Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccin zorgmedewerkers

20-02-2021 10:54 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week hebben wij een oproep gekregen voor de vaccinatie. Ik ken eigenlijk niemand van mijn directe collega’s die het vaccin niet nemen.

Ik heb echt zo mijn twijfels... Als het aan mijzelf ligt wil ik het vaccin niet. Maar ik voel me haast verplicht tegenover collega’s en cliënten. Daarnaast krijgen wij de astrazeneca dat vaccin herft een mindere werking dan pfizer.

Zijn er meer zorgmedewerkers met twijfels of die het niet gaan nemen?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
20-02-2021 16:38
Dit klopt niet, de wetenschap weet alleen nog niet in hoeverre dit wel of niet kan. Uit de resultaten van Israël blijkt dat de kans dat je een ander besmet echt vele malen kleiner wordt na vaccinatie.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2107288 ... anzienlijk

ik verwacht dergelijke resultaten ook bij de andere vaccins.

Hoe zal dat zijn bij het griepvaccin? Dat beschermt sowieso niet zo goed maar de winst zit voornamelijk in minder ernstig zieken. Is ooit onderzocht of je daarmee de ander wel/niet kan besmetten?
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 16:32
onzin dat staat helemaal niet vast. De vaccinatie die wij de zorg krijgt beschermt voor hooguit 60 procent maximaal en ze gaan er vanuit dat je zeer ws het nog blijft overdragen. Daarom blijft het advies na vaccinatie 1.5 meter afstand en mondkapje en handschoenen
De eerste tekenen wijzen daar wel op.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 16:29
mijn gevoel zegt na het inlezen en overleg op werk dat ik voor nu nee zeg. Mede omdat het nog muteert en ik ergens verwacht dat deze vaccinatie niet voldoende daardoor zal zijn. Dat stukje is mijn intuïtie terug kijkend op afgelopen jaar corona. Dan wacht ik liever even af en kan dan alsnog gaan ipv straks een 2e keer te moeten en 4x gevaccineerd zijn.
Virussen blijven muteren, dus met deze redenering kun je eindeloos wachten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Griepvaccin:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... riepvaccin
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-02-2021 16:54
Hoe zal dat zijn bij het griepvaccin? Dat beschermt sowieso niet zo goed maar de winst zit voornamelijk in minder ernstig zieken. Is ooit onderzocht of je daarmee de ander wel/niet kan besmetten?
Ik heb dat idd weleens gelezen op anti-vax-sites, dat het griepvaccin zinloos is, omdat het weinig effectie is én omdat je gewoon nog anderen kunt besmetten.

Hoe de cijfers daarover zijn weet ik niet. Griepvaccin heeft z'n nut inmiddels wel bewezen volgens mij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 16:32
onzin dat staat helemaal niet vast. De vaccinatie die wij de zorg krijgt beschermt voor hooguit 60 procent maximaal en ze gaan er vanuit dat je zeer ws het nog blijft overdragen. Daarom blijft het advies na vaccinatie 1.5 meter afstand en mondkapje en handschoenen
Als iedereen in de loop van het jaar gevaccineerd is, mag je toch wel van die maatregelen af hoop ik? Wat heeft vaccineren anders voor nut.
Alle reacties Link kopieren
Daar staat dus niet of je toch nog anderen kunt besmetten als je gevaccineerd bent.

Ik vind dat sowieso vreemd, dat je daar nooit iets over hoort en dat dat nu bij corona ineens een enorm 'ding' is.

Aangezien je het virus ook via bijv je handen kunt overbrengen lijkt het me vrij logisch dat je het nog kunt overbrengen als je gevaccineerd bent.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
*Heleen schreef:
20-02-2021 17:01
Als iedereen in de loop van het jaar gevaccineerd is, mag je toch wel van die maatregelen af hoop ik? Wat heeft vaccineren anders voor nut.
Het uiteindelijke doel is uiteraard dat de maatregelen losgelaten kunnen worden, maar dat kan pas als een groot deel van de mensen gevaccineerd is.
Dus tot die tijd blijven er maatregelen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
20-02-2021 17:03
Het uiteindelijke doel is uiteraard dat de maatregelen losgelaten kunnen worden, maar dat kan pas als een groot deel van de mensen gevaccineerd is.
Dus tot die tijd blijven er maatregelen.
Ja logisch inderdaad. Ik zat te denken aan bijvoorbeeld verpleeghuizen of kleinschalige woonvormen waar al gevaccineerd wordt. Daar zou je op korte termijn de boel wel meer los moeten kunnen laten, lijkt me. En het bezoek dan nog wel met mondkapje ofzo.
Solomio schreef:
20-02-2021 16:56
Virussen blijven muteren, dus met deze redenering kun je eindeloos wachten.
dat is mijn keuze dan toch. Voor nu is er te weinig bekend qua vaccineren. Ik kies er voor om te wachten en even aan kijken hoe het loopt.
Alle reacties Link kopieren
*Heleen schreef:
20-02-2021 17:05
Ja logisch inderdaad. Ik zat te denken aan bijvoorbeeld verpleeghuizen of kleinschalige woonvormen waar al gevaccineerd wordt. Daar zou je op korte termijn de boel wel meer los moeten kunnen laten, lijkt me. En het bezoek dan nog wel met mondkapje ofzo.
Daar las ik vandaag iets over, maar voorlopig worden maatregelen niet losgelaten. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers, maar ook veel bijvoorbeeld facilitaire medewerkers die niet gevaccineerd zijn. Instellingen worstelen daar wel mee, wat wel en niet te doen.
Voor nu weten ze gewoon simpel weg niet of je mensen wel of niet aansteekt met vaccinatie. En het vaccin wat de zorg krijgt heeft een bescherming van 60% en de andere (uit mijn hoofd) dacht ik 90%
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:07
dat is mijn keuze dan toch. Voor nu is er te weinig bekend qua vaccineren. Ik kies er voor om te wachten en even aan kijken hoe het loopt.
Ik hoop maar dat de meeste mensen niet zo denken, want intussen gaat ons land wel kapot.
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:07
dat is mijn keuze dan toch. Voor nu is er te weinig bekend qua vaccineren. Ik kies er voor om te wachten en even aan kijken hoe het loopt.
En jouw keuze heeft ook gevolgen voor anderen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:11
Voor nu weten ze gewoon simpel weg niet of je mensen wel of niet aansteekt met vaccinatie. En het vaccin wat de zorg krijgt heeft een bescherming van 60% en de andere (uit mijn hoofd) dacht ik 90%
Die 60% en 90% gaan over of je wel of niet nog besmet kunt raken.
Beide vaccins beschermen 100% tegen bijv ziekenhuisopname.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik zat met mijn collega's in de eerste ronde vaccinaties. Er zijn niet zoveel bijwerkingen gezien bij ons in het team. Één persoon is er twee dagen ziek geweest, die persoon is ernstig asthma patient en veel ziek, dus dat was ook weer een soort van logisch.
Laat je verstand je leiden, angst is een slechte raadgever.
Ook naar je patiënten toe zul je toch iets moeten.
Ik zelf werd deze week verkouden en het was echt een fijn gevoel te weten dat de kans op corona heel erg minimaal is. Wel een ter gedaan, dat moet nog steeds, maar uiteraard negatief.
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:07
dat is mijn keuze dan toch. Voor nu is er te weinig bekend qua vaccineren. Ik kies er voor om te wachten en even aan kijken hoe het loopt.

Er is heel veel bekend qua vaccineren hoor. We doen dat al sinds de 19e eeuw.
smulrol schreef:
20-02-2021 17:26
Er is heel veel bekend qua vaccineren hoor. We doen dat al sinds de 19e eeuw.
ik heb het over de covid vaccinatie. Wat een sarcasme.

To succes met je keuze en ga uit van je eigen gevoel!
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:11
Voor nu weten ze gewoon simpel weg niet of je mensen wel of niet aansteekt met vaccinatie. En het vaccin wat de zorg krijgt heeft een bescherming van 60% en de andere (uit mijn hoofd) dacht ik 90%
Alle data die er beschikbaar is laat zien dat je op zijn minst een heel stuk minder kans hebt om anderen aan te steken. Het enige dat ze nog niet weten is hoe veel minder precies (dus of het 80 of 90% is zeg maar). Maar beiden is nogal de moeite waard, dus dit is niet echt een fantastisch argument.

En die percentages zijn nogal een eigen leven gaan leiden. Deze getallen kloppen ten eerste niet helemaal, maar belangrijker nog: de studies verschilden in manier van detecteren. In de Pfizer studie zijn alleen mensen getest die symptomen krijgen. Dat vaccin geeft dus iets van 95% bescherming tegen een symptomatische besmetting. In de AstraZeneca studie hebben ze álle deelnemers getest, ook de asymptomatische. Dan vind je geheid meer besmettingen, en daarom lijkt het oppervlakkig gezien minder effectief. Maar die 60% (die volgens mij inmiddels boven de 70 ligt), is dus tegen welke vorm van besmetting dan ook, niet alleen symptomatisch.
En wat Solomio ook zegt: beiden beschermden vrijwel volledig tegen een ernstig verloop en ziekenhuisopname.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
20-02-2021 16:54
Hoe zal dat zijn bij het griepvaccin? Dat beschermt sowieso niet zo goed maar de winst zit voornamelijk in minder ernstig zieken. Is ooit onderzocht of je daarmee de ander wel/niet kan besmetten?
Ja, reden dat zorgmedewerkers de griepprik krijgen is onder andere om de kans te verkleinen dat zij hun patiënten besmetten. Ik werk in een ziekenhuis, maar niet in de directe zorg. Als ik uitval met griep, heeft dat geen gevolgen voor de beschikbare bedden of zo. En toch word ook ik elk jaar dringend verzocht de griepprik te nemen, omdat ik wel elke dag tussen relatief kwetsbare mensen loop. (En ja, die neem ik dus ook)
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:34
ik heb het over de covid vaccinatie. Wat een sarcasme.

Waarom is vaccinatie tegen covid dan anders dan vaccinatie tegen polio, difterie en griep?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de eerste aanbieding afgeslagen. Ik heb een chronologische ziekte die pas recent veel bestaansrecht heeft gekregen, daarvoor werd ik voor gek verklaard door huisarts en verwezen naar psycholoog. Aldaar verder de put in geraakt, tot de richtlijnen voor de aandoening veranderden, m'n dosis medicatie opgehoogd mocht worden en de grootste klachten in een paar maanden verdwenen. Collega's met de aandoening gaan nu gewoon de ziektewet in, toen ik de aandoening kreeg was de diagnose somatisatie.
Lang verhaal, maar hierin schuilt wel de reden dat ik nog even gewacht heb: er is nog geen specifiek onderzoek gedaan naar het effect van het vaccin op mensen met deze aandoening en ik ben heel bang dat ik weer jarenlang kwaliteit van leven kwijt raak (heb 4 jaren praktisch geen energie gehad voor een leven naast m'n werk) en weggezet wordt als een somatisant.

Grote druk vanuit m'n naasten en collega's maakt dat ik, wanneer ik weer opgeroepen wordt, het vaccin wel ga halen. Op dit moment zijn ze op het werk gestopt met medewerkers vaccineren omdat het vaccin op was.
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: het vaccin werkt waarschijnlijk maar een aantal (6?)maanden? Zou betekenen dat we ergens december weer opnieuw gevaccineerd moeten worden? Is hier al iets over bekend?
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
20-02-2021 17:34
ik heb het over de covid vaccinatie. Wat een sarcasme.

To succes met je keuze en ga uit van je eigen gevoel!
Dat is in dit geval dus gewoon een slecht advies.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
20-02-2021 17:50
Dat is in dit geval dus gewoon een slecht advies.
zo is het!
Alle reacties Link kopieren
Dikkebruinepoes schreef:
20-02-2021 17:48

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: het vaccin werkt waarschijnlijk maar een aantal (6?)maanden? Zou betekenen dat we ergens december weer opnieuw gevaccineerd moeten worden? Is hier al iets over bekend?
Omdat de vaccins nog maar zo kort gebruikt worden is er gewoon nog niks bekend over hoe lang je anti-stoffen houdt.

Dus het is niet gezegd dat het maar 6 maanden werkt, er is gewoon nog niet de kans geweest om een langere periode te onderzoeken.

Ze beweren dus niet dat het waarschijnlijk 'maar 6 maanden' werkt, ze beweren dat het in ieder geval minstens 6 maanden werkt.

En elke maand dat het langer gebruikt wordt komt daar hopelijk een maand bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven