Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Toestemming om op vakantie te mogen?

03-06-2020 16:56 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is iets wat ik niet snap. Heeft de overheid ooit tegen ons gezegd dat wij het land niet mogen verlaten? Nee toch?
Dat alle grenzen dicht gingen, zorgde er automatisch voor dat je nergens heen kon, maar toen ik hoorde dat Duitsland 15 juni open ging en Frankrijk en Italie ook dacht ik : nou mooi, ik ga een weekendje weg boeken bij onze oosterburen.

Maar nu hoorde ik vorige week al iets en gisteren op het journaal was er een bericht over "dat we binnen Europa op vakantie mogen van de overheid"
Mogen?? Ik dacht dat als een land zijn grenzen opengooit, je sowieso vrij bent om daarheen te gaan. Het is mij iig nooit duidelijk geworden dat wij als Nederlanders massaal een reisverbod hebben gekregen??

En wat nou als ik naar Bali wil vliegen, stel zij gooien de grenzen open?
Daar heeft de overheid toch niks over te zeggen of gaan ze je dan op Schiphol tegenhouden?
Ik begrijp dit bericht gewoon niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Had het voor jou dan verschil gemaakt als er we kunnen weer op vakantie zou staan in plaats van we mogen weer?

Dat verbod is er niet direct gekomen vanuit de overheid maar vanwege het feit dat de grenzen dicht waren. Dus nee we mochten niet weg want grenzen dicht. Schuld deels bij de andere landen. De grenzen gaan weer open dus van die landen mogen we weer komen en dat maakt de overheid bekend. Prima toch?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
15 juni weten we meer

maar bijvoorbeeld Frankrijk, kom je nu, als vakantieganger gewoon niet in:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/docu ... -frankrijk
"Mag ik naar Frankrijk reizen?

Reizen naar Frankrijk worden tot een strikt minimum beperkt. Alle niet-Fransen die geen zwaarwegende reden hebben om naar Frankrijk te reizen, moet de toegang tot het Franse grondgebied worden ontzegd"
Er bestaat niet alleen zoiets als een inreisverbod, maar ook zoiets als een uitreisverbod. Zie het zo: dan zou de grens met Duitsland open zijn en mag je van Duitsland best het land in, maar mag je niet meer terug Nederland in. Ook in dat geval kan je dus niet op vakantie.
Joh, niet iedereen denkt zo ver door. Er zullen best mensen zijn die niet op de hoogte zijn van gesloten grenzen en misschien nietsvermoedend in de auto stapten naar ergens in het buitenland.
Daarom kan de overheid maar beter duidelijk zijn in dat het niet kan (of mag).
Ook omdat repatriëring knap lastig en prijzig is.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
03-06-2020 17:16
Er bestaat niet alleen zoiets als een inreisverbod, maar ook zoiets als een uitreisverbod. Zie het zo: dan zou de grens met Duitsland open zijn en mag je van Duitsland best het land in, maar mag je niet meer terug Nederland in. Ook in dat geval kan je dus niet op vakantie.
Ja dat bedoel ik dus exact
Mijn vraag was dus : hebben wij hier dan ooit een uitreisverbod gekregen?
Nee
Daarom vond ik die koppen dus verwarrend
Geen big deal, maar ik wilde even checken of ik nou iets heel belangrijks gemist had of dat het gewoon raar verwoord wordt
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:02
Nee oke , dat weet ik
Maar de berichtgeving was gewoon heel vreemd hierover. Alsof we voorheen dus echt niet mochten, terwijl het mijns inziens idd meer een reisadvies was. Geen verbod
Voor veel mensen betekent een negatief reisadvies zoiets als dat je niet op vakantie mag. Daarom is het wel zo handig om duidelijk aan te geven dat men wel weer gewoon kan. Gewoon om duidelijkheid te scheppen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:20
Ja dat bedoel ik dus exact
Mijn vraag was dus : hebben wij hier dan ooit een uitreisverbod gekregen?
Nee
Daarom vond ik die koppen dus verwarrend
Geen big deal, maar ik wilde even checken of ik nou iets heel belangrijks gemist had of dat het gewoon raar verwoord wordt
Op de rijksoverheid-site staat wel degelijk, dat reizen alleen toegestaan is, als het noodzakelijk is, en dat vakantie niet-noodzakelijk is.

Dat is een vakantie-in-buitenland-verbod

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
03-06-2020 17:23
Voor veel mensen betekent een negatief reisadvies zoiets als dat je niet op vakantie mag. Daarom is het wel zo handig om duidelijk aan te geven dat men wel weer gewoon kan. Gewoon om duidelijkheid te scheppen.
Het schepte bij mij eerder onduidelijkheid :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:20
Ja dat bedoel ik dus exact
Mijn vraag was dus : hebben wij hier dan ooit een uitreisverbod gekregen?
Nee
Daarom vond ik die koppen dus verwarrend
Geen big deal, maar ik wilde even checken of ik nou iets heel belangrijks gemist had of dat het gewoon raar verwoord wordt
wij hebben weliswaar geen uitreisverbod gehad maar vrijwel alle landen hanteerden wel een inreisverbod, vind het dan best oke dat onze overheid stelt, zodra die andere landen hun beperkingen opheffen, dat WIJ weer op vakantie mogen.

Ik zie je punt niet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:25
Op de rijksoverheid-site staat wel degelijk, dat reizen alleen toegestaan is, als het noodzakelijk is, en dat vakantie niet-noodzakelijk is.

Dat is een vakantie-in-buitenland-verbod

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

Ne dat staat er niet
Het is een advies

Advies: reis de komende periode niet meer naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk.

Dat is wat anders dan een verbod
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:25
Op de rijksoverheid-site staat wel degelijk, dat reizen alleen toegestaan is, als het noodzakelijk is, en dat vakantie niet-noodzakelijk is.

Dat is een vakantie-in-buitenland-verbod

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland
"Geldt er een algemeen reisadvies?
Advies: reis de komende periode niet naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk."

Van de site
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:28
Ne dat staat er niet
Het is een advies

Advies: reis de komende periode niet meer naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk.

Dat is wat anders dan een verbod
het staat er wel
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
03-06-2020 17:27
wij hebben weliswaar geen uitreisverbod gehad maar vrijwel alle landen hanteerden wel een inreisverbod, vind het dan best oke dat onze overheid stelt, zodra die andere landen hun beperkingen opheffen, dat WIJ weer op vakantie mogen.

Ik zie je punt niet.
Het punt zit m in de kop waarin staat "....van het kabinet mogen wij weer op vakantie"
Nou nee, van Duitsland en Frankrijk mogen wij weer op vakantie want zij gooien hun grenzen open. Dat heeft het kabinet niet besloten.
Hadden wij een uitreisverbod gehad, dan hadden we idd die toestemming van het kabinet wel nodig gehad.
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:28
Ne dat staat er niet
Het is een advies

Advies: reis de komende periode niet meer naar het buitenland, tenzij strikt noodzakelijk.

Dat is wat anders dan een verbod
gewoon lekker gaan joh, wat kan het jou schelen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:29
het staat er wel
Waar dan?
Ik zie alleen een advies
Geen verbod
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:30
Het punt zit m in de kop waarin staat "....van het kabinet mogen wij weer op vakantie"
Nou nee, van Duitsland en Frankrijk mogen wij weer op vakantie want zij gooien hun grenzen open. Dat heeft het kabinet niet besloten.
Hadden wij een uitreisverbod gehad, dan hadden we idd die toestemming van het kabinet wel nodig gehad.
heb je vaker moeite met begrijpend lezen??
niet gaan janken als je niet terug kan of als je vast komt te zitten op de luchthaven
Alle reacties Link kopieren
Dit is nu een nodeloos lange discussie aan het worden, terwijl ik me gewoon afvroeg of wij idd als volk een uitreisverbod opgelegd hadden gekregen en of ik dat mss gemist had.

Enfin, dat uitreisverbod was er dus idd niet. Dus we mochten al die tijd al, het werd alleen ontraden én onmogelijk gemaakt door grenssluitingen.

All clear
case closed
Hier moet bijna wel nog een ander probleem achter liggen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
03-06-2020 17:30
heb je vaker moeite met begrijpend lezen??
?? Volgens mij geldt dat eerder voor jou.
Jij maakt van het woord advies meteen een verbod.

Wat ik zeg klopt toch gewoon? Het kabinet heeft weinig te zeggen over de grens van Duitsland hoor.
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:05
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/re ... or-europa/

Neem dit bericht

" We mogen van het kabinet weer reizen door Europa"

Een krantenkop is niet hetzelfde als een advies van de overheid.
Ik mocht al die tijd gewoon naar de VS. Er gingen alleen geen vliegtuigen en ik kwam het land niet binnen maar het mocht wel. Een zeer belangrijke nuance.
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:32
?? Volgens mij geldt dat eerder voor jou.
Jij maakt van het woord advies meteen een verbod.

Wat ik zeg klopt toch gewoon? Het kabinet heeft weinig te zeggen over de grens van Duitsland hoor.
je hoeft geen verbod af te vaardigen om iets voor elkaar te krijgen

je hebt geen verbod nodig, om te zorgen, dat niemand op vakantie kan
je doet gewoon de grenzen dicht (en ze waren echt dicht)
het effect is hetzelfde

als je niet kunt, kun je niet, ook zonder verbod

en als de grens weer opengaat, kunnen we er weer langs

en een krant vertaalt dat naar: we Mogen weer op vakantie
dichterlijke vrijheid zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Ja dat was dus mijn hele vraag ook? :-?
Het mocht wel....het kon alleen niet
Maar er werd nu gesuggeerd dat het "Weer mag" en dus daarvoor "niet mocht"
Dat is toch echt wat anders en idd een belangrijke nuance.
Alle reacties Link kopieren
Zeelandmeisje schreef:
03-06-2020 17:35
Ja dat was dus mijn hele vraag ook? :-?
Het mocht wel....het kon alleen niet
Maar er werd nu gesuggeerd dat het "Weer mag" en dus daarvoor "niet mocht"
Dat is toch echt wat anders en idd een belangrijke nuance.
maar jij interpreteert iets wat een krant schrijft
zonder de directe bron te raadplegen
Daar gaat het mank

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven