Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Thuiswerken leuk houden

29-05-2020 09:09 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar mijn manager laatst nog zei dat we eind mei weer naar kantoor konden, werd dat later juni en is laatste nieuws dat dat voorlopig niet gaat gebeuren.

En ik moet zeggen dat ik daar wel chagrijnig van word. Collega's maken het werk leuk en bellen is toch anders. Merk dat productiviteit ook wel afneemt en focus steeds verder te zoeken is.

Zelfs de weken dat kinderen thuis waren vond ik beter te doen. Nu zijn kinderen weer naar kdv en is man wel naar zijn werk want die kan niet thuiswerken.

Hoe houden jullie thuiswerken nog een beetje leuk?
due-scimmie wijzigde dit bericht op 29-05-2020 09:10
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
door jezelf te belonen
Alle reacties Link kopieren
Kun je flexibel werken of moet je echt van 9 tot 5 aan de laptop gekluisterd zitten? Ik werk al een paar jaar vanuit huis en soms heb ik wel calls maar tussendoor kan ik grotendeels bepalen wanneer ik werk en wanneer niet. Ik ga dan ook vaak tussendoor even de stad in, wat in huis doen etc. Een hele dag aan 1 stuk werken lukt me gewoon niet - ook niet op kantoor trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik kei- en keihard meegezongen met de radio en door ons ‘kantoor’ gedanst 😆 dat was leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al zo’n 12 jaar voornamelijk vanuit huis en wat het voor mij leuk houdt, is om vooral ruimte te blijven maken voor persoonlijk contact. Het praatje wat je normaal bij de koffieautomaat houdt, wordt bij thuiswerken al snel overgeslagen, en dan raak je de verbinding met het bedrijf en met elkaar kwijt. Door daar heel bewust mee om te gaan en er bewust tijd voor vrij te maken, kun je dat voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
29-05-2020 09:13
Kun je flexibel werken of moet je echt van 9 tot 5 aan de laptop gekluisterd zitten? Ik werk al een paar jaar vanuit huis en soms heb ik wel calls maar tussendoor kan ik grotendeels bepalen wanneer ik werk en wanneer niet. Ik ga dan ook vaak tussendoor even de stad in, wat in huis doen etc. Een hele dag aan 1 stuk werken lukt me gewoon niet - ook niet op kantoor trouwens.
Ik moet helaas telefonisch bereikbaar zijn voor klanten tussen 8 en 5 en daarvoor Bij laptop in de Buurt Zijn
Alle reacties Link kopieren
Kun je een chat oid open hebben staan, en op die manier wat kletsen met je collega's??
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
29-05-2020 09:26
Ik moet helaas telefonisch bereikbaar zijn voor klanten tussen 8 en 5 en daarvoor Bij laptop in de Buurt Zijn

Investeer (of vraag het bedrijf) in een goede draadloze headset. Dan kun je je in elk geval vrij bewegen. Wij werken verder met teams en zijn ongeveer eens in de twee weken op kantoor, er mogen in totaal tien mensen aanwezig zijn en we zijn met veertig ongeveer, dus dat wordt afgewisseld. Teamleiders en trainer plus een paar nieuwe mensen die niet zelfstandig thuis kunnen werken zijn daar al standaard, dus er blijven niet veel plekken over.

Maar ik vind het thuis werken heerlijk. Zit vaak in de tuin, met de laptop in een kistje. Ramen open. In de pauze een eitje kunnen bakken. En het scheelt 2 uur per dag qua reistijd. Aan het einde van de maand is dat een complete werkweek. Wat mij betreft blijft het zo. Dus ook na de corona.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-05-2020 09:51

Zit vaak in de tuin, met de laptop in een kistje.
ik kan in de tuin echt niet werken, hoe doe jij dat?
Je zit niet lekker, bellen wil niet etc

Hoe los ik dat op??
Ik werk zelf met pomodoro's. Dat betekent 25 minuten aan een taak werken en dan 5 minuten opstaan/ rondlopen. Als je veel moet bellen(en zij jou bellen) dan kun je je daar niet heel strikt aan houden, maar elk half uur een mini pauze proberen te houden zou wel kunnen. Dit werkt voor mij enorm goed voor meer focus.
lilalinda schreef:
29-05-2020 09:54
ik kan in de tuin echt niet werken, hoe doe jij dat?
Je zit niet lekker, bellen wil niet etc

Hoe los ik dat op??
Bellen doe ik ook niet buiten, maar wel administratieve zaken. Ga vanmiddag ook met een laptopje in de tuin. Telefoon op stil, anders komt er alleen maar werk bij.

Verder loop ik veel bellend (Met collega’s) door het huis. Wasje in de machine, even de vaatwasser inpakken. Hou ik echt pauze en ga het huis uit en bel ik collega’s om te sparren en bij te kletsen. En pauze met mijn manthuiswerkcollega houden is ook gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-05-2020 09:51
Investeer (of vraag het bedrijf) in een goede draadloze headset. Dan kun je je in elk geval vrij bewegen. Wij werken verder met teams en zijn ongeveer eens in de twee weken op kantoor, er mogen in totaal tien mensen aanwezig zijn en we zijn met veertig ongeveer, dus dat wordt afgewisseld. Teamleiders en trainer plus een paar nieuwe mensen die niet zelfstandig thuis kunnen werken zijn daar al standaard, dus er blijven niet veel plekken over.

Maar ik vind het thuis werken heerlijk. Zit vaak in de tuin, met de laptop in een kistje. Ramen open. In de pauze een eitje kunnen bakken. En het scheelt 2 uur per dag qua reistijd. Aan het einde van de maand is dat een complete werkweek. Wat mij betreft blijft het zo. Dus ook na de corona.
Ja draadloze headset heb ik. Dat scheelt al wel iets vind ik.

Het missen van reistijd vind ik een voordeel, dus zou ook niet al mijn dagen naar kantoor hoeven maar 2 dagen voor de afwisseling is wel prettig.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-05-2020 09:54
ik kan in de tuin echt niet werken, hoe doe jij dat?
Je zit niet lekker, bellen wil niet etc

Hoe los ik dat op??

Wij bellen via skype for business en ik heb een goede internetverbinding buiten, dus dat werkt prima. En we hebben goede tuinstoelen. Ik zet de laptop in een fruitkistje, dat past precies en samen met het scherm op de hoogste licht-stand kan ik dan voldoende zien om te werken.
Boven hebben we een wifi-versterker zodat de verbinding daar ook goed is. Meestal werk ik in de ochtend binnen en verhuis tegen drie uur naar buiten. Als het straks echt zomers wordt draai ik dat waarschijnlijk om.

En ik zit wel met snoer vast aan mijn laptop, maar dat is twee meter lang, dus ik sta vaak compleet bewegend met de klanten te kletsen. Het is maar goed dat ze me niet kunnen zien ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist blij dat ik van dat oeverloze gelul in de kantoortuin af ben. Elke week weer de evaluaties over boer zoekt vrouw en temptation island. Of de koffie wel warm genoeg is, waarom marietje net langer op de wc zat, dat de post wel erg laat gewordt rondgebracht vandaag of dat Henk vanmiddag alweer op de kleinkinderen moet passen.
Pffff, ik kom op mn werk om te werken, niet om de hele dag met collega's te kletsen over koetjes en kalfjes. Ben dus erg blij dat ik nu eindelijk in rust kan werken. Voor mij mag dit wel zo blijven eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook wel wat uitmaakt of je goede stoelen/banken hebt. Ik kan bijvoorbeeld niet in de keuken werken, de stoelen daar zijn van ikea. Niks mis mee voor het ontbijt maar geen doen om 8 uur op te zitten. Idem met de eettafel, die is net iets hoger dan gemiddeld, dus prima voor een etentje met vrienden maar niet prima voor een werkdag.

Qua bank zit ik perfect, laptop op schoot gaat dan wel goed. Verder staat hier een secretaire die ooit werd aangschaft voor het huiswerk van Dochter, die gebruik ik vaak, is de goede hoogte als ik zit maar bovenop is dan weer de goede hoogte als ik blijf staan.

Tuin is wat algemener maar ook daar hebben we redelijk goede stoelen. Dus niet van die diepe maar die wat een paar jaar geleden zo hip waren, dat donkergrijze 'riet'. Anders zou ik waarschijnlijk de bureaustoel naar buiten sjouwen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je iemand bent die energie haalt uit andere mensen. Ik word juist doodmoe van contact, dus ik vind het juist wel lekker om thuis te werken. Ben om die reden ook zelfstandige geworden. Weg uit die trein en de kantoortuin.

Maar het lijkt me dat je dus iets moet zoeken waardoor je weer even kan sparren met mensen en blijkbaar doe je dat het liefst face to face. Wonen er collega's dichtbij waarmee je buiten kan afspreken, of heb je iemand waarmee je kan lunchen in de tuin?
Ik woon alleen en werkte altijd al regelmatig thuis.

Ik zit er juist steeds lekkerder in, het voortdurend thuis zijn bevalt me steeds beter.

Ik ben niet zo streng voor mezelf en ga rustig even de deur uit onder werktijd. Niemand die het merkt, ik haal het op een ander moment wel in.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
29-05-2020 09:26
Ik moet helaas telefonisch bereikbaar zijn voor klanten tussen 8 en 5 en daarvoor Bij laptop in de Buurt Zijn
Maar daarvoor hoef je er niet de hele tijd achter te zitten toch? Kan je niet wat in de tuin of klusjes in huis doen en als je gebeld wordt teruglopen naar je laptop?

Ik bel juist erg veel in de tuin. Al bellend een beetje de tuin op en neer scharrelen en zo de dag een beetje meekrijgen vind ik één van de grootste voordelen van thuiswerken. Op een normale werkdag liep ik wel eens 's avonds de parkeerplaats op om dan pas te denken 'oeh, lekker weer zeg'. Of ik hang de was op, of trek wat onkruid uit de grond.

Nou bel ik met collega's niet met klanten (wel de hele tijd bereikbaar), en daar kan ik rustig tegen zeggen dat ik weer even naar mijn laptop moet lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-05-2020 10:19
Wij bellen via skype for business en ik heb een goede internetverbinding buiten, dus dat werkt prima. En we hebben goede tuinstoelen. Ik zet de laptop in een fruitkistje, dat past precies en samen met het scherm op de hoogste licht-stand kan ik dan voldoende zien om te werken.
Boven hebben we een wifi-versterker zodat de verbinding daar ook goed is. Meestal werk ik in de ochtend binnen en verhuis tegen drie uur naar buiten. Als het straks echt zomers wordt draai ik dat waarschijnlijk om.

En ik zit wel met snoer vast aan mijn laptop, maar dat is twee meter lang, dus ik sta vaak compleet bewegend met de klanten te kletsen. Het is maar goed dat ze me niet kunnen zien ;-D
bellen in de tuin, kan bij mij echt niet. Toch wel prive, en ook wel storend voor de buren lijkt me. (maak ik van hun tuin, een kantoortuin)

Ik vind thuiswerken voor de afwisseling heel fijn, maar ben nu "gewoon" op kantoor, man werkt wel thuis, kinderen zijn er (dus al drukker in huis, en ik vind juist de rust van thuiswerken zo lekker)

En ik doe gerust een wasje, of boodschappen ofzo
Koffie in de tuin, lunchen in de zoon. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Mn dochter kreeg vanuit de zaak een mail, wat ze nodig had om goed thuis te kunnen werken. Ze heeft een groot scherm gevraagd en een bureaustoel.
Daar hoort het bedrijf wel in te voorzien, vind ik.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
29-05-2020 10:28
Ik ben juist blij dat ik van dat oeverloze gelul in de kantoortuin af ben. Elke week weer de evaluaties over boer zoekt vrouw en temptation island. Of de koffie wel warm genoeg is, waarom marietje net langer op de wc zat, dat de post wel erg laat gewordt rondgebracht vandaag of dat Henk vanmiddag alweer op de kleinkinderen moet passen.
Pffff, ik kom op mn werk om te werken, niet om de hele dag met collega's te kletsen over koetjes en kalfjes. Ben dus erg blij dat ik nu eindelijk in rust kan werken. Voor mij mag dit wel zo blijven eigenlijk.
Helemaal mee eens!
Ik vind het heerlijk zo! Contact met collega's via skype business en app.
Mijn eigen muziek, eigen dingen tussendoor doen, en toch verzet ik meer werk.
Heb wel mijn arbostoel van werk opgehaald, dat zit toch wat prettiger.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-05-2020 09:51
Investeer (of vraag het bedrijf) in een goede draadloze headset. Dan kun je je in elk geval vrij bewegen. Wij werken verder met teams en zijn ongeveer eens in de twee weken op kantoor, er mogen in totaal tien mensen aanwezig zijn en we zijn met veertig ongeveer, dus dat wordt afgewisseld. Teamleiders en trainer plus een paar nieuwe mensen die niet zelfstandig thuis kunnen werken zijn daar al standaard, dus er blijven niet veel plekken over.

Maar ik vind het thuis werken heerlijk. Zit vaak in de tuin, met de laptop in een kistje. Ramen open. In de pauze een eitje kunnen bakken. En het scheelt 2 uur per dag qua reistijd. Aan het einde van de maand is dat een complete werkweek. Wat mij betreft blijft het zo. Dus ook na de corona.
Inderdaad, een draadloze headset, goede muis, toetsenbord en beeldscherm, een goede stoel en een opgeruimd huis. Calls zonder camera doe ik met de draadloze headset, en als ik een call met camera heb zorg ik dat ik koffie en water klaar heb staan. Geconcentreerd werk doe ik in alle rust, aan een goed bureau op een groot scherm, eventueel met een rustig muziekje. Ik blokkeer dan een paar uur in mijn agenda en hou me afzijdig van mijn privé telefoon zodat ik echt kan focussen en belangrijke dingen af heb. Kleine taakjes doe is tussen calls en kleine contacten via de messenger; op die minder geconcentreerde momenten vind ik afleiding minder erg en kan ik ook even de vaatwasser aanzetten of een collega helpen. Ik blok een kwartiertje op de ochtend en middag om even te pauzeren.

Ik kan zelf niet heel goed buiten werken door het zonlicht maar heb wel vaak de deuren open zodat er frisse lucht is en ik ook even naar buiten kan lopen en de planten en vogels kan zien. Juist nu we veel thuis zijn is het fijn om regelmatig zonlicht te pakken en de natuur binnen te laten. Veel collega's nemen ook hun telefoon mee de natuur in om te wandelen tijdens calls. Dit wil ik ook eens gaan doen want het lijkt me heerlijk maar de soort calls moeten zich daar dan wel toe lenen.

Ik zorg voor ritme in mijn dag door op een vaste manier mijn werkdag te beginnen en eindigen. Om 18u maak ik een lijstje voor de volgende dag en gaat mijn laptop dicht zodat de avond echt vrij is. Mocht ik nog een werkidee hebben dan blijft mijn laptop dicht en zet ik dit op het lijstje. De lange ochtenden en avonden die ontstaan doordat reistijd wegvalt vind ik superfijn. Ik eet gezonder en heb meer tijd om op te ruimen en voor de platen te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-05-2020 11:29
bellen in de tuin, kan bij mij echt niet. Toch wel prive, en ook wel storend voor de buren lijkt me. (maak ik van hun tuin, een kantoortuin)

Ik vind thuiswerken voor de afwisseling heel fijn, maar ben nu "gewoon" op kantoor, man werkt wel thuis, kinderen zijn er (dus al drukker in huis, en ik vind juist de rust van thuiswerken zo lekker)

En ik doe gerust een wasje, of boodschappen ofzo
Koffie in de tuin, lunchen in de zoon. Heerlijk!

Ik werk voor twee verschillende projecten. Bij de één krijg ik alleen zakelijke telefoontjes, dat doe ik niet buiten. Inderdaad, te privacygevoelig en de buurkindjes zijn ook te horen.
Voor het andere project heb ik alleen particulieren aan de lijn, die bellen tijdens het koken, opruimen, in de tuin of in de auto zitten, met blaffende honden, gillende kinderen en een deurbel op de achtergrond. Zij bellen met vragen over een produkt of waar hun bestelling blijft, dus dat kan prima vanuit de tuin.

Met als kleine kanttekening dat de buren 50 meter verderop zitten. In een vinexwijk met een tuin van 10 vierkante meter zou ik er waarschijnlijk nog eens over nadenken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net, sinds vorige week, weer twee dagen per week naar kantoor gegaan. Doorvoor heb ik sinds midden maart fulltime thuis gewerkt. Wij mogen nu zelf bepalen. En pas toen ik weer terug was, merkte ik hoe fijn het was om weer face to face contact te hebben met collega's. Maar tegelijkertijd, hoeveel tijd ik verdoe met die kletspraatjes! Thuis ben ik absoluut productiever, maar ik miste het sociale gedeelte meer dan ik dacht.

Zodra wij thuis moesten gaan werken heb ik diezelfde dag nog een bureau gekocht en ik heb mijn twee schermen en de headset meegenomen. Ik zit thuis dus niet beholpen aan de keukentafel of zo, kan mijn volledige werk doen zoals op kantoor. Ik denk dat dat heel belangrijk was. Ik zit prettig, kan alles doen.
En, ondanks ik graag in de tuin zit met dit weer, buiten werken gaat echt niet werken. Maar ik kan tussendoor natuurlijk wel even lekker buiten koffie drinken, of er een wasje ingooien of zo.
Wat mij betreft heb ik momenteel echt de ideale balans, en ik ga zeker bedingen dat ik uiteindelijk minstens 1 dag per week thuis kan werken.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
29-05-2020 09:56
Ik werk zelf met pomodoro's. Dat betekent 25 minuten aan een taak werken en dan 5 minuten opstaan/ rondlopen. Als je veel moet bellen(en zij jou bellen) dan kun je je daar niet heel strikt aan houden, maar elk half uur een mini pauze proberen te houden zou wel kunnen. Dit werkt voor mij enorm goed voor meer focus.
Heb ik net ook voor eerste keer gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven