Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuiswerken en toekomst

09-04-2020 16:02 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veertig procent kan niet thuiswerken, dat zijn de mensen in distributie centra, bouw, zorg, telecom deels(uitvoering) enz enz

Deze mensen staan normaal altijd in de file omdat mensen die wel gewoon thuis kunnen werken perse van hun baas naar kantoor moeten aan de andere kant van het land

Zou dat nu eindelijk klaar zijn straks? Dat bedrijven medewerkers niet meer kunnen verplichten te komen maar, zonder goede reden, thuiswerken niet meer mogen weigeren??
Mijn werkgever verplicht mij niet om naar kantoor te komen, wel wordt verwacht dat ik bij overleggen ben, maar dat verwacht ik ook van mijn collega's.
Zelf kijk ik nu al weer uit naar het samen werken met mijn collega's, ik mis ze en de sociale contacten die je tijdens het werk hebt.

Ik werkte al 1 dag per week/twee weken thuis en vond dat fijn, om even een dag ongestoord te weken, maar 4 dagen thuis werken per week zijn er toch echt 3 te veel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel thuiswerkers met een "kantoorbaan" ervaren dat veel thuiswerken absoluut niet fijn werkt. En snakken naar kantoor.
- Goeie stoel/bureau/beeldscherm
- Even snel overleggen bij koffieautomaat
- Vergaderingen waarbij je elkaar echt kunt zien
etc

En daarbij zijn veel van de Locatiegebonden-banen (distributie/schoonmaak etc) vaak mensen die in wonen&werken in eigen woonplaats. Die hebben niet veel last van het verkeer

dus nee, ik denk, dat we niet veel veranderingen gaan zien
Ik mocht altijd al thuis werken. Maar nu we echt de hele tijd thuis werken merk je toch dat bepaalde dingen een beetje op de lange baan geschoven zijn.

Voor de samenwerking met mijn internationale collega's maakt het effectief weinig verschil waar ik zit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-04-2020 16:10

En daarbij zijn veel van de Locatiegebonden-banen (distributie/schoonmaak etc) vaak mensen die in wonen&werken in eigen woonplaats. Die hebben niet veel last van het verkeer

Dat is niet waar, die 40% die nu niet in de file staat. Staat straks wel in de file
lilalinda schreef:
09-04-2020 16:10
Heel veel thuiswerkers met een "kantoorbaan" ervaren dat veel thuiswerken absoluut niet fijn werkt. En snakken naar kantoor.
- Goeie stoel/bureau/beeldscherm
- Even snel overleggen bij koffieautomaat
- Vergaderingen waarbij je elkaar echt kunt zien
etc

En daarbij zijn veel van de Locatiegebonden-banen (distributie/schoonmaak etc) vaak mensen die in wonen&werken in eigen woonplaats. Die hebben niet veel last van het verkeer

dus nee, ik denk, dat we niet veel veranderingen gaan zien

Ik denk dat er nog best veel werkgevers zijn waarbij de werknemers niet thuis mogen werken terwijl dat wel mogelijk is. Ik hoop dat die werkgevers inzien dat thuiswerken helemaal zo gek nog niet is.
Normaal gesproken mag ik niet thuis werken, maar ik vind het heerlijk! Wat mij betreft wordt het verplicht.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
09-04-2020 16:20
Dat is niet waar, die 40% die nu niet in de file staat. Staat straks wel in de file
het zijn voornamelijk filerijders die andere filerijders in de weg staan
dat zijn echt niet de schoonmakers etc, die nu wel werken
Alle reacties Link kopieren
Mijn kantoor zit in het buitenland en mijn collega's zitten overal over de wereld verspreid dus ik werk meestal vanuit huis. Voor mij is er niets veranderd maar na een paar jaar dit doen weet ik wel dat ik bij een volgende baan wel vaker naar kantoor zou willen als dat zou kunnen. Ik mis kleine dingen als samen even koffie drinken om dingen te overleggen, of lunchen, of gewoon in de pauze samen een wandeling maken.

Ik denk dat veel mensen na deze lockdown erg graag weer naar kantoor willen hoor. Dit is 'leuk' voor heel even maar dag in, dag uit... toch wat minder.
Theamuts schreef:
09-04-2020 16:22
Normaal gesproken mag ik niet thuis werken, maar ik vind het heerlijk! Wat mij betreft wordt het verplicht.

Het mag van mij best een recht worden (net als met parttime werken bijvoorbeeld). Dat het alleen geweigerd mag worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind thuiswerken best wel k*t en hoop niet dat het de standaard wordt. Ik houd van de scheiding van werk en privé en heb thuis ook helemaal geen ruimte om een goede werkplek te creëren. Het enige wat ik nu even niet mis, is de reistijd, maar dat is ook echt het enige.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik snap mensen wel dat je naar kantoor wil, maar voor het milieu en alles moet het toch een stuk flexibeler kunnen straks

Ochtend thuiswerken en smiddags even langs kantoor

Maar ook, mijn man werkt in de ict en kan prima thuiswerken (als hij geen storingsdienst heeft) maar wat een gezeik is het altijd geweest van al die managers. Terwijl hij ruim een uur reistijd heeft, altijd druk is, altijd overwerkt en dus standaard rond 20 uur thuis is
Regelmatig voor ons gezin heel uitdagend en als het eens echt nodig was (toen de kids klein waren) dat hij hier zes uur was, wat prima te regelen is door thuiswerken, was het altijd gedoe

Hij werkt er al 20! Jaar en heeft twee jaar een manager gehad waarvan hij standaard 1 dag in de week mocht thuiswerken
Toen die weg ging en er een nieuwe eikel kwam die het weer verbood om onzinnige redenen is hij gewoon maar vier dagen gaan werken. Their loss
Maar zo stom

En nu
Voor het eerst is ie elke avond bij het avondeten. Supergezellig
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
09-04-2020 16:24
Het mag van mij best een recht worden (net als met parttime werken bijvoorbeeld). Dat het alleen geweigerd mag worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang.
Nou dat bedoel ik!!!!

Dat zou fijn zijn!!
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
09-04-2020 16:20
Dat is niet waar, die 40% die nu niet in de file staat. Staat straks wel in de file
Een afname van 5% van het spitsverkeer doet al veel files verdwijnen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-04-2020 16:23
het zijn voornamelijk filerijders die andere filerijders in de weg staan
dat zijn echt niet de schoonmakers etc, die nu wel werken
Nee, schoonmakers werken juist voordat de kantoormensen beginnen. Of juist nadat ze weer naar huis zijn.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Thuiswerken maakt ook dat de scheiding werk/privé niet meer zo helder is. Hier loopt het ineens nogal door elkaar en dat komt op sommige dagen de productie ten goede, en op andere niet. Man zit inmiddels zes weken thuis, (werkgever nam al maatregelen voordat de overheid dat deed) en vliegt inmiddels tegen de muren op. Werk en privé worden nog niet eens door een deur gescheiden. Prive-administratie is op dezelfde plek als werk, lunchen met het gezin, man krijgt alles mee van wat er thuis gebeurt.

Ik ben zo blij dat ik nog wel op locatie kan werken op sommige momenten.
Alle reacties Link kopieren
Veel bedrijven zullen er ook achter komen dat ze geen dure kantoorruimte meer nodig hebben voor al hun werknemers. Als mensen de helft zouden thuiswerken heeft een bedrijf ook maar de helft van de kantoorwerkplekken nodig. Ik denk dat velen daar zeker op sturen nu er, met de anderhalve meternorm, veel meer ruimte per werkplek nodig zal zijn.
Daarnaast zullen een aantal functies volkomen overbodig blijken te zijn. De zogenaamde bullshitbanen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
09-04-2020 16:28
Ik snap mensen wel dat je naar kantoor wil, maar voor het milieu en alles moet het toch een stuk flexibeler kunnen straks

Ochtend thuiswerken en smiddags even langs kantoor
Voor het milieu maakt het natuurlijk helemaal niets uit of even in de middag langs kantoor wipt of dat je sochtends naar kantoor rijdt en aan het einde van de dag weer terug gaat.
De kilometers en vervuiling blijven hetzelfde
nerdopviva schreef:
09-04-2020 16:24
Het mag van mij best een recht worden (net als met parttime werken bijvoorbeeld). Dat het alleen geweigerd mag worden bij zwaarwegend bedrijfsbelang.
"Men" vindt dat secretaresses op kantoor thuis horen, nou ja voor het brengen van koffie is dat natuurlijk wel handig maar verder vind ik het onzin.
granny71 schreef:
09-04-2020 16:44
Voor het milieu maakt het natuurlijk helemaal niets uit of even in de middag langs kantoor wipt of dat je sochtends naar kantoor rijdt en aan het einde van de dag weer terug gaat.
De kilometers en vervuiling blijven hetzelfde

File-kilometers geven volgens mij meer uitstoot dan als er doorgereden wordt.
Ik werk ook thuis en nee, straks ga ik gewoon weer naar kantoor...
Voor de psyche is continue thuiswerken niet heel prettig (vind ik dan...)
Alle reacties Link kopieren
Zodra het kan, ga ik weer naar kantoor. Maar ik sta nooit in de file, ik fiets/loop naar kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Binnen ons bedrijf is thuiswerken heel normaal. Voor (maandelijkse) meetings komt kwam iedereen naar kantoor. Verder veel Skype-overleg.

Ik vind het prima, kan op kantoor werken als ik wil maar zelfs als ik om 6.50 vertrok stond ik al regelmatig in de file.

Ik denk dat het bij veel bedrijven ook ‘onbekend maakt onbemind’ was. Dat ze dachten dat thuiswerken niet kon, dat mensen niet productief waren, dat ze de kantjes er vanaf zouden lopen. En dat dat nu best wel blijkt mee te vallen.

Als mensen meer thuis mogen/kunnen/gaan werken na deze crisis, dan scheelt dat al veel in de files en CO2 uitstoot.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mijn directe leidinggevende zit in het buitenland, dus die zie ik sowieso al zelden in het echt. En de mensen die ik om me heen heb zitten op kantoor heb ik werkinhoudelijk weinig mee te maken.

Maar het is wel gezellig en de voorzieningen qua grote computer en twee grote schermen en dat soort dingen zijn bij mij op werk wel beter. Ik zit nu eigenlijk niet eens op een fatsoenlijke bureaustoel. En ik heb geen printer, en dat is echt wel een nadeel bij belangrijke stukken.

Ook houd ik niet van videocalls en mensen die zo mijn woning in kijken. Ik ga nu voor een kale muur zitten, want ik vind het niet zo nodig dat mensen zien dat ik thuis een sloddervos ben. Of ik zet gewoon mijn camera uit.

Gelukkig doet mijn team normaal gesproken ook al niet aan videocalls, dus zijn we er niet op overgestapt. Maar ik merk dat anderen die normaal nooit op afstand werken daar wel heel erg aan hechten.
himalaya schreef:
09-04-2020 17:42

Ik denk dat het bij veel bedrijven ook ‘onbekend maakt onbemind’ was. Dat ze dachten dat thuiswerken niet kon, dat mensen niet productief waren, dat ze de kantjes er vanaf zouden lopen. En dat dat nu best wel blijkt mee te vallen.
Jup, de controle willen houden, hun personeel niet vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven