Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Versoepelingen politiek besluit ?

21-04-2021 11:28 174 berichten
Vorige week waren zowel Rutte als de Jong pessimistisch over de eerste versoepelingen. Ze hadden zelfs gehint op het uitstellen van de eerste versoepelingen die per 28 april gepland stonden in te gaan volgens het plan om te heropenen. Daarop kregen ze een storm van kritiek van horecaondernemers en winkeleigenaren. Sommige dreigde toch open te gaan, en van diverse Burgemeesters kwam een dringend advies aan het kabinet om terrassen open te laten gaan en de avondklok op te heffen.

Het lijkt erop dat het kabinet de druk niet aankon en op het laatste moment toch ervoor koos om de versoepelingen door te zetten.
Nu komt weer een storm van kritiek vanuit de zorg, RIVM en OMT. Die vinden het geen goed plan en vrezen voor het ergste, met name in de ziekenhuizen en de zorg in het algemeen.
In tegenstelling tot wat Rutte en de Jong hebben aangegeven, vinden de RIVM en OMT dat de piek nog niet achter ons zit.
Volgens hen is het doorzetten van de versoepelingen een politiek besluit geweest.

Vinden jullie het een goed plan om volgende week al te versoepelen ?

Versoepelingen volgende week terecht ?

Totaal aantal stemmen: 192

Ja, zo is goed (31%)
nee, moet nog even door (19%)
Ja, maar met kleinere stappen (7%)
Ja, maar met grotere stappen (8%)
Ja, maar met andere versoepelingen (4%)
nee, juist strengere maatregelen (5%)
alle maatregelen opheffen (10%)
Het advies van OMT/RIVM opvolgen (14%)
Anders (3%)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het nooit goed doen.
Medisch opzicht en economisch opzicht staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik denk dat het nu weer tijd is voor de economie en lucht voor de niet-zieke mensen. En vaccineren, vaccineren, vaccineren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:34
Je kunt het nooit goed doen.
Medisch opzicht en economisch opzicht staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik denk dat het nu weer tijd is voor de economie en lucht voor de niet-zieke mensen. En vaccineren, vaccineren, vaccineren.
Dit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:34
Je kunt het nooit goed doen.
Medisch opzicht en economisch opzicht staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik denk dat het nu weer tijd is voor de economie en lucht voor de niet-zieke mensen. En vaccineren, vaccineren, vaccineren.

Helemaal eens, maar ik had zelf graag een wat stabieler vaccinatieprogramma gezien voordat er weer wat meer kan.
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:34
Je kunt het nooit goed doen.
Medisch opzicht en economisch opzicht staan lijnrecht tegenover elkaar.
Ik denk dat het nu weer tijd is voor de economie en lucht voor de niet-zieke mensen. En vaccineren, vaccineren, vaccineren.
het enige wat mij 'stoort' is dat nog geen week geleden zowel rutte als de jonge overtuigd leken te zijn dat versoepelingen gezien de huidige cijfers niet verstandig zou zijn. na felle kritiek zijn ze hierop teruggekomen. dat lijkt mij niet de juiste motivatie om te gaan versoepelen.
ik ben het met je eens dat ze het nooit goed kunnen doen, kritiek zal er altijd zijn.
Als zij het vaccinatieplan goed hadden uitgevoerd waren we al veel verder.
Waarom niet de hulp van het leger?, is zelfs aangeboden. Zij hebben ervaring met grote projecten.
Maar alles in de kleine kring houden, wat dus de druk niet aan kan. Hallooo dit is toch een gevaarlijk virus?! Of is het toch niet zo erg?
Je kunt niet bedrijven kapot laten gaan omdat ze het met vaccineren niet op orde hebben.
In de supermarkt mag je met zijn allen door elkaar lopen maar op terras of restaurant mag je niet op je eigen stoel zitten.
Alle reacties Link kopieren
Doetje, het gaat niet om de capaciteit. Het gaat om de leveringen. Ze kunnen meer dan voldoende alles weg prikken, als er maar voldoende vaccinaties zouden zijn. En die zijn er niet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:46
Doetje, het gaat niet om de capaciteit. Het gaat om de leveringen. Ze kunnen meer dan voldoende alles weg prikken, als er maar voldoende vaccinaties zouden zijn. En die zijn er niet.
hoe komen landen als Israël en de UK aan zoveel vaccins dan ?
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 11:47
hoe komen landen als Israël en de UK aan zoveel vaccins dan ?
Slim en snel ingekocht.
Immers: vaccinaties werden aan Europa in mindere aantallen dan afgesproken geleverd maar aan de UK werden de doelen wel gehaald ;-)
doreia* wijzigde dit bericht op 21-04-2021 11:52
28.48% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik hou mijn hart vast.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:51
Slim en snel ingekocht.
Immers: vaccinaties werden aan Europa in mindere aantallen dan afgesproken geleverd maar aan de UK werden de doelen wel gehaald ;-)
Precies. Sowieso ligt het niet aan Nederland dat wij minder vaccins hebben dan UK en Israël, we kopen ze in met de hele EU.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:51
Slim en snel ingekocht.
Immers: vaccinaties werden aan Europa in mindere aantallen dan afgesproken geleverd maar aan de UK werden de doelen wel gehaald ;-)
En op het juiste paard gewed. Europa heeft de kansen meer gespreid, waardoor we minder risico liepen maar nu ook minder profijt hebben.
Als Israël Curevac ipv Pfizer had ingekocht zaten ze nu nog te wachten.
Doreia* schreef:
21-04-2021 11:51
Slim en snel ingekocht.
Immers: vaccinaties werden aan Europa in mindere aantallen dan afgesproken geleverd maar aan de UK werden de doelen wel gehaald ;-)
dus dan heeft doetje gelijk dat het vaccinatieplan niet op orde was.
Natuurlijk een poitiek besluit.
Nu kunnen ze winkeliers en horeca-uitbaters tegemoet komen. En natuurlijk de mensen die op een terrasje willen zitten.
De extra belasting voor de overbelaste zorg en de extra doden die dit oplevert, ach, die nemen we maar op de koop toe.

:cheers:
anoniem_396151 wijzigde dit bericht op 21-04-2021 11:56
0.54% gewijzigd
clivia52 schreef:
21-04-2021 11:51
Ik hou mijn hart vast.
Zo gauw er versoepelingen zijn denken veel mensen dat ze helemaal nergens meer op hoeven te letten en dat alles weer mag. Heel raar hoe dat werkt in hun hoofd.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 11:55
dus dan heeft doetje gelijk dat het vaccinatieplan niet op orde was.
Het inkochtbeleid had beter gekund maar dat is a) niet een fout van NL maar van de EU en b) heeft helemaal niks te maken met het leger inzetten of het kleinschalig houden zoals Doetje zei.
Alle reacties Link kopieren
En ontopic: ze lopen vooruit op de vaccinaties die afgelopenweek zijn gezet en de komende twee weken nog komen. Dat is heel risky maar ik snap wel dat ze iets moeten doen op het moment.
Alle reacties Link kopieren
Israël heeft ze zelf ingekocht , en in Brussel vindt de verdeling plaats aan de EU.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 11:55
dus dan heeft doetje gelijk dat het vaccinatieplan niet op orde was.
Israël geeft ook gedetailleerde data van oa hoe de bevolking op het vaccin reageerde terug aan Pfizer, dus er zaten wel meer randvoorwaarden aan hun deal. Persoonlijk ben ik blij dat de EU een zuiverdere overeenkomst heeft. Al ben ik het met je eens dat er op allerlei andere vlakken een hele hoop op het vaccinatieplan af te dingen valt.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 11:55
dus dan heeft doetje gelijk dat het vaccinatieplan niet op orde was.
Wat zou er gebeurd zijn als wij ook alle gegevens doorgespeeld hadden aan Pfizer? Privacy?
Dan had Nederland (of België) op z'n kop gestaan. ;-)
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
21-04-2021 11:47
hoe komen landen als Israël en de UK aan zoveel vaccins dan ?
Israël neemt het niet zo nauw met privacy gevaccineerden en heeft meer betaald per vaccin. Tenminste als ze betalen aan Pfizer, dat schijnt nu een probleem te zijn.

UK prikt veel met AZ, iets wat in andere landen beperkt is. Het is ook nog eens een Brits vaccin en wordt o.a. daar geproduceerd.
Alle reacties Link kopieren
Er is prik capaciteit zat. De GGD’s gaan nu ook de ‘griepprik’ groep tussen 18 en 60 vaccineren. Dat vind ik een heel goede verandering tov dat de huisartsen dat zouden moeten doen.

Israël heeft veel meer betaald per vaccin en op het goede paard gewed.

De terrassen en winkel weer open vind ik niet zo heel belangrijk voor mezelf. Dat man en ik nu weer eens een avond met vrienden kunnen afspreken vind ik wel heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
De UK is heel hard gegaan met prikken maar ze zijn nu aan het stagneren omdat ze niet genoeg meer op voorraad hebben (en de leveringen aan de EU nu juist lekker op stoom komen, ha! :-)). Ook daar is de verwachting dat iedereen 'pas' begin juli een eerste prik heeft gehad, dus dat wijkt niet eens af van hier.
Alle reacties Link kopieren
Openingstijd van terrassen slaat nergens op. Veel mensen werken en willen ook na 18:00 een terrasje "pakken". Waarom niet op tot een uur of 20:00-21:00.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En ik vind het debiel dat Janssen nu wel voor iedereen gebruikt mag worden, maar AstraZeneca niet voor onder de 50. Ze kunnen ook gewoon de keuze bij de mensen, onder de 50, zelf neerleggen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven