Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuis school werk lockdown dip wie ook?

07-01-2021 10:51 686 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even klagen mijn ei kwijt.
Weer Thuis school weer beide doorwerken veel thuis door avond weekenddiensten maar voelt allemaal dubbel. Frustratie van het schoolwerk ben de draad kwijt. 2 kids groep 3 en 6.
Sommen die ik niet snap, stuiterende kinderen en niet even naar buiten kunnen om te resetten door de regen.
Ik heb echt een offday wie pept me op of klaagt lekker met me mee?
Want het ging goed tot gister en toen hoorde ik dat de lockdown zeker de hele maand januari gaat duren, de moed zakt me op alle fronten in de schoenen.
Wie helpt.me herpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik en nog een collega zijn de enige van mijn team met kleine kinderen, en er is weinig begrip. Moet naar kantoor komen en niemand die luistert als ik zeg dat ik niet kan komen omdat ik geen opvang heb en ook moet lesgeven. Hebben jullie hier ook last van en hoe gaan jullie hiermee om?
Llientje schreef:
08-01-2021 13:17
Onze oudste, dyslexie en moeilijk lerend. Ze loopt al iets achter dus laten we hopen dat de achterstand niet groter wordt. Het is thuis wel rustiger dan in de klas waardoor ze zich beter kan concentreren. De online instructies vindt ze alleen veel lastiger om te volgen. Als ik het dan op een andere manier uitleg snapt ze het direct maar dat mag dan weer niet van de juf..ik heb tegen de juf wel gezegd dat ik het op mijn manier uit zal leggen want het geeft haar zoveel zelfvertrouwen als ze de opdrachten maakt en er dan zo doorheen vliegt zonder veel foutjes te maken!

Gaat hier dan om het optellen en aftrekken over de 100. De juf wil dat ze het op de getallenlijn laten zien en dan met zoveel mogelijk kleine stapjes, onze dochter raakt daarvan echt de weg kwijt dus ik laat het haar onder elkaar zet en dat werkt echt super!
Oh ja, heel irritant, de weet ik veel hoeveel manieren ze moeten kunnen om op te tellen of te vermenigvuldigen. Belachelijk, geeft alleen maar verwarring en frustratie. Gewoon hetzelfde trucje 100x herhalen is veel effectiever.
In een ander topic al genoemd, maar wat een bedroevend onderwijs krijgt mijn kind. Mijn vertrouwen in school is tot het vriespunt gedaald. Bah, prutsers.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
08-01-2021 13:49
Ik en nog een collega zijn de enige van mijn team met kleine kinderen, en er is weinig begrip. Moet naar kantoor komen en niemand die luistert als ik zeg dat ik niet kan komen omdat ik geen opvang heb en ook moet lesgeven. Hebben jullie hier ook last van en hoe gaan jullie hiermee om?
Oh nee dat is echt vreselijk en een leidinggevende? Kan je met je collega een deal maken? Jij de ene dag de kids zij de andere? Man ook geen begrip op zijn werk?

Man hier moet werken hele dag weg, werk is wel begripvol.
Ik kan ook avonden en weekenden werken dus kom wel aan mijn uren maar dat maakt het wel zwaar kids de hele dag en dan nog werken tot 23 uur en weer vroeg op en door.....
WorkMomNia37 schreef:
08-01-2021 07:19
Zijn er ook mensen die zich zorgen maken om de prestaties van de kinderen?
Dat ze een achterstand oplopen, ik wel voor oudste kind.



Ik maak me geen zorgen wat mijn eigen kinderen betreft. Ik maak me wel zorgen om hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze zien hun vriendjes nog wel via teams en af en toe een speelafspraak, maar ze missen de dynamiek van school.
Ze vinden het thuis werken ook helemaal niet leuk.

Wij hebben niets te klagen. Ruim huis, ruime tuin, veel buiten speelruimte. Genoeg devices om op te werken. Niemand in een risicogroep qua gezondheid. We komen er wel doorheen.
Maar ook: een kind met een gedragsprobleem, een ouder die tegen overspanning aan zit en geen vitale beroepen dus geen recht op opvang. Volledig terecht natuurlijk, maar betekent wel dat we beide iets moeten inleveren op werk. Ik kan niet thuiswerken vanwege fysieke werkzaamheden. En het kan ook maar zo zijn dat mijn werk ophoudt te bestaan door de corona crisis.

Kinderen zijn moeilijk naar buiten te krijgen in de kou en de regen.

Ik vind het moeilijk positief te blijven. Het lijkt zo uitzichtloos. Ik hoop dat de vaccins een uitweg zijn. Maar ook dan moeten de maatregelen nog een tijd van kracht blijven.
Ik zou nog wel een jaar willen doorspoelen of zo.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier ook ouders geschrokken van de lesmethodes hoe het werk aangeboden wordt?
Wij doen alles digitaal (op school ook) dus geen werkboeken etc.
Het tempo is hoog, heel hoog. En elke dag komt er iets anders aan bod wat zs 10 min doen en dan moeten ze het maar weten....

Geen extra hulpbladen, taakboekje etc. Dus wij printen ons suf. Om het kind blijvend te laten oefenen. Eigenlijk zou school dit moeten verzorgen. Een paar ouders uit de klas zijn van plan om dit ook te gaan zeggen.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
09-01-2021 09:13
Zijn er hier ook ouders geschrokken van de lesmethodes hoe het werk aangeboden wordt?
Wij doen alles digitaal (op school ook) dus geen werkboeken etc.
Het tempo is hoog, heel hoog. En elke dag komt er iets anders aan bod wat zs 10 min doen en dan moeten ze het maar weten....

Geen extra hulpbladen, taakboekje etc. Dus wij printen ons suf. Om het kind blijvend te laten oefenen. Eigenlijk zou school dit moeten verzorgen. Een paar ouders uit de klas zijn van plan om dit ook te gaan zeggen.
Nee, sorry. Alles in werkboekjes en extra werkbladen met een hele duidelijke, simpele structuur. Online is extra oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Hier niets online, alles in boeken en schriften. Werkt prima, heel overzichtelijk.
Hier vitaal beroep en aan het werk en in gisteravond na mijn werk het huiswerk doorgenomen. Begrijpend lezen blijkt lastig want kind heeft haar online dictee gemist. Ze had alles af en moest wachten tot bepaald tijdstip dus die is met een extra opdracht begonnen, is buiten gaan spelen en hop....alles gemist.

Om afleiding te voorkomen mag ze van mij haar mobiel er niet naast (adhd), waardoor ze ook de oproepen van klasgenoten heeft gemist.

Daarvoor al een hele strijd gehad omdat ze door haar adhd overprikkeld raakte en een paniekaanval kreeg. Hier dus ook een dip. Ze wil het zo graag goed doen maar overzicht bewaren is een punt. Gekozen voor noodopvang voor een keer maar daar kan ze zich helemaal niet concentreren. Iedereen werkt door elkaar heen ivm verschillende groepen, er wordt gerend, gegild, gespeeld. Leraren doen hun best maar vangen op naast het reguliere online leswerk. Dus toch maar thuis. Hoe dit verder moet....geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
09-01-2021 09:24
Hier niets online, alles in boeken en schriften. Werkt prima, heel overzichtelijk.
Hadden we vorig jaar ook, was fijn want dan kon je af en toe terugbladeren voor een uitleg van hoe iets ook alweer zat.
Nu alles digitaal.
Moet wel zeggen dat ze er zelf wel beter mee om gaat met het hele thuis werken. Vorig jaar was het 1 strijd met rondvliegende potloden etc. en een hoop gegil als iets niet lukte.
Dit jaar gaat het al stukken beter en is ze gemotiveerder om aan de slag te gaan.

Ben zelf ook aan het werk. We hebben afspraken gemaakt, als je me nodig hebt dan roep je me en dan laat ik de boel de boel.
ook de telefoon laat ik rinkelen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een herkenning ik hoop zo dat we 1 februari weer kunnen leven.

Zijn ook nog andere lockdowndipdingen zoals niet even de action in kunnen al was het maar voor nieuwe schriften potloden. geen leuke uitjes, niet uit eten.

Ik wil op het terras in het zonnetje zonder corona over een markt struinen.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat man vandaag wat dingen doen die ik een frustratie vind.
Dan hoef ik morgen maar de helft te doen. Hopelijk frisse start morgen.

Klaagzang schriften zijn vol waar koop ik die.
Alle reacties Link kopieren
Hier groep 8 (hoe dan nu met de cito's en de inschrijvingen voor 1 maart voor de middelbare school??), groep 7 en groep 3. Een man die universitair docent is en 5x per week 1,5 les geeft en ik heb zelf een vitasl beroep en werk 4 dagen pw op kantoor. En als ik thuiskom heeft de groep 3-er haar huiswerk maar voir de helft af waardoor ik laat in de middag of in de avond nog dictee's moet voorlezen en de oefeningen uit VVL nog moet doen. De oudste twee werken op snappet en de grorp 8 er heeft na de afsluitende les van 15.00 ook nog voor 1,5 uur aan huiswerk.

Ja, ik hoorde net tot mogelijk begin februari. Ik ben nog geen enkele keer ziek geweest. Al die maanden naar het werk geweest. Alle ballen opgehouden, vakanties afgezegd, mijn schoonouders in het buitenland hebben beide corona gehad dus veel zorgen gehad en nu sta ik ook echt wel op het punt van janken.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel 1 maart worden; nog drie weken verlenging betekent dat er vlak voor de carnavalsvakantie versoepeld zou worden; dat doen ze niet.

Met dat vooruitzicht: zorg voor jezelf en je kinderen en laat je niet een burn-out in werken. Als je kinderen hun huiswerk niet afhebben: dan niet. Niet de avonden nog aan de slag, dat is niet zinvol voor je groep drie-er en funest voor jouw welbevinden. Het is belangrijker om deze tijd zo goed mogelijk door te komen dan alle vertraging vermijden. Het komt goed en zo niet, dan ook :hug:
Alle reacties Link kopieren
Thing1 schreef:
10-01-2021 20:28
Hier groep 8 (hoe dan nu met de cito's en de inschrijvingen voor 1 maart voor de middelbare school??), groep 7 en groep 3. Een man die universitair docent is en 5x per week 1,5 les geeft en ik heb zelf een vitasl beroep en werk 4 dagen pw op kantoor. En als ik thuiskom heeft de groep 3-er haar huiswerk maar voir de helft af waardoor ik laat in de middag of in de avond nog dictee's moet voorlezen en de oefeningen uit VVL nog moet doen. De oudste twee werken op snappet en de grorp 8 er heeft na de afsluitende les van 15.00 ook nog voor 1,5 uur aan huiswerk.

Ja, ik hoorde net tot mogelijk begin februari. Ik ben nog geen enkele keer ziek geweest. Al die maanden naar het werk geweest. Alle ballen opgehouden, vakanties afgezegd, mijn schoonouders in het buitenland hebben beide corona gehad dus veel zorgen gehad en nu sta ik ook echt wel op het punt van janken.
:hug:
Ik zou me focussen op de 8e groeper en de rest een beetje laten als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
fanatic schreef:
09-01-2021 09:13
Zijn er hier ook ouders geschrokken van de lesmethodes hoe het werk aangeboden wordt?
Wij doen alles digitaal (op school ook) dus geen werkboeken etc.
Het tempo is hoog, heel hoog. En elke dag komt er iets anders aan bod wat zs 10 min doen en dan moeten ze het maar weten....

Geen extra hulpbladen, taakboekje etc. Dus wij printen ons suf. Om het kind blijvend te laten oefenen. Eigenlijk zou school dit moeten verzorgen. Een paar ouders uit de klas zijn van plan om dit ook te gaan zeggen.
Het is nu beter maar ik heb inderdaad vorige periode een heel arsenaal aan leerboekjes gekocht en besteld.
Handschrift was om te huilen, en zen
waren heel goed in multiple choice vragen aantikken (dat is een heel raar antwoord, dit woord kont me bekend voor uit de tekst, weer een groen antwoord).
Automatiseren maar ouderwets volgens het boekje. En je zou denken dat ze dankbaar zijn :rofl: als je voor tig euro extra boekjes besteld en er zoveel tijd insteekt maar nog boos ook.
Echt gezellige familytime *not*
Alle reacties Link kopieren
Oehhhh ik hoor 25ste januari weer scholen op :cheer: mag ik stiekem hopen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een voorzichtige juichstemming. Heb een zoon in groep acht die thuisonderwijs echt vreselijk vindt.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
07-01-2021 18:01
Dit vind ik oprecht sneu in je verlof.
Is dit niet een gevalletje noodopvang dan?
Alle reacties Link kopieren
Petita schreef:
07-01-2021 13:30
Ohw veeg me op. Ik klaag mee.
Hoogzwanger hier, een peuter en een kleuter in huis en dan dat bericht dat de lockdown nog eens twee weken gaat duren... Ik had me mijn verlof heel anders voorgesteld.
Manlief heeft een vitaal beroep en is juist door Corona veel aan het werk (zorg) met wisseldiensten en ik sta er dus voornamelijk in mijn eentje voor. Nu 38 weken en ik kom niet verder dan waggelen in huis.
Dit is zo herkenbaar! Dacht precies hetzelfde toen dat bericht kwam. En ook dat waggelen in en rondom huis. Voel me zo te kort doen aan onze oudste...en snel boos merk ik door de stress en situatie. Probeer wel iedere dag nu naar de speeltuin te gaan of en rondje te fietsen. Fietsen gaat goed. Misschien ook een optie voor jou?

Ik ben 36 weken nu en heb een dreumes thuis. Plus echt net een stressvolle verbouwing achter de rug. Hoopte ook in verlof even bij te komen met dreumes 2 dagen op de opvang. Maar helaas. Al besef ik dat de extra tijd die ik nu met dreumes heb ook niet meer terugkomt, maar hoogzwanger en er grotendeels alleen voor staan is gewoon zwaar in deze periode. Mijn man moet op werk werken en de dag dat hij thuiswerkt, werkt hij op zolder waar het dreumes onvriendelijk is momenteel door een deel van de verbouwing nog. 🙈

En jij hebt dus een peuter én kleuter! Heftig! Mag je gebruik maken van noodopvang? Gezien je man een vitaal beroep heeft. Ik heb het net ook aangevraagd, n.a.v. een tip die ik ontving in een ander topic.
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
11-01-2021 16:25
Hier ook een voorzichtige juichstemming. Heb een zoon in groep acht die thuisonderwijs echt vreselijk vindt.
Ik wil de stemming niet verpesten, maar ik keek net een of ander programma waar buitenlandse onderzoeken besproken werden dat kinderen het virus net zo hard verspreiden als volwassenen en dan hebben we het nog niet eens over de Britse variant....
ik vrees met grote vrezen....
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
07-01-2021 13:57
Oh herkenning.
Beiden vitaal beroep dat gewoon buitenshuis doorgaat.
Kind dat weigert te werken en alleen maar dwarsligt.
En herstellende van corona waar ik echt doodziek van ben geweest.
We houdem vol!!
Oei heftig, sterkte met het herstel en thuis!
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
11-01-2021 22:44
Ik wil de stemming niet verpesten, maar ik keek net een of ander programma waar buitenlandse onderzoeken besproken werden dat kinderen het virus net zo hard verspreiden als volwassenen en dan hebben we het nog niet eens over de Britse variant....
ik vrees met grote vrezen....
In al die tijd dat de scholen open waren kwam er wel van tijd tot tijd zo'n buitenlands onderzoek bovendrijven en daar hebben ze nooit veel mee gedaan, dus ik denk ook niet dat dat nu opeens de zaak verandert. Hooguit als kinderen met de Britse variant dus wel opeens veel besmettelijker zijn ten opzichte van volwassenen, maar dan nog zullen ze de scholen niet eindeloos dicht houden. Dan zullen de scholen wel opengaan met aanvullende maatregelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Petita schreef:
07-01-2021 15:32
Ja, die instelling had ik de afgelopen weken ook, we zijn vaak genoeg met enthousiasme de deur uitgegaan met regen, maar het is nu gewoon even klaar. Ze hebben er ook gewoon geen zin meer in (potentiële uitjes: de bakker, de slager, de groenteboer, eendjes voeren, speurtochtje doen, rondje door de straat). Kleuter verzucht: niet wéér...

Hier: hoogzwangere buik, peuter en kleuter in laarsjes/jassen/sjaal/muts/etc hijsen. (Peuter weigert broek aan te trekken, kleuter tovert ergens slippers vandaan/ weigert jas dicht te doen/heeft geen zin/ peuter rent weg/jas peuter heeft nog zeiknatte mouwen van gisteren/peuter poept in z’n luier/ verzin het). Uiteindelijk allemaal naar buiten, kleuter moet toch nog een keer naar de wc, binnen 1 minuut valt peuter vol in een diepe plas. Weer naar binnen. En dit voor de 5e keer. Ik overdrijf niet eens.

Binnengekomen: lading modderpootjes in de gang, een bergje jassen/sjaals/mutsen/wanten en ik ben gesloopt met m’n hoogzwangere harses.

En ik weet ook wel: vandaag is die dip er effe, morgen gaan we er weer voor en kan ik het allemaal weer beter hebben.
Oh lees nu dat je genoeg probeert te ondernemen! Maar ook zo herkenbaar hoe het bij jullie gaat, zo gaat het hier ook. Alleen dan heb ik maar 1 dreumes. Denk ik we gaan een rondje lopen, super leuk. Ondanks m’n bekkenpijn. Eindigt het halverwege in een driftbui waardoor ik en driewieler en dreumes naar huis moet tillen haha. Gisteren naar de speeltuin zonder fiets ging het beter. Hoefde toen alleen dreumes naar huis te tillen. Maar eenmaal thuis was al m’n energie weg. Ach wel even buiten geweest. En zo probeer ik toch positief te blijven! En niet na te denken over hoe m’n verlof eigenlijk had moeten zijn, dat helpt ook wel sommige dagen. Al is mijn verlof pas net ingegaan.

Wat hier wel helpt: Ik ruim speelgoed overdag niet meer op nu. Man helpt daarmee na het eten als dreumes op bed ligt. En hij legt dreumes op bed. Ook de vaatwasser laat ik voor wat hij is. Dus is hij schoon, pak ik eruit gedurende de dag en ruimen we hem s avonds samen uit en weer in. Dit scheelt zoveel! Misschien kan jouw man ook met zulke dingetjes helpen?
Voordat ik naar bed ga, maak ik ook nog een rondje door huis beneden. Dit vooral om de laatste dingetjes op te ruimen. Dan heb ik weer wat energie, na een paar uurtjes op de bank haha.
Alle reacties Link kopieren
In het voorjaar veel strijd met dochter (toen groep 3). Totdat we dagen en taken verdeelden: op papadagen taal, op mamadagen rekenen. En niet naast eigen werk doen, maar echt tijd nemen.

Deze keer gaat het beter. Partner heeft veel tijd om te helpen. (Minder werk door lockdown). Sommige dingen wil dochter met mij doen. Daar probeer ik tijd voor vrij te maken. Maar ook ontploffing bij een tekenopdracht 🙄 gelukkig volgende dag weer vol goede moed opnieuw beginnen.

In de middag buiten spelen, spelletje doen, lezen, spelen. Ook doet ze mee met online sporten (rek en strekoefeningen) met collegas.

Ze vindt het niet leuk dat winkels dicht zijn : waarom zijn brillenwinkels wel open en oorbellenwinkels niet? Mijn fiets is echt veeel te klein (klopt, in voorjaar nieuwe of als winkels weer open gaan).
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat veel mensen ook de tekenopdr achten en andere creatieve dingen uitvoeren....
Daar begin ik dus echt niet aan.
We knutselen hier naar mijn idee genoeg en mijn kinderen hebben daar echt hun eigen ideeën over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven