Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Stroppenpot voor verzekeraars bij coronacatastrofe

31-03-2020 08:16 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekeraars mogen bij alle verzekerden om extra geld vragen als de kosten de pan uit rijzen. Het gaat om een inkomensafhankelijke bijdrage. De catastrofe­re­ge­ling wordt momenteel verder uitgewerkt

Ben benieuwd hoe hoog zo'n bijdrage zal uitpakken voor iemand met een modaal inkomen.

-----------------------

Stroppenpot voor verzekeraars bij coronacatastrofe

Zorgverzekeraars kunnen aanspraak maken op een stroppenpot, mochten ze veel financiële schade oplopen door de coronacrisis. De rekening kan oplopen tot vele honderden miljoenen euro’s. Toch spelen verzekeraars met de gedachte een beroep te doen op deze regeling.



https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/s ... ~ac73e216/
Alle reacties Link kopieren
Iedereen die altijd zo aan het klagen was over dat de verzekeraars zoveel geld op de bank hadden staan en waarom de premie dan zo duur is.

De reden dat verzekeraars zoveel geld op de bank hebben, is voor situaties zoals nu met de coronacrisis. Ik ben erg blij dat verzekeraars nu een buffer hebben.

Wanneer de buffer aangesproken wordt zal dit van invloed zijn op de toekomstige premies.

Er is alleen op dit moment nog geen zinnig woord over te zeggen. Niemand weet hoe lang dit nog gaat duren en wat de kosten allemaal zullen zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hmmmmmm, ik vraag me af of ze wettelijk gezien de premies op eigen initiatief mogen verhogen of in ieder geval of je gedwongen kan worden om het te betalen.
We moeten dit hoe dan ook met zijn allen betalen. Het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Iemand moet het betalen. Ik ben blij dat Nederlandse verzekeraars zo’n buffer hebben èn dat we de mentaliteit hebben dat kosten gedeeld worden.
Ik stem over het algemeen vrij rechts maar qua zorg moeten we gewoon solidair zijn, zeker in deze situatie.
Geronimo2 schreef:
31-03-2020 08:54
Hmmmmmm, ik vraag me af of ze wettelijk gezien de premies op eigen initiatief mogen verhogen of in ieder geval of je gedwongen kan worden om het te betalen.


Het is niet dat je premie omhoog gaat. Het is een rijksbijdrage, waarvoor we betalen via ons loonstrookje:

Volgens VWS wordt de stroppenpot gefinancierd met inkomensafhankelijke bijdragen die burgers betalen via loon of uitkering, en met rijksbijdragen. ,,De catastroferegeling wordt momenteel verder uitgewerkt”, aldus een woordvoerder.
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekeraars mogen bij alle verzekerden om extra geld vragen als de kosten de pan uit rijzen.

Wat oneerlijk zeg. Laat het lekker ophoesten door de mensen die nu aan de beademing liggen, of desnoods hun familie :sarcastic: .
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
31-03-2020 09:03
Iemand moet het betalen. Ik ben blij dat Nederlandse verzekeraars zo’n buffer hebben èn dat we de mentaliteit hebben dat kosten gedeeld worden.
Ik stem over het algemeen vrij rechts maar qua zorg moeten we gewoon solidair zijn, zeker in deze situatie.
Wij weten niet in tot hoeverre ze die buffer gaan aanspreken.
Wellicht komt het grootste deel toch uit onze loonstroken. We zullen er nooit echt inzicht in krijgen.
Maar goed, ik heb het topic niet geopend om af te geven op zorgverzekeraars. We hebben ze gewoon nodig op het moment. Voor zover ik weet krijgt iedereen hier in Nederland redelijk goede zorg voor het geld wat we betalen aan premies.
De bottom line is dat zorgverzekeraars wel gewoon een business zijn en dat winst voor hen óók belangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ze zullen de buffers wel deels moeten aanspreken maar natuurlijk niet op maken. Dat kan ook niet want je weet niet wat er nog gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
31-03-2020 09:27
Wat oneerlijk zeg. Laat het lekker ophoesten door de mensen die nu aan de beademing liggen, of desnoods hun familie :sarcastic: .
Dat zegt toch niemand, maar ik betaal bijna 2000 euro per jaar.
Dat vind ik zelf allemaal best, maar een basisverzekering is rond de 1500 euro.
Als ik dan word geacht ook nog een inkomensafhankelijk bijdrage te leveren dan kan het zo zijn dat de mensen die 1500 euro betalen 1600 euro gaan betalen en ik bijvoorbeeld 2500.
Daar vind ik wel wat van ja.
Kun je wellicht beter het eigen risico aanpassen.
ardni schreef:
31-03-2020 10:24
Kun je wellicht beter het eigen risico aanpassen.
Dan ga je nog meer ongelijkheid creëren. Er komen dan meer zorgmijders, dat kost uiteindelijk meer.
ardni schreef:
31-03-2020 10:24
Dat zegt toch niemand, maar ik betaal bijna 2000 euro per jaar.
Dat vind ik zelf allemaal best, maar een basisverzekering is rond de 1500 euro.
Als ik dan word geacht ook nog een inkomensafhankelijk bijdrage te leveren dan kan het zo zijn dat de mensen die 1500 euro betalen 1600 euro gaan betalen en ik bijvoorbeeld 2500.
Daar vind ik wel wat van ja.
Kun je wellicht beter het eigen risico aanpassen.
Maar je levert al een inkomensafhankelijke bijdrage, die wordt nu ook al maandelijks op je loonstrook ingehouden.
Het eigen risico aanpassen is bloed- en bloedonverstandig, want het leidt er vermoedelijk toe dat mensen die het krap hebben zorg gaan mijden, waardoor het virus misschien wel meer kans krijgt om om zich heen te grijpen.
In deze medische crisis is het bij uitstek van belang dat we de kosten niet afwentelen op de mensen die het daadwerkelijk krijgen (bijvoorbeeld via eigen risico), maar dat we dat solidair met zijn allen dragen.
ardni schreef:
31-03-2020 10:24

Als ik dan word geacht ook nog een inkomensafhankelijk bijdrage te leveren dan kan het zo zijn dat de mensen die 1500 euro betalen 1600 euro gaan betalen en ik bijvoorbeeld 2500.


Ik heb nieuws voor je: je betaalt al een inkomensafhankelijke bijdrage, naast je premie.

https://www.geld.nl/zorgverzekering/ser ... keringswet
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
31-03-2020 10:29
In deze medische crisis is het bij uitstek van belang dat we de kosten niet afwentelen op de mensen die het daadwerkelijk krijgen (bijvoorbeeld via eigen risico), maar dat we dat solidair met zijn allen dragen.
Dit.

Zelfs als VVD stemmer snap ik dit.
-jolijn- schreef:
31-03-2020 10:29
Maar je levert al een inkomensafhankelijke bijdrage, die wordt nu ook al maandelijks op je loonstrook ingehouden.
Het eigen risico aanpassen is bloed- en bloedonverstandig, want het leidt er vermoedelijk toe dat mensen die het krap hebben zorg gaan mijden, waardoor het virus misschien wel meer kans krijgt om om zich heen te grijpen.
In deze medische crisis is het bij uitstek van belang dat we de kosten niet afwentelen op de mensen die het daadwerkelijk krijgen (bijvoorbeeld via eigen risico), maar dat we dat solidair met zijn allen dragen.


Precies dit dus.

Ik ben politiek gezien niet links, maar qua zorg vind ik het heel normaal en wenselijk dat we die lasten gezamenlijk betalen. Dat dat bijv in de VS niet gebeurt draagt er daar nu enorm aan bij dat het virus zich zo snel verspreidt.
ardni schreef:
31-03-2020 10:24
Dat zegt toch niemand, maar ik betaal bijna 2000 euro per jaar.
Dat vind ik zelf allemaal best, maar een basisverzekering is rond de 1500 euro.
Als ik dan word geacht ook nog een inkomensafhankelijk bijdrage te leveren dan kan het zo zijn dat de mensen die 1500 euro betalen 1600 euro gaan betalen en ik bijvoorbeeld 2500.
Daar vind ik wel wat van ja.
Kun je wellicht beter het eigen risico aanpassen.
Als je dat zo oneerlijk vindt had je gewoon zelf de goedkoopste verzekering moeten nemen.

En als je dan nog duurder uit bent omdat je veel zorg nodig hebt moet je al helemaal niet zeuren.
Heel leuk voor de mensen die nu ziek worden van corona, maar ik denk dat we ook hele grote groepen vergeten die momenteel 0 tot minimale zorg nodig hebben, en het ook heel hard nodig hebben. (ik zeg niet, dat we het niet moeten doen/dragen, maar ik zeg dat we naast de corona slachtoffers, ook hele grote groepen vergeten, als maatschappij).

Gaan we daar dan geld in investeren na deze crisis, zodat deze weer de mogelijkheid krijgen beetje meer naar de maatschappij toe te komen, ipv eruit gegooid te worden.

Ik noem wat:
- psychiatrische klachten, met name de persoonlijkheidsstoornissen & psychose gevoelige patiënten.
- kankerpatiënten, waarbij (levensverlengende) behandelingen nu worden opgeschoven, omdat de ziekenhuizen geen capaciteit meer hebben tot behandeling.
- mensen met bewegingsproblematieken, nu de fysiotherapeuten ook weken gesloten zijn, en revalidatie processen stil komen te liggen, en dus mensen tot stilstand komen/verslechteren, en wat invloed zal hebben op de mobiliteit van mensen.
Alle reacties Link kopieren
Het eigen risico verhogen ben ik ook geen voorstander van.
Het is alleen wel lastig want als alleenstaande zonder kinderen en zonder een koopwoningen mag ik alleen maar bijbetalen. En dat geldt niet alleen voor dit verhaal, maar met alles.
Uiteindelijk leef ik bijna op hetzelfde niveau als sommigen met een uitkering of minimumloon door alle nivellerende maatregelen. De juiste oplossing heb ik helaas niet, lastig..
FlowerBomb19 schreef:
31-03-2020 10:42
Het eigen risico verhogen ben ik ook geen voorstander van.
Het is alleen wel lastig want als alleenstaande zonder kinderen en zonder een koopwoningen mag ik alleen maar bijbetalen. En dat geldt niet alleen voor dit verhaal, maar met alles.
Uiteindelijk leef ik bijna op hetzelfde niveau als sommigen met een uitkering of minimumloon door alle nivellerende maatregelen. De juiste oplossing heb ik helaas niet, lastig..
Zijn je kosten nu niet juist ook wat lager?
Bij ons wel. Bijvoorbeeld minder benzinekosten, geen bioscoopbezoek, geen koffie op een terrasje, geen evenementen, geen OV-kosten en parkeerkosten, etc. En vanaf deze maand ook minder boodschappen, aangezien we eerst maar eens de kelder gaan leegeten.
In elk geval: inkomensafhankelijk betekent dat er gekeken wordt naar je salarisniveau. Dat betekent dat iedereen, naar draagkracht, gaat bijbetalen - ook mensen die veel meer verdienen dan jij en ook geen toeslagen krijgen.
PS kinderen zijn in het algemeen duurder dan de toeslagen die je voor het hebben van kinderen kunt krijgen.... dus het is niet zo dat je financieel slechter af bent omdat je geen kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
31-03-2020 11:43
Zijn je kosten nu niet juist ook wat lager?
Bij ons wel. Bijvoorbeeld minder benzinekosten, geen bioscoopbezoek, geen koffie op een terrasje, geen evenementen, geen OV-kosten en parkeerkosten, etc. En vanaf deze maand ook minder boodschappen, aangezien we eerst maar eens de kelder gaan leegeten.
In elk geval: inkomensafhankelijk betekent dat er gekeken wordt naar je salarisniveau. Dat betekent dat iedereen, naar draagkracht, gaat bijbetalen - ook mensen die veel meer verdienen dan jij en ook geen toeslagen krijgen.
Mijn kosten zijn niet lager.
ik zou wellicht her en der kunnen bezuinigen, maar dat staat los van corona hoor.
Tja, en wat is draagkracht als je alleen kijkt naar wat er binnenkomt. Ik woon in de randstad dus voor mij is het leven gewoon duur.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
31-03-2020 11:44
PS kinderen zijn in het algemeen duurder dan de toeslagen die je voor het hebben van kinderen kunt krijgen.... dus het is niet zo dat je financieel slechter af bent omdat je geen kinderen hebt.
dat is niet helemaal waar. Ik heb vriendinnen met uitkering of een lage inkomen. Door de toeslagen die ze ontvangen vanwege hun kind houden ze iets meer over dan wanneer ze geen kind(eren) zouden hebben.
Met name huurtoeslag scheelt enorm, van helemaal niks als alleenstaande tot een paar honderd als je 1 kind hebt i.c.m. een laag inkomen.

Trouwens, ik benijd ze niet hoor. Ik heb gelukkig veel rust in mijn leven en dat is me meer dan waard. Ik geef alleen aan, dat door de nivellerende maatregelen je je soms als alleenstaande genaaid voelt. Zeker als je geen vetpot verdient maar toch net te veel waardoor je steeds meer en steeds vaker moet inleveren wanneer er tekorten ontstaan. Al moet ik zeggen dat het afgelopen jaar mee is gevallen en we juist ietsjes erbij hebben gekregen d.m.v. het verlagen van de inkomstenbelasting. Helaas zal dat vanwege deze crisis waarschijnlijk in rap tempo teruggedraaid worden of elders vandaan weggepikt worden.
FlowerBomb19 schreef:
31-03-2020 12:05
dat is niet helemaal waar. Ik heb vriendinnen met uitkering of een lage inkomen. Door de toeslagen die ze ontvangen vanwege hun kind houden ze iets meer over dan wanneer ze geen kind(eren) zouden hebben.
Met name huurtoeslag scheelt enorm, van helemaal niks als alleenstaande tot een paar honderd als je 1 kind hebt i.c.m. een laag inkomen.
Heb je daar ook in meegerekend dat ze meer monden moeten voeden, groter moeten wonen, meer energie verbruiken, meer kleding en schoenen moeten kopen, schoolgeld moeten betalen, vakanties 3x zo duur zijn etc.?
Of kijk je naar wat er netto per maand overblijft na de vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
31-03-2020 13:23
Heb je daar ook in meegerekend dat ze meer monden moeten voeden, groter moeten wonen, meer energie verbruiken, meer kleding en schoenen moeten kopen, schoolgeld moeten betalen, vakanties 3x zo duur zijn etc.?
Of kijk je naar wat er netto per maand overblijft na de vaste lasten?
Ik kijk nergens naar. Dit is informatie wat ik krijg van de mensen die zelf in de situatie zitten.
Ze houden nu meer over met kinderen dan zonder kinderen.
De grens ligt bij 2 of 3 kinderen afhankelijk van de situatie.
Uiteindelijk maakt het ook niet veel uit, je bent blij als je dit overleeft en vervolgens wacht er wereldwijd een enorme schadepost. De tijd zoals we het hebben gekend gaat het voorlopig ook niet meer worden. Een diepe recessie duurt 7 jaar en deze wordt nog erger dan die van 2008. Veel werkelozen, gedwongen huizenverkopen en stille armoede. In een ander topic vraagt iemand zich af waarom sommige mensen meteen hun uitgaves aanpassen want dit gaat toch voorbij. Ze vergat alleen dat je nooit weet waar de klappen vallen, het is heel makkelijk om alles kwijt te raken en dit wordt een heel diepe recessie want er staan landen op omvallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven