Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Testen en verplicht naar huis

20-04-2021 12:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend kreeg ik ineens heel erg last van verkoudheid klacht, voorderest geen koorts of echt ziek voelen.

Van mijn werk moest ik mijn eigen laten testen, en dit zojuist ook gedaan, hierna moest ik naar huis.

Helaas is thuis werken geen optie, als dit zou kunnen had ik dit uiteraard gedaan.

Maar die uren die ik nu niet aan het werk ben, is dit voor mijn eigen of krijg ik dit doorbetaald?
Je bent toch gewoon ziek? Dus dan lijkt me dat die regels gelden.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
20-04-2021 12:13
Je bent toch gewoon ziek? Dus dan lijkt me dat die regels gelden.
nope

alleen TO's HR-afdeling weet wat de regels zijn
Dit interpreteren bedrijven zelf
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan je werkgever/cao, denk ik. Mijn man krijgt die uren als bijzonder verlof doorbetaald, mijn zoon krijgt de eerste 2 dagen geen loon. Best lullig.
Bij ons is het dan bijzonder verlof.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op een school. Wij mogen met het kleinste klachtje niet komen. We kunnen ons laten testen bij een sneltestorganisatie op kosten van de baas. Dan ben je dus max een kwartier aan het wachten op de uitslag. Heel fijn.
We krijgen gewoon doorbetaald, ook toen we nog niet konden sneltesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, vind het een lastige situatie.

Ik had laatst ook een collega die flink verkouden kwam werken. Ze had keelpijn, loopneus, noem maar op. Ze is toen ook door de werkgever naar huis gestuurd om te laten testen.
Ik meld me normaal gesproken niet ziek bij een verkoudheid, maar nu met corona neem ik zelf echt geen risico en laat ik me ook bij minimale klachten testen. Maar die collega staat er heel anders in, ze gaf aan “ik heb heus geen corona”, test bleek uiteindelijk ook negatief maar goed dat weet je nooit van tevoren.

Ben ook erg benieuwd wat de regels precies zijn met wat de rechten en plichten zijn want dit soort uitzonderlijke situaties zijn vaak niet terug te vinden in een cao.
Ik zag wel dat als een medewerker zich ziek meldt maar niet wil testen de werkgever dit kan en mag zien als niet meewerken aan re-integratie, en dus loon zou mogen inhouden. Maar hoe zit dat dan als een werknemer zich niet ziek heeft gemeld en dus “ziek” komt werken, wat mag een werkgever dan?

Ik vond het persoonlijk best egoïstisch van mn collega dat ze verkouden kwam werken en eerst niet wilde testen, want daarmee wordt het hele team dus eigenlijk een risico
Alle reacties Link kopieren
Helaas hebben wij geen Cao, en een HR afdeling hebben we ook niet.
lilalinda schreef:
20-04-2021 12:15
nope

alleen TO's HR-afdeling weet wat de regels zijn
Dit interpreteren bedrijven zelf
Wat raar. Ik zou denken dat dit geldt als arbeidsongeschiktheid wegens ziekte. Je kunt immers door die verkoudheid je werk niet uitvoeren.
Calimero88 schreef:
20-04-2021 12:28
Helaas hebben wij geen Cao, en een HR afdeling hebben we ook niet.
Dan vraag je het je werkgever?
Alle reacties Link kopieren
In principe moet je baas je dat doorbetalen, tenzij je voor een uitzendbureau werkt. Dan ligt het er aan of je een uitzendbeding hebt of niet en kan het zijn dat je je bij het und moet melden voor een ww uitkering, maar zo te lezen is dat niet op jou van toepassing. Veel bedrijven betalen het niet maar tot nu toe heeft de rechter iedere werknemer die het voor de rechter heeft gegooid in het gelijk gesteld en moest de werkgever alsnog betalen. Maar goed, daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk..
lizenlotte schreef:
20-04-2021 12:49
In principe moet je baas je dat doorbetalen, tenzij je voor een uitzendbureau werkt. Dan ligt het er aan of je een uitzendbeding hebt of niet en kan het zijn dat je je bij het und moet melden voor een ww uitkering, maar zo te lezen is dat niet op jou van toepassing. Veel bedrijven betalen het niet maar tot nu toe heeft de rechter iedere werknemer die het voor de rechter heeft gegooid in het gelijk gesteld en moest de werkgever alsnog betalen. Maar goed, daar moet je ook maar zin in hebben natuurlijk..
WW?? Dat is toch helemaal niet aan de orde nu?
Alle reacties Link kopieren
Zou toch denken dat de overheid daar wel uniforme regels voor heeft opgesteld.

Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine
Alle reacties Link kopieren
Als ze voor een uitzendbureau werkt met een uitzendbeding schrijf ik. Dan heb je wel degelijk recht op een ww. Heeft mijn vriend ook moeten aanvragen omdat hij in quarantaine moest.
Na zo'n test moet je ook thuis blijven tot je de negatieve uitslag hebt. Je mocht gaan werken. Goed dat je werkgever hier zo alert op is, helaas zijn ze niet allemaal zo.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-04-2021 12:50
Zou toch denken dat de overheid daar wel uniforme regels voor heeft opgesteld.

Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine
Als ik dit lees zou ik gewoon doorbetaald moeten krijgen zonder wacht dag.

Denk dat mijn werkgever het ook niet weet, maar het liefst betaald hij zo min mogelijk.

Collega had paar maanden geleden ook dat ze moest wachten op de uitslag, maar zij houd de uren bij en ze is nogal heel royaal naar haar eigen toe wat betreft dit soort dingen, dus het heeft haar uiteraard niks gekost.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
20-04-2021 12:50
Zou toch denken dat de overheid daar wel uniforme regels voor heeft opgesteld.

Edit: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine
Oh, dus de werkgever moet wel doorbetalen lees ik. Ik stuur de link meteen naar zoon. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-04-2021 12:15
nope

alleen TO's HR-afdeling weet wat de regels zijn
Dit interpreteren bedrijven zelf
De vraag is alle bedrijven dat goed doen hè. De werkgever moet in dit geval echt wel het loon doorbetalen. Tenzij er wachtdagen gelden.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet te ziek bent om onder normale omstandigheden (dus als er geen corona bestond) te werken in je eigen functie dan ben je niet ziek. Maar je kunt niet werken door de coronamaatregelen waardoor je thuis moet blijven na een positieve test en doordat je niet thuis kunt werken. Dit komt voor risico van jouw werkgever. Jouw werkgever moet jouw salaris doorbetalen tot je weer naar werk kunt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven