Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Toch naar het buitenland

24-02-2021 09:38 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is hier voorjaarsvakantie, en beste vriend van zoon (11) is met de auto op vakantie naar het buitenland met zijn familie.

Al een aantal keren hebben we hier thuis flinke discussies met zoon gehad. We vinden het niet verstandig dat zoon en zijn vriend vanaf dinsdag, als school weer begint, veelvuldig en innig met elkaar omgaan. Misschien is het beter om elkaar een aantal dagen niet te zien na school. Mijn man heeft namelijk een chronische aandoening en daarom zijn we erg voorzichtig met sociale contacten. Man zou wel eens erg ziek kunnen worden door zijn ziekte en in het ziekenhuis kunnen belanden als hij Covid-19 krijgt.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Note:
Vriends gezin gaat zich laten testen as maandag voordat vriend weer naar school gaat.
Als ze zich laten testen zie ik geen reden tot zorg voor jullie.

Waar gaan ze overigens heen? Er zitten natuurlijk ook wel quarantaine regels aan. Zowel bij in als uit reizen.
anoniem_402361 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 09:45
65.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het hele gezin moet 10 dagen in quarantaine na een reis in het buitenland.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

Op dit moment zijn alle landen in Europa oranje. En die test is leuk maar niet 100% garantie. Ze kunnen na een paar dagen ook nog ziek worden.
Alle reacties Link kopieren
Kind mag niet eens naar school want ze moeten in quarantaine. Ik zou je zoon tijdelijk niet met hem om laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
ze zijn 11 jaar??
Vind je deze angst niet wat ver gaan?
Wil je leven? Of alleen maar overleven?
Alle reacties Link kopieren
Vriend en familie moeten toch in quarantaine als ze terugkomen? En op dag 5 mogen ze testen? Of gaan ze zich niet aan de regels houden? Als ze elkaar wel op school gaan zien dan heeft afstand houden daarbuiten niet zo heel veel zien. Dat je niet toestaat dat die vriend niet in jullie huis komt kan ik me helemaal voorstellen. Maar mij is niet duidelijk of ze zich aan de regels gaan houden of niet. Als ze zich niet aan de regels gaan houden dan heb je een groter probleem dan als ze getest en negatief bevonden zijn. Dan zou ik het gewoon toestaan namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maakt nogal uit waar die vriend is geweest, wat ze hebben gedaan en hoe ze hebben gereisd.

Als ze met de auto ergens in Dld in een hutje op de hei hebben gezeten en alleen een beetje gewandeld hebben dan schat ik het risico niet hoger in dan wanneer ze naar de wadden waren geweest.

Als ze lekker zijn wezen skieën en apres-skieën dan zou ik het contact inderdaad even op een lager pitje zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan in het buitenland in een quarantainebubbel en laten zich op dag 5 (net terug in NL) testen.

Regels in vakantieland worden verder gevolgd. Terugkomregels in NL creatief ingevuld.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zadel je zoon nu al met zulke schuldgevoelens op met betrekking tot de ziekte van zijn vader? Misschien loop jij wel ongemerkt een besmetting op in de supermarkt en dan zal je zoon zich hardstikke rot voelen als hij naar school is geweest of in de buitenlucht met vriendje een keer heeft afgesproken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Daar verwonder ik me dan over. Waarom vind je het in het buitenland belangrijk om je aan de regels te houden, maar denk je dat het in Nederland prima is om daar creatief mee om te gaan.

Ik zou gewoon de quarantaineperiode aanhouden. Heeft niets met angst en overleven ( :facepalm: ) te maken, gewoon gezond verstand.
Hoe kom jij überhaupt aan al deze gedetailleerde info? Ik mag hopen dat je niet zoon helemaal aan het uitvragen bent?
Ik zou die vriend gewoon op school erbij lappen, dan mag hij sowieso niet komen.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2020 schreef:
24-02-2021 09:53
Ze gaan in het buitenland in een quarantainebubbel en laten zich op dag 5 (net terug in NL) testen.

Regels in vakantieland worden verder gevolgd. Terugkomregels in NL creatief ingevuld.
Rijksoverheid: "Moet u toch in het buitenland zijn? Dan gaat u meestal bij terugkomst direct 10 dagen in quarantaine. Dit staat in het reisadvies van het land waar u bent geweest. Door een coronatest te doen op dag 5 kunt u de duur van het thuisblijven verkorten."

Dus hoezo hebben ze de terugkomregels creatief ingevuld? Ze doen toch precies wat daar staat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nee, want ze gaan in het buitenland in een "quarantainebubbel" en gaan dan bij thuiskomst niet nog een keer in quarantaine.
Voorheen hoefden kinderen tot 12 (of 13?) jaar niet in quarantaine na terugkomst uit het buitenland, maar ik weet niet of dat veranderd is. Ook hoeven kinderen tot 13 jaar niet getest te worden na terugkomst uit het buitenland volgens mij. Dus wordt het kind daadwerkelijk getest?

Maar weet je, de kans om corona op te lopen is op zich niet groter in het buitenland. En op school zien ze elkaar sowieso. Dus of contact na school verbieden veel verschil maakt? Ik zou ze wel vragen de contacten buitenshuis te houden.
Alle reacties Link kopieren
0rchidee2021 schreef:
24-02-2021 10:03
Nee, want ze gaan in het buitenland in een "quarantainebubbel" en gaan dan bij thuiskomst niet nog een keer in quarantaine.
Ze gaan zich op dag 5 laten testen, nog voordat die jongen weer terug naar school gaat. Ik lees nergens dat ze in die vijf dagen niet in quarantaine zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Als ze met de auto gaan, denk ik dat ze in sommige 'buitenlanden' minder risico lopen dan dat ze hier in Nederland blijven, als de Corona aantallen daar lager liggen.
Het buitenland is niet risicovoller dan Nederland toch? Nederland heeft volgens mij echt niet minder besmettingen dan Duitsland etc. Ik zou me sowieso al druk maken en niet alleen maar nu die vriend naar het buitenland is geweest.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
24-02-2021 10:01
Rijksoverheid: "Moet u toch in het buitenland zijn? Dan gaat u meestal bij terugkomst direct 10 dagen in quarantaine. Dit staat in het reisadvies van het land waar u bent geweest. Door een coronatest te doen op dag 5 kunt u de duur van het thuisblijven verkorten."

Dus hoezo hebben ze de terugkomregels creatief ingevuld? Ze doen toch precies wat daar staat?
De eerste 4 dagen van de quarantaine zijn ze nog in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2020 schreef:
24-02-2021 09:53
Ze gaan in het buitenland in een quarantainebubbel en laten zich op dag 5 (net terug in NL) testen.

Regels in vakantieland worden verder gevolgd. Terugkomregels in NL creatief ingevuld.
Nou, tenzij ze dus in het buitenland in hun bubbel en op hun terugreis inderdaad met helemaal niemand in contact komen, dus niet stoppen om te tanken etc, wat me niet realistisch lijkt, houden ze zich dus niet aan de regels. Het hoeft overigens niet erg risicovol te zijn, maar netjes is het niet. Op grond daarvan zou je je zoon het contact kunnen verbieden. Maar als ze elkaar ook al op school zien heeft dat volgens mij ook niet zoveel zin.
Alle reacties Link kopieren
Superuser2020 schreef:
24-02-2021 10:10
De eerste 4 dagen van de quarantaine zijn ze nog in het buitenland.
O oké, dus ze zijn er in totaal maar vier dagen, want op dag 5 zijn ze alweer terug en ze zien daar niemand van buiten hun gezin?

Het risico lijkt me dan niet zo groot, maar goed, ze houden zich strikt genomen inderdaad niet aan de regels. Dat je zoon hem op school ziet, daar doe je natuurlijk niet zoveel aan, je kunt wel zeggen dat hij de eerste dagen na de vakantie in elk geval niet bij jullie thuis komt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer vriendje negatief getest is en verder geen symptomen heeft, dan kan hij er toch gewoon mee om gaan? Ze zitten dan toch ook bij elkaar in de klas. En verder samen voetballen?

Mocht je het toch "eng" vinden, nodig vriendje dan in ieder geval niet bij jullie thuis uit.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat kinderen t/m 12 niet in thuis quarantaine hoeven, of is dat al weer achterhaald? Ik zou er verder niet zo’n issue van maken, of je nou in het uiterste puntje van Limburg of Groningen gaat zitten of met de auto naar België of Duitsland gaat maakt in de praktijk natuurlijk niks uit.
Alle reacties Link kopieren
Quarantaine is niet verplicht voor kinderen tm 12 toch? Dus grote kans dat dat vriendje volgende week wel op school is. Het is een dringend advies.
Uit de klassen van zowel mijn oudste als jongste zijn er nu 3 gezinnen naar Griekenland op vakantie en 1 gezin naar Tenerife. En die gaan maandag weer gewoon na school, de dag nadat ze terugzijn. Die ouders werken thuis maar gaan ook niet in quarantaine, zeggen dat het niet verplicht is. Of het verstandig is..

Autovakantie waar TO het over heeft lijkt me geen reden om je kind niet met dat andere kind in aanraking te laten komen.
joelle1980 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 13:05
4.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
joelle1980 wijzigde dit bericht op 24-02-2021 13:04
99.05% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven