Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschillen van mening binnen relatie

29-07-2020 21:57 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit vroeg ik me af naar aanleiding van een gesprek met een potentiële date. Zij werkt in de zorg, maar vindt het allemaal wel meevallen, spreekt met familie en vrienden af en houdt hierbij geen afstand. Er wordt veelvuldig geknuffeld, ze gaan naar de kroeg, uit eten, etc. Ze gelooft "echt niet alles wat er in het nieuws gezegd wordt". Dit vind ik persoonlijk een flinke afknapper. Ik neem het wel serieus, spreek beperkt af, het liefst buiten, en houd afstand, zowel met onbekenden als met mensen die dichterbij me staan. Het maakt dat ik me afvraag of ik nog wel met haar wil daten.

Hierdoor dacht ik: er zijn vast relaties waarin de één aan de "het valt wel mee, ik leef mijn leven weer zoals pre-corona"-kant en de ander aan de "dit is serieus, we moeten ons aan de voorschriften houden"-kant staat. Hoe gaan jullie hiermee om? Levert dit conflict op? Doet dit ergens afbreuk aan het beeld van de ander?

Pure nieuwsgierigheid :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin (geen relatie) die ook in de zorg werkt maar de maatregelen maar onzin vind.
Ze houd zich er gelukkig wel aan.
We hebben al een keer ruzie gehad omdat ze me nog steeds probeert te overtuigen dat Corona niet zo erg is. Al haar argumenten komen regelrecht van Facebook, daar stoor ik me nog het meest aan. Ze denkt niet zelf na maar praat anderen na.
Dat je van mening verschilt, lijkt me niet zo'n probleem. Daar kan je gewoon over praten normaal gesproken. Ik heb in mijn omgeving van alles rondlopen: complotdenkers tot aan panische smetvrees. Gaat prima als je elkaar respecteert. Denk dat het probleem hier eerder is dat jij je te goed voelt voor haar.
Aaltje89 schreef:
30-07-2020 11:20
Denk dat het probleem hier eerder is dat jij je te goed voelt voor haar.
Denk ik ook!
Mevrouw75 schreef:
30-07-2020 08:02
Mijn enige ervaringen met mensen uit de zorg is dat ze hier veel soepeler mee omgaan dan anderen.
echt waar ?
wat erg
mcsteamy schreef:
30-07-2020 10:16
Het doel van dit topic was om de vraag in zijn algemeenheid te stellen, n.a.v. het gesprek met mijn date, maar om op laatstgenoemd nog even te updaten: na enkele opmerkingen als "je kunt ook aangereden worden door een bus of doodgaan aan kanker/herseninfarct/longontsteking, leven is kort, lekker genieten van het moment, dat laat ik me niet afnemen door zoiets onbenulligs als corona" vroeg ze naar mijn mening. Toen ik (zo subtiel mogelijk) aangaf dat ik het laks en onverantwoord vind en dat ik het liever nu afkap, omdat we blijkbaar echt niet bij elkaar passen, kreeg ik een enorme steek onder water over mijn karakter. Bijzonder kinderachtig (en gemeen zelfs), dus ik ben er niet rouwig om :lol:

Dat idee heb ik totaal niet. Je bent helemaal niet benieuwd naar verschillende opvattingen binnen een relatie maar naar bevestiging van jouw opvatting. En die heb je gekregen. En misschien ook niet onterecht, maar ook niet onverwacht aangezien je jouw kant van het verhaal hier belicht. Maar het is nou niet alsof er daadwerkelijk interesse is naar (hoe om te gaan met) verschillende opvattingen binnen een relatie.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
30-07-2020 12:50
Dat idee heb ik totaal niet. Je bent helemaal niet benieuwd naar verschillende opvattingen binnen een relatie maar naar bevestiging van jouw opvatting. En die heb je gekregen. En misschien ook niet onterecht, maar ook niet onverwacht aangezien je jouw kant van het verhaal hier belicht. Maar het is nou niet alsof er daadwerkelijk interesse is naar (hoe om te gaan met) verschillende opvattingen binnen een relatie.

Dan heb jij het verkeerde idee. Die interesse is er wel. En n.a.v. de reacties ook nog verder dan alleen de liefdesrelatie, ook in vriendschappen of binnen de familie. Daarom ook mijn reactie over een vriendin van mij die haar kinderen niet laat vaccineren. Dit zijn belangrijke zaken en ik vraag me af of een relatie (in alle vormen) dergelijke verschillen van mening kan overwinnen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zie geen enkele aanleiding in je posts dat je interesse hebt in hoe om te gaan met verschil van mening. Ik zie je je mening geven en vragen of anderen het daar mee eens zijn of niet.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
30-07-2020 13:33
Ik zie geen enkele aanleiding in je posts dat je interesse hebt in hoe om te gaan met verschil van mening. Ik zie je je mening geven en vragen of anderen het daar mee eens zijn of niet.

Noted. Voor de zekerheid quote ik mezelf nog maar even dan:

mcsteamy schreef:
30-07-2020 13:26
Dit zijn belangrijke zaken en ik vraag me af of een relatie (in alle vormen) dergelijke verschillen van mening kan overwinnen.

Met de toevoeging: wat is jullie ervaring? Zoals ook in mijn OP:

mcsteamy schreef:
29-07-2020 21:57
Hoe gaan jullie hiermee om? Levert dit conflict op? Doet dit ergens afbreuk aan het beeld van de ander?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ja lolbroek. Je quote een stukje uit de OP die ik dus ter discussie stel. En vervolgens quote je een post van jezelf als reactie op mijn post om te bewijzen dat ik het niet ter discussie mag stellen :rofl:

Zal ik dan als bewijs mijn post ook weer even quoten?

Het gaat uiteraard over je insteek vanaf je OP tot het moment dat ik aangeef dat je iets anders aan het beargumenteren bent dan je vraagstelling in de OP.

Slimmerik.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
30-07-2020 13:56
Ja lolbroek. Je quote een stukje uit de OP die ik dus ter discussie stel. En vervolgens quote je een post van jezelf als reactie op mijn post om te bewijzen dat ik het niet ter discussie mag stellen :rofl:

Zal ik dan als bewijs mijn post ook weer even quoten?

Het gaat uiteraard over je insteek vanaf je OP tot het moment dat ik aangeef dat je iets anders aan het beargumenteren bent dan je vraagstelling in de OP.

Slimmerik.

Maar wat wil je dan? Ik kan mijn vorige posts niet meer aanpassen, dus geef nu aan dat die interesse er wel degelijk is -ook als dat eerder niet duidelijk was- en dat ik die ervaringen dus graag alsnog lees.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
29-07-2020 22:13
Mensen die in de zorg werken en zo laks met deze crisis omspringen daar knap ik echt enorm op af. Ze kunnen met hun gedrag een kwetsbare patient besmetten die eraan overlijdt.
Dit, je zal maar haar patiënt/cliënt zijn...
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
30-07-2020 11:20
Dat je van mening verschilt, lijkt me niet zo'n probleem. Daar kan je gewoon over praten normaal gesproken. Ik heb in mijn omgeving van alles rondlopen: complotdenkers tot aan panische smetvrees. Gaat prima als je elkaar respecteert. Denk dat het probleem hier eerder is dat jij je te goed voelt voor haar.
Omdat TO het wel zorgelijk vindt dat date in de zorg werkt en risico's neemt die niet alleen haar kunnen schaden?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ja zou ik op afknappen. Het is niet erg dat de een er net iets anders mee om gaat dan anderen (en bijvoorbeeld een knuffel van een goede vriendin wel doet, terwijl jij het niet zou doen), maar in de kern moet je er denk ik als stel wel ongeveer hetzelfde over denken. Ik volg zelf de coronamaatregelen zo goed mogelijk na en maak geen uitzondering omdat ik vind dat ik die uitzondering mag maken (door bijvoorbeeld te knuffelen omdat ik dat wil). Mijn vriend leeft het ook goed na, maar heeft wel een goede vriend van hem geknuffeld één keer omdat hij emigreert naar een ver buitenland. Dat vind ik dan niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Ninx123 schreef:
30-07-2020 15:28
Ja zou ik op afknappen. Het is niet erg dat de een er net iets anders mee om gaat dan anderen (en bijvoorbeeld een knuffel van een goede vriendin wel doet, terwijl jij het niet zou doen), maar in de kern moet je er denk ik als stel wel ongeveer hetzelfde over denken. Ik volg zelf de coronamaatregelen zo goed mogelijk na en maak geen uitzondering omdat ik vind dat ik die uitzondering mag maken (door bijvoorbeeld te knuffelen omdat ik dat wil). Mijn vriend leeft het ook goed na, maar heeft wel een goede vriend van hem geknuffeld één keer omdat hij emigreert naar een ver buitenland. Dat vind ik dan niet erg.

Daar zou ik dan ook begrip voor kunnen opbrengen, ja. Tenzij je vriend in aanraking komt met kwetsbare mensen, bijv. door werk. Dan kun je (mijns inziens) niet voorzichtig genoeg zijn.

Overigens heb ik me daar ook schuldig aan gemaakt. Niet al te lang geleden zat ik er helemaal doorheen na een heftige therapiesessie. Toen heb ik me ook door mijn moeder laten knuffelen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
smulrol schreef:
30-07-2020 10:02
ze neemt een gecalculeerd risico met de gezondheid van risicopatienten die van haar zorg afhankelijk zijn.
Ik neem aan dat ze die niet van te voren even waarschuwt dat ze schijt heeft aan corona voordat ze ze gaat verzorgen
Jij maakt ervan dat ze daar schijt aan heeft.
mcsteamy schreef:
30-07-2020 14:26
Maar wat wil je dan? Ik kan mijn vorige posts niet meer aanpassen, dus geef nu aan dat die interesse er wel degelijk is -ook als dat eerder niet duidelijk was- en dat ik die ervaringen dus graag alsnog lees.
Voor mij was het wel duidelijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
30-07-2020 16:57
Jij maakt ervan dat ze daar schijt aan heeft.
Dat komt er uiteindelijk wel op neer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
DS1971 schreef:
30-07-2020 16:57
Jij maakt ervan dat ze daar schijt aan heeft.
Ik quote uit de post van TO (10.16 uur):

"je kunt ook aangereden worden door een bus of doodgaan aan kanker/herseninfarct/longontsteking, leven is kort, lekker genieten van het moment, dat laat ik me niet afnemen door zoiets onbenulligs als corona"

Aldus zijn date.
Dat zou je toch wel kunnen interpreteren als "schijt hebben aan de regels" lijkt mij, zeker in combinatie met haar beroep. Heb je een kantoorbaan en zit je hele dagen alleen thuis te werken, dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal.

Overigens ben ik niet hysterisch en ook niet bang (voor mezelf) voor Corona. Maar er is wel iets aan de hand. Of alle regels even zinvol zijn weet ik ook niet, zelfs de deskundigen zijn het daar niet over eens, dus hoe zou ik er iets zinnigs over kunnen zeggen? Ik weet wel dat ik liever geen risico neem in relatie tot kwetsbare mensen, en daarom neem ik de regels in acht.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
30-07-2020 14:31
Dit, je zal maar haar patiënt/cliënt zijn...
Aan de andere kant......
Zat verpleeghuisbewoners die vonden dat ze opgesloten zaten en zelf hadden willen beslissen of ze het risico wilden lopen.



Ze doet niks wat niet mag , toch ? Kroeg mag, uit eten mag, knuffelen dan wel weer niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
30-07-2020 10:02
ze neemt een gecalculeerd risico met de gezondheid van risicopatienten die van haar zorg afhankelijk zijn.
Ik neem aan dat ze die niet van te voren even waarschuwt dat ze schijt heeft aan corona voordat ze ze gaat verzorgen
En die patiënten zien familie, artsen, ergo, fysio, kapper, pedicure.....
En dan verwachten we dat een zustertje-aan-het-bed-voor-nul-en-twee-euro zichzelf maanden opsluit ?
Heel lullig, maar dit is dus het risico van in een (oa) verpleeghuis wonen. Kennelijk neemt iedereen de risico’s voor lief, want zoveel (klein)kinderen hebben (o)pa of (o)ma niet in huis genomen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-07-2020 17:23
En die patiënten zien familie, artsen, ergo, fysio, kapper, pedicure.....
En dan verwachten we dat een zustertje-aan-het-bed-voor-nul-en-twee-euro zichzelf maanden opsluit ?
Heel lullig, maar dit is dus het risico van in een (oa) verpleeghuis wonen. Kennelijk neemt iedereen de risico’s voor lief, want zoveel (klein)kinderen hebben (o)pa of (o)ma niet in huis genomen.
Dat is pas weer recent dat de familie en de kapper weer mogen komen, maar ik verwacht van iemand die kapper is in verzorgingstehuis idd verantwoordelijker gedrag dan iemand die alleen twintigers als klanten heeft.
Maar verder zoals ik schreef, het zou schelen als je je patienten zou waarschuwen dat je je risicovol gedraagt, dan kunnen de patienten kiezen
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
30-07-2020 17:30
Dat is pas weer recent dat de familie en de kapper weer mogen komen, maar ik verwacht van iemand die kapper is in verzorgingstehuis idd verantwoordelijker gedrag dan iemand die alleen twintigers als klanten heeft.
Maar verder zoals ik schreef, het zou schelen als je je patienten zou waarschuwen dat je je risicovol gedraagt, dan kunnen de patienten kiezen
Patienten hebben - vrees ik - weinig te kiezen.
Achteraf was dat misschien een idee geweest : een “ fuck de corona “ afdeling en gesloten afdelingen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Astromeria schreef:
30-07-2020 17:09
Ik quote uit de post van TO (10.16 uur):

"je kunt ook aangereden worden door een bus of doodgaan aan kanker/herseninfarct/longontsteking, leven is kort, lekker genieten van het moment, dat laat ik me niet afnemen door zoiets onbenulligs als corona"

Aldus zijn date.
Dat zou je toch wel kunnen interpreteren als "schijt hebben aan de regels" lijkt mij, zeker in combinatie met haar beroep. Heb je een kantoorbaan en zit je hele dagen alleen thuis te werken, dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal.

Overigens ben ik niet hysterisch en ook niet bang (voor mezelf) voor Corona. Maar er is wel iets aan de hand. Of alle regels even zinvol zijn weet ik ook niet, zelfs de deskundigen zijn het daar niet over eens, dus hoe zou ik er iets zinnigs over kunnen zeggen? Ik weet wel dat ik liever geen risico neem in relatie tot kwetsbare mensen, en daarom neem ik de regels in acht.
En ze “gelooft niet alles wat er in het nieuws wordt verteld”.
En werken in de zorg, dan ben ik benieuwd waar.
Als dat op de IC is kan ze moeilijk zeggen dat het wel meevalt. Maar dat doet ze wel.

Dus nee, we kennen haar allemaal niet persoonlijk, dus we weten niet of ze dom is en er schijt aan heeft. Net net zo min weten we of ze een weloverwogen gecalculeerd risico neemt.
Maar ik neig sterk naar de optie dommig.
mcsteamy schreef:
30-07-2020 14:26
Maar wat wil je dan? Ik kan mijn vorige posts niet meer aanpassen, dus geef nu aan dat die interesse er wel degelijk is -ook als dat eerder niet duidelijk was- en dat ik die ervaringen dus graag alsnog lees.

Ah excuus, ik zie dat ik je verkeerd begreep. Ik had niet door dat je alsnog die interesse daarmee naar voren wilde halen.

:flag:
blijfgewoonbianca schreef:
30-07-2020 17:23
En die patiënten zien familie, artsen, ergo, fysio, kapper, pedicure.....
En dan verwachten we dat een zustertje-aan-het-bed-voor-nul-en-twee-euro zichzelf maanden opsluit ?
Heel lullig, maar dit is dus het risico van in een (oa) verpleeghuis wonen. Kennelijk neemt iedereen de risico’s voor lief, want zoveel (klein)kinderen hebben (o)pa of (o)ma niet in huis genomen.
Er is nog wel een tussenweg tussen jezelf maanden opsluiten, en lak hebben aan alle regels.
Uit eten gaan met inachtneming van de regels is natuurlijk niets mis mee, en misschien is dat ook wel zo gegaan hoor. Maar als ze erin staat zoals TO hier weergeeft, dan vind ik dat toch wel bedenkelijk.
En in huis nemen, is natuurlijk makkelijk gezegd. De gemiddelde woning is verre van geschikt om ouders in huis te nemen, nog maar afgezien van het feit dat veel van deze mensen complexe zorg nodig hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven