Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Stroppenpot voor verzekeraars bij coronacatastrofe

31-03-2020 08:16 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zorgverzekeraars mogen bij alle verzekerden om extra geld vragen als de kosten de pan uit rijzen. Het gaat om een inkomensafhankelijke bijdrage. De catastrofe­re­ge­ling wordt momenteel verder uitgewerkt

Ben benieuwd hoe hoog zo'n bijdrage zal uitpakken voor iemand met een modaal inkomen.

-----------------------

Stroppenpot voor verzekeraars bij coronacatastrofe

Zorgverzekeraars kunnen aanspraak maken op een stroppenpot, mochten ze veel financiële schade oplopen door de coronacrisis. De rekening kan oplopen tot vele honderden miljoenen euro’s. Toch spelen verzekeraars met de gedachte een beroep te doen op deze regeling.



https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/s ... ~ac73e216/
ardni schreef:
31-03-2020 10:24
Dat zegt toch niemand, maar ik betaal bijna 2000 euro per jaar.
Dat vind ik zelf allemaal best, maar een basisverzekering is rond de 1500 euro.
Als ik dan word geacht ook nog een inkomensafhankelijk bijdrage te leveren dan kan het zo zijn dat de mensen die 1500 euro betalen 1600 euro gaan betalen en ik bijvoorbeeld 2500.
Daar vind ik wel wat van ja.
Kun je wellicht beter het eigen risico aanpassen.
Ik meer. En ik vind het belachelijk dat ze nu geld er bij willen.

Je zou je er voor kiezen je niet meer te verzekeren. Goh ingebroken? jammer dan van die verzekering maar je krijgt toch maar een fractie. Fiets ongeluk en fiets stuk? Niks vergoed. Waar betáál je dan voor. Jan met de korte achternaam?
Het is de bedoeling dat ze met wat ze maandelijks innen óók calamiteiten op moeten kunnen vangen. Het lijkt wel de mooi weer show. Als er niets gebeurt hoeven we niet veel uit te keren maar betaald u wel de volle mep. Gebeurt er wat dan mag je extra betalen.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
01-04-2020 00:52
Ik meer. En ik vind het belachelijk dat ze nu geld er bij willen.

Je zou je er voor kiezen je niet meer te verzekeren. Goh ingebroken? jammer dan van die verzekering maar je krijgt toch maar een fractie. Fiets ongeluk en fiets stuk? Niks vergoed. Waar betáál je dan voor. Jan met de korte achternaam?
Het is de bedoeling dat ze met wat ze maandelijks innen óók calamiteiten op moeten kunnen vangen. Het lijkt wel de mooi weer show. Als er niets gebeurt hoeven we niet veel uit te keren maar betaald u wel de volle mep. Gebeurt er wat dan mag je extra betalen.
Dat is nu toch sowieso al zo? Wanneer er in een jaar veel beroep wordt gedaan op een verzekering dan schroeft (bijna) elke verzekeringsmaatschappij het jaar erna de premies omhoog. De verzekeraars hebben uitgerekend wat zij aan premie nodig hebben om een gemiddeld aantal (bepaald op cijfers uit het verleden) te kunnen doen. Als er in een jaar opeens vijftig procent meer woninginbraken worden geclaimed bij de verzekering zal de premie voor die verzekering het jaar erna omhoog gaan.

De extra zorgkosten ivm de coronacrisis zijn dusdanig hoog dat het hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar is om dat op te vangen met een toekomstige premieverhoging, vandaar dat er naar andere manier wordt gekeken om de kosten te dragen. Maar hoe je het ook wendt of keert deze kosten zijn er en die zullen met het hele land gedragen moeten worden.
strings-attached schreef:
01-04-2020 00:52
Ik meer. En ik vind het belachelijk dat ze nu geld er bij willen.

Je zou je er voor kiezen je niet meer te verzekeren. Goh ingebroken? jammer dan van die verzekering maar je krijgt toch maar een fractie. Fiets ongeluk en fiets stuk? Niks vergoed. Waar betáál je dan voor. Jan met de korte achternaam?
Het is de bedoeling dat ze met wat ze maandelijks innen óók calamiteiten op moeten kunnen vangen. Het lijkt wel de mooi weer show. Als er niets gebeurt hoeven we niet veel uit te keren maar betaald u wel de volle mep. Gebeurt er wat dan mag je extra betalen.

De meeste verzekeringen zijn ook niet nodig en je kunt prima zelf een potje aanhouden. Je kunt er ook voor kiezen om je helemaal niet te verzekeren, dat hebben sommige gelovigen wegens gewetensbezwaren

Dat er mensen zijn die dit extra betalen als een vorm van solidariteit zien verbaast me wel. Zorgverzekeraars draaien al jarenlang dikke winsten en er is eerder sprake van het afstemmen van de premies dan van concurrentie. Zorgverzekeraars sluiten ziekenhuizen en bepalen wat er wel of niet vergoed wordt.

Nu kan de burger er voor opdraaien. We moeten tenslotte solidair zijn. Dat we uiteindelijk solidair zijn met grote en winstgevende bedrijven lijkt iedereen even te vergeten. Dat opdraaien voor kosten doen we toch al met de fraude en misbruik in de zorg.

Daarnaast zoals eerder genoemd de indirecte kosten door mensen die niet behandeld zijn nu en die daardoor meer schade oplopen.
Marana schreef:
31-03-2020 09:04
Het is niet dat je premie omhoog gaat. Het is een rijksbijdrage, waarvoor we betalen via ons loonstrookje:

Volgens VWS wordt de stroppenpot gefinancierd met inkomensafhankelijke bijdragen die burgers betalen via loon of uitkering, en met rijksbijdragen. ,,De catastroferegeling wordt momenteel verder uitgewerkt”, aldus een woordvoerder.
Wat Marana schrijft. Die pot is er al. Er is voorlopig geen sprake van dat ze een extra rekening bij de burgers gaan neerleggen. Staat op je specificatie en/of je betaalt nog direct aan de belastingdienst als je niet hebt afgedragen via werkgever/uitkeringsinstantie maar inkomsten hebt uit bijvoorbeeld eigen bedrijf of andere inkomsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven