Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccinatieplicht Duitsland

02-12-2021 15:52 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
(De Morgen online)

De leiders van de zestien Duitse deelstaten, bondskanselier Angela Merkel en haar beoogde opvolger Olaf Scholz willen dat er vanaf februari 2022 een vaccinatieplicht komt voor alle Duitsers. Verder zijn ze het eens geworden over ingrijpende regels die gericht zijn op mensen die niet zijn ingeënt tegen het coronavirus.
2 december 2021, 15:23

Over de vaccinatieplicht moet nog gestemd worden in het Duitse parlement. De parlementariërs hoeven bij deze stemming niet de partijlijn te volgen, maar mogen stemmen zoals ze dat zelf willen. Doordat de vaccinatieplicht in februari in moet gaan, hebben mensen nog voldoende tijd om daarvoor hun inentingen tegen het coronavirus te halen. “We hadden allemaal gehoopt dat de vaccins optioneel maken genoeg zou zijn. Maar vaccineren is de enige weg uit de pandemie en daarom moeten we dit besluit nemen”, aldus de bondskanselier.
Mensen die niet zijn geprikt, worden voor een groot deel uit het openbare leven in Duitsland verbannen. Veel vrijetijdsbesteding is alleen nog toegankelijk voor mensen die zijn gevaccineerd tegen het coronavirus of die recent zijn genezen. En zelfs dan is er op sommige plekken nog een negatieve testuitslag nodig.

De regel geldt voor horeca, theaters, bioscopen en niet-essentiële winkels, zoals kledingwinkels. Supermarkten blijven wel voor iedereen open. Discotheken en nachtclubs mogen openblijven, maar moeten sluiten zodra er meer dan 350 besmettingen per 100.000 inwoners van de betreffende regio zijn geteld in de afgelopen week. “De vierde golf moet snel gebroken worden”, zei Merkel tijdens het aankondigen van de regels. De regering hoopt dat het aantal besmettingen snel terugloopt.

Het aantal coronabesmettingen in Duitsland stijgt de laatste weken snel, net als in buurlanden zoals Nederland. De ziekenhuiszorg komt daardoor steeds meer onder druk te staan.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd naar het debat in de bondsdag.
Alle reacties Link kopieren
Goed besluit.
Keuzes hebben consequenties.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Eh, bedankt, ofzo? We kunnen het nieuws prima zelf vinden en lezen. Of is het nu de bedoeling dat we heel verontwaardigd reageren en boos worden op alles en elkaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever een verbod op het vieren van Sinterklaas :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
in veel deelstaten is al 2G voor het openbare leven en voor het werk 3G, dus klein stapje verder
Ik vind het wel getuigen van moed
Alle reacties Link kopieren
Kunnen een topic als deze en het topic waarin men het heeft over vaccinatieplicht in Oostenrijk (en weet ik waar nog meer) niet worden samengevoegd onder de noemer 'Vaccinatieolicht andere landen'? Mijn mening: laat maar komen die plicht.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Ik vind het een prima regel. Als dat nodig is om corona onder controle te krijgen dan moet dat maar.
Alle reacties Link kopieren
Maar gaat de vaccinatieplicht ook weer verdwijnen als corona onder controle is?
noglangnietjarig schreef:
02-12-2021 17:27
Maar gaat de vaccinatieplicht ook weer verdwijnen als corona onder controle is?
Dat moet je even aan Angela gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet veel verschil met de 2G die binnenkort hier zal ingevoerd worden. In feite word je dan beloond voor het onvoorzichtig zijn (geen 1,5 meter aanhouden, geen mondkap dragen, dichtbij iemand komen) waardoor je besmet bent geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft zou de supermarkt en apotheek ook niet toegankelijk moeten zijn.

Dan bestellen ze hun boodschappen maar online of moeten ze hulp vragen om aan boodschappen te komen. Wat mij betreft strengere maatregelen om dit virus in te dammen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
02-12-2021 17:32
Dat moet je even aan Angela gaan vragen.
Ik krijg wss geen Antwort van Mutti.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
02-12-2021 17:35
Ik zie niet veel verschil met de 2G die binnenkort hier zal ingevoerd worden. In feite word je dan beloond voor het onvoorzichtig zijn (geen 1,5 meter aanhouden, geen mondkap dragen, dichtbij iemand komen) waardoor je besmet bent geweest.
Dan toch maar 1G invoeren, maar dat kost zoveel tijd om in/door te voeren.
Dus dan blijven we maar wat aanmodderen.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
02-12-2021 17:47
Wat mij betreft zou de supermarkt en apotheek ook niet toegankelijk moeten zijn.

Dan bestellen ze hun boodschappen maar online of moeten ze hulp vragen om aan boodschappen te komen. Wat mij betreft strengere maatregelen om dit virus in te dammen.
Dan zetten ze een video online waarin ze langzaam sterven van honger.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat het zover moet komen. Dat die wappies gewoon niet zelf kunnen bedenken dat zo'n klotevirus niet vanzelf weggaat. Maar ze gijzelen gewoon compleet de rest van de wereld.

Maar goed, het zijn en blijven first world problems. Je principes bekoop je slechts met niet naar de horeca en funshops 'mogen'. Dát overleef je wel.
Alle reacties Link kopieren
noglangnietjarig schreef:
02-12-2021 17:47
Ik krijg wss geen Antwort van Mutti.
Probeer het eens bij Olaf,hij zal die beslissing straks moeten maken Angela gaat daar niet meer over dan, die staat al met 1 been in haar pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind overigens de impfplicht prima, heb meer last van het feit dat we tegenwoordig haast niks meer kunnen zonder test ondanks dat we geënt zijn. (3 keer zelfs in mijn geval) Als dat er weer af kan door iedereen te verplichten een prik te halen dan liever vandaag dan morgen.
Wanneer gaat het parlement stemmen?
ninanoname schreef:
02-12-2021 16:15
Goed besluit.
Keuzes hebben consequenties.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
02-12-2021 17:35
Ik zie niet veel verschil met de 2G die binnenkort hier zal ingevoerd worden. In feite word je dan beloond voor het onvoorzichtig zijn (geen 1,5 meter aanhouden, geen mondkap dragen, dichtbij iemand komen) waardoor je besmet bent geweest.
Snap jij wel wat 2G inhoudt?

En ook als je je keurig aan de regels houdt en hebt gehouden kun he besmet raken hè? Zoals in je werk of door je eigen kind, die geen afstand hoeft te houden?

Denk jij wel eens verder na voor je een post plaatst?
Alle reacties Link kopieren
Wauw, ik ben verbaasd dat er zoveel mensen zijn die dit normaal vinden, zelfs aanmoedigen.
Ik vind het bizar en onvoorstelbaar dat dit kan. Dat er mensen zijn die uitgesloten worden van de maatschappij doordat ze geen vaccin willen. En dat er dan zelfs gezegd word dat ze ook maar geen toegang zouden mogen krijgen tot de supermarkt en de apotheek. Ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar gevaccineerden worden niet zo erg ziek, en geven ook veel minder virus door.
Nederland volgt Duitsland altijd. Kom maar op met die plicht. Als de wappies niet meer naar de action kunnen, straf je ze pas echt hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel erg. Je laten vaccineren om het voor iedereen veiliger te maken is een mooie gedachte. Ik heb het laten doen, maar ik wil dat het mijn eigen keuze blijft.

Met een vaccinatieplicht mag de overheid straks alles in je lijf spuiten wat zij maar nodig vinden en zo vaak als ze willen. Om de 9 maanden een spuit? Om de 3 maanden? Iedere maand?
Ik wil graag zelf bepalen wat er in mijn lichaam wordt gespoten.

Daarom is een vaccinatieplicht voor mij echt onvoorstelbaar. Ik lig hier wakker van.
En ik kan zeker niet genieten van het feit dat een minderheidsgroep niet meer naar de Action of kapper kan.
2G is een vorm van dwingen en pesten.
We leven in heel, heel donkere tijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven