Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschillen van mening binnen relatie

29-07-2020 21:57 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Dit vroeg ik me af naar aanleiding van een gesprek met een potentiële date. Zij werkt in de zorg, maar vindt het allemaal wel meevallen, spreekt met familie en vrienden af en houdt hierbij geen afstand. Er wordt veelvuldig geknuffeld, ze gaan naar de kroeg, uit eten, etc. Ze gelooft "echt niet alles wat er in het nieuws gezegd wordt". Dit vind ik persoonlijk een flinke afknapper. Ik neem het wel serieus, spreek beperkt af, het liefst buiten, en houd afstand, zowel met onbekenden als met mensen die dichterbij me staan. Het maakt dat ik me afvraag of ik nog wel met haar wil daten.

Hierdoor dacht ik: er zijn vast relaties waarin de één aan de "het valt wel mee, ik leef mijn leven weer zoals pre-corona"-kant en de ander aan de "dit is serieus, we moeten ons aan de voorschriften houden"-kant staat. Hoe gaan jullie hiermee om? Levert dit conflict op? Doet dit ergens afbreuk aan het beeld van de ander?

Pure nieuwsgierigheid :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
30-07-2020 15:10
Omdat TO het wel zorgelijk vindt dat date in de zorg werkt en risico's neemt die niet alleen haar kunnen schaden?
Ik snap de opmerking ook niet zo, sowieso heeft TO toch het volste recht om zoiets een afknapper te vinden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tickel schreef:
30-07-2020 17:06
Dat komt er uiteindelijk wel op neer.
Nee. To zocht heel duidelijk naar een echo van zijn eigen gevoel. Het zou mij zelfs niet eens verbazen dat hij het al had afgekapt, zij iets naars had gezegd en dat hij alleen maar wilde horen dat zij fout zat en hij helemaal ok is. Ik ben het ook helemaal eens met Shifty, het komt op mij allemaal niet oprecht over.
Astromeria schreef:
30-07-2020 17:09
Ik quote uit de post van TO (10.16 uur):

"je kunt ook aangereden worden door een bus of doodgaan aan kanker/herseninfarct/longontsteking, leven is kort, lekker genieten van het moment, dat laat ik me niet afnemen door zoiets onbenulligs als corona"

Aldus zijn date.
Dat zou je toch wel kunnen interpreteren als "schijt hebben aan de regels" lijkt mij, zeker in combinatie met haar beroep. Heb je een kantoorbaan en zit je hele dagen alleen thuis te werken, dan is het natuurlijk al een heel ander verhaal.

Overigens ben ik niet hysterisch en ook niet bang (voor mezelf) voor Corona. Maar er is wel iets aan de hand. Of alle regels even zinvol zijn weet ik ook niet, zelfs de deskundigen zijn het daar niet over eens, dus hoe zou ik er iets zinnigs over kunnen zeggen? Ik weet wel dat ik liever geen risico neem in relatie tot kwetsbare mensen, en daarom neem ik de regels in acht.
Context kennen we niet.

Ik heb zin om een terrasje te pakken, jij ook?

-nee, ik ben bang voor corona, ik blijf echt thuis totdat corona voorbij is.

Ok, dan ga ik met wat vrienden, ik wil wel blijven genieten van het leven en laat mij niet alles afpakken door corona.
Susan schreef:
31-07-2020 08:55
Ik snap de opmerking ook niet zo, sowieso heeft TO toch het volste recht om zoiets een afknapper te vinden?
Natuurlijk!

Alleen hoef je daar geen echoput voor te openen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Als mijn partner de risico's anders zo afwegen zou ik dat wel kunnen accepteren, mits het niet te erg is. Dus als hij zou zeggen: ik wil wel gewoon naar die verjaardag van een vriend, dan ga ik daarna wel even een tijdje niet naar mijn ouders.
Als mijn partner zou gaan ontkennen dat het virus erg is en/of zou geloven in complottheorieën dan zou ik wel enorm afknappen.

Dus onvoorzichtigheid zou ik wel uitkomen, domheid niet.
DS1971 schreef:
31-07-2020 10:14
Context kennen we niet.

Ik heb zin om een terrasje te pakken, jij ook?

-nee, ik ben bang voor corona, ik blijf echt thuis totdat corona voorbij is.

Ok, dan ga ik met wat vrienden, ik wil wel blijven genieten van het leven en laat mij niet alles afpakken door corona.
Dat schreef ik ook al in een reactie op iemand anders: wij weten inderdaad niet hoe het precies gegaan is. Bijvoorbeeld uit eten gaan met inachtneming van de regels is geen probleem natuurlijk. Maar wat voor ieder soortgelijk topic geldt, geldt hier ook: we hebben alleen de info die de TO verstrekt. Die info is sowieso summier, en wij moeten er iets van vinden zonder de betrokken personen te kennen. Wederhoor is niet mogelijk. Dus om te voorkomen dat ik zelf van alles ga invullen, reageer ik vanuit die positie: dat het potentieel waar is wat TO schrijft, en wat ik daar dan in dat geval van vind.
mcsteamy schreef:
30-07-2020 15:42
Daar zou ik dan ook begrip voor kunnen opbrengen, ja. Tenzij je vriend in aanraking komt met kwetsbare mensen, bijv. door werk. Dan kun je (mijns inziens) niet voorzichtig genoeg zijn.

Overigens heb ik me daar ook schuldig aan gemaakt. Niet al te lang geleden zat ik er helemaal doorheen na een heftige therapiesessie. Toen heb ik me ook door mijn moeder laten knuffelen.
Precies. Nee, hij komt niet (zowel prive als via werk) in aanraking met kwetsbaren en/of ouderen. Werkt voor de rest ook thuis.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
31-07-2020 10:16
Natuurlijk!

Alleen hoef je daar geen echoput voor te openen. ;)

Nogmaals: het gesprek met deze dame was aanleiding voor dit topic, om de algemene vraag te stellen. Hoe gaan jullie om met meningsverschillen over (de omgang met) het coronavirus binnen een relatie?

Het doel was niet om haar, of ons gesprek, te analyseren en mijn 'gelijk' te krijgen.
Ik vind dit dan ook een flauwe en oneerlijke post:

DS1971 schreef:
31-07-2020 10:10
Nee. To zocht heel duidelijk naar een echo van zijn eigen gevoel. Het zou mij zelfs niet eens verbazen dat hij het al had afgekapt, zij iets naars had gezegd en dat hij alleen maar wilde horen dat zij fout zat en hij helemaal ok is. Ik ben het ook helemaal eens met Shifty, het komt op mij allemaal niet oprecht over.

Waarom ga je er vanuit dat ik zo 'berekenend' ben en durf je niet aan te nemen wat ik zeg? Vertrouwen in de mens verloren?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
30-07-2020 20:23
Ah excuus, ik zie dat ik je verkeerd begreep. Ik had niet door dat je alsnog die interesse daarmee naar voren wilde halen.

:flag:

Het siert je dat je dit benoemt. Dankjewel :)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
31-07-2020 11:25
Nogmaals: het gesprek met deze dame was aanleiding voor dit topic, om de algemene vraag te stellen. Hoe gaan jullie om met meningsverschillen over (de omgang met) het coronavirus binnen een relatie?

Het doel was niet om haar, of ons gesprek, te analyseren en mijn 'gelijk' te krijgen.
Ik vind dit dan ook een flauwe en oneerlijke post:





Waarom ga je er vanuit dat ik zo 'berekenend' ben en durf je niet aan te nemen wat ik zeg? Vertrouwen in de mens verloren?
Nee, mijn basis is juist vertrouwen. Ik leid het af uit wat je post. Je was niet echt op zoek naar een oplossing, je brak het direct af.

Acties zeggen meer dan woorden.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
29-07-2020 22:33
Weet ik nog niet. Ze staat namelijk wel open voor mijn mening, vraagt door en begrijpt nu waarom ik er zo insta. Desondanks vind ik een dergelijke lakse houding nog steeds erg onaantrekkelijk en geen toonbeeld van intelligentie, iets wat ik wel graag zie in een potentiële partner. Waarschijnlijk wordt dit niets dus.





Ja, wanneer wordt het dan risicovol? In het geval van het vaccineren: haar kinderen gaan wel naar het kinderdagverblijf, ik zou allesbehalve blij zijn als mijn zoon naar hetzelfde kinderdagverblijf zou gaan. En dat is direct door te trekken naar de dame uit mijn OP: van mij mag iedereen zelf bepalen wat hij doet, wat hij wel/niet gelooft, hoe hij zijn kinderen opvoedt, maar het overschrijdt een grens als hiermee anderen in gevaar worden gebracht.





Dit dus. Ze werkt in een verpleeghuis en haar laksheid is gebaseerd op 'wat ze heeft gezien op haar werk en bij andere collega's' en ze vindt dat het behoorlijk wordt opgeblazen.

Zelf heb ik zeer hoogopgeleide wetenschappers in mijn directe kring en kom ik voor mijn werk veel in aanraking met Zuid-Afrika, een land waarvan de inwoners nu enorm hard geraakt worden door de coronacrisis, dus heb genoeg betrouwbare bronnen om te weten dat dit geen 'overdreven gedoe' is.
Dan is het toch klaar met daten? Wilde ze bij jou ook geen anderhalve meter afstand houden?
mcsteamy schreef:
31-07-2020 11:26
Het siert je dat je dit benoemt. Dankjewel :)
Eens.
Zie je te weinig dat mensen toegeven ernaast te zitten. Meestal gaan ze extra hard volhouden dat ze wel gelijk hebben

En mooi dat je hem op jouw beurt daarvoor weer bedankt 😉
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
31-07-2020 14:57
Nee, mijn basis is juist vertrouwen. Ik leid het af uit wat je post. Je was niet echt op zoek naar een oplossing, je brak het direct af.

Acties zeggen meer dan woorden.

Een oplossing waarvoor? Ik vroeg niet om advies over de situatie waarin ik me bevond. Dat kon en kan ik prima zelf beoordelen en afhandelen.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
31-07-2020 15:09
Dan is het toch klaar met daten? Wilde ze bij jou ook geen anderhalve meter afstand houden?

Klopt. We gaan ook niet daten.

Hunebed schreef:
31-07-2020 16:21
Eens.
Zie je te weinig dat mensen toegeven ernaast te zitten. Meestal gaan ze extra hard volhouden dat ze wel gelijk hebben

En mooi dat je hem op jouw beurt daarvoor weer bedankt 😉

Uiteraard, stel ik namelijk zeer op prijs!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Met een potentiële date zou ik potentieel willen zoenen. En om te willen zoenen moet de ander een beetje redelijk omgaan met basis-hygiene.
Nu zo laks tegenover de corona-maatregelen staan vind ik toch een beetje als je handen niet wassen nadat je naar de wc bent geweest; in situaties doen we het allemaal wel eens maar als het je standaard instelling is, vergaat mij de lust tot zoenen.
Dan date ik dus liever een ander.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
31-07-2020 10:56
Dat schreef ik ook al in een reactie op iemand anders: wij weten inderdaad niet hoe het precies gegaan is. Bijvoorbeeld uit eten gaan met inachtneming van de regels is geen probleem natuurlijk.

Staat toch heel duidelijk in de OP:

''spreekt met familie en vrienden af en houdt hierbij geen afstand. Er wordt veelvuldig geknuffeld''

Dat valt dus niet onder 'met inachtneming van de regels'.
mcsteamy schreef:
29-07-2020 22:33
Desondanks vind ik een dergelijke lakse houding nog steeds erg onaantrekkelijk en geen toonbeeld van intelligentie, iets wat ik wel graag zie in een potentiële partner.
(...)

Zelf heb ik zeer hoogopgeleide wetenschappers in mijn directe kring en kom ik voor mijn werk veel in aanraking met Zuid-Afrika, een land waarvan de inwoners nu enorm hard geraakt worden door de coronacrisis, dus heb genoeg betrouwbare bronnen om te weten dat dit geen 'overdreven gedoe' is.
IK ben zelf hoogopgeleid en zou mijzelf ook intelligent noemen. Ik verkeer in kringen met zeer hoogopgeleide, vaak zelfs hoogbegaafde, WO'ers en ook binnen deze kringen verschillen de meningen. Ik ken artsen en virologen die er een andere mening op nahouden. Niet iedereen die hetzelfde denkt als jij is daarmee intelligent. Dat zegt toch ook wel iets over jouw eigendunk.
Aaltje89 schreef:
30-07-2020 11:20
Dat je van mening verschilt, lijkt me niet zo'n probleem. Daar kan je gewoon over praten normaal gesproken. Ik heb in mijn omgeving van alles rondlopen: complotdenkers tot aan panische smetvrees. Gaat prima als je elkaar respecteert. Denk dat het probleem hier eerder is dat jij je te goed voelt voor haar.
Dat lijkt mij ook. In mijn omgeving is het hooguit interessant om met elkaar van mening te kunnen wisselen en respecteren elkaars zienswijze. Ik heb het idee dat jij dit niet kunt en wilt.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
01-08-2020 00:12
IK ben zelf hoogopgeleid en zou mijzelf ook intelligent noemen. Ik verkeer in kringen met zeer hoogopgeleide, vaak zelfs hoogbegaafde, WO'ers en ook binnen deze kringen verschillen de meningen. Ik ken artsen en virologen die er een andere mening op nahouden. Niet iedereen die hetzelfde denkt als jij is daarmee intelligent. Dat zegt toch ook wel iets over jouw eigendunk.

Ironisch genoeg denken zij niet allen precies hetzelfde als ik. De gemene deler is wél dat het coronavirus door hen niet wordt afgedaan als ‘valt wel mee’ en ‘wordt opgeblazen’ en dat ze wel geloven dat we hier serieus mee om moeten gaan.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
01-08-2020 00:14
Dat lijkt mij ook. In mijn omgeving is het hooguit interessant om met elkaar van mening te kunnen wisselen en respecteren elkaars zienswijze. Ik heb het idee dat jij dit niet kunt en wilt.

Als er achteloos wordt omgegaan met de levens van andere mensen is het voor mij inderdaad lastig om daar respect voor op te brengen. Dat je jezelf in gevaar brengt is eigen keus, maar dat hiermee ook anderen ongewenst in gevaar komen vind ik onverantwoord.

Then again ben ik de eerste die toegeeft dat ik vrij zwart/wit ben en, bij sommige onderwerpen, de neiging heb te oordelen over een afwijkende mening. Daarom ook dit topic, niet om mijn gelijk te halen, maar wel om over andermans zienswijze betreffende dit onderwerp te leren.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop ook tegen dit probleem aan, alleen heb ik al 4 jaar een lat relatie.
Ik ga wel op terras zitten, als het niet te druk is. Wordt het te druk, vertrek ik.
Mijn partner gaat bijna iedere dag naar de kroeg, en al zitten ze daar op terras, er wordt totaal geen rekening gehouden met afstand.
Het is een stamkroeg, dus iedereen gaat bij elkaar zitten. Reden voor mij om die kroeg zoveel mogelijk te mijden. Kroegbaas let op niet op de regels, zegt eerder “stinken wij ofzo’ als je apart gaat zitten.

Vorige week belde vriend toen hij uit de kroeg kwam, niet al te nuchter meer. Kwam erop neer dat die afstand enzo maar onzin was en als ik bij hem was, kon hij mij ook besmetten.
Zit wat in, moet ik dan helemaal niet meer naar hem toe gaan????

Best lastig, juist omdat we niet samenwonen. Merk wel dat ik hierdoor steeds minder zin krijg om naar hem toe te gaan..
blijfgewoonbianca schreef:
30-07-2020 17:23
En die patiënten zien familie, artsen, ergo, fysio, kapper, pedicure.....
En dan verwachten we dat een zustertje-aan-het-bed-voor-nul-en-twee-euro zichzelf maanden opsluit ?
Heel lullig, maar dit is dus het risico van in een (oa) verpleeghuis wonen. Kennelijk neemt iedereen de risico’s voor lief, want zoveel (klein)kinderen hebben (o)pa of (o)ma niet in huis genomen.
Ik zou ook bedanken voor de eer. Tenzij mijn salaris zou verdriedubbelen om mijn verplichte thuisisolatie af te kopen als onderbetaalde zorgmedewerker. Mogen ze het klappen achterwege laten.
Astromeria schreef:
31-07-2020 08:49
Er is nog wel een tussenweg tussen jezelf maanden opsluiten, en lak hebben aan alle regels.
(...)
En in huis nemen, is natuurlijk makkelijk gezegd. De gemiddelde woning is verre van geschikt om ouders in huis te nemen, nog maar afgezien van het feit dat veel van deze mensen complexe zorg nodig hebben.
Als het zo complex is als jij beweert, moet er beter betaald worden voor de mensen waarvan verwacht wordt dat ze daar hun leven óók na werktijden op aan gaan passen. Ik pas mijn leven niet aan op een sucky salaris omdat jij je druk maakt om je opa. Neem opa dan in huis als je dat zo belangrijk vindt en meent te vinden dat als ik hem verzorg dan ook maar in een soort zelfisolatie moet gaan zitten.
Met "ik" bedoel ik inmiddels de andere zorgmedewerkers. Ik werk godzijdank niet meer in de zorg. Te slecht betaald enzo.
mcsteamy schreef:
01-08-2020 07:10
Ironisch genoeg denken zij niet allen precies hetzelfde als ik. De gemene deler is wél dat het coronavirus door hen niet wordt afgedaan als ‘valt wel mee’ en ‘wordt opgeblazen’ en dat ze wel geloven dat we hier serieus mee om moeten gaan.
Volgens mij miste je het punt dat de hoogopgeleiden in mijn omgeving niet alleen van mening kunnen wisselen, maar daarmee ook anders omgaan met de maatregelen. Ze zullen niet naar 'coronafeestjes' gaan. Maar ze mijden absoluut geen bezoek, familie en zijn ook in het vliegtuig gestapt naar een gebied waarvan de verwachting was dat het binnen een aantal dagen code oranje zou worden. Eigenlijk proberen ze het leven een beetje te vervolgen zoals ze dat ook zonder corona deden. 'Ze' doen dit met het idee dat dit een virus is dat niet uit te roeien is, met het idee dat vaccinatie niet de oplossing is binnen een overzichtelijke termijn, dat de zgn corona doden anders ook wel dood waren gegaan, alleen nu net een aantal weken/maanden sneller en dus feitelijk geen corona doden genoemd zouden moeten worden, maar gewoon 95% oude en of ongezonde mensen waarvan de dood al om de hoek stond te wachten. Alleen de genadeklap moest een naam hebben en dat was corona. 'Ze' doen dit met het idee dat we er aan zullen moeten wennen dat we voor een groot deel dit virus (welliswaar enigzins gecontroleerd) moeten doormaken en zelf een soort imuniteit moeten gaan opbouwen. En daarmee is nu eenmaal niet te voorkomen dat er ook sterfgevallen zullen zijn of mensen die ernstig ziek worden. Want dat is een fact of life. De beheers politiek in niet hun politiek (en eerlijk gezegd ook niet de mijne). Ik geloof in gedoseerd doorleven met een reele kans op (gedoseerde) besmettingen en een reele kans op slachtoffers daarbij. Ook al noem ik dat geen 'slachtoffers'.
mcsteamy schreef:
01-08-2020 07:15
Then again ben ik de eerste die toegeeft dat ik vrij zwart/wit ben en, bij sommige onderwerpen, de neiging heb te oordelen over een afwijkende mening. Daarom ook dit topic, niet om mijn gelijk te halen, maar wel om over andermans zienswijze betreffende dit onderwerp te leren.
Ik denk dat je nu de voltreffer te pakken hebt. Mag hoor. Ik vind je nl. ook vrij zwart wit en daarmee veroordelend. En dat zou voor mij niet werken in een relatie. Ik ben nl. van mening dat je hierin moet kunnen verschillen en tóch elkaar kunt blijven respecteren. En natuurlijk zit daar voor mij ook een grens aan.
Maar ik heb met mijn ex ook veelvuldig woorden gehad over verschil in zienswijze, waarbij hij heel angstig is aangelegd en ik juist niet. Dat is overigens absoluut geen breakpunt geweest, want hij vond het welliswaar heel lastig dat ik een soort laissez-fair houding had, maar hij vond het wel heel bewonderenswaardig. Ik kon vooral de kant zien dat hij last had, last van zichzelf, zijn angsten en veroordeelde hem er niet om. Zolang hij mij niet ging dicteren hoe ik het volgens hem dan wél moest doen.
Op gebied van onze kinderen had ik uiteraard wél meer rekening te houden met zijn mening en hij met die van mij. Ook dat heeft wel eens conflicten gegeven (want onze kinderen laten zich nu niet meer vertellen hoe ze zich moeten gedragen, maar als mijn ex had gevonden dat ze maandenlang amper mochten afspreken, dan was er wel een probleem ontstaan). Mijn jong volwassen kinderen beslissen dit nu zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven