Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Treinrit Duitsland / Autorit België

30-10-2020 15:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik heb twee vragen waar ik hier hopelijk een antwoord op kan krijgen.

Mijn minderjarige zoon landt volgende week op Frankfurt vanuit een land buiten Europa, en zal bij ons verblijven in Nederland. Zowel hij als ik hebben een Europees paspoort.
Om hem daar op te halen en terug te brengen, zou ik wel 7 uur moeten rijden heen en weer, en dan nog eens zoveel tijdens het terugbrengen. Niet goedkoop qua benzine. Daarom bekijk ik opties om bijvoorbeeld naar Duisburg te rijden en vandaar met de trein heen en weer naar Frankfurt. Ik weet dat hij/wij niet in quarantaine moeten volgens de regels in Duitsland omdat het een doorreis is, vanuit de luchthaven. Geldt dit echter ook voor treinverkeer? M.a.w. is het toegestaan om de trein nemen van Frankfurt tot in Duisburg, om dan verder terug te rijden met de auto tot in Nederland?

Een bijkomende vraag omtrent een autorit naar België vanuit Nederland. Enkel noodzakelijke reizen zijn toegestaan. Wat zijn noodzakelijke reizen echter? Ik zou graag met mijn zoon zijn grootouders bezoeken in België. Ze hebben elkaar ontzettend lang niet gezien en het zou fijn zijn indien ze elkaar zouden kunnen ontmoeten, op een veilige manier weliswaar. Weet iemand hier iets over? Ik rijd met een Nederlandse nummerplaat. Worden er controles uitgevoerd? Moet ik iets aantonen? Wat is een noodzakelijke reis en wat is het niet? Wat als er wordt gecontroleerd en ze vinden het niet noodzakelijk? Wat zijn de gevolgen?

Met dank bij voorbaat,

Rozen88
Alle reacties Link kopieren
Download de reisapp van buitenlandse zaken, ideaal. Per land de meest actuele info
Alle reacties Link kopieren
Reizen door Duitsland is ook met het openbaar vervoer toegestaan. Dus dat is geen probleem.

Belgie beslist vandaag over strengere maatregelen, als dan alleen weer essentiële reizen zijn toegestaan, dan valt familiebezoek daar niet onder. En uit de vorige lockdown weet ik dat ze streng controleren en beboeten, je moet dus even de persconferentie van vandaag afwachten. Op crisiscentrum.be staan alle maatregelen, maar die is niet altijd up-to-date
Alle reacties Link kopieren
Kan je zoon niet alleen vanuit Frankfurt de trein pakken en dat je hem in Nederland op haalt?

Denk dat je op de België-vraag zelf wel kunt antwoorden: nee, dit is geen noodzakelijke reis. Denk dat er heel veel mensen familie/vrienden willen zien, maar verstandig is het niet...
Alle reacties Link kopieren
België beslist inderdaad vandaag over lockdown. Kans dat grenzen dicht gaan is klein, maar bij elkaar op bezoek gaan zal sowieso verboden worden. Dus tenzij je de hele rit wil doen om in de tuin te gaan zwaaien, zal het niet kunnen.
Bovendien ligt dit keer ook een verbod op niet-essentiële verplaatsingen op tafel. Familiebezoek valt daar niet onder.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is bij grootouders op,bezoek geen noodzakelijke reis.

Op de luchthaven van Frankfurt loop je zo naar het station en kunt dan via Düsseldorf heel makkelijk naar Nederland met de trein.
Lijkt me sowieso een stuk handiger en sneller dan op en neer rijden.
Alle reacties Link kopieren
Laat je kind gewoon de trein nemen. Veel makkelijker.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Zou je zoon wel in quarantaine moeten als hij in Duitsland zou verblijven? En moet hij in Nederland in quarantaine? Dan zou ik het asociaal vinden om met de trein te gaan. Geen idee of het is toegestaan verder.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
30-10-2020 17:39
Zou je zoon wel in quarantaine moeten als hij in Duitsland zou verblijven? En moet hij in Nederland in quarantaine? Dan zou ik het asociaal vinden om met de trein te gaan. Geen idee of het is toegestaan verder.
Daar is niks asociaals aan, want op doorreis mag gewoon.
girasole3 schreef:
30-10-2020 17:47
Daar is niks asociaals aan, want op doorreis mag gewoon.
Zou jij blij zijn als iemand tegenover je zit die daarna in quarantaine moet? Ik vind met het OV reizen wel iets anders dan met de auto op doorreis.

Dat iets mag betekent niet dat het niet asociaal kan zijn.
DrieUur schreef:
30-10-2020 17:50
Zou jij blij zijn als iemand tegenover je zit die daarna in quarantaine moet? Ik vind met het OV reizen wel iets anders dan met de auto op doorreis.

Dat iets mag betekent niet dat het niet asociaal kan zijn.

Mensen zullen toch van het vliegveld naar huis moeten.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
30-10-2020 18:02
Mensen zullen toch van het vliegveld naar huis moeten.
Er is geen ook een auto beschikbaar.
Volgens mij staat hier letterlijk het antwoord op je Duitslandvraag :)

https://www.nederlandwereldwijd.nl/lan ... reisadvies
Alle reacties Link kopieren
Trein is stervensduur en minder tijd met je zoon. Ik zou het wel weten.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Excuses voor de late respons.
Heel erg bedankt voor alle reacties, met links, tips en advies.
Na alle opties te hebben bekeken, ga ik uiteindelijk voor een ritje met de auto naar Düsseldorf en van daar met de trein heen en weer naar Frankfurt airport. Dit is de snelste en goedkoopste weg.
Nogmaals bedankt,
Met vriendelijke groet.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het bezoek aan je ouders in België weet ik dat in de vorige lockdown een kennis van me met een verklaring van de huisarts wel haar grootouders in België is gaan bezoeken. Zij was tijdelijk in NL en de grootouders dermate niet fit/gezond dat de kans er in zat dat een jaar later als ze weer in NL zou zijn het te laat was. Zij is gecontroleerd aan de grens en mocht door rijden. Nu weet ik natuurlijk niet of er iets dergelijks speelt maar het lijkt dat er dus wel mogelijkheden zijn. Misschien best contact opnemen met de Belgische ambassade om te overleggen of er iets mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
02-11-2020 11:04
Wat betreft het bezoek aan je ouders in België weet ik dat in de vorige lockdown een kennis van me met een verklaring van de huisarts wel haar grootouders in België is gaan bezoeken. Zij was tijdelijk in NL en de grootouders dermate niet fit/gezond dat de kans er in zat dat een jaar later als ze weer in NL zou zijn het te laat was. Zij is gecontroleerd aan de grens en mocht door rijden. Nu weet ik natuurlijk niet of er iets dergelijks speelt maar het lijkt dat er dus wel mogelijkheden zijn. Misschien best contact opnemen met de Belgische ambassade om te overleggen of er iets mogelijk is.
Bedankt voor de tip!
Ik ga dit even uitzoeken bij de ambassade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven