Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschillen van mening binnen relatie

29-07-2020 21:57 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit vroeg ik me af naar aanleiding van een gesprek met een potentiële date. Zij werkt in de zorg, maar vindt het allemaal wel meevallen, spreekt met familie en vrienden af en houdt hierbij geen afstand. Er wordt veelvuldig geknuffeld, ze gaan naar de kroeg, uit eten, etc. Ze gelooft "echt niet alles wat er in het nieuws gezegd wordt". Dit vind ik persoonlijk een flinke afknapper. Ik neem het wel serieus, spreek beperkt af, het liefst buiten, en houd afstand, zowel met onbekenden als met mensen die dichterbij me staan. Het maakt dat ik me afvraag of ik nog wel met haar wil daten.

Hierdoor dacht ik: er zijn vast relaties waarin de één aan de "het valt wel mee, ik leef mijn leven weer zoals pre-corona"-kant en de ander aan de "dit is serieus, we moeten ons aan de voorschriften houden"-kant staat. Hoe gaan jullie hiermee om? Levert dit conflict op? Doet dit ergens afbreuk aan het beeld van de ander?

Pure nieuwsgierigheid :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Oww en om antwoord te geven op je vraag: ja, zou voor mij een afknapper zijn en ik zou niet verder daten.
Ik ben persoonlijk niet heel spastisch met de regels in de zin van: we gaan bijv wel op vakantie, maar alleen omdat we ons hier ook prima aan de maatregelen kunnen houden).

Maar net doen alsof Corona niet bestaat of het allemaal wel meevalt vind ik getuigen van een laag iq en een domheid die ik niet zou kunnen waarderen in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-07-2020 22:13
Mensen die in de zorg werken en zo laks met deze crisis omspringen daar knap ik echt enorm op af. Ze kunnen met hun gedrag een kwetsbare patient besmetten die eraan overlijdt.

Dit idd. Ik werk zelf in de zorg en kan me gewoon niet voorstellen dat je zo aso en egoïstisch kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zitten op één lijn wat betreft dit, gelukkig maar. Het zou voor mij inde "datingsfase" wel een dealbreaker zijn. Ik snap ook niet dat iemand die in de zorg werkt er zo tegenaan kijkt. In mijn familie -en kennissenkring zijn er wel bij die het over "corona hysterie" hebben en het allemaal maar onzin vinden. Die hebben we al sinds begin maart niet meer gezien.
Ja, mijn man, kinderen en ik zitten op 1 lijn. De 1 wat fanatieker dan de ander, maar we houden ons allemaal aan de maatregelen. Natuurlijk doen we dat! In mijn vriendenkring denken we er ook allemaal ongeveer hetzelfde over. In de familie lopen de meningen wat uiteen, maar daar vinden we een middenweg in. 2 leden van de familie zitten nogal diep in de complottheorien en vinden het 'allemaal maar een griepje'. Die zie ik dus eventjes niet. Is niet erg, we liepen de deur toch al niet plat bij elkaar.
En om antwoord op je vraag te geven: ja, voor mij is het een enorme afknapper als iemand in de zorg werkt en zo laks met de maatregelen omgaat. Ook ik vind het getuigen van dommigheid.
Ja, hier zou ik op afknappen. X10 omdat ze in de zorg werkt! :facepalm:

Hier denken we er hetzelfde over. Moet ook eigenlijk wel met risico voor mij en een zuigeling in huis.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-07-2020 22:13
Mensen die in de zorg werken en zo laks met deze crisis omspringen daar knap ik echt enorm op af. Ze kunnen met hun gedrag een kwetsbare patient besmetten die eraan overlijdt.
Precies dit. Ze moet zich schamen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-07-2020 22:13
Mensen die in de zorg werken en zo laks met deze crisis omspringen daar knap ik echt enorm op af. Ze kunnen met hun gedrag een kwetsbare patient besmetten die eraan overlijdt.
Mijn enige ervaringen met mensen uit de zorg is dat ze hier veel soepeler mee omgaan dan anderen.
Ik vind het wel apart dat zij als dom wordt weggezet, terwijl het meer lijkt op iemand die een gecalculeerd risico neemt. Dat is allesbehalve dom.

Je ziet dat veel dat mensen die wat angstiger zijn voor corona anderen makkelijk als dom verslijten. Kijk bv maar naar de discussie over op vakantie gaan: dom en asociaal. Laat staan naar een oranje gebied! Terwijl er nu in Nederland regio’s zijn die ook best oranje kunnen worden ingekleurd.

Zeker als je er met jouw date normaal over kan praten lijkt het mij niet dat je haar meteen maar moet afschrijven. Misschien kun je gewoon nader tot elkaar komen.
DS1971 schreef:
30-07-2020 08:10
Ik vind het wel apart dat zij als dom wordt weggezet, terwijl het meer lijkt op iemand die een gecalculeerd risico neemt. Dat is allesbehalve dom.

Je ziet dat veel dat mensen die wat angstiger zijn voor corona anderen makkelijk als dom verslijten. Kijk bv maar naar de discussie over op vakantie gaan: dom en asociaal. Laat staan naar een oranje gebied! Terwijl er nu in Nederland regio’s zijn die ook best oranje kunnen worden ingekleurd.

Zeker als je er met jouw date normaal over kan praten lijkt het mij niet dat je haar meteen maar moet afschrijven. Misschien kun je gewoon nader tot elkaar komen.
Maar wat is een gecalculeerd risico in dit geval? "Ik neem het risico dat ik besmet raak, en dat ik vervolgens zelf de kwetsbare bewoners in het verpleeghuis besmet"? Misschien is dat inderdaad niet dom, maar gewoon onverantwoordelijk. Ook een afknapper wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-07-2020 08:10
Ik vind het wel apart dat zij als dom wordt weggezet, terwijl het meer lijkt op iemand die een gecalculeerd risico neemt. Dat is allesbehalve dom.
Kan je uitleggen waarom dit volgens jou een gecalculeerd risico is? Ik zie iemand voor me die de richtlijnen negeert en dat ook nog eens doet terwijl ze met een risicogroep werkt.

En nee, ik ben niet hysterisch over Corona. Over een paar dagen vertrek ik gewoon naar het buitenland, ik ben al een paar keer uit eten geweest en in mijn werk (onderwijs) is afstand houden niet altijd mogelijk. Maar ik probeer mij zoveel mogelijk aan de richtlijnen te houden en denk na over met wie ik afspreek en hoe ik dat doe.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-07-2020 08:10
Ik vind het wel apart dat zij als dom wordt weggezet, terwijl het meer lijkt op iemand die een gecalculeerd risico neemt. Dat is allesbehalve dom.

Je ziet dat veel dat mensen die wat angstiger zijn voor corona anderen makkelijk als dom verslijten. Kijk bv maar naar de discussie over op vakantie gaan: dom en asociaal. Laat staan naar een oranje gebied! Terwijl er nu in Nederland regio’s zijn die ook best oranje kunnen worden ingekleurd.

Zeker als je er met jouw date normaal over kan praten lijkt het mij niet dat je haar meteen maar moet afschrijven. Misschien kun je gewoon nader tot elkaar komen.
Dat is alleen niet dom als het om jezelf of familieleden/vrienden gaat die er hetzelfde instaan.
Ze neemt nu een groot risico met de gezondheid van kwetsbare bewoners op haar werk. Dat is heel erg dom, en asociaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Astromeria schreef:
30-07-2020 08:27
Maar wat is een gecalculeerd risico in dit geval? "Ik neem het risico dat ik besmet raak, en dat ik vervolgens zelf de kwetsbare bewoners in het verpleeghuis besmet"? Misschien is dat inderdaad niet dom, maar gewoon onverantwoordelijk. Ook een afknapper wat mij betreft.
Op basis van wat we echt weten is ook niet vast te stellen of ze echt onverantwoordelijk is. To omschrijft het als zodanig, maar wel in termen die bijzonder subjectief zijn.
MMXVIII schreef:
30-07-2020 08:33
Kan je uitleggen waarom dit volgens jou een gecalculeerd risico is? Ik zie iemand voor me die de richtlijnen negeert en dat ook nog eens doet terwijl ze met een risicogroep werkt.

En nee, ik ben niet hysterisch over Corona. Over een paar dagen vertrek ik gewoon naar het buitenland, ik ben al een paar keer uit eten geweest en in mijn werk (onderwijs) is afstand houden niet altijd mogelijk. Maar ik probeer mij zoveel mogelijk aan de richtlijnen te houden en denk na over met wie ik afspreek en hoe ik dat doe.
De enige richtlijn die geschonden wordt is het afstand houden als ik het zo lees. Maar zou ze echt steeds in de aura van vrienden en familie staan, of geeft ze een eenmalige knuffel? En als ze dat doet, wast ze daarna wellicht meteen haar handen? Is het misschien zo dat het om mensen gaat waarvan ze weet dat ze bij de minste of geringste klachten zeggen, ik kom even niet?

De richtlijnen zijn er, maar daarvan afwijken hoeft dus niet per se onverantwoord of dom te zijn. Wat zeg ik, deels laat onze overheid de richtlijn gewoon schieten (ov bijvoorbeeld).
Ik zou daar zeker op afknappen ja.
Man en ik staan er gelukkig ongeveer hetzelfde in.
Mevrouw75 schreef:
30-07-2020 08:02
Mijn enige ervaringen met mensen uit de zorg is dat ze hier veel soepeler mee omgaan dan anderen.
Dat idee krijg ik ook vaak en dat vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord.
En dan werken ze meestal nog zonder mondkapjes ook...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik staan er min of meer hetzelfde in. We houden ons aan de regels, mopperen als we niet snappen waarom het een wel mag en het ander nog niet, verbazen ons om al die internetexperts en het gedraai van Rutte en Co. , schamen ons plaatsvervangend voor de bezuinigingen waardoor er tekort aan van alles is in deze crisis etc. We hebben soms discussie of we nu iets wel of niet moeten/mogen/gaan doen, maar dat was het wel. Ik zou het een afknapper vinden als iemand er echt laks, dom of met complottheorieën op reageert.
redbulletje schreef:
30-07-2020 09:07
Dat idee krijg ik ook vaak en dat vind ik onbegrijpelijk en onverantwoord.
En dan werken ze meestal nog zonder mondkapjes ook...
Zou het niet kunnen dat zij juist goed geïnformeerd zijn en daarom een afgewogen beslissing nemen?
MrsDuck schreef:
30-07-2020 09:08
Mijn man en ik staan er min of meer hetzelfde in. We houden ons aan de regels, mopperen als we niet snappen waarom het een wel mag en het ander nog niet, verbazen ons om al die internetexperts en het gedraai van Rutte en Co. , schamen ons plaatsvervangend voor de bezuinigingen waardoor er tekort aan van alles is in deze crisis etc. We hebben soms discussie of we nu iets wel of niet moeten/mogen/gaan doen, maar dat was het wel. Ik zou het een afknapper vinden als iemand er echt laks, dom of met complottheorieën op reageert.
Voor mij klinkt dit alsof je vanuit volstrekte onbegrip zo bozig bent.
Ik vind het niet bepaald een teken van intelligentie als iemand, door persoonlijke ervaring ,een wetenschappelijke conclusie uit het raam gooit.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-07-2020 08:10
Ik vind het wel apart dat zij als dom wordt weggezet, terwijl het meer lijkt op iemand die een gecalculeerd risico neemt. Dat is allesbehalve dom.
ze neemt een gecalculeerd risico met de gezondheid van risicopatienten die van haar zorg afhankelijk zijn.
Ik neem aan dat ze die niet van te voren even waarschuwt dat ze schijt heeft aan corona voordat ze ze gaat verzorgen
Alle reacties Link kopieren
Het doel van dit topic was om de vraag in zijn algemeenheid te stellen, n.a.v. het gesprek met mijn date, maar om op laatstgenoemd nog even te updaten: na enkele opmerkingen als "je kunt ook aangereden worden door een bus of doodgaan aan kanker/herseninfarct/longontsteking, leven is kort, lekker genieten van het moment, dat laat ik me niet afnemen door zoiets onbenulligs als corona" vroeg ze naar mijn mening. Toen ik (zo subtiel mogelijk) aangaf dat ik het laks en onverantwoord vind en dat ik het liever nu afkap, omdat we blijkbaar echt niet bij elkaar passen, kreeg ik een enorme steek onder water over mijn karakter. Bijzonder kinderachtig (en gemeen zelfs), dus ik ben er niet rouwig om :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je het weet voordat het verder is gegaan dan alleen "dating". Hopelijk vind je iemand die gelijkgestemd is, want dit schiet niet op.
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ons in huis ook aan de regels, maar waar mijn jongste en ik de grenzen van het toelaatbare opzoeken is de oudste enorm streng in de leer. Dat heeft dus zeker in het begin wel wat aanvaringen veroorzaakt. Jongste en ik zijn naar een verjaardag geweest (werd in shifts gevierd), en na de versoepelingen heeft ze bij vriendinnen (onder de 18) gelogeerd. Dat mag allemaal, maar niemand zien is veiliger.
Mijn lat-partner en ik hadden al in maart besloten dat wij ook gezinsleden zijn. Ik ben benieuwd hoe de latters die destijds afstand hielden daar later mee om zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
30-07-2020 10:24
Wij houden ons in huis ook aan de regels, maar waar mijn jongste en ik de grenzen van het toelaatbare opzoeken is de oudste enorm streng in de leer. Dat heeft dus zeker in het begin wel wat aanvaringen veroorzaakt. Jongste en ik zijn naar een verjaardag geweest (werd in shifts gevierd), en na de versoepelingen heeft ze bij vriendinnen (onder de 18) gelogeerd. Dat mag allemaal, maar niemand zien is veiliger.
Mijn lat-partner en ik hadden al in maart besloten dat wij ook gezinsleden zijn. Ik ben benieuwd hoe de latters die destijds afstand hielden daar later mee om zijn gegaan.

Dat vraag ik me ook af. Mijn ex en haar vriendin waren in eerste instantie ook streng. Ze zagen allebei geen andere mensen en deden ook geen boodschappen, zodat ze elkaar konden blijven zien. Maar dat is nu inmiddels ook volledig het raam uit, ze zien beiden weer andere mensen, gaan naar hun werk, knuffelen vrienden, doen al tijden weer zelf boodschappen, etc. Waar mijn ex in eerste instantie juist erg streng was (en mij berispte toen ik bij mijn ouders langs wilde gaan, met afstand) heeft zij het nu ook helemaal losgelaten. Daarom vind ik het ook lastig, want het is een intelligente vrouw en ze laat het niet los omdat ze niet gelooft dat het virus echt/heftig is, maar omdat ze het belangrijker vindt dat ze weer een leuk leven kan leiden. (In hoeverre) moet daar begrip voor opgebracht worden? Of is dat net zo goed 'dom'?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
30-07-2020 10:30
Dat vraag ik me ook af. Mijn ex en haar vriendin waren in eerste instantie ook streng. Ze zagen allebei geen andere mensen en deden ook geen boodschappen, zodat ze elkaar konden blijven zien. Maar dat is nu inmiddels ook volledig het raam uit, ze zien beiden weer andere mensen, gaan naar hun werk, knuffelen vrienden, doen al tijden weer zelf boodschappen, etc. Waar mijn ex in eerste instantie juist erg streng was (en mij berispte toen ik bij mijn ouders langs wilde gaan, met afstand) heeft zij het nu ook helemaal losgelaten. Daarom vind ik het ook lastig, want het is een intelligente vrouw en ze laat het niet los omdat ze niet gelooft dat het virus echt/heftig is, maar omdat ze het belangrijker vindt dat ze weer een leuk leven kan leiden. (In hoeverre) moet daar begrip voor opgebracht worden? Of is dat net zo goed 'dom'?
Mijn ex vindt mij waarschijnlijk ook onverantwoordelijk. Onze oudste lijkt op hem, ze zien achter iedere boom een coronamonster. Knuffelen doe ik niet met niet-gezinsleden (nooit eigenlijk), maar verder doe ik alles wat kan. Boodschappen heb ik al die tijd gedaan. In de eerste fase zelfs regelmatig omdat dat even mijn uitje was en ik gek werd van het met zijn drieën opgehokt zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven