilijk missen! "

Waarom kan je dit dan moeilijk missen als je zelf zegt een buffer te hebben ?

En wat heeft het te maken met dat je alleenstaande moeder bent met 3 ? Hebben die geen vader dan ? Draagt hij dan niets bij ?
Incalculeren is opzij zetten voor onverwachte kosten. Zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan en heb daardoor meestal wel een buffer(tje). Dus om een buffer te hebben, gebruik ik mijn vakantiegeld.

Vader draagt 200 euro pm bij.

Als je alleen met 3 kinderen bent is fulltime werken geen optie. 1 parttime inkomen is meer behelpen als 2 inkomens waarvan doorgaans 1 fulltime.

En nogmaals het ging mij niet om mij. Ik ging alleen op jou bevooroordeeldheid in over jou visie over hoe ik zou denken en in het leven zit staan.
Moslima, je kan best fulltime werken als alleenstaande moeder. Dat het niet je voorkeur heeft snap ik, maar je moet de tering naar de nering zetten.
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 14:40
Incalculeren is opzij zetten voor onverwachte kosten. Zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan en heb daardoor meestal wel een buffer(tje). Dus om een buffer te hebben, gebruik ik mijn vakantiegeld.

Vader draagt 200 euro pm bij.

Als je alleen met 3 kinderen bent is fulltime werken geen optie. 1 parttime inkomen is meer behelpen als 2 inkomens waarvan doorgaans 1 fulltime.

En nogmaals het ging mij niet om mij. Ik ging alleen op jou bevooroordeeldheid in over jou visie over hoe ik zou denken en in het leven zit staan.
Nog afgezien van dat het dus fake news is, en je het fake news verkeerd had geïnterpreteerd: het heeft niet zoveel zin om jezelf te vergelijken met een gezin met twee fulltime inkomens of met iemand met een inkomen van 50.000 plus. Want dat geld komt jouw kant niet uit, ook niet als je heel boze berichtjes op een online forum schrijft, en bovendien krijg je er een verongelijkt gevoel van: zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk, oh nee.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 14:40
Incalculeren is opzij zetten voor onverwachte kosten. Zo heb ik dat vorig jaar ook gedaan en heb daardoor meestal wel een buffer(tje). Dus om een buffer te hebben, gebruik ik mijn vakantiegeld.

Vader draagt 200 euro pm bij.

Als je alleen met 3 kinderen bent is fulltime werken geen optie. 1 parttime inkomen is meer behelpen als 2 inkomens waarvan doorgaans 1 fulltime.

En nogmaals het ging mij niet om mij. Ik ging alleen op jou bevooroordeeldheid in over jou visie over hoe ik zou denken en in het leven zit staan.
Op MIJN vooroordeel nog wel ha ha.. tuurlijk.. Je spreekt jezelf lekker tegen in je post, moeten de hogere inkomens maar lappen want die kunnen het makkelijk missen.. en dan heb ik een vooroordeel? Waar dan? Omdat ik zeg dat het alleenstaande moeder met 3 kinderen niets toevoegt aan het verhaal ? Wat feitelijk zo is ? Ik ken ook alleenstaande moeders met riant inkomen :-).. dus dat zegt mij geen reet..

Nou toedeloe en succes met je neuzelverhaal
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
24-03-2020 14:03
Haha, alsof andere mensen niet hard werken. En een flink deel werkt ook veel te hard en verdient gewoon niet zo veel. Echt wat een dom geleuter weer.
Gemiddeld werkt iedereen hard voor zijn centen (uitzondering daargelaten) en de zware beroepen moeten nog een fikse tand harder werken.. Je inkomen zegt niets maar dan ook niets over hoe hard je werkt..
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
24-03-2020 14:42
Nog afgezien van dat het dus fake news is, en je het fake news verkeerd had geïnterpreteerd: het heeft niet zoveel zin om jezelf te vergelijken met een gezin met twee fulltime inkomens of met iemand met een inkomen van 50.000 plus. Want dat geld komt jouw kant niet uit, ook niet als je heel boze berichtjes op een online forum schrijft, en bovendien krijg je er een verongelijkt gevoel van: zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk, oh nee.
Pas op.. anders heb je weer een vooroordeel.. pff
Luci_Morgenster schreef:
24-03-2020 11:25
Ik vind een nondiscussie over een niet correct bericht sowieso heel bizar.

Ook al ben ik eens dat de manier waarom op sommige mensen zich hier altijd uiten over financieen heel dom/beperkt is. Voor veel mensen is vakantiegeld belangrijk. En niet perse om op vakantie te kunnen. Ik ben eens van die mensen en niet omdat ik foute keuzes maak maar omdat ik ziek ben geworden. Had ik foute keuzes gemaakt dan had ik nu ferme schulden gehad. Die heb ik niet.

Maar ga ook niet op vakantie en vakantiegeld gaat hier naar dingen als een nieuw goed matras, verf voor de buitenboel, geld op de spaar voor als mijn 17 jarige auto er mee stopt en ik een nieuwe ( lees max 3500 euro andere 2ehandse) auto gekocht moet gaan worden en aangepast zodat ik nog ergens kan komen. Laptop voor de middelbare voor mijn oudste.
Dus ik heb dat vakantiegeld gewoon nodig. Net als vele anderen.

Maar hele topic slaat dus nergens op. Denk Kan maar beter even herhalen dat het lulkoek is.
Ja precies.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
24-03-2020 14:42
Moslima, je kan best fulltime werken als alleenstaande moeder. Dat het niet je voorkeur heeft snap ik, maar je moet de tering naar de nering zetten.
Ach het kan, al die parttime dames met partner, die echt onmogelijk meer kunnen werken.
Dat zijn er heel veel, want ja het het huishouden en ja de hobby clubjes van de kids en ja de man werkt heeel erg hard.
Ik vind het best makkelijk om te roepen dat je als alleenstaande moeder prima fulltime kan werken.
Dan mag je afhankelijk van de leeftijd van de kinderen best een goed netwerk aan hulptroepen hebben.

Als je drie kinderen onder de vijf hebt en je moet fulltime werken zonder goed vangnet, iedereen weet het beter maar in de praktijk kunnen velen van ons het nauwelijks met een partner.
Volgens mij is 32-36 uur toch het maximale uren wat je zonder vangnet kan werken , met de mogelijkheid om thuis te werken.

Ik heb er geen drie, ik moet er niet aan denken en ik zou ook al helemaal niet weten hoe ik dat zou moeten combineren met een fulltime baan waar ik altijd aanwezig moet zijn. In het scenario dat ik ook nog alleenstaand zou moeten zijn :@@:
Je kunt je scenario’s verzinnen. Met drie kinderen onder de vijf en een werkgever die 100% aanwezigheid verlangt wordt het wel lastig om fulltime te werken. Ik heb maar twee kinderen, die zijn op enig moment beide onder de 6 geweest. Toen werkte ik vier dagen op kantoor en dat was goed te doen. Nu met twee kinderen boven de 12 en volop mogelijkheden tot thuis werken gaat het beter. Al komt het thuis werken me inmiddels wel de strot uit, en het hele kinderspul thuis met ieder hun eigen frustraties en de snelkookpan die vandaag ontplofte.
Ik werk meer dan fulltime als alleenstaande moeder, maar ik kies wel werk uit waarmee je kunt thuiswerken.
Alle reacties Link kopieren
Moslima_26 schreef:
24-03-2020 07:49

Laat ze het vakantiegeld dan schrappen van de Hoge inkomens. €50.000 pj of meer, iets in die richting...
Zo, jij hebt lef!

Ik verdien ook meer dan 50k en zie hoeveel belasting er maandelijks van mijn salaris gaat. Daar kan je meerdere uitkeringen mee betalen. Geen probleem hoor zo werkt ons systeem, maar jij kan niet in mijn portemonnee of die van een ander kijken en bepalen of vakantiegeld gemist kan worden.

Daarnaast: Er is wel eens een berekening gemaakt van het totale inkomen van een alleenstaande moeder. Dat was helemaal zo verkeerd nog niet met alle toeslagen die erbij kwamen (toeslagen waar je geen recht op hebt als je >50k verdient).

Dus ik zou maar een beetje dimmen als ik jou was!
ardni schreef:
24-03-2020 15:13
Volgens mij is 32-36 uur toch het maximale uren wat je zonder vangnet kan werken , met de mogelijkheid om thuis te werken.
Ach wat, met twee kids (kleuter en baby) gaan we hier ook gewoon beiden full time werken en beiden in functies die wel wat meer dan 40h/week vereisen. Zonder specifiek vangnet.
Luci_Morgenster schreef:
24-03-2020 11:25
Denk Kan maar beter even herhalen dat het lulkoek is.
In het opzicht van de interpretatie van TO wel ja.
Maar de facto gaan er zich over de komende weken en maanden wel degelijk dergelijk maatregelen materialiseren.

Bedrijven gaan maatregelen nemen om hun operationele cashflows in balans te houden. Dat kan naast oa uitstel van investeringen gaan van economische werkloosheid tot naakte ontslagen, en van opslag die niet toegekend of uitgesteld wordt, tot premies en bonussen die opgeschort worden. Wij hebben bijvoorbeeld eerder vandaag op C-level besloten om elke opslag die voor dit jaar gepland staat, sowieso uit te stellen tot minstens al Juli.

En de overheid gaat niets anders doen. De factuur gaat betaald worden door de belastingsbetaler. Dat kan door besparingen, en dat kan door extra belastingen (al dan niet crisisbelastingen) en dat gaat iedereen treffen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
24-03-2020 17:24
Ach wat, met twee kids (kleuter en baby) gaan we hier ook gewoon beiden full time werken en beiden in functies die wel wat meer dan 40h/week vereisen. Zonder specifiek vangnet.
Nou dat is dan toch wel een hele prestatie zonder vangnet,wij doen graag het werk wat we leuk vinden en met fulltime zaten wij op 50-60 uur, zonder reistijd en dat vangnet(grootouders) was hard nodig, dus chapeau voor jullie dat het haalbaar is, maar ga er dan niet vanuit dat het voor een ander ook het geval is. Daarnaast zou ik voor die 50-60 uur niet voor een modaal salaris mijn bed uitkomen en ik vermoed dat jullie dat ook niet doen.
Ik vermoed ook dat jullie binnen die 50-60 uur de kans krijgen om thuis nog wat op te pakken, als de kids slapen en zo, ook dat geldt niet voor iedereen.



En volgens mij hadden we het over een alleenstaande moeder met 3 kids zonder vangnet, hele goede vergelijking dus.

Dus nogmaals chapeau dan maar hoor!
ardni schreef:
24-03-2020 18:12
Nou dat is dan toch wel een hele prestatie zonder vangnet,wij doen graag het werk wat we leuk vinden en met fulltime zaten wij op 50-60 uur, zonder reistijd en dat vangnet(grootouders) was hard nodig, dus chapeau voor jullie dat het haalbaar is, maar ga er dan niet vanuit dat het voor een ander ook het geval is. Daarnaast zou ik voor die 50-60 uur niet voor een modaal salaris mijn bed uitkomen en ik vermoed dat jullie dat ook niet doen.
Ik vermoed ook dat jullie binnen die 50-60 uur de kans krijgen om thuis nog wat op te pakken, als de kids slapen en zo, ook dat geldt niet voor iedereen.



En volgens mij hadden we het over een alleenstaande moeder met 3 kids zonder vangnet, hele goede vergelijking dus.

Dus nogmaals chapeau dan maar hoor!

Thanks hoor; wil je daar ook nog een buiging bij? Een bisnummertje?

Je kreeg gewoon een reactie op jouw "het kan niet met meer dan 32-36 uur, velen kunnen het al niet met twee en ik moet er al helemaal niet aan denken", meer niet. Maar als je het per se enkel op alleenstaanden wil betrekken: hubby's moeder hier deed het als alleenstaande met twee kids ook. Het gaat wel degelijk. Evident is het niet, maar dat maakt het nog niet onmogelijk. Maar bon, verder is dat uiteraard ietwat off topic.

Dus terug on topic: ja ook die alleenstaande moeders met 3 kinderen, gaan op de een of andere manier ook bijdragen aan de recovery van dit hele gedoe.
Phloxx schreef:
24-03-2020 08:52
Ja hoor, en maar weer wijzen met het vingertje naar de hogere inkomens. (...). Zulke salarissen zijn vaak banen waarbij je 24/7 bereikbaar en verantwoordelijk bent.
Zeg maar de zorg... ;)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
24-03-2020 18:31
Thanks hoor; wil je daar ook nog een buiging bij? Een bisnummertje?

Je kreeg gewoon een reactie op jouw "het kan niet met meer dan 32-36 uur, velen kunnen het al niet met twee en ik moet er al helemaal niet aan denken", meer niet. Maar als je het per se enkel op alleenstaanden wil betrekken: hubby's moeder hier deed het als alleenstaande met twee kids ook. Het gaat wel degelijk. Evident is het niet, maar dat maakt het nog niet onmogelijk. Maar bon, verder is dat uiteraard ietwat off topic.

Dus terug on topic: ja ook die alleenstaande moeders met 3 kinderen, gaan op de een of andere manier ook bijdragen aan de recovery van dit hele gedoe.
Nogmaals chapeau en buiging voor die fulltime baan, zonder thuiswerken en zonder vangnet!

En natuurlijk modaal.

Iedereen die ik met mijn 32 jarige werkweek ken en minstens 32 uur werkt heeft kinderopvang, familieleden in geval van nood(vangnet dus), die kunnen helpen met de opvang of opvang aan huis naast de kinderopvang,een hulp in de huishouding en thuiswerkopties.

Sommige alles andere een aantal elementen, daarnaast allemaal een inkomen wat daar aan bijdraagt.

Dus daar zitten we dan roepend vanuit onze bubbel dat het allemaal kan!
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
24-03-2020 14:42
Moslima, je kan best fulltime werken als alleenstaande moeder. Dat het niet je voorkeur heeft snap ik, maar je moet de tering naar de nering zetten.

Ik werk 28 uur pw. Kom rond en heb tijd genoeg voor mijn kinderen. Ik vind het zelf opvoeden van mijn kinderen en ze tijd, liefde en aandacht geven belangrijker dan meer geld hebben. Plus dat de kosten van extra kinderopvang dusdanig hoog zijn dat het niet in verhoudingen staat tot wat ik dan meer zou overhouden.

En als ik er zo over nadenk is het ook praktisch lastig haalbaar om te zorgen dat mijn kinderen naar logopedie, zwemles, kickboxen en dansen gaan als ik fulltime werk. Met de 28 uur die ik nu werk is alles net de managen.
ardni schreef:
24-03-2020 19:37
Dus daar zitten we dan roepend vanuit onze bubbel dat het allemaal kan!
Open er gerust een apart topic over als dat je pleziert. Of ga gerust verder met te zeveren over mensen die niet passen in jouw "HET! KAN! NIET!"-statement, weg te zetten als bubbel-mensen. Splinter, balk en oog en zo :biggrin: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven