Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vaccinatieplicht niet in strijd met mensenrechten

08-12-2021 08:54 329 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit De Morgen: (Vlaamse krant, het gaat over federale/Belgische materie)


Zowel een verplichte vaccinatie als het gebruik van het Covid Safe Ticket hoeven niet in strijd te zijn met de mensenrechten. Dat zegt het federaal Mensenrechteninstituut in een nieuw advies.


Moet de vaccinatie verplicht zijn? Die vraag ligt terug op tafel nu blijkt dat vrijwillige vaccinatie ons niet kon behoeden van een vierde coronagolf. Specifiek voor de zorg besliste de federale regering om de vaccinatie vanaf 1 april 2022 verplicht te maken voor verzorgend personeel.
Telkens dit onderwerp wordt aangeraakt, luidt de vraag of zo’n verplichting in lijn met de mensenrechten zou zijn. Ja, zo laat het Federaal Instituut voor de Rechten van de Mens (FIRM) weten in een nieuw advies op eigen initiatief. Volgens het Mensenrechteninstituut dragen burgers die zich laten vaccineren bij tot de bescherming van het recht op leven en gezondheid van de hele samenleving. Omwille van deze reden is een vaccinatieverplichting niet in strijd met de mensenrechten. Maar, zo waarschuwt het instituut, de sancties waarmee zo’n verplichting wordt afgedwongen, moeten wel proportioneel blijven.
Wat dan met zorgpersoneel dat verplicht gevaccineerd zal moeten zijn volgend jaar? Strookt zo’n aparte verplichting met de mensenrechten? Het Mensenrechteninstituut oordeelt van wel. “Normaal geldt het gelijkheidsbeginsel en moeten alle burgers gelijk behandeld worden”, zegt Martien Schotsmans, directeur van het FIRM. “Maar de overheid kan hier een verschillende aanpak hanteren, doordat het onderscheid met de rest van de bevolking valt te verantwoorden: het zorgpersoneel komt dagelijks in contact met kwetsbare mensen.”
Ook hier geldt dat sancties proportioneel moeten zijn. Zo zou het ontslag van zorgpersoneel echt het allerlaatste redmiddel moeten zijn volgens het FIRM. Eerst moeten minder ingrijpende sancties worden opgelegd, zoals een schorsing. Volgens het instituut is daarin voorzien.
polly wijzigde dit bericht op 08-12-2021 11:46
3.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ergens in de jaren 50 of 60 mochten kinderen alleen naar school als ze ingeënt waren tegen pokken en een pokkenbriefje hadden. Zo nieuw is het dus niet. En gaat het menselijk welzijn niet boven mensenrechten?
Alle reacties Link kopieren
Nou

Ondanks dat het een afgewogen advies is gaat het natuurlijk niks uithalen want echte wappies voelen zich nog steeds in de poeperd genomen
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
08-12-2021 09:04
Ergens in de jaren 50 of 60 mochten kinderen alleen naar school als ze ingeënt waren tegen pokken en een pokkenbriefje hadden. Zo nieuw is het dus niet. En gaat het menselijk welzijn niet boven mensenrechten?
Of: is het menselijk welzijn geen mensenrecht?
Alle reacties Link kopieren
Maar is het ook geen mensenrecht om zorg te kunnen krijgen als het nodig is? Wat nu dus bemoeilijkt wordt, doordat mensen zich niet willen laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
08-12-2021 09:24
Maar is het ook geen mensenrecht om zorg te kunnen krijgen als het nodig is? Wat nu dus bemoeilijkt wordt, doordat mensen zich niet willen laten vaccineren.
Dat is ook de hele discussie. De ene (kleine)groep beroept zich op artikel 11 Grondwet
( onaantastbaarheid van zijn lichaam) die trouwens niet onbeperkt is. Terwijl de overheid en een groot deel van de bevolking zich beroept op artikel 22 lid 1 Grondwet ( de overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid).
Een botsing van grondrechten waarbij artikel 11 dus niet onbeperkt is.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
08-12-2021 09:04
Ergens in de jaren 50 of 60 mochten kinderen alleen naar school als ze ingeënt waren tegen pokken en een pokkenbriefje hadden. Zo nieuw is het dus niet. En gaat het menselijk welzijn niet boven mensenrechten?
Dat begon al in 1823. Ook toen waren er antivaxxers. Dit is wel een interessante stuk om te lezen.

https://historiek.net/pokkenbriefje-vac ... 39198/amp/
Het artikel in de OP gaat over België, niet Nederland. Het lijkt me daarom vrij zinloos om hier artikelen uit de Nederlandse grondwet te quoten.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
08-12-2021 09:05
Nou

Ondanks dat het een afgewogen advies is gaat het natuurlijk niks uithalen want echte wappies voelen zich nog steeds in de poeperd genomen
Ik voel me inmiddels ook in de poeperd genomen. Heb me twee keer laten vaccineren, ondanks dat corona voor mij nauwelijks meer dan een loopneus was (de reden was dat ik dacht dat corona wel weg zou gaan als het grootste deel van de mensen zich zouden laten inenten), en nu moet ik in april weer voor mijn QR-code. Terwijl het amper iets uithaalt als er nog teveel ongevaccineerden (in de hele wereld) rondlopen en ik van de tweede behoorlijk ziek werd. En dan hebben we die booster gehad, mogen we in het najaar weer vanwege weer een nieuwe golf. Nee dank je, ik pas.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-12-2021 09:44
Ik voel me inmiddels ook in de poeperd genomen. Heb me twee keer laten vaccineren, ondanks dat corona voor mij nauwelijks meer dan een loopneus was (de reden was dat ik dacht dat corona wel weg zou gaan als het grootste deel van de mensen zich zouden laten inenten), en nu moet ik in april weer voor mijn QR-code. Terwijl het amper iets uithaalt als er nog teveel ongevaccineerden (in de hele wereld) rondlopen en ik van de tweede behoorlijk ziek werd. En dan hebben we die booster gehad, mogen we in het najaar weer vanwege weer een nieuwe golf. Nee dank je, ik pas.
Het had allemaal wel gewerkt als de delta variant niet om de hoek was gekomen.

Daar waren de vaccins niet op gemaakt maar op het oorspronkelijke virisy
Alle reacties Link kopieren
TO, zet er even bij dat t over België gaat...
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Het gaat over mensenrechten, het lijkt me niet dat die enorm verschillen tussen België en Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
08-12-2021 09:50
Het had allemaal wel gewerkt als de delta variant niet om de hoek was gekomen.

Daar waren de vaccins niet op gemaakt maar op het oorspronkelijke virisy
Dat was te verwachten, maar toch moesten we ons allemaal "de crisis uit prikken". Jullie zijn genaaid.
HepB is toch ook verplicht voor zorgmedewerkers?

Zou zo'n schorsing doorbetaald worden trouwens? Anders zullen veel zorgmedewerkers dat juist wel lekker vinden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
08-12-2021 09:50
Het had allemaal wel gewerkt als de delta variant niet om de hoek was gekomen.

Daar waren de vaccins niet op gemaakt maar op het oorspronkelijke virisy
Tja, dan nemen we weer een prik en komt er weer een nieuwe mutatie.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
08-12-2021 09:44
Het artikel in de OP gaat over België, niet Nederland. Het lijkt me daarom vrij zinloos om hier artikelen uit de Nederlandse grondwet te quoten.
Ik had niet gezien dat het om een Belgische krant ging. Mischien kan To dat er even bij vermelden.
Maar goed, de discussie speelt in elk land. Dus de Nederlandse grondwet is van belang. Daarnaast is de Belgische grondwet niet heel anders.
apppie schreef:
08-12-2021 09:58
Dat was te verwachten, maar toch moesten we ons allemaal "de crisis uit prikken". Jullie zijn genaaid.
Ik word liever in mijn poeperd genomen dan dan ik genaaid word.

Uiteraard is het typisch dat je hier weer laat zien.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
08-12-2021 10:03
Ik word liever in mijn poeperd genomen dan dan ik genaaid word.

Uiteraard is het typisch dat je hier weer laat zien.
Ieder z'n ding.
Het zou overigens eerder typisch zijn als ik me hier niet liet zien, of mogen alleen mensen met prik meepraten over een vaccinatieplicht?
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
08-12-2021 09:58
Dat was te verwachten, maar toch moesten we ons allemaal "de crisis uit prikken". Jullie zijn genaaid.
Als niemand geprikt was was de crisis vele malen groter geweest door die besmettelijkere variant. Maar dat weet je best, je wel gewoon graag twijfel zaaien.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-12-2021 10:01
Tja, dan nemen we weer een prik en komt er weer een nieuwe mutatie.
En dan wordt het vaccin weer aangepast. Fantastisch he dat onze medische wetenschap ons zo goed in staat stelt ons te beschermen.
De griepprik wordt ook jaarlijks aangepast
Alle reacties Link kopieren
Tullia schreef:
08-12-2021 10:11
Als niemand geprikt was was de crisis vele malen groter geweest door die besmettelijkere variant. Maar dat weet je best, je wel gewoon graag twijfel zaaien.
Ik wil helemaal geen twijfel zaaien, het boeit me echt totaal niet of anderen zich laten intenten. Als iedereen het maar voor zichzelf mag beslissen.
Tullia schreef:
08-12-2021 10:11
Als niemand geprikt was was de crisis vele malen groter geweest door die besmettelijkere variant. Maar dat weet je best, je wel gewoon graag twijfel zaaien.
Ook zonder die besmettelijkere variant was de chaos en ellende dan nog groter geweest.

Dit soort mens lift mee op andermans verantwoordelijkheidsbesef. Door andermans inzet blijven zij uit de wind en kunnen om het hardst roepen dat het niet nodig was.
Ik had vroeger van die klasgenootjes…als het tijd was om samen een opdracht te maken wachtten zij eerst af en uiteindelijk was de klus geklaard en kregen zij hetzelfde punt als de anderen, die wel hun nek uit staken. En thuis riepen ze om het hardst dat ze dat punt hadden gekregen bij een opdracht die ze samen, of zij zelf, hadden gemaakt.
Tot zoverre dat SAMEN..
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
08-12-2021 10:16
Ik wil helemaal geen twijfel zaaien, het boeit me echt totaal niet of anderen zich laten intenten. Als iedereen het maar voor zichzelf mag beslissen.
Het boeit je niet, je vertelt anderen alleen graag dat ze genaaid zijn terwijl ze juist veel erger (voor iedereen) hebben voorkomen. Geloof je het zelf?

Ik vind de publieke gezondheid belangrijker dan alles voor jezelf kunnen beslissen en dit mensenrechtencollege is het met me eens.
Alle reacties Link kopieren
ekeim schreef:
08-12-2021 09:04
Ergens in de jaren 50 of 60 mochten kinderen alleen naar school als ze ingeënt waren tegen pokken en een pokkenbriefje hadden. Zo nieuw is het dus niet. En gaat het menselijk welzijn niet boven mensenrechten?

Het 'Pokkenbriefje' is zelfs al van 1823. (of 1825?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven