Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschil 1e en 2e coronagolf

06-09-2020 22:39 119 berichten
Zitten we in een 2e coronagolf? Je hoort het vaak. Er zijn ook weer veel besmettingen helaas.
Ik heb daar toch wat vragen over en benieuwd naar jullie mening. Hoe kan het dat in maart de ic's vol lagen en nu het aantal erg laag is wat wordt opgenomen. Is het virus milder of zijn de besmette personen veelal jonger. Steken deze ouders en grootouders dan niet aan?
Hoe kan het dat er in China al weer maanden massaal wordt gefeest, op housepartys, en ze in Europa nog bezig zijn met regels etc. Kan China ons uitleggen wat we verkeerd doen?
Ik snap het gewoon allemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 12:35
Nope. Het enige wat je weet is dat er minder ouderen besmet raken. Hun aandeel neemt dus af. Dat betekent dat het aandeel in andere groepen dus stijgt. Los van de aantallen en los van hoeveel dat er destijds waren.
Nee dus, want je weet niet hoeveel er destijds in totaal besmet waren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kissie30 schreef:
07-09-2020 12:35
Nope. Het enige wat je weet is dat er minder ouderen besmet raken. Hun aandeel neemt dus af. Dat betekent dat het aandeel in andere groepen dus stijgt. Los van de aantallen en los van hoeveel dat er destijds waren.
en jongeren worden veel massaler getest dan ouderen
omdat ze veel meer contacten hebben. Als mijn vader nu Corona blijkt te hebben, dan testen we mijn moeder, en nog2 anderen
als mijn dochter Corona heeft, dan testen we: gezin, onze vrienden (die bij ons thuis geweest zijn), haar vrienden, haar klasgenoten, haar sportteam etc
Alle reacties Link kopieren
Er wordt nu zo veel getest dat je geen vergelijking kan maken met maart. Er zijn geen cijfers om mee te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Of het virus wordt minder....dat er geen ouderen worden besmet en alleen jongeren lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De ouderen die wij beschermen zijn de ouderen in een verpleeghuis voornamelijk.

De zelfstandig wonende ouderen komen nog steeds in supermarkt en passen weer op de kleinkinderen.

Kijk maar naar de rest van europa. En dan ook Zweden waar alles nog versoepeld is, voor alle leeftijden.

Ps ik ben ook geen complotdenker maar it doesn't make any sense.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gewoon dat het totaal aantal besmette mensen veel lager is dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet onmogelijk is dat het afzwakt, maar zolang we het niet zeker weten mogen we er niet vanuit gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 13:18
Ik denk gewoon dat het totaal aantal besmette mensen veel lager is dan nu.
Dit denk ik ook. Je kan het gewoonweg niet weten, want er valt niks te vergelijken (hooguit de zkh opnames die nu veeeel lager zijn, maar er is dus een kans dat het virus milder is en/of nu vooral andere leeftijdsgroepen treft). In maart werd bijna niemand getest, nu in principe iedereen met klachten en zelfs mensen preventief (al die voetballers bijvoorbeeld, die soms positief blijken te zijn zonder klachten te hebben).
Alle reacties Link kopieren
Het feest in China. Dat was 1 groot feest waarvan beelden naar buiten zijn gebracht, echt heel uitvergroot.
China ligt nog voor een groot gedeelte plat, scholen zijn nog niet open. Er is heel strenge controle.
Maar ja dat is geen sensatie he? Sensatie is dat ene feest

Zelfde als hier gedaan wordt: je ziet 30 mensen op straat: 28 houden afstand en 2 niet. En juist die 2 worden uiteraard op de foto gezet.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat me ook wel opvalt is dat er in maart/april/mei veel meer verhalen waren van ook jonge mensen die heel erg ziek werden van het virus. Die waren dan nooit opgenomen geweest maar hadden wel maanden heel veel last. Het is niet alleen dat je dat las in de media maar ik hoorde dat ook van bekenden. Nu lees/hoor je dat soort verhalen ook niet veel meer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Men weet ook net ietsje meer over de wijze waarop het behandeld kan worden en op welke verschillende manieren de ziekte iemands lichaam kan raken (waardoor je daarop kunt anticiperen).
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
07-09-2020 13:33
Maar wat me ook wel opvalt is dat er in maart/april/mei veel meer verhalen waren van ook jonge mensen die heel erg ziek werden van het virus. Die waren dan nooit opgenomen geweest maar hadden wel maanden heel veel last. Het is niet alleen dat je dat las in de media maar ik hoorde dat ook van bekenden. Nu lees/hoor je dat soort verhalen ook niet veel meer.
Omdat de kans misschien 0,1% is dat je daar last van hebt als jong persoon.

Als er nu 10.000 mensen per week besmet zijn, waarvan dan 5000 jong, dan zouden daar dus 5 van zulke cases van zijn.
Als er 100.000 mensen per week besmet zijn waarvan 50.000 jong dan zijn er 50 cases.
Dan is de kans dus veel groter dat zo’n geval in de media komt of dat je die kent.


(cijfers ter indicatie)
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet kunnen dat het Coronavirus harder toeslaat als de weerstand al wat minder is? Eind van de winter loopt iedereen te snotteren en is er ook griep. Nu hebben we vrij lang mooi weer gehad.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
07-09-2020 14:08
Zou het niet kunnen dat het Coronavirus harder toeslaat als de weerstand al wat minder is? Eind van de winter loopt iedereen te snotteren en is er ook griep. Nu hebben we vrij lang mooi weer gehad.
Dat is wel wat door medici wordt verwacht. We weten dat Corona zich goed verspreid in slecht geventileerde binnenruimte en minder in de buitenlucht , dus als het in oktober/november weer kouder wordt en mensen vaker binnen gaan zitten en minder de ramen open zetten, kan het aantal besmettingen zomaar weer toenemen.

Overigens zie ik in mijn omgeving dat ouderen en mensen in risicogroepen nog steeds heel voorzichtig zijn.

Mijn ouders knuffelen alleen de kleinkinderen en houden van ons netjes afstand, iedereen werkt nog steeds veel meer vanuit huis dan voor Corona, en verjaardagen worden niet gevierd of in etappes.
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 13:54
Omdat de kans misschien 0,1% is dat je daar last van hebt als jong persoon.

Als er nu 10.000 mensen per week besmet zijn, waarvan dan 5000 jong, dan zouden daar dus 5 van zulke cases van zijn.
Als er 100.000 mensen per week besmet zijn waarvan 50.000 jong dan zijn er 50 cases.
Dan is de kans dus veel groter dat zo’n geval in de media komt of dat je die kent.


(cijfers ter indicatie)
Dan zijn er dus weinig besmettingen
AnAppleADay schreef:
07-09-2020 13:54
Omdat de kans misschien 0,1% is dat je daar last van hebt als jong persoon.

Als er nu 10.000 mensen per week besmet zijn, waarvan dan 5000 jong, dan zouden daar dus 5 van zulke cases van zijn.
Als er 100.000 mensen per week besmet zijn waarvan 50.000 jong dan zijn er 50 cases.
Dan is de kans dus veel groter dat zo’n geval in de media komt of dat je die kent.


(cijfers ter indicatie)
En, als er heel veel mensen besmet zijn dan kun je ook makkelijker door twee of drie mensen besmet raken. Misschien komt het dan ook harder aan. Zoiets vermoed ik op basis van het feit dat met name ziekenverzorgenden zelf in maart/april flink ziek zijn geworden of zelfs overleden zijn.
Alle reacties Link kopieren
https://www.linda.nl/nieuws/fragment-ge ... virus-op1/

Dit is een jong persoon en besmet in juli. Dus er zijn nog wel jongere mensen die zware klachten overhouden, net als in het voorjaar.

De vraag is natuurlijk, waarom de 1 wel en de ander niet...
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
nou, ik stel mezelf nu dezelfde vraag. Alles ligt nog altijd plat, maar waarvoor eigenlijk? Het aantal besmettingen wordt iedere dag nog breed uitgemeten, maar er wordt nergens vermeld hoe ziek die mensen daadwerkelijk zijn. Voor zover ik weet kunnen de ic's het allemaal nog prima aan.

Ik vond in het begin de maatregelen echt wel nodig, maar inmiddels krijg ik er toch wel mijn vraagtekens bij. Zoveel mensen in mijn omgeving die hun werk niet meer kunnen doen en/ of hun baan kwijt zijn.

Ik begin het langzamerhand wat overtrokken te vinden allemaal :(
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
08-09-2020 09:57
https://www.linda.nl/nieuws/fragment-ge ... virus-op1/

Dit is een jong persoon en besmet in juli. Dus er zijn nog wel jongere mensen die zware klachten overhouden, net als in het voorjaar.

De vraag is natuurlijk, waarom de 1 wel en de ander niet...
1 van de weinigen inderdaad die blijvend klachten heeft overgehouden. Maarja, er worden iedere dag mensen ziek hè. Corona is denk ik gewoon een nieuwe ziekte waar we mee moeten leren leven. Waar je net als bij ME doodmoe van wordt en geen energie meer hebt. Maar om daar nou een hele maatschappij voor stil te leggen gaat toch wel een beetje ver.
Kissie30 schreef:
06-09-2020 23:28
In China heeft men door het naleven van verschrikkelijk strenge regels het virus nagenoeg de kop in kunnen drukken. Als je daar aankomt op het vliegveld wordt meteen je paspoort ingenomen, je wordt verplicht getest en 14 dagen in een quarantainehotel gezet waar er toezicht op je wordt gehouden. Laatst een artikel over gelezen. Hierdoor kunnen de Chinezen de besmettingen buiten de deur houden. Als wij zo'n streng beleid zouden voeren, incl strenge lockdown, dan zouden wij over 2 of 3 maanden wellicht ook weer kunnen feesten. Als Nederland doen/willen we dat echter niet, dus blijft het virus sluimeren tot er een vaccin is.
En vergeet niet dat de Chinese overheid vergaand bepaalt wat er qua berichten en beeldvorming naar buiten komt.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
07-09-2020 13:33
Maar wat me ook wel opvalt is dat er in maart/april/mei veel meer verhalen waren van ook jonge mensen die heel erg ziek werden van het virus. Die waren dan nooit opgenomen geweest maar hadden wel maanden heel veel last. Het is niet alleen dat je dat las in de media maar ik hoorde dat ook van bekenden. Nu lees/hoor je dat soort verhalen ook niet veel meer.
Ik denk echt dat het virus is gemuteerd in een mildere variant. Nog steeds of zelfs nog meer besmettelijk, maar minder dodelijk. In maart en april hoorde ik over kennissen (jonge mensen) op de ic of die thuis héél erg ziek lagen te zijn, nu alleen nog over weliswaar positief geteste mensen, maar allemaal met heel lichte klachten. Wil een virus zich lekker kunnen verspreiden, dan heeft het uiteindelijk ook geen ‘baat’ bij superdodelijk zijn, want een dode kan niemand meer besmetten (de pest, de zwarte dood, daargelaten). Dit heb ik een bioloog horen zeggen, dus dit verzin ik niet zelf.
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
12-09-2020 06:57
[...] Wil een virus zich lekker kunnen verspreiden, dan heeft het uiteindelijk ook geen ‘baat’ bij superdodelijk zijn, want een dode kan niemand meer besmetten (de pest, de zwarte dood, daargelaten). Dit heb ik een bioloog horen zeggen, dus dit verzin ik niet zelf.
Vergeet ebola niet.

Hoe dan ook: het lijkt nu minder heftig, maar we zijn nu ook bewuster in afstand houden, handen wassen en handen ontsmetten. Dat helpt ook wel in de hoeveelheid virus waarmee je besmet raakt. Toch lijkt het mij onverstandig om de maatregelen nu verder te versoepelen. Als er dan weer een flink aantal mensen het ziekenhuis in moeten, gaat dat ten koste van de reguliere zorg. En de vraag is hoe bereid ziekenhuispersoneel is om opnieuw zo'n crisis als in april te verduren zonder dat daar een passende beloning tegenover staat en zonder dat ze in de tussentijd extra scholing hebben gekregen, zoals wel bij herhaling is gevraagd. Ik zou het wel snappen als ze zich niet opnieuw laten misbruiken door een overheid die er zelf niks extra's voor over heeft.
Die viroloog mevrouw Koopmans, die heeft echt heel duidelijk gezegd dat het virus niet milder is geworden. Misschien moeten we haar maar vertrouwen hierin en niet ons eigen onderbuik?
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
12-09-2020 09:05
Vergeet ebola niet.

Hoe dan ook: het lijkt nu minder heftig, maar we zijn nu ook bewuster in afstand houden, handen wassen en handen ontsmetten. Dat helpt ook wel in de hoeveelheid virus waarmee je besmet raakt. Toch lijkt het mij onverstandig om de maatregelen nu verder te versoepelen. Als er dan weer een flink aantal mensen het ziekenhuis in moeten, gaat dat ten koste van de reguliere zorg. En de vraag is hoe bereid ziekenhuispersoneel is om opnieuw zo'n crisis als in april te verduren zonder dat daar een passende beloning tegenover staat en zonder dat ze in de tussentijd extra scholing hebben gekregen, zoals wel bij herhaling is gevraagd. Ik zou het wel snappen als ze zich niet opnieuw laten misbruiken door een overheid die er zelf niks extra's voor over heeft.
Als, als, als... wordt dat nu niet al maanden geroepen? Niks toename patiënten op de ic's en er sterven nog steeds meer mensen door allerlei andere akelige ziektes dan door corona .
Inmiddels is het echt pure paniekzaaierij geworden. Vandaag nog 1200 (!!!) besmettingen, oh la la. En ja hoor, meteen weer een dreigement dat de maatregelen strenger worden. Ik kan er inmiddels echt niet bij.
Het is net alsof ze niet willen toegeven dat het virus lang niet zo dodelijk is als wordt beweerd.
Alle reacties Link kopieren
Het virus zorgt nog steeds voor hele zieke mensen op de IC. De jongste die ik de afgelopen maand op de IC (op de buik) zag was een dertiger.
En vergeet ook niet dat de zorg nooit meer zo zou kunnen opschalen als in het voorjaar. Driekwart van mijn collega’s heeft aangegeven geen uren meer extra te gaan werken. En daar behoor ik ook toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven